Mikroturbíny - budoucnost hybridních aut?

Ondřej Martinek - 14 Leden 2010

Sportovní hybrid se zrychlením z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy? Výkon na hybridní pohon skutečně úctyhodný. Patří modelu CMT-380, který byl na letošním autosalonu v Los Angeles představen společností Capstone Turbine. Ta se už více než 20 let zabývá vývojem spalovacích mikroturbín.  

Hybridní auta - Capstone CMT-380

Společnost Capstone Turbine se rozhodla jít vlastní cestou, a tak se vrhla do vývoje spalovacích mikroturbín, které se vyznačují nízkými emisemi a nízkou spotřebou. Pro demonstraci výhod mikroturbín vznikl automobil CMT-380 Hybrid, který využívá spalovací mikroturbínový motor pracující na naftu či bionaftu. Celé hybridní ústrojí bylo vpraveno do upravené verze závodního automobilu Factory Five Racing GTM.

Hybrid CMT-380 dokáže ujet až 80 130 km bez spotřebování jediné kapky paliva. Po dosažení určité hladiny vybití baterií se zapne mikroturbínový motor, který začne dobíjet baterie.

Ve voze jsou použity vysoce výkonné lithium-polymerové akumulátory. Navíc (kromě dobíjení mikroturbínou) mohou být dobíjeny tzv. plug-in (tedy ze síťové zásuvky) či na speciálních dobíjecích stanicích.

Díky umístění elektrického generátoru na stejnou hřídel s mikroturbínou není nutné ve voze mít žádné mazací či chladicí kapaliny, protože mikroturbínový motor využívá tzv. vzduchových ložisek.

Ppatentovaný způsob spalování paliva dosahuje s mikroturbínou extrémně nízkých emisí výfukových plynů a zároveň nízké spotřeba. Na plnou nádrž paliva je CMT-380 Hybrid schopen ujet až 500 km.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Cena mikroturbíny je jen otázkou seriovosti a mám pocit, že při stále vyšších ekologických požadavcích nakonec bude nižší než cena klasického motoru. Právě probíhající dieselgate ukazuje, že tyto motory již dosáhly hranice svých možností a že to jinak nepůjde. Nechápu, proč automobilky již dávno nepracují na vozech s mikroturbínou a stále cpou do hybridů klasické motory.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Je to naozaj zaujimava technologia, s niecim podobnym sa zaoberaju aj v Izraeli. Myslim si, ze cena je len otazkou toho, v akej serii budu turbiny vyrabane. Dojazd je fajn, ale chyba mi tam relevantny udaj, kolko paliva spotrebuje na 1 km?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

XM4N - 80 mil je cca 130 km. Netusim, v com vidis problem. Alebo to potrebujes na desatinne miesta? Zeby v nasom clanku uvadzali kilometre preto, lebo sme na ne zvyknuti?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

zdravím...díval jsem se na anglické odkazy pod článkem a nepřijde mi, že máte správně, udávané jednotky u dojezdu...v anglických článcích udávají hodnoty v mílích(např.dojezd na elektrinu 80 miles)...vy uvádíte kilometry...což mne mate 1 míle je cca 1,6km! http://www.jednotky.cz/delka/

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

XM4N - 80 mil je cca 130 km. Netusim, v com vidis problem. Alebo to potrebujes na desatinne miesta? Zeby v nasom clanku uvadzali kilometre preto, lebo sme na ne zvyknuti?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Mikroturbína je pomerne drahá záležitosť, i keď vzhľadom na účinnosť turbín a schopnosť spaľovať prakticky akékoľvek kvapalné či plynné palivo, nepredpokladám, že sa rozšíri táto technológia do bežných ekologických vozidiel.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To je zaujimave. Odpada tam zlozita regulacia vykonu turbiny a je to schopne fungovat aj na naftu, co mi ale pripada trochu divne, lebo nafta nie je uplne najvhodnejsie palivo na takyto ucel. Mohlo by to potom bezat aj na nejaky slnecnicovy olej. Kazdopadne, lacne to asi nebude. Uz aby sa nasli nejaki skory adaptatory, alebo ako to nazvat.


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol