Chip Yates svého času v elektromobilní komunitě zazářil díky své rekordy lámající elektromotorce. Nic naplat, Yates je původně letecký inženýr, a tak v posledních dvou letech vrátil k původní profesi. Elektroletadla jsou podle něj cestou kupředu. Aby to dokázal, plánuje letět z New Yorku do Paříže letadlem. Elektrickým.
foto: Flight of the Century
Chip Yates a jeho tým leteckých konstruktérů chce se svým elektrickým letadlem zopakovat legendární cestu Charlese Lindbergha. “Osamělý orel”, jak se mu přezdívali, uskutečnil první sólový přelet Atlantiku dne 20. května 1927.
Elektrické letadlo Elektra One má dolet 1000 km
Zobrazit Upravit
Synergy – pětimístné letadlo se spotřebou nižší než vaše auto!
Společnost Volta Volaré bude prodávat elektrické letadlo GT4
Lindbergh nebyl prvním, kdo přeletěl Atlantik jako takový (to se povedlo už dvojici J. Alcock a A. W. Brown v roce 1919), ale byl to první sólový přelet a především: Lindbergh, resp. tehdejší média, dokázala kolem celé věci udělat takové haló, že teprve tehdy nastal skutečný rozvoj leteckého průmyslu.
Není proto divu, že se Chip Yates a jeho parta odkazují právě na Lindbergha. Ostatně, jeho přelet chtějí zopakovat co možná nejpřesněji. Poletí tedy přesně stejnou trasu (nebo dále). Protože Rooseveltovo letiště v New Yorku odkud startoval Lindbergh už neexistuje, vybrali místo co možná nejblíže, ale zároveň co možná nejdále od Paříže.
Jejich elektroletadlo bude cestovat stejnou nebo vyšší průměrnou rychlostí (172,8 km/h), ve stejné nebo nižší výšce, nebudou využívat žádné vzdušné proudy a jejich letadlo samozřejmě s sebou neponese žádná fosilní paliva ani hélium. A především: půjde o pilotovaný non-stop let.
foto: Flight of the Century
Tohle všechno vypadá v 21. století jako hračka. Elektrická letadla přece už létají ze Švýcarska do Maroka. Jenže to solární letadlo Solar Impulse a letělo s mezipřistáním. Yates a jeho parta musí překonat vzdálenost více než 5760 km bez mezipřistání s pohonem na elektřinu. První pokud je plánován na rok 2014.
Rozhovor: Martin Štěpánek & Phoenix Air o tom, jak vzniká první české elektrické letadlo
VIDEO: elektrické letadlo Pipistrel získalo $1,65 milionu od Google
Celý projekt nese název “Flight of the Century”, neboli “Let století”. A snadno by se jím mohl stát – elektrická letadla jsou čím dál tím přístupnější. Yates ostatně přiznal: “Tuhle trasu byste mohli uletět už dnes v bezpilotním solárním letadle ve výšce 24 km, doneslo by vás tam tryskové proudění. Anebo byste mohli letět v něčem neskutečně pomalém, v balónu, ale to by naši společnost neposunulo ani o kousek směrem k umožnění dálkových nákladních elektrických letů ze kterých může mít užitek opravdu každý.”
Inženýři, kteří na projektu Flight of the Century pracují, proto chtějí využít svého nejnovějšího patentu. Tím jsou samostatné létající bezpilotní baterie. Jednoduše řečeno: jakmile v elektroletadle začne baterie docházet, z doprovodné lodi se vznese bezpilotní zařízení-baterie, které přímo ve vzduchu zadokuje v elektrickém letadle a umožní mu letět dál.
Zní to jako ze sci-fi a dost možná to sci-fi i je. Ale Yates a jeho tým jsou odborníci na slovo vzatí, s elektromotorkou si poradili za jediný rok, a tak není radno o jejich schopnostech a nápadech pochybovat. Jejich elektroletadlo má mít mimochodem rozpětí křídel přes 30 metrů!
Už v červnu 2012 proběhne první testovací let zkušebního elektroletadla o výkonu 258 koní. Jmenuje se Long-ESA a jde o konvertovaný model Long-EZ známého leteckého konstruktéra Burta Rutana.
Až se povede ten přelet
Až se povede ten přelet přes Atlantik tak to bude revoluce v letectví.
Zajímavé na tom jsou ty
Zajímavé na tom jsou ty bezpilotní baterie jako takové, ale revoluce v letectví to rozhodně nebude, když ho musí doprovázet loď s energií!?