Nikola Motors ukázali obří hybridní náklaďák

Nový start-up Nikola Motors Company představil obří hybridní truck s výkonem 2000 koní. Je to další z mnoha firem, které svůj úspěch staví na jméně Tesla, ač ho přímo nevyřknou.

Hybridní truck Nikola One zatím existuje pouze jako render. Dočkáme se někdy něčeho víc?
foto: Nikola Motors

Nová společnost Nikola Motors prozatí na svém webu představila dva koncepty. Prvním z nich je Nikola One, obří truck s výkonem 2000 koní a dojezdem 1920 km na jedno naplnění nádrží.

Jde totiž o REV využívající 400kW plynovou turbínu k doplňování elektřiny do 320kWh baterií. To znamená, že baterie nikdy není třeba připojit k zásuvce, protože se o nabíjení vždy postará turbína.

Nikola Motors slibují zrychlení z 0 na 99 km/h během 30 sekund, hmotnost 9,5 tuny a spotřebu 2x až 3x lepší, než nabízejí srovnatelné dieselové trucky.

Zajímavý je cenový systém, který společnost Nikola Motors pro svůj truck vymyslela. Auto, které zatím neexistuje, je totiž možné pořídit za cenu $5000/měs. se vším všudy s platbou $1500 předem. Cena zahrnuje záruku, servis i palivo.

O pohon šesti kol trucku se starají elektromotory 800V AC. Převodovka je dvourychlostní, rám je z oceli a hliníku, max. zatížení je 30 tun.

auto Nikola Motors Nikola One hybridní truck

foto: Nikola Motors

Nikola Motors se automobilkou Tesla Motors inspiruje v mnohém. Mimo jiné v tom, že chce vybudovat síť CNG stanic na hlavních tazích spojujících obě pobřeží a postupně po celých Spojených státech.

Kromě trucku představila společnost Nikola Motors také elektrickou buginu Nikola Zero. Ale o té až o víkendu.

tisková zpráva

24 Comments on “Nikola Motors ukázali obří hybridní náklaďák”

    1. Prečo utópia? Životnosť
      Prečo utópia? Životnosť vozidla plánujú na minimálne 1.000.000 míl. Rátajú s tým, že jeden šofér zvládne odjazdiť 8.000 míl mesačne. To vychádza na 125 mesiacov – vyše 10 rokov.
      Pri prenájme za $5000 mesačne to činí $625.000 za kus.
      Luxusné kamióny stoja (vraj) okolo $200.000. V cene je pre prvých 5000 kamiónov 100.000 galónov CNG, pri čom sú vraj schopný dodávať CNG s cenou $1.5 za galón. Tzn. prvých 5000 strojov dotujú palivom za $150.000.
      Na zárobok je tam priestoru dosť, pri čom náklady na výrobu budú asi porovnateľné ako pri konvenčnom kamióne + 320 kWh batéria. Ak by používali hoodne drahé batérie po $400/kWh, stále by mali mať aj z tých prvých dotovaných kusov zisk okolo $282.000 za kus.

        1. Netuším aké sú reálne
          Netuším aké sú reálne ceny prepráv v USA. Spoľahlivý zdroj údajov som narýchlo nenašiel.
          Rozhodne by to bol zaujímavý údaj.

          Napadlo mi, že autonómne Tesla kamióny by mohli byť tiež konkurencieschopné. Po doladení:
          – legislatívy,
          – natrénovaní neurónovej siete autopilota
          – upgrade SC na dobíjanie „robohadom“
          – pridanie dlhých parkovacích miest na SC (výhodné aj pre TMX s návesmi),
          by zvládali križovať kontinent relatívne lacno.
          V prípade, že by nepotrebovali šoféra, prestávky by sa prispôsobovali výhradne dobíjaniu a obmedzeniam prejazdových krajín.
          Tiché elektro kamióny by teoreticky mohli dostať výnimky aj na nočné prejazdy mestami.

