eJantarová stezka 2017 – první moravskoslezská elektrotour se vydařila

Třicítka elektromobilů vyrazila o uplynulém víkendu ze Slezskoostravského hradu směrem na Klimkovice, Hranice nad Bečvou až k hradu Helfštýn. Hlavním cílem elektrické tour bylo dokázat, že i v Česku se dá cestovat čistě a jednoduše.

eJantarová stezka 2017 přilákala množství elektromobilistů z celého regionu
foto: Milan Rajchl

autor: Radovan Burkovič

1. moravskoslezská celodenní elektrotour eJantarová stezka 2017

Na startu jízdy, která kopírovala trasu Jantarové stezky vedoucí už v dobách starověkého Říma i Moravou, byly například vozy značek BMW, Smart, Tesla, Nissan, Pegueot, Opel, Kia a další.

První etapové zastavení bylo na jednom z největších evropských hradů, na Helfštýně. Druhé v areálu Technického muzea Tatra v Kopřivnici. Jízda skončila opět v areálu Slezskoostravského hradu. První moravskoslezskou celodenní elektrotour uspořádal dlouholetý ostravský elektromobilista Milan Rajchl, který jezdí elektrickým autem už 6 let.

První etapa na Helfštýn byla obsazena nejvíce, na místě se nakonec sjelo přes 40 elektromobilů. Mnoho účastníků se totiž rozhodovalo až na poslední chvíli, podle počasí. A to se opravdu vyvedlo.

Už na startu první etapy tak dojelo několik elektromobilů nad původní dvacítku těch zavčas registrovaných. Čímž se odjezd o půl hodiny zdržel, ale nikomu to nevadilo. Na Helfštýně přinesla vyšší účast trochu komplikací, protože organizátoři měli kapacitu pro nabíjení připravenu jen s malou rezervou.

Středověký hrad přeci jen zrovna neoplývá zrovna silnou elektrickou přípojkou. Nakonec ale pomalými zásuvkami nabíjeli všichni, kdo potřebovali. Velkou zásluhu na tom měla firma Libora Míčka z Ostravy a Lubomíra Kaštovského z Olomouce. Nadšených elektromobilistů i majitelů soukromých rychlonabíjecích stanic pro veřejnost na Olomoucku.

Prohlídka hradu se protáhla i díky zajímavému doprovodnému programu s představením řemesel, veletrhem knihy a živému koncertu skupiny Arrhmythia. O vydatném obědě v místní restauraci nemluvě.

Některým se cesta z Ostravy do Týna nad Bečvou protáhla. Nejen kvůli špatnému odbočení v Odrách a nezbytnému bloudění (navigace byla schválně vypnutá, používaly se jen cedule u silnic a mapky od pořadatele), ale i spadlým stromům přes vozovku v prostoru Libavé.

eJantarová Tour 2017 - elektromobily Smart ED

eJantarová Tour 2017 – elektromobily Smart ED
foto: Milan Rajchl

Dva elektromobily Peugeot iOn měly velké štěstí. Pohotový, okolo jedoucí lesák, povolal své kamarády s motorovou pilou a za 20 minut byly stromy ze silnice pryč. Auta mohla se zpožděním pokračovat v jízdě.

Že nabíjení na hradě nebylo příliš silné nevadilo. V záloze byla nabídka rychlonabíjení v nedalekém Valašském Meziříčí u známého propagátora a majitele prvního sériového elektromobilu Nissan Leaf v ČR, dnes nadšeného majitele Tesla Model S, Františka Kubiše. Muzeum Tatra poskytlo zajímavé srovnání minulosti a budoucnosti automobilismu.

Elektromobily zabraly ve 3 řadách celé prostranství před hlavním vchodem a kolemjdoucí s majiteli živě diskutovali. Domů si, stejně jako na hradě, mohli kromě zážitku svezení v elektromobilu odnést i letáček se zevrubnými informacemi.

