Nissan Cube koncept

Nissan bude vyrábět elektromobily v USA

Podle agentury Reuters se japonský Nissan chystá vybudovat v USA továrny na výrobu baterií a elektromobilů. Celková investice v hodnot kolem půl miliardy dolarů by časem mohla vzrůst až na miliardu, přičemž automobilka chce využít možných nízkoúrokových půjček od americké vlády. Jedna továrna by mohla vyrůst v malém městečku Smyrna ve státě Tennessee. Ročně by do roku 2012 mohla vyrábět kolem 50 až 100 000 ekologických aut s tím, že prvním bude nejspíš malým osobní elektromobil – dá se předpokládat, že založený na konceptu Nissan Cube. Továrna na baterie by měla být vybudována ve spolupráci s NEC, a to na to taktéž ve Smyrně. Už v roce 2010 chce Nissan mít připravené továrny na elektromobily také v Japonsku a tam vyrábět kolem 50 000 kusů ročně.

Audi showroom

Audi investuje miliardu do dealerů

Jak prodávat velká luxusní nebo i menší sportovní auta v době, kdy je nikdo nechce kupovat? Jednoduše, udělejte z prodejen svých dealerů „zelená království“. Tak to alespoň vidí Audi, které se chystá do třicítky nových prodejen v USA investovat miliardu dolarů. Mají v sobě spojovat témata „úspornosti, sportovního vyžití, luxusu a enviromentální uvědomělosti“. Renomovaná architektonická kancelář Allmann Sattler Wappner z Mnichova navrhla proto showroomy, které efektivně využívají prostor, přirozené osvětlení a celkově snižují náklady o 30-40%, zejména na vytápění a osvětlení. Všechny mají být otevřeny do roku 2010, mimo jiné v Atlantě či Los Angeles. Audi se nicméně nezabývá pouze redesignem svých prodejních míst, připravuje „čisté“ TDI diesely a především elektromobily v čele s Audi E1. Otázka však zní: ublížilo by nějak koncernu Volkswagen, který značku Audi vlastní, kdyby svým dealerům k té miliardě přidal ještě pár desítek milionů na solární panely nebo menší větrné elektrárny a ukázal tak široké veřejnosti jak se doopravdy dají měnit města?

Hybrid LincVolt zpěváka Neila Younga

Neil Young a jeho Lincvolt – hybrid z roku 1959

Kanadský muzikant Neil Young aktuálně vydává nové album Fork in the Road. Nejsme hudební magazín, ale Young pro něj jako promo zvolil velice originální způsob. Nechal svůj nádherný kabriolet Lincoln Continental Mark IV z roku 1959 přestavět mechanikem Johnem Goodwinem na plug-in hybrid se spotřebou 2,3 l/100 km. Nazval jej LincVolt. Jezdí na elektřinu a bionaftu, emituje jen velmi nízké emise. Svůj projekt přihlásil také do soutěže Automotive X Prize. „Pouhé zpívání svět nezmění,“ zpívá Neil Young a bere si vlastní radu k srdci. LincVolt má inspirovat novou generaci návrhářů aut a ukázat, že když nádherná, 50 let stará kára může jezdit ekologicky, mohou i auta současnosti, natož pak budoucnosti. LincVolt má zároveň fungovat jako společnost, která bude dodávat hybridní pohonný systém.

Tata Motors chtějí Tata Nano do USA

Tata Nano chce do Ameriky

O tom, že indická automobilka Tata Motors uvede na evropský trh speciální verzi svého nejlevnějších auta na světě už víme. Nejnovější informace však hovoří o tom, že Tata přemýšlí také o jeho uvedení v zámoří, konkrétně v . Ratan Tata, hlava skupiny Tata, magazínu Financial Times řekl, že těžké časy ekonomické krize přinutily automobilku začít pracovat na americké verzi Nano určené pro export do USA, a to už kolem roku 20112012. Amerika stále je největším automobilovým trhem na světě, ale teprve postupné uvědomování si, že velké žravé kraksny od General Motors nejsou to pravé ořechové údajně přesvědčilo Ratana Tatu, aby se vůbec začal americkým trhem zabývat. V Evropě bude Tata Nano Europa dostupná už příští nebo přespříští rok. Malinké levné auto nebude v Evropě rozhodně tak levné jako v Indii a navíc bude pod tlakem konkurence. To samé platí také pro Ameriku, která se v poledních měsících výrazně otevřela malým a levným automobilům jako je , Hyundai Accent či Nissan Versa. „Tata by musela přesvědčit americké zákazníky, že je nejen spolehlivé a bezpečné, ale že nabízí něco navíc,“ řekl pro FT Joseph Barker, analytik CSM Worldwide. Ratan Tata si je všech těchto obtíží vědom. „Není to nic, co bychom brali na lehkou váhu,“ řekl.