          Plne naložený 40t kamión by mal mať spotrebu okolo 140 kWh/100 km. Tzn. bez zvýšenia výkonov SC by to vychádzalo na maximálne cca 1200 km. To by snáď mohlo byť použiteľné.
          Pri 750 kWh batérií a šetrnej prevádzke v rozmedzí 20-80% by bolo k dispozícií stále 450 kWh. 1125 kW dobíjačka (áno, teraz nemysliteľné) by sa na 80% mal kamión nabiť do 40 min. Takto nabitý by mal prejsť okolo 320 km. Tzn. za ideálnych podmienok 320 km každé 4 hodiny – až 1920 km denne. (Viedeň-Hamburg a späť)

          Potenciálne by z MKD mohla mať Tesla slušný dlhodobý príjem a zároveň odbyt na batérie.

          1. Problém MKD ať lidské či
            Problém MKD ať lidské či autonomní je ten že zbytečně bude zatěžovat životní prostředí, ať už bude na naftu, nebo elektřinu. Hluk (i zde bude, nejvíce jej generuje (subjektivně) nikoliv motor, ale pohyb návěsu po nerovnostech, mostech atd.) a otěr pneumatik jsou dost velkým znečištěním samy o sobě. Navíc Vídeň – Hamburk by mělo snad být dostupné i po vodě. Po této stráne by byl výhodnější nějaký nákladní expres, který jede bez zastávek (pokud možno přes Vysočinu).

            Nehledě na to že to co uvádíte je celkem neefektivní, protože za těch 450kWh na stejnou vzdálenost uvezte po kolejích minimálně 3x tolik. Ale co by bylo zajímavé by bylo mít automatické překladiště, kde by, podobně jako do normální stanice, přijel nákladní vlak, vedlě byly připravené automatické kamiony a podle identifikačních čísel, nebo čeho, by se automatický jeřáb postaral o přeložení. Podobně mezi vlaky. Rychlejší než pořád rozpojovat a spojovat vagony. Pokud by se ale měl dělit na polovičky, pak je rychlejší rozpojení, to by ale mohl řešit už nájezd EVK na překladiště. Co bude každopádně třeba budou rychlé manipálátory, ať už se budeme bavit o čemkoliv takovém.

            Mimochodem, trochu OT, ale zajímavé:
            indianexpress.com/article/india/india-news-india/railways-to-start-trial-runs-of-solar-train-in-sunny-jodhpur-2798717/

          2. dlouhe streky je lepsi tahat
            dlouhe streky je lepsi tahat po zeleznici, ostatne USA je v tom prebornik, na jednom valku vpohode tahaj i 300-400 kontejneru, takze misto 300-400 kamionu brazdi krajinu jeden vlak s 5-8 lokomotivama/motorama, a pokud by se mela nejak vyrazne elektrifikovat kamionova doprava, bude opet lepsi spise elektrifikovat tu zeleznicni trat, ac s jejich vejskou by to byla celkem vyzva

            v tpomhle ma dobudoucna pomahat asi hlavne hyperloop, kdy zprvu by mel slouzit hlavne v oblasti nakladni dopravy a bejt schopnej prepravy prave standardnich namornich kontejneru, ostatne nekde se o moznem vyuziti zminovalo primo v nejakem prohlaseni/tiskovce BNSF coby o jejich mozne budoucnosti

  1. Dojazd 800-1,200 miles =
    Dojazd 800-1,200 miles = 1287-1931 km

    1 kg CNG = 1,395 m^3 NG = 14,86 kWh.
    1 GGE = 5.660 lib CNG = 2.56733281 kg CNG
    1 DGE = 0,88 GDE = 2.91742365 kg CNG
    150 DGE = 438 kg = 6503 kWh

    Dávnejšie som počítal, že CNG plnička potrebuje na stlačenie 1 kg CNG 1,4 kWh elektriny. Ich to vyjde asi ešte o kus horšie, keďže najprv chcú tlakovať LNG (600 barov oproti 200 pri CNG) a to následne distribuovať do CNG staníc.
    Ak by potrebná energia rástla lineárne, tak na tlakovanie 1 kg LNG by bolo potrebných 4,2 kWh. Na natlakovanie 438 kg plynu spotrebujú ďalších 1838 kWh. Predpokladám, že na tlakovanie LNG spotrebúvajú elektrinu zo svojich plynových elektrární a to potenciálne plytvanie ešte prehlbuje.

