Ve Švédsku jezdí elektrický autobus s rychlodobíjením

Švédské město Umeå se může pochlubit světovým unikátem. Jezdí tam totiž . je výjimečná v tom, že jde o jeden z prvních , které je možné rychlodobíjet. Místní dopravce jej proto může využívat 18 hodin denně každý den.   


O přestavbu Volvo 7700 (zastavil se i v Praze) se postarala španělská společnost Opbrid. Překřtila jej na „Arctic Whisper“, čili „Arktický šepot“.

Autobus je vybaven li-ion bateriemi Valence o energii 100 kWh. O elektromotory přímo v kolech se postarala společnost e-Traction. Autobus díky tomu dokáže jezdit nepřetržitě až tři hodiny.

Jakmile se baterii vybijí, naskočí dieselový generátor, který je dobíjí. Slouží ale pouze jako záložní zdroj energie pro krizové případy. Jde tedy o neboli autobus s rozšířeným dojezdem.

Hlavním zdrojem energie ale má být . Na konci každé linky řidič pákou spustí pantograf díky kterému se autobus ve speciální dobije během 5 až 10 minut pro ujetí dalších 10-15 km.

Díky tomuto rychlému krátkodobému dobíjení může autobus fungovat celý den. V noci se pak v garáži z klasické zásuvky dobije na plnou kapacitu. Náklady na ujetí 10 km se mají pohybovat mezi 1-2 euro namísto 7-8 euro v případě čistě dieselového autobusu.

Kromě toho, že autobus dokáže jezdit zcela bez emisí, je také velmi tichý – odtud jeho překřtení na Arctic Whisperer. A to pro provoz ve městě jeden z kritických atributů.

Přestavba trvala údajně kolem šesti týdnů. Umeå byla zvolena proto, že jde o univerzitní s mnoha studenty, kteří autobusy často a hojně využívají. Navíc město získává většinu své elektrické energie z a . Benzin i ethanol jsou naopak ve drahé.

Umeå doufá, že v roce 2014 bude mít v ulicích těchto přestavěných autobusů několik. Ve stejný rok se totiž bude honosit titulem Evropské město kultury.

Wired, foto: Opbrid

7 Comments on “Ve Švédsku jezdí elektrický autobus s rychlodobíjením”

  1. z rychledobíjených
    z rychledobíjených autobusů by si mohli vzít příklad v našich městech, která mají trolejová vedení. Během jízdy středem města kde je vedení nabíjet baterie, energii pak využít pro obsluhu okrajů měst kde vedení není. Takový bus na lince 15+15 km by mohl jezdit bez problémů celý den i s relativně malou kapacitou baterií.

        1. Robotizovat by to jistě
          Robotizovat by to jistě šlo, ale myslím že by to stačilo provést jednoduše mechanicky. Na začátku vedení by byly sběrače navedeny na troleje pomocí zužujícího se žlabu. Prakticky by to fungovalo třeba tak: autobus zastaví na zastávce, vztyčí sběrače, při rozjezdu jsou sběrače navedeny na troleje.
          Je to celkem dobrá myšlenka, protože takhle by šlo třeba v Ostravě elektrobusy pokrýt velkou část dopravy. Otázka je jak dlouho by vydržel relativně malý akumulátor, který by byl zatěžován mnoha nabíjecími a vybíjecimi cykly relativně velkými proudy.

Napsat komentář