Společnost Volvo Car obdržela grant ve výši 6,57 miliónu švédských korun (asi 18 miliónů Kč) od švédské energetické agentury. Peníze jsou určeny na vývoj a testování setrvačníkového systému využívajícího kinetickou energii vozu a jeho použití v běžných automobilech. Výsledkem projektu by měla být výrazná úspora spotřeby paliva a tím i snížení emisí CO2.
foto: greencarcongress.com
Ve výzkumu se nebude angažovat pouze automobilka Volvo samotná, ale připojila se i dceřiná společnost Volvo Powertrain a švédský specialista na výrobu ložisek společnost SKF.
Systém označovaný jako KERS chce Volvo montovat na zadní nápravu vozu. V důsledku působení brzdné energie se setrvačník dokáže roztočit rychlostí až 60 000 otáček za minutu. Takto získanou energii je pak možné využít prostřednictvím CVT převodovky na pomocné otáčení kol zadní nápravy.
Setrvačník, inovativní řešení pro hybridní a elektrická vozidla, 1. díl
Setrvačník, inovativní řešení pro hybridní a elektrická vozidla, 2. díl
„Setrvačník KERS má potenciál snížit spotřebu pohonných hmot až o 20 %. Mimo to může čtyřválcový motor získat zrychlení šestiválcového motoru,“ řekl Derek Crabb, viceprezident VCC Powertrain Engineering.
Kromě setrvačníku je automobil samozřejmě vybaven i spalovacím motorem, který pohání přední nápravu. Ten se však okamžitě vypne, jakmile dojde k sešlápnutí brzdového pedálu. Ačkoliv je energie získaná setrvačníkem k dispozici pouze krátkodobě, přesto výrazně ovlivňuje spotřebu paliva. Dosavadní výpočty dokazují, že spalovací motor bude vypnutý asi polovinu jízdního času.
„Nejsme prvním výrobcem, který se rozhodl testovat setrvačníkovou technologii. Avšak oproti jiným aplikujeme KERS na zadní nápravu vozu, jehož přední kola pohání spalovací motor. Pokud vše půjde podle plánu, očekáváme, že se automobily vybavené touto technologií objeví na trhu během pár let,“ oznámil Derek Crabb.
foto: greencarcongress.com
Vzhledem k tomu, že se setrvačník aktivuje při brzdění a doba použití energie je omezená, jeho efektivní využití nastane při často přerušované jízdě. Jinými slovy Volvo tvrdí, že největší úspory paliva nastanou při jízdě v rušném městském provozu.
Volvo testovalo obdobný systém již v roce 1980 na svém voze Volvo 240. Současný, Volvem testovaný setrvačníkový pohon s průměrem 20 cm, je vyroben z karbonových vláken a váží asi 6 kg. Karbonové kolo se otáčí ve vakuu, aby se minimalizovaly třecí ztráty.
Testovací automobily Volvo vybavené systémem KERS by se na silnicích měly objevit ve druhé polovině letošního roku.
Vypomínám si na dětská
Vypomínám si na dětská léta kdy jsme do sebe bourali s klukama ve školce auty a hráli si s káčou a tak mě napadá….co udělá takový setrvačník při nehodě při 60.tis ot/min.? Ten se nezastaví 😉
Dovedu si představit
Dovedu si představit setrvačník, jehož základ bude tvořit dlouhý elektromotor, který bude těsně obepínat hřídel setrvačníku. Velká hůře vyvážitelná hmota motoru by tedy působila minimálně na míru nevyvážení. Setrvačník samotný by pak tento motor obklopil ve vzduchoprázdnu. Materiál setrvačníku by byl lehký a pevný, hmotnost je zde k ničemu. Důležitá je pouze pevnost, která umožní roztočení do velmi vysokých otáček. Elektromotor by ideálně dávkoval setrvačník pro rozběhy i brzdění (generování energie). V autech je to celkem použitelné a rozhodně ekologičtější, než jakákoliv baterie. Současně v energetické soustavě by toto bylo naprosto dokonalé např. s větrnými parky, nebo solární elektrárnou. Setrvačník by ideálním způsobem s vysokou účinností zajistil plynulé dodávky energie a odstranil tak nedostatky současných eko-elektráren vůči rozvodným sítím. A vzhledem ke stacionárnímu uložení můžeme v klidu zanedbat stabilizační účinky setrvačníku, které se mimochodem používají u střel a raket.
Jako el. motor-setrvacnik v
Jako el. motor-setrvacnik v jednom? To by mozna davalo smysl. Ale tohle mi smysl nedava. Ma cenu to vyvijet? Vzdyt to soustroji je slozite jako druhy motor. Beztak automobilizmus smeruje k elektrifikaci a nez to vyvinou tak se bez baterky a elektromotoru auta uz neobejdou.
Když to bude lehké, tak to
Když to bude lehké, tak to nebude setrvačník 😉
KERS je navrhbuty pre
KERS je navrhbuty pre pretekarske auta. Som zvedavy, ako bude fungovat u normalnych aut. Prave ze je lahky a preto sa musi zotrvacnost nahanat otackami. Aby neovplyvnoval jazdne vlastnosti auta (napr. pri zatacani), tak moze posobit iba velmi kratku dobu. A prevod je cez elektromotor, cize zotrvacnik prevadza energiu na elektricku a samotny pohon uz zabezpecuje elektromotor. Jedine tak sa da vyhnut zlozitym mechanickym prevodom. Cize to, co ste popisali, je prave KERS.