Švédské město Umeå se může pochlubit světovým unikátem. Jezdí tam totiž elektrický autobus Volvo 7700. Přestavba je výjimečná v tom, že jde o jeden z prvních elektrobusů, které je možné rychlodobíjet. Místní dopravce jej proto může využívat 18 hodin denně každý den.
O přestavbu diesel-hybridního autobusu Volvo 7700 (zastavil se i v Praze) se postarala španělská společnost Opbrid. Překřtila jej na „Arctic Whisper“, čili „Arktický šepot“.
Autobus je vybaven li-ion bateriemi Valence o energii 100 kWh. O elektromotory přímo v kolech se postarala společnost e-Traction. Autobus díky tomu dokáže jezdit nepřetržitě až tři hodiny.
Britská vláda investuje do nových autobusů
Elektrické autobusy společnosti BYD míří do USA
Hybridní autobus s pohonem Siemens má o třetinu nižší spotřebu
Jakmile se baterii vybijí, naskočí dieselový generátor, který je dobíjí. Slouží ale pouze jako záložní zdroj energie pro krizové případy. Jde tedy o sériový hybrid neboli autobus s rozšířeným dojezdem.
Hlavním zdrojem energie ale má být rozvodná síť. Na konci každé linky řidič pákou spustí pantograf díky kterému se autobus ve speciální dobíjecí stanici dobije během 5 až 10 minut pro ujetí dalších 10-15 km.
Díky tomuto rychlému krátkodobému dobíjení může autobus fungovat celý den. V noci se pak v garáži z klasické zásuvky dobije na plnou kapacitu. Náklady na ujetí 10 km se mají pohybovat mezi 1-2 euro namísto 7-8 euro v případě čistě dieselového autobusu.
Kromě toho, že autobus dokáže jezdit zcela bez emisí, je také velmi tichý – odtud jeho překřtení na Arctic Whisperer. A to pro provoz ve městě jeden z kritických atributů.
Přestavba trvala údajně kolem šesti týdnů. Umeå byla zvolena proto, že jde o univerzitní město s mnoha studenty, kteří autobusy často a hojně využívají. Navíc město získává většinu své elektrické energie z větrných a vodních elektráren. Benzin i ethanol jsou naopak ve Švédsku drahé.
Umeå doufá, že v roce 2014 bude mít v ulicích těchto přestavěných autobusů několik. Ve stejný rok se totiž bude honosit titulem Evropské město kultury.
z rychledobíjených
z rychledobíjených autobusů by si mohli vzít příklad v našich městech, která mají trolejová vedení. Během jízdy středem města kde je vedení nabíjet baterie, energii pak využít pro obsluhu okrajů měst kde vedení není. Takový bus na lince 15+15 km by mohl jezdit bez problémů celý den i s relativně malou kapacitou baterií.
jo a jak si mysite ze se
jo a jak si mysite ze se budou pripojovat, pri kazdy jizde vyleze a bude je nahazovat jako kdyzz jim spadnou troleje? to asi nepude…
určitě by šlo připojení
určitě by šlo připojení k trolejím robotizovat
Nabijanie cez troleje je aj
Nabijanie cez troleje je aj tak jeden z mala schodnych sposobov rychlodobijania. Teda ak nechcu mat z ludi, ktori rucne zasuvaju kabel do auta oskvarky.
Robotizovat by to jistě
Robotizovat by to jistě šlo, ale myslím že by to stačilo provést jednoduše mechanicky. Na začátku vedení by byly sběrače navedeny na troleje pomocí zužujícího se žlabu. Prakticky by to fungovalo třeba tak: autobus zastaví na zastávce, vztyčí sběrače, při rozjezdu jsou sběrače navedeny na troleje.
Je to celkem dobrá myšlenka, protože takhle by šlo třeba v Ostravě elektrobusy pokrýt velkou část dopravy. Otázka je jak dlouho by vydržel relativně malý akumulátor, který by byl zatěžován mnoha nabíjecími a vybíjecimi cykly relativně velkými proudy.
páči sa mi. podľa mňa je
páči sa mi. podľa mňa je toto cesta, ktorou by sa mala verejná doprava v meste uberať. plus elektrické taxi a poriadne zdaniť všetky spaľovacie autá v meste.
presne, jak Londyn, kolem
presne, jak Londyn, kolem 150kc za vjezd, navic taxikari nenajezdi denne stovky kilaku, a navic stoji cely dny na vyhrazenych mistech, staci pripojit zasuvku, nebo treba indukce nabijet, a muzou si tam ekologicky a ekonomicky cekat treba cely dny…