Včetně shrnutí tříletých zkušeností s provozem malého městského elektromobilu. Zastavil se podívat nejen starosta města Kopřivnice, ale i pan ředitel muzea, který ukázal svého koníčka – motocyklovou tříkolku s tatrováckým benzínovým motorem. Byl tak jediným původcem hluku a zápachu před muzeem.

eJantarová Tour 2017 - elektromobily Tesla Model S a Fiat 500e

eJantarová Tour 2017 – elektromobily Tesla Model S a Fiat 500e
foto: Milan Rajchl

Část elektromobilů bloudila cestou do Kopřivnice i po vesničkách kolem Starého Jičína. Podlehla oblíbenému sportu místních správců komunikací – zmást armádu potencionálního nepřítele. Vojenský prostor Libavá i kasárna v Hranicích jsou nedaleko.

Místo ukazatelů ve městech a vesničkách s nejbližšími místy v okolí, naráželi elektromobilisté běžně na cedule typu Frýdek-Místek, Český Těšín, Frenštát p.R. a dokonce i Žilina. Což člověku, mířícímu ze Starého Jičína do Kopřivnice či na Štramberk, opravdu nepomůže.

Zpátky do Ostravy dojelo přesně dvacet elektromobilů. Patnáct jich vytvořilo naproti Slezskoostravskému hradu hezký fotogenický půlkruh v zeleni, další obsadily nabíjecí sloupek. Část využila už cestou rychlonabíjení u teplárny ČEZu v Ostravě-Vítkovicích, ale spokojeni příliš nebyli. Energetickým gigantem halasně proklamový výkon 50 kW se nekonal, jen 36 kW.

Zbytečně se časově zdrželi a to byly pro nabíjení ideální podmínky. Auta měla baterie skoro prázdné, nebylo zima, ale ani vedro. ČEZ má ústně proklamované podpoře elektromobility hodně co vylepšovat. Akci sice podpořil 6 čipy zapůjčenými k nabíjení účastníkům zdarma, ale 2 z nich nefungovaly. A teď si vyberte.

Nakonec dorazily na hrad ještě dva elektromobily navrch. Nabíjení v Kopřivnici bylo jen z obyčejné domácí jednofázové zásuvky 230V 16A pro všechny účastníky, což jim nestačilo. Stavili se u známých v Příboře, nabít v rodinném domku z trojfázové zásuvky 400V 32A. Sedmkrát vyšším výkonem.

eJantarová stezka 2017 elektromobil Trabant

Vskutku unikátní „exponát“ eJantarové tour 2017
foto: Milan Rajchl

Oněch 22 kW bylo oproti sdíleným 3,6 kW zcela jiné kafe. Zejména zúčastněné elektromobiyl Tesla Model S, které nabíjení díky dojezdu až 500 km nepotřebovaly vůbec, pak neúnavně vozily návštěvníky slavností Slezské Ostravy na hradě. Velký úspěch mělo elektrovozidlo z úplně jiného konce spektra. Elektrokoloběžka byla v permanenci neustále a děti i dospělí kroužili kolem hradu.

Nejvzdálenějšími účastníky byl, kromě dvojice pánů z německého Mnichova s Teslou Model S či slovenských přátel, pár až z jižních Čech. Rovněž v Tesle Model S, která tak neustále potvrzuje pověst elektromobilu pro běžné cestování na velké vzdálenosti.

Obě posádky nakonec zvolily přespání ze soboty na neděli v Ostravě. Jednak kvůli ukončení obecních slavností na Slezkoostravském hradě až po dvaadvacáté hodině, jednak kvůli lákadlu Stodolní ulice a kavárny Bolt Tower v Dolní oblasti Vítkovic.

