Společnost Západoslovenská energetika (ZSE), a.s., uvedla nedávno do provozu první nabíjecí stanici elektromobilů v Bratislavě, kterou plánuje prozatím testovat pouze v rámci interního provozu. Do konce letošního roku přibude v hlavním městě Slovenska dalších deset stanic, z nichž bude minimálně pět pro veřejnost.
foto: ZSE
„První nabíjecí stojan pro veřejnost bude otevřen před Ministerstvem hospodářství SR již příští týden v rámci projektu VIBRATE,“ informoval koncem května během prezentace nabíjecí stanice v Bratislavě na Čulenové ulici mluvčí společnosti Ján Orlovský.
„Podle nás je vývoj v elektromobilitě velmi důležitým krokem, který se právě děje ve světě mobility. Věříme, že tento vývoj má velkou budoucnost. Bude totiž žádat spolupráci všech zúčastněných stran, což samozřejmě zahrnuje i společnosti, které se zabývají výrobou, distribucí a obchodováním s elektrickou energií,“ řekl generální ředitel ZSE Stefan Seipl.
ZSE bude využívat dobíjecí stanici Schrack, která je vybavena elektroměrnou deskou a čtyřmi zásuvkami. Dvě zásuvky na 230 V slouží na pomalé nabíjení a dvě zásuvky na 400 V na rychlé nabíjení. Údaje do stanice lze zadávat přes 12-palcový dotekový displej. Po „natankování“ může zákazník zaplatit za spotřebovanou energii několika způsoby, třeba bankomatovou kartou.
Západoslovenská energetika, a.s., je vedoucí elektro-energetickou společností na Slovensku. V roce 2002 se stala součástí německé energetické skupiny E.ON.
ZSE v současné době zároveň testuje elektromobil Peugeot iOn, podobně jako český ČEZ. V nejbližších měsících údajně plánuje počet elektrických vozidel navýšit. iOn je prvním elektromobilem dostupným na Slovensku.
Dobíjecí stanice v Bratislavě je součástí projektu přeshraniční mobility. Projekt nese název „Vibrate“ a chce přispět k pohodlnému a ekologickému cestování napříč příhraničními regiony.
„Propojení Bratislavy s Vídní tzv. zelenou dálnicí patří k nejmodernějším projektům, s jakými tyto metropole doposud přišly. Pro rozvoj elektromobility je přínosem, že na projektu pracují odborníci slovenských a rakouských energetických společností,“ uvedl Stefan Seipl, generální ředitel ZSE.
Projekt je financován z Programu přeshraniční spolupráce mezi Slovenskem a Rakouskem. Po úvodní fázi příprav konsorcium slovenských a rakouských firem proinvestuje v letech 2011 až 2013 více jako jeden milion eur (zhruba 24 milionů korun).
Celkem se má zelená dálnice skládat z 50 nabíjecích stanic. Zhruba deset jich má stát v Bratislavě. Podobně jako ČEZ, i ZSE plánuje jejich vybudování např. na parkovištích v nákupních centrech, u hotelů a podobně. Půjde o klasické i rychlodobíjecí stanice.
Ako vidno, buducnost ktora
Ako vidno, buducnost ktora sa odohrala a je teraz, poukazala na to ze je to sprostost, lzi, nezmysel. Nic take tu nie je. O nicom takom sa tu nehovori. Je to pribeh ako z ineho paralelneho u nas nerealneho sveta. Len same lzi, v jednom kuse. 5 pre verejnost… koniec roka uz bol pred 4 mesiacmi. Same hluposti a klamstva.
Osobně si myslím,že
Osobně si myslím,že přechod k elektromobilitě ve velkých městech a hustých alomeracích je a bude nutností,a změna myšlení občanů(těch movitějších),by měla být k pořizování druhých vozidel pro pohyb po městě a do zaměstnání právě směrem k elektromobilům a plynovým minvozům vhodným právě do měst.Zřizování rychlonabíjecích stanic a tím podpory elektromobility by se mohli významně připojit i nadnárodní společnosti Ahold,Kaufland,Lídl a pod.kde by významně mohli nabídnout dobíjení v době nákupů svých zákazníků.-Ale to je právě podmíněno větším a rychlejším rozvojem a rozšířením této mobility.-
V tomto ohledu jde
V tomto ohledu jde překvapivě kupředu Tesco, které podpoří elektromobilitu výstavbou dobíjecích stanic u svých obchodů. Prozatím je jedna v Jaroměři, ale je pravděpodobné, že se budou rozšiřovat.
budúcnosť dopravy vo
budúcnosť dopravy vo veľkých mestách nemôže byť v pořizování druhých vozidel. jediné riešenie je fungujúca verejná doprava. a tým myslím aj taxi. ak by nejaká taxislužba šla do hybridov/elektromobilov a mesto by jej vyšlo v ústrety zrušením zbytočných poplatkov a licencií … v košiciach máme taxi za 3€ hocikam v meste (v prešove za 2,5€). stačí mať taxík s kapacitou 6 zákazníkov a je to lacnejšie ako mhd.
treba počet áut v mestách znižovať. snažiť sa ich využívať efektívne. nie ako teraz že auto drvivú väčšinu času len niekde stojí. ( zvyšok času sa hľadá miesto na parkovanie 🙂 )
S funující veřejnou
S funující veřejnou dopravou s Vámi souhlasím.Ale co se týká taxislužby,tak v tom mám pochybnost a nedůvěru.A pokud by se vzal příklad z vyspělého Světa nezatíženého socialistickou minulostí,tak tam je druhé a další vozidlo vizitkou movitosti a prosperity rodiny.A v česku podobně asi i na slovensku je skupina občanů kteří si rozhodně s ekonomičností a ekoloičností nedělají vrásky a rozhodně hromadnou veřejnou dopravou nepojedou.A v obou státech jsme asi přeskočili holandský způsob veřejných cyklosamoobslužné dopravy.
ja osobne kebyže si mám
ja osobne kebyže si mám vybrať či kúpiť druhé auto, alebo radšej jazdiť s taxi tak taxi vyhráva.
3€ za taxi 3x denne je 3 roky jazdenia za cenu malého auta. a to ešte aj ušetrím za benzín, poistky, …
na druhú stranu po troch rokoch auto viem predať. pre mňa taxi vyhráva určite.
Elektromobily by prave mohli
Elektromobily by prave mohli mat idealne vyuzitie, ako taxiky v meste. Doba medzi vozenim zakaznikov by bola dobre vyuzitelna na dobijanie, cena dopravy dokonca o dost nizsia.
no však o tom píšem. ak
no však o tom píšem. ak by nejaká taxislužba šla do erev/ev a mesto by im vyšlo v ústrety zrušením poplatkov, lebo čistý vzduch a bla bla …
čo sa týka nabíjania tak záleží koľko km taxi denne najazdí. možno by počas dňa nebolo vôbec treba nabíjať. nejaká dodávka ako merc. vito by mohla mať v podlahe baterku s veľkou kapacitou na dojazd postačujúci na celý deň. prípadne by taxislužba mala zariadenie na rýchlu výmenu bateriek niekde v strategickom mieste v meste. a taxi by tam x za deň zbehlo vymeniť baterku.
Stojan je v prevádzke od
Stojan je v prevádzke od 31.5.2011.
Asi tak sam som ho bol
Asi tak sam som ho bol obzriet 🙂
Treba si ho dobre obzriet,
Treba si ho dobre obzriet, kym neskonci u niekoho v garazi, ako zvaraci transformator.