Hyundai a Iveco odhalují nový městský autobus na vodík
Společnosti Hyundai a Iveco Group odhalily na veletrhu Busworld 2023 v Bruselu první elektrický autobus na vodík IVECO BUS E-WAY H2.
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda, auto, vytápění
Společnosti Hyundai a Iveco Group odhalily na veletrhu Busworld 2023 v Bruselu první elektrický autobus na vodík IVECO BUS E-WAY H2.
Značka Hyundai a Iveco Group odhalily na veletrhu IAA Transportation 2022 v Hannoveru první model IVECO eDAILY Fuel Cell Electric Vehicle.
Na „plynařské“ konferenci Autosympo 2013 nemohli chybět ani zástupci v tuzemsku vyráběných autobusů. Domácí společnost SOR Libchavy zastoupená Ing. Černým započala výrobu CNG autobusů v roce 2001 ve spolupráci s firmou Ekobus a od r. 2005 si konstruuje SOR plynové autobusy sám.
Ve dnech 13. až 15. října se v Mnichově uskutečnil první ročník veletrhu elektrické mobility eCarTec 2009. Zájem návštěvníků z řad laické i odborné veřejnosti byl překvapivý. Celkem se na eCarTec podívalo 11 000 zájemců, své stánky rozprostřelo na výstavišti 190 vystavovatelů. Ty největší samozřejmě patřily energetickým společnostem jako RWE, Vattenfall a Eon.
Největší zastoupení měla jednostopá vozidla – elektrické koloběžky, elektrokola, elektroskútry a elektrické motorky (cross i endura). E-max představil nový jednomístný skútr s vyjímatelnou baterií a integrovaným kufrem. Cena by se měla pohybovat někde kolem 2200 euro.
Už před časem jsme přinesli informaci, že společnost New Holland se chystá představit svůj první traktor na vodík. New Holland NH2 se ve své koncepční verzi nedávno konečně ukázal v plné parádě na výstavě v Itálii a doopravdy je na co koukat. Ačkoliv zemědělci obvykle více slyší na biopaliva jako je bioethanol nebo bionafta, ani vodík není tak docela ze hry. Energeticky plně nebo částečně sobestačné zemědělské farmy by mohly generovat vodík relativně snadno. New Holland s tím počítají, a tak jako hlavní zdroj energie jejich traktoru NH2 slouží vodíkové palivové články. Ty dodávají elektřinu elektromotoru o výkonu 106 koní pohánějícímu všechna čtyři kola. Samozřejmě, že v současné době se futuristický traktor potýká s několika zásadními nedostatky. Předně je to nízký dojezd a závratně vysoká cena. New Holland proto nepočítá s ostrou výrobou před rokem 2013.
Italské automobilky Iveco a Fiat jsou známy především díky výrobě osobních, případně nákladních automobilů. Kromě toho se ale zabývají také výrobou traktorů. Traktory představují okrajovou, ale důležitou součást jejich nabídky. V Paříži na mezinárodním zemědělském veletrhu SIMA Innovation Awards 2009 odhalí společnost New Holland, spadající právě pod Fiat, nový traktor NH2 poháněný palivovými články, resp. vodíkem. NH2 má vycházet z oblíbeného modelu T6000, ovšem interní dieselový motor je nahrazen elektromotorem, lithium-iontovými bateriemi a vodíkovými palivovými články. Výkon traktoru je 120 koní a zvládne všechno, co starší model T6000. New Holland vidí traktory jako přirozeného „partnera“ vodíkové technologie. Palivové články totiž mohou být znovu naplněny na centrální doplňovací stanici na farmách, které si mohou vodík vyrábět samy např. srkze solární elektrárnu, větrnou elektrárnu nebo z biomasy a skladovat jej v podzemních tancích. Zemědělci jsou vůbec z hlediska energetické nezávislosti jednou z nejsnáze přizpůsobitelných skupin a traktor na vodík je v tom jen dalším krokem.
Ve dnech 4.6-8.6 proběhl na brněnském Výstavišti další ročník mezinárodního veletrhu užitkových vozidel, dílů a servisní techniky Autotec 2008. Už minulý rok stvrdil Autotec svou pozici jediného specializovaného veletrhu užitkových vozidel v zemích střední a východní Evropy, a tak se i letos mohli návštěvníci těšit na celou řadu vystavovatelů a s nimi spoustu novinek. Magazín Hybrid.cz samozřejmě hledal na veletrhu především jakoukoliv spojitost s alternativními palivy a pohony. Příjemně překvapeni jsme odcházeli s dojmem, že automobilky si i v oblasti užitkových automobilů začínají alternativních pohonů všímat čím dál tím více.
Iveco, italský výrobce nákladních automobilů a autobusů, se už nějakou dobu věnuje produkci autobusů s pohonem na CNG. Stále větší obliba stlačeného zemního plynu v Evropě donutila Iveco přivést jej také k běžným spotřebitelům.