K jejich naprosté spokojenosti. Očekávání z video upoutávky se naplnila, jak dokazuje závěrečné video i fotogalerie. Už v průběhu víkendu informoval o akci článkem na webu Moravskoslezský deník, v pondělí vyšla reportáž s fotkou na straně 2 tištěné verze.

vlastní

34 Comments on “eJantarová stezka 2017 – první moravskoslezská elektrotour se vydařila”

  1. Zdravím všechny elektromobilisty.
    Gratuluji k vydarene akci

    Zdravím všechny elektromobilisty.
    Gratuluji k vydarene akci a díky za super článek a video.
    Po přečtení a zhlednuti mne moc mrzí, ze jsem se nezúčastnil.
    Ale bohužel můj Fluence ZE by cestu nezvládl, nebo spíše já:-) Jsem bohužel z druhé strany republiky.
    Skoda je, ze žádná podobná akce neni ve Středočeském nebo západočeském kraji. Možná v Sedlci.
    Trosku mimo diskuzi, nevíte někdo prosím o zajímavém Leafu na prodej?
    Díky moc.

        1. Děkuji za specifikaci. Vím o jednom. Vyrobeno 6/2014 max
          Děkuji za specifikaci. Vím o jednom. Vyrobeno 6/2014 max výbava(Tecna). Jediné co nesplňuje,tak má výrazně více najeto. Ale cena je zase zajímavá oproti tomu co se v ČR nabízí. Jestli přece jen chcete bližší info,napiště mi kontakt na sebe.

  2. Dělat tour EV v roce 2017 je tak cca o 5-8 let opožděné.
    Dělat tour EV v roce 2017 je tak cca o 5-8 let opožděné.

    A dělat ot jen v duchu srazu majitelů H-D, ptactva nebo filatelistů, tak připomínám, že jedna z myšlenek současného přerodu pohonů na elektrické je i ekologie. Má toto pálení kWh s cílem „hele, my tu jsme“ co dočinění s ekologií?

    Nanejvýš to aktualizovat s politickým heslem „kde jsou ty slibované stanice, energetiky?“. Prezentace ČEZ Future Motion z roku 2010 jsou běžně dostupné. V roce 2015 nebyla postavena ani 1/3 ze slibovaného počtu stanic. Bohužel, prý i ČEZ narazil na byrokracii stavebních povolení. Ale tak se o tom pojďme bavit a řešme to konkrétními opatřeními…

  3. A vše bylo růžové a optimistické… mně by přišlo
    A vše bylo růžové a optimistické… mně by přišlo zajímavější udělat s elektromobily z Lipna do Aše, po vedlejších silničkách, samé kopce mizivá infrastruktura, jak by tam obstály…
    Nebo analogicky udělat pro elektromobily transpublic cup od Aše do Jablunkova….

      1. Nepřipadám si vůbec trapně – trapné (dále alegorie),
        Nepřipadám si vůbec trapně – trapné (dále alegorie), jezdit s lodí po Lipně a nazývat se mořským vlkem… prostě ano elektromobily jsou v aglomeraci někde nějak použitelné, ale celkově mobilitu nezvládají…apropo ten transpublik cup jezdí i fichtli…s nutností tankovat co 100 km…ejhle a dají to…tak logicky by bylo zajímavé, jak to dá „nejmodernější výkřik techniky“

          1. Jistě dají a bude zajímavé, jestli je ve výsledku
            Jistě dají a bude zajímavé, jestli je ve výsledku rychlejší fichtl, nebo obecně skůtr, či elektromobil, pokud jede nějakou trasu a ne uzpůsobenou nabíječka tour – ono přelít pár litrů benzínu je rychlejší, než naštosovat ca 20 kWh elektřiny…

            1. Přelít pár litrů benzínu je sice rychlejší, ale musíte
              Přelít pár litrů benzínu je sice rychlejší, ale musíte taky na tu benzínku zajet. Tedy pokud není rovnou pod nosem, kde by samozřejmě měly být i ty rychlonabíječky, tak jak to začíná být všude kolem ČR obvyklé. Třeba na Slovensku. A rychlonabíječka je u mne – pokud funguje jak má – 15, max.20 minut z 0 na 80%, tedy 14 kWh elektřiny.