    150 DGE = 6503 kWh (CNG) + 1838 kWh (el) = 8341 kWh

    Spotreba kamióna 432-648 kWh/100 km

    Ono to aj reálne vychádza, keďže píšu, že ich plynová turbína má účinnosť <40%.
    Neviem ako v USA, ale u nás musí mať šofér maximálne po 4,5 hodine minimálne 45 min prestávku. Na takýto profil jazdy by s veľkou rezervou stačila 750 kWh batéria.
    V prípade dvoch šoférov a flotily kamiónov na prenájom (ako to majú vymyslené teraz) by to šlo vyriešiť stanicami na automatizovanú výmenu batérií. Stále lepšie ako vyplytvať skoro 70% energie iba tak doprázdna.

    Celé to šialenstvo okolo CNG/LNG mi príde ako ďalšie zbytočné plytvanie. Vysvetliť sa to dá len tým, že daná spoločnosť má obrovské náleziská plynu "zadarmo" a chce ich speňažiť na domácom trhu.

  2. koukal jsem na to vcera, je
    koukal jsem na to vcera, je to v odkazu co jsem sem dal na ten solarni destnik Peugeotu, ale je to asi podobne jako to co delam ja, jen koncept, v realu je to drahej spas bez uzitku a spolehajici na business okolo CNG

    podobnou vizi kde budou take jen rendry chystam pod znackou Tatra/Avia, ale moc necekal ze se toho zminene firmy chyti

      1. mam rozdelanej koncept ktery
        mam rozdelanej koncept ktery jsem chtel zkusit dostat do souteze „Navrhni svoji Tatru“, ale nejak nezbyl cas a tak se to protahlo a nestihlo, takze si to casem jen dokoncim jako video prezentaci, zatim to nikde prezentovane nemam, az to nekdy dokoncim, tak odkaz na videjko sem urcite soupnu

          1. Diesel-Gas (LPG) elektro
            Diesel-Gas (LPG) elektro tahac, tedy podobna koncepce jaka se pouziva u lokomotiv, tedy k samotnemu pohonu slouzi trakcni elektromotor a elektrinu mu prez baterie dodava dieselgenerator, vpodstate „normalni“ plug-in hybrid

            diesel-gas zacina bejt ve svete celkem beznej (jde pouzit jak LPG tak CNG) a u tahacu se udava ze to uspori cca 30-35% nakladu a ma to mit polovicni emise oproti ciste dieselu, ono se vstrikuje nejak nafta s plynem a lepe to hori a tedy lepe to shori pri mene vstriknuteho paliva, a dieselelektro je desitkama let overena technika kterou pouzivaji lokomotivy po celem svete, ja to vpodstate jen kombinuju a pridavam i vetsi baterie a solarni plochu na navesu + moznost nabijeni i kablem

        1. Ono by sa im to vlastne
          Ono by sa im to vlastne oplatilo. Palivo plánujú dodávať v cene vozidla. Ak by si niekto dobil auto vo firme alebo na odpočívadle, ušetrili by.
          Plánujú 15-20 minútové tankovanie. Počas tankovania by sa mohol pripojiť aj dobíjací kábel, resp. 3 x 135 kW nabíjačky. Nejakých 100 kWh by tam stihlo pretiecť. Zvýšili by si dojazd.

    1. na kratší trasy by to jelo
      na kratší trasy by to jelo na elektřinu z baterií. Jakmile klesne jejich kapacita pod určitou úroveň, taxe spustí turbína. S dobíjením ze zásuvky určitě nepočítají vzhledem k tomu, že plánují výstavbu CNG plniček. Potřebují, když už se to chytne, tak ať se hodiny u plniček pořádně točí.

Napsat komentář