Americko-německá firma SGL Automotive Carbon Fibers zdvojnásobí výrobu uhlíkových vláken v závodě Moses Lake ve státě Washington. Výhradním odběratelem vláken je německá automobilka BMW. Němci uhlíková vlákna používají k výrobě velmi lehké a pevné karosérie elektromobilu BMW i3.
foto: BMW
Uhlíkovým (karbonovým) vláknům se v automobilovém průmyslu věští velká budoucnost. BMW uhlíková vlákna využívá jako základní stavební prvek materiálu CFRP – plasty tvrzené uhlíkovými vlákny.
Materiál CFRP se uplatňuje například v konstrukci karosérie elektromobilu BMW i3. Největší výhodou CFRP je lepší poměr pevnost/hmotnost než mají ocelové materiály.
Výhody však rozhodně nekončí. Karosérie z CFRP je technologicky efektivnější na výrobu než ocelová. Odpadá například technologicky a energeticky náročné svařování nebo nanášení antikorozní ochrany. CFRP je ze své podstaty odolný vůči korozi, což mu zajišťuje dlouhou životnost – údajně až 30 let.
foto: BMW
CFRP se vyznačuje také velkou odolností vůči poškození, zejména díky své kombinaci pevnosti a schopnosti pohltit velké množství energie. Karosérie také lehce absorbuje menší nárazy bez poškození. Po větším nárazu lze navíc poškozenou karoserii velmi lehce opravit a co je důležité, nedojde k narušení antikorozních vlastností.
Kde je tedy problém? Výrobní kapacity uhlíkových vláken jsou omezené. Navíc výroba CFRT karosérii byla dosud velmi drahá, díky čemuž jsme mohli vidět podobné karosérie jen u závodních nebo super-sportovních aut.
foto: BMW
BMW již levnou a časově nenáročnou technologii výroby CFRP karosérií technologicky zvládla. Nyní je třeba se soustředit na znásobení výroby vstupního materiálu – uhlíkových vláken.
BMW odebírá uhlíková vlákna od firmy SGL Automotive Carbon Fibers, což je joint venture německé BMW a americké SGL Group. Vzhledem k rostoucí poptávce po uhlíkových vláken firma SGL Automotive Carbon Fibers investuje 300 milionů dolarů do zdvojnásobení produkce.
Od příštího roku roční produkce dosáhne 9000 tun, díky čemuž se továrna stane největším výrobcem uhlíkových vláken na světě. Díky zvýšení objemu výroby začne BMW využívat CFRP karosérie ve více modelových řadách.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
1. čtvrtletí elektromobilu BMW i3: prodalo se 2022 kusů
VIDEO: výroba elektromobilu BMW i3 od začátku do konce
Šéf BMW říká, že budou muset vyrábět elektrická auta po statisících
„CFRP je klíčovým materiálem pro automobilový průmysl 21. století,“ říká Dr. Klaus Dräger, člen představenstva BMW. „V naší snaze identifikovat lehké materiály s cílem snížit hmotnost vozidla, a tím i spotřebu paliva a emise uhlíků, tento materiál hraje klíčovou roli.“
Za zmínku jistě stojí, že CFRP materiály lze využít pro konstrukcí různých dopravních prostředků. S CFRP se počítá také pro výrobu draku vrtulníků nebo trupu lodí.
Jak je to s recyklací CFRP?
Jak je to s recyklací CFRP? Nějaké studie, teze, zkušenosti? Nebo jak se vypořádat s nějakým odpadem z tohoto materiálu?
Předem díky za reakci redakce 🙂
Recyklace CFRP je komerčně
Recyklace CFRP je komerčně zvládnutá, probíhá agresivním chemickým/tepelným rozkladem, viz. podrobnosti.
BMW prolomilo cenovou
BMW prolomilo cenovou bariéru uhlíkových kompozitů pro výrobu aut, teď už budou „jen“ škálovat výrobu do větších a větších objemů za lepší a lepší ceny.
Potom ještě třeba někoho napadne, že by se ty karoserie mohly vyrábět rovnou barevné (stačí přidat barvu do pryskyřice) a automobilce po druhé nejdražší části výroby (lisy, svařování) ubude i ta nejdražší a environmentálně nejproblematičtější – lakovna.
Ty důsledky pro životní prostředí díky nevýrobě statisíců tun oceli a nižší spotřebě díky nižší hmotnosti vozidla jsou taky zajímavé.
S vynecháním lakovny je to
S vynecháním lakovny je to otázka do jaké míry je CFRP UV stabilní.
Lamborghini sesto elemento
Lamborghini sesto elemento je celé z karbónu a namiesto farby má akési farebné kryštáliky priamo v karosérii. Takisto disky na iné superšportové autá sa vyrábajú z karbónu a ani sa nelakujú iba leštia. Povrch z karbónových vlákien je na pohľad sám o sebe veľmi atraktívny a taký zostáva aj po pôsobení UV.
Pridas uvb-1 jeden gram a
Pridas uvb-1 jeden gram a uvb8 na 50 gramou farby.hotovo vydrzi to 10 -15 kokou plus neake plnidlo. Atd….