Honda Insight

Honda Insight hybrid se prodává velmi dobře

Jen co Honda uvedla na trh novou generaci svého hybridu Honda Insight, už se může pochlubit slušnými výsledky. Nejlevnější hybridní automobil na trhu jde v Japonsku na dračku. Za pouhý týden si jej objednalo 5000 zájemců, čehož chtěla automobilka dosáhnout během měsíce. V zemi vycházejícího slunce se hybrid prodává od 1,89 milionu jenů, tedy v přepočtu asi 470 000 Kč. Konkurenční Toyota Prius se v Japonsku prodává za 2,3 milionu jenů – na trh se však nyní chystá nový model pro rok 2010, jehož cena prozatím není známa – na trhu bude teprve v květnu. Uvedení nové Hondy Insight v Evropě se očekává během letošního března, v Americe pak bude k dispozici od dubna.

elektromobil BG C100

BG C100 – městský elektromobil připravený k výrobě

Zatímco velké a nemotorné automobilky se jen těžko dokáží rychle přizpůsobit novým trendům v oblasti osobní dopravy, malé a začínající automobilky tuto úlohu plní daleko snadněji. Segment maých městských automobilů zůstává i přes zásadní propad v prodeji nových aut stále velmi lukrativní, a tak se jej pokoušejí zaplnit mnozí noví hráči. Společnost BG Automotive Group aktuálně ohlásila, že má k masové produkci připraven elektromobil C100, který byl nedávno schválen k provozu americkým ministerstvem dopravy. Dokonalé čtyřmístné auto pro denní dojíždění a pohyb po městě nabídne 100 až 180 km dojezd, max. rychlost 75 km/h a prodávat by se mělo začít za nějakých 15 000 dolarů, při dnešním kurzu tedy asi 340 000 Kč. Výroba by měla začít ve Spojených státech už během letošního roku, automobilka by ráda vyráběla až 100 000 elektromobilu v roce 2010. Auto bude k dispozici v mnoha (nejen barevných) konfiguracích lišících se dojezdem a cenou. Splňuje také všechny americké bezpečnostní standardy, je mimo jiné vybaveno dvěma airbagy.

Fiat se spojuje s Chryslerem, záchranný kruh pro Ameriku?

Trápící se automobilka Chrysler se po jednom nevydařeném evropském manželství s Daimlerem pokouší o nový sňatek. V tomto případě je manželem nebo možná spíše „zachráncem“ italský Fiat. Ten získává v Chrysleru 35% s přednostním právem na odkud až 55% podílu. Přitom dříve se spekulovalo, že by o automobilku měli zájem třeba i General Motors nebo RenaultNissan.
V rámci nové aliance získá Chrysler přístup k na evropském trhu osvědčeným výrobkům v segmentu městských a kompaktních vozů. Tedy autům, nebo spíše jejich komponentům, která jsou levná a dokáží udržet spotřebu na uzdě. Zároveň pomůže Fiat americké automobilce s evropskou distribucí. Co dostane na oplátku? Možnost návratu na – nyní sice nelukrativní, ale v budoucnu nejspíš opět nadmíru štedrý (zejména pro malá auta) – severoamerický trh. Co dalšího ale v téhle alianci získává Fiat vlastně není tak docela jasné, možná přístup k technologii narychlo ukuchtěných elektromobilů, které Chrysler představuje v posledních pár měsících. Faktem je, že spojení vnaší do kolbiště světových automobilek dalšího důležitého hráče. Chrysler minulý rok, po dramatickém propadu, prodal asi dva miliony automobilů v Severní Americe. Fiat naproti tomu prodal 2,5 milionu aut, a to převážně v Evropě a Latinské americe. Spojení přinese snížení nákladů pro obě automobilky, rozšíří jejich tržní záběr, a tak možná připraví půdu pro další expanzi.

Elektromobil

Americká armáda pořizuje tisíce elektromobilů

Armáda a zelená barva se k sobě hodí. Americká armáda však bude ještě o trochu zelenější. Připravuje totiž nákup asi 5000 elektromobilů určených k pohybu po základnách. První by měl dorazit na základnu Fort Belvoir ve Virginii již za čtrnáct dní, dalších 800 příští rok a 4000 v následujících třech letech.

Ačkoli US Army disponuje tou nejvyspělejší technikou, elektrická přibližovadla nebudou ničím vybočovat. Zatím není jasné, od kterých výrobců budou elektromobily pocházet, jisté však je, že se bude jednat o lehké dodávky, které lze potkat různě po přírodních parcích a ZOO.

Důležitá je však následující informace. Zatímco provoz obdobného konvenčního vozidla přijde na v přepočtu téměř 50 tisíc korun, elektromobil by měl vystačit z osmi tisícovkami. V počtu několika tisíc vozů se tedy může jednat o docela významné úspory.

Novinky Nissanu pro Pařížský autosalon

Stane se Nissan světovou automobilkou č.1?

