auto hybridy uděláme vám jasno

Mikrohybrid, plug-in nebo asistovaný? Uděláme vám v autech jasno!

se během posledních deseti let stala úspěšným prodejním artiklem. Každá automobilka dnes chce mít svůj vlastní a udělat s ním stejnou díru do světa jako s modelem . Vývoj ale není jednoduchý, a tak se objevuje čím dál tím více variací. Přinášíme proto vysvětlení pojmů jako jsou , nebo .   

Chevrolet Volt

Chevrolet Volt – je to opravdu sériový hybrid?

Automobilka několik let nepřetržitě opakovala, že očekávaná „revoluce“ v podobě automobilu bude etalonem současné technologie. Mělo jít o sériový hybrid, tedy , kterému benzinový motor slouží pouze jako generátor elektřiny pro a nabíjení baterií. Ukazuje se ale, že v případě to nakonec tak jednoduché nebude.   

Chevrolet Volt

Chevrolet Volt (2011)

V listopadu 2010 uvede americká automobilka General Motors na svůj domácí trh revoluční automobil Chevrolet Volt. Jde o sériový hybrid neboli E-REV, tedy elektrické auto s rozšířeným dojezdem. Zní to složitě, ale není. Jde jen o to, že spalovací motor se v autě nepoužívá pro pohon náprav, nýbrž jako elektrický generátor. Ten dodává energii elektromotoru nebo baterii, které auto pohánějí.

Extender

GETRAG predstavuje nový extendér

Firemná skupina Getrag predstaví svoj nový extendér (predlžovač) dojazdu na tohtoročnom medzinárodnom veľtrhu METAV v Düsseldorfe. Boosted Range Extender (BRE), ako sa toto zariadenie nazýva, spája dvojvalcový spaľovací motor s elektromotorom, alternátorom a dvojstupňovou prevodovkou. Pri jazde prevezme elektrický pohon väčšiu časť zaťaženia, takže spaľovací motor sa podieľa na celkovej charakteristike BRE len v malej miere.

Historie hybridních aut - Ferdinand Porsche - Lohner Mixte hybrid

Historie hybridních aut, 1. díl

Myšlenka není žádnou novinkou. Ve skutečnosti je dokonce ještě starší než samotný automobil! Na přelomu 19. a 20. století měl elektrický pohon oproti spalovacímu motoru ve svých parametrech dokonce jednoznačně navrch, avšak karta se brzy obrátila.

Některé velké automobilky se k myšlence hybridního pohonu vrátily ve svých experimentálních studiích zejména v 70. a 80. letech minulého století, kdy začínalo být zřejmé, že si vyžádá změnu celkového přístupu ke konstrukci automobilu a jeho poháněcího ústrojí. Jak to vlastně celé začalo? Věřte nebo ne, ale už v 19. století.  

Ferdinand Porsche byl prvním, kdo prakticky využil hybridní pohon automobilů, zde Lohner Mixte

Průmyslová revoluce v 19. století s sebou přinesla řadu přelomových změn. Myšlenka hybridního pohonu je však podle některých pramenů dokonce ještě o několik století starší! Údajně už v letech 1665 až 1680 začal vlámský jezuitský kněz a astronom Ferdinand Verbiest vytvářet plány na malý parní povoz pro čínského císaře Khang-hsi (jinak také „Hang-hi“). Vůz nejenže mohl být poháněn párou, ale také tažen koňmi. A máme tu první hybridní pohon! Není ovšem jasné, zda se vůbec kdy tento vynález dočkal realizace.

sériový hybrid

Opak paralelního hybridu. Struktura pohonného systému zde vypadá tak, že elektromotor a spalovací motor jsou zapojeny za sebou. Někdy se tento typ hybridních aut označuje také jako E-REV nebo REEV (Range-Extended Electric Vehicle). Sériové hybridy mají mnohem blíže ke klasickým elektromobilům. Spalovací motor zde totiž slouží pouze jako generátor energie pro elektromotor, případně baterie. Je možné, aby pohonný systém odebíral energii najednou z baterie i z generátoru, pokud je třeba vysokého výkonu.