BMW chce snížit cenu výroby uhlíkových vláken o 90 %

Podle magazínu Bloomberg je BMW blízko tomu, aby výrobu uhlíkových vláken () až o 90 %. Díky tomu by se tento pokročilý materiál mohl stát konkurenceschopný klasické oceli.

Karoserie plug-in hybridu BMW i8 je vyrobena téměř kompletně z plastů tvrzených uhlíkovými vlákny
foto: BMW

Automobilka BMW se na výrobu uhlíkových vláken vrhla ve velkém. Pro automobilový průmysl jde totiž o ideální materiál: je pevný, odolný a přitom lehký. Až dosud jeho výraznější rozvoj brzdilo jediné: vysoká cena. Ta je až 20x vyšší než cena oceli.

Bavorská automobilka začala uhlíková vlákna, resp. jimi tvrzené plasty, využívat ve velkém v a . Na tento vlak rychle naskakují i další automobilky, uhlíková vlákna chce např. také Daimler.

Pokud by se BMW skutečně podařilo srazit cenu výroby uhlíkových vláken o 90 %, znamenalo by to skutečnou revoluci v automobilovém průmyslu. CFRP by najednou bylo možné využívat také u běžných „levných“ aut, jejichž výrobci tak jako tak neustále pracují na snižování hmotnosti.

Například nová Škoda Fabia váží od 980 kg výš. Pokud by mohla ve větším měřítku využívat plasty tvrzené uhlíkovými vlákny, dá se očekávat snížení hmotnosti o 50 kg až 100 kg, a tedy i další výrazné snížení už tak poměrně slušné spotřeby.

To je však pouze spekulace a hudba budoucnosti. Jisté je, že CFRP budou ve větší míře využívat zpočátku právě především vozy s alternativním pohonem jako jsou elektromobily a plug-in hybridy, protože právě u nich vyšší cena dokáže zvýšené náklady na výrobu zaplatit.

9 Comments on “BMW chce snížit cenu výroby uhlíkových vláken o 90 %”

  1. Běžná cena carbonové
    Běžná cena carbonové tkaniny je okolo 2500 Kč/kg, pokud budu brát v úvahu cca 50 na 50 procent s pryskyřicí tak na 1 kg kompozitu se běžný člověk dostane cca na 1500 kč/kg, cena rozumného plechu může být cca 30 kč/kg.
    Jako velkou výhodu bych viděl že auto zkrátka nerezne , tím pádem jeho hodnota s časem tolik neztrácí. Problém je s opravitelností, ale lidi by se měli naučit nebourat. Jediné co by mě trochu děsilo vyndavat uhlíková vlákna z těla při nehodě, co jsem měl možnost vidět dost se to štěpí a už jsem několikrát z prstů pri opracování carbonových dílů vyndaval třísky a nic moc. Dovedu si představit že compozitová auta budou mít minimálně 2x takovou dobu života než běžné plechovky. Pokud BMW cenu uhlíkového kompozitu stlačí jedině dobře.

    1. Aby ten rozdíl nevypadal
      Aby ten rozdíl nevypadal tak hrozivě, tak z 1kg kompozitu se dá vyrobit „víc auta“ než z 1kg plechu 🙂

      Já si o CFRP myslím, že určitý potenciál v tom je, možné se i vyplatí rovnou přeskočit hliník(myšleno na karoserii, jako výztuže a základní materiál pro rám BEV nadále zůstane hliník nezastupitelný), protože ten oproti ocel. plechu v tomto konkrétním případě hliník zase nepřináší až tolik technologických výhod.

  2. takže CFRP, čo používa
    takže CFRP, čo používa I3 rada je teraz 10x drahšie ako oceľ pri rovnakej pevnosti? To by bolo okolo 6-8k na auto viac ako pri použití ocele. To sa mi nezdá, ale nech.
    CFRP je pomerne mladá záležitosť a tým pádom podľa mňa má veľký potenciál zlacňovania – uvidíme. Ropy čo sa pri tom použije je podľa mňa málo a aj keby 1000L na auto tak pri 80mil áut ročne, tak je to aj tak menej ako 10 dňová svetová produkcia ropy takže pokles spotreby ropy by bol významnejší ako dodatočný dopyt.

  3. ZAPOMĚL JSTE NAPSAT JAKÁ
    ZAPOMĚL JSTE NAPSAT JAKÁ JE TO EKOLOGIE PŘI LIKVIDACI TOHODLE SAJRAJTU AŽ PŮJDE NA VRAKÁČ NEHLEDE NA TO ŽE PLASTY JSOU Z ROPY A JEDOVATÝ. TZN O DALŠÍ JED V AUTĚ VÍC SUPR.
    NENÍ NÁHODOU PRAVY DUVOD TOHO CFRP DALŠÍ ODBYTIŠTĚ PRO ZPRACOVÁNÍ ROPY KDYŽ ELEKTROMOBILY JEJÍ SPOTŘEBU RAPIDNĚ POŠLOU KE DNU A BUDE JÍ DOČASNÝ PŘEBYTEK? K HISTORICKÝ POVĚSTI BMW BY TO TOTIŽ CELKE SEDĚLO … 😉

Napsat komentář