Je tomu teprve pár dnů, co přinesli informace o tom, že Nissan se zjevně velmi angažuje v oblasti elektromobilů a jejich bezdrátového dobíjení. Kromě toho v článku zazněla také informace o tom, že Nissan se chce stát jedničkou v oblasti elektromobilů a v letech 20102012 přijít s širokou nabídkou různých typů elektromobilů. Redaktoři magazínu Gas 2.0, kteří měli možnost zúčastnit se autosalonu v Los Angeles, zjevně kouzlu Nissanu také propadli.

Výfukové plyny

V Evropě emise klesají, USA značně zaostává

Respektovaná autorita v oblasti analýzy automobilového trhu, společnost JATO Dynamics, provedla stejně jako v minulém roce průzkum zaměřený na emise a spotřebu nově pořízených vozů prodaných v Evropě, Japonsku a USA. Zatímco výsledky prvních dvou jmenovaných trhů vykazují podobné hodnoty, americké automobily mají emise v průměru vyšší o 85%.

Jako vzorek pro Evropu posloužilo pět největších místních trhů, a sice trhy Francie, Německa, Itálie, Španělska a Velké Británie. Zde došlo k meziročnímu snížení emisí u všech prodaných osobních automobilů o 3%. Průměrný nový evropský vůz tak za rok vyprodukuje (počítáno pro 12 000 mil/rok) 3,26 tuny CO2. Japonci si vedou o malinko lépe s abolutní hodnotou 3,10 tuny CO2, ale hůře v poklesu, který činil bezmála 2%. Absolutní hodnota pro USA potom činí neuvěřitelných 5,77 tuny CO2 za rok! Bohužel se nepodařilo dohledat hodnotu z minulého roku, podle které by bylo možné vypočítat změnu.
Zajímavá je také skutečnost, jakým způsobem jednotlivé trhy takových hodnot dosahují. Zatímco Evropa vděčí relativně příznivému výsledku oblibě dieselových motorů na velmi vysoké úrovni, Japonsko vede díky prodeji malých aut s motory o objemu, který je u nás běžný spíše pro motocykly. Američany pak spojuje touha po co nejsilnějším trucku a levnější pohonné hmoty, které tuto touhu zatím ne a ne zvrátit.

Kalifornie - rychlodráha

Kalifornie si schválila rychlovlak

Už v květnu se objevily zprávy o tom, že se v Kalifornii chystá rychlodráha z Los Angeles po San Francisco. Tehdy ještě bylo mnoho domácích obyvatel na vážkách, zda vůbec bude takový projekt, který spolkne mnoho desítek miliard dolarů, vůbec schválen. Nyní je o stavbě rychlovlaku definitivně rozhodnuto. Návrh 1A: Bezpečný, spolehlivý vysokorychlostní osobní vlak bude v průběhu následujících let vybudován. Od roku 2030 má začít vydělávat zhruba miliardu dolarů ročně, návratnost investice je údajně zaručena. Celkem půjde o 1300 km železnice, systém spojí kromě zmíněných měst také Sacramento či San Diego. Během dvou desetiletí podle obchodního plánu vytvoří 160 000 nových pracovních míst ve stavebnictví – což je jistě jeden z vítaných přínosů v době, kdy Amerika zažívá nejvyšší nezaměstnanost za dlouhá léta. Už v roce 2035 má však díky dráze existovat kolem 450 000 nových pracovních míst. Nový dopravní systém sníží závislost Kalifornie na ropě o 12,7 mil. barelů ročně a emise o 5,4 mld. tun oxidu uhličitého ročně. Zároveň „díky“ tomu nebude muset být během následujících dvou dekád vybudováno na 4800 km dálnic a pět ranvejí, což lze považovat za velké vítězství železniční dopravy jako takové (souboj o miliardy dolarů to ale jistě nebyl bezbolestný, nedělejme si iluze). Lístek z L.A. do San Franciska má stát 55 dolarů a cesta potrvá dvě a půl hodiny. Autem by stejná cesta stála 86 dolarů a trvala výrazně déle, letadlem by byla více než dvakrát dražší.

Barack Obama chce snížit závislost na ropě

Podobně jako nedávno americký miliardář T. Boone Pickens, i nadějný prezidentský kandidát Barack Obama nyní představil svůj energetický plán „New Energy for America“. Demokratický kandidát počítá, že během deseti let by se investovalo 150 mld. dolarů, přičemž by vzniklo až pět milionů nových pracovních míst a významně by se snížila závislost USA na ropě ze Středního východu a problematické Venezuely. Obama počítá s půjčkami pro automobilky na vývoj nových typů hybridních automobilů, především plug-in hybridů. Už v roce 2015 by mělo být k prodeji 1 milion těchto vozů. Zároveň chce závést výraznější daňové úlevy až 7000 dolarů pro koncové zákazníky. A kromě toho prodat 70 mil. barelů z amerických strategických zásob benzinu a závést přísnější standardy automobilové spotřeby. Také počítá s podporou biopaliv a snížením emisí CO2 v případě producentů paliv a významnou modernizací továren směrem ke snížení ekologické zátěže. V neposlední řadě chce také, aby do roku 2012 byla polovina všech automobilů pořízených federální vládou plug-in hybridy.