      1. Protože na rozdíl od jistých skupin osob nemám potřebu
        Protože na rozdíl od jistých skupin osob nemám potřebu někomu dokazovat co a jak jde a jsem ochoten a schopen v odůvodněných případech akceptovat, jak elektromobily, tak benzínové motory, tak naftové motory, tak vodík…. a naopak si uvědomuji, že každý z těchto pohonů má své prioritní specifické určení, v němž vyniká…až na kamiony, ty prostě patří na dlouhé vzdálenosti na vlak..

        jinými slovy: ano elektromobil je fajn do města, ale netvrďte, že se s ním dá skvěle cestovat…není na to infrastruktura, prostě to jde…s Trabantem a na fichtlu je také možné objet svět (proč bych to dělal?)

        naftový motor umí dosáhnout nízké spotřeby paliva – ale netvrďte, že ho potřebujete na cesty pod 100 km – tam to jen smrdí a ničeho nedosáhne

        benzínový motor je jakýsi kompromis, ale netvrďte, že tříválec 1.0 bi turbo je správný směr…

        a hlavně netvrďte, že VW je autorem diselgate…pokud to tvrdíte, tak jedině prokazujete, že skvěle znáte reklamu VW – das auto…a auto je pro vás VW – protože s emisema jsou v pr všichni, kdo mají reálnou spotřebu více jak o deset procent vyšší než deklarovanou… a pro uklidnění emocí, jakmile se rozšíří ev vozidla, tak si ti samí šťouralové najdou i něco na ně…protože kdybychom chodili jen pěšky, tak jim bude vadit, že máme gumové podrážky na botách a když budeme chodit bosi, tak budou vyčítat odřenou kůži, co z nohou emituje a krev co z ukopnutých palců kape

          1. Nehádám se, poukazuju na to, že je potřeba to ukazovat v
            Nehádám se, poukazuju na to, že je potřeba to ukazovat v reálných drsných podmínkách apropo – elektricky jezdím od roku 2009 a najeto mám za tu dobu něco kole 200 tis km…a přesto stále považuji spalováky přes všechna jejich negativa za použitelné a i v některých aplikacích perspektivní

    1. V té době tam snad dokonce byly i ruské rakety dlouhého
      V té době tam snad dokonce byly i ruské rakety dlouhého doletu. A ruští vojáci všude.
      Dnes je tam českého vojska minimum, ale stále je legrace dávat přednost tanku nebo BVP, přejíždějícímu mezi prostory přes silnici.
      Pamatuji ještě legraci z roku 1992 u Mošnova, kde nás ve 3 ráno zastavil na poslední chvíli z příkopu vyskočivší voják se světlem, protože po silnici před námi popojížděla stíhačka Mig – nácvik nouzového přistání v noci na komunikaci. Jen jaksi zapomněli včas uzavřít prostor. V tu dobu tam totiž skoro nikdo nejezdil. Tak jsme dobržďovali na poslední chvíli.

        1. Urban story ne, v autě jsem seděl já, jako řidič, a se
          Urban story ne, v autě jsem seděl já, jako řidič, a se mnou další kamarádi cestou z Rakouska z Vídně do Ostravy. Úsek mezi domy zastavěným koncem Mošnova a benzínkou. Zastavili nás na konci vesnice. A ten Mig nám křídlem projel kolem předku auta. O tom nácviku to jsou slova vojáka, který nás s červeným světlem zastavil, seřval, že jsme nerespektovali jeho kolegu o pár set metrů dříve (buď tam nebyl nebo chrápal) a po uklidnění vysvětloval, co se prý děje. Ale nebyla to žádná šarže, takže kdo ví, jak to bylo doopravdy. Možná kluci jen jeli z hospody vedle v dědině a letec přece nepojede autem, že? 🙂

  4. Pro zájemce ještě Upoutávka na akci, dále
    Video z

    Pro zájemce ještě Upoutávka na akci, dále
    Video z průběhu akce
    , a samozřejmě Fotky z průběhu akce. Krátký Článek v Deníku byl bezprostřední reakcí pana redaktora z osobní zkušenosti.
    Velký dík za uspořádání a hladký průběh patří Milanu Rajchlovi, věnoval tomu skoro půl roku života.
    A na okraj, ten bílý elektrický automobil v řadě, který je nezařaditelné značky, je STROMOS (tovární přestavba Oplu Agila nebo Suzuki Splash).

Napsat komentář