Společnost Williams, jejímž zakladatelem je závodní legenda Frank Williams, je primárně zaměřena na aktivity spojené s účastí v šampionátu Formule 1. Součástí této skupiny je i divize Williams Advanced Engineering. Ta se mj. specializuje na vývoj setrvačníkového systému pro rekuperaci kinetické energie (KERS).
foto: Williams Advanced Engineering
V minulosti jsme již informovali o tom, že tento systém Williamsu je již za účelem snižování emisí a spotřeby úspěšně využíván v pohonných ústrojích tramvají či autobusů a lze předpokládat, že grant, která tato společnost získala od britského Ministerstva energetiky a klimatických změn, využití a kvalitu tohoto systému jen a jen vylepší.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Volvo chce využívat systém KERS v běžných automobilech
Porsche 911 bude mít setrvačník, jako Formule 1
VIDEO: hybridní supersport Ferrari F70/F150 za závodní dráze
Williams se ucházel o státní dotaci s projektem na použití setrvačníku u kolejových vozidel, především metra a tramvají, a společně s dalšími třiceti žadateli jí také úspěšně získal. V rámci první etapy Energetického fondu pro podnikatele si tak třicítka úspěšných žadatelů včetně Williamsu rozdělí 16 milionů liber.
Tato částka se uvolní z původně 35 milionového fondu založeného v dubnu loňského roku, který má za cíl podporovat inovace v oblasti nízkouhlíkových řešení a výrobků.
Zajímavostí je, že původně byl tento setrvačníkový rekuperátor kinetické energie vyvíjen pro vůz formule 1. Mezinárodní automobilová federace ohlásila ve F1 pro rok 2009 dobrovolné a od r. 2010 povinné použití systému (KERS), který uchová kinetickou energii ztrácenou při brzdění vozu ve formě mechanické energie v setrvačníku nebo jako energii elektrickou v akumulátorech nebo kondenzátorech. Takto uchovanou energii vozy F1 v případě potřeby využívají pro zrychlení vozidla.
Nakonec se však Williams rozhodl stejně jako ostatní ukládat rekuperovanou energii do baterií, ale setrvačník vyvíjel nadále – s jeho využitím například v červnu slavilo triumf Audi v závodě 24 hodin Le Mans.
Sám britský ministr energetiky k tomuto kroku poznamenal: „Tato státní investice umožní vítězným organizacím podporu, kterou potřebují k urychlení vývoje celé řady inovativních nízkouhlíkových návrhů. Také pomůže snížit náklady a přinést nové technologie na trh v tomto sektoru. Inovace je zásadní pro přechod k nízkouhlíkové ekonomice a je skvělé vidět tolik podnikatelů, kteří reagovali na tuto výzvu. Přeji vítězům hodně úspěchů s jejich projekty.“
Generální ředitel skupiny Williams Mike O’Driscoll poznamenal, že cílem zůstává připravit setrvačníkové KERS pro využití ve Formuli 1, čehož by chtěla závodní stáj i díky této státní podpoře dosáhnout do dvou let.
Vysledky testov novej
Vysledky testov novej generaciu Ultra-ion baterii su spickove vykon 72Wh/kg, 80kW/kg zivotnost cez 10000x pokles 7% je teda zrejme ze smer vyvoja je dany a tym je kombinacie Li-con baterii a U-ion.
Ako to uz tak byva veda a vyskum je aj o stasti a v tomto pripade to plati doslova metoda ktora sa pouziva na pripravu aktivnej hmoty vznikla omylom ked si vedator zabudol vypnut blesk na fotaku.
V dnesnej dobe riesit
V dnesnej dobe riesit rekuperaciu do zotrvacnikov je totalna blbost ktore jasne naznacuje ze sa urcite firmy chcu pricucnut na dotacie bez ziadneho pozitivneho vplyvu na e-mobilitu.
Mne to pripomina boj ktory podstupila ukrajinska R&D spolocnost Yunasko ktora vyvinula a vyrobila spickove U-kapy /EDLC aj Pseudo-kap/ ktore porazili vsetkych vyrobcov na svete a dominuju trhu. Japonsku, Korea, US vsetci okamzite napadli tuto spolocnost a obvinili ich z toho ze zavadzaju tj. klamu.
Podstupili nezavisle testy vo francuzku ako US a tie potvrdili ze su najlepsi na komercnom trhu.
Je vidiet ze majitelie velkych firiem umyselne tlacia financie do vyskumu bez zjavneho vysledku takze ide len o sposob ako si znizovat danove zatazenie a profitovat na dotacnych tituloch.