Hyundai a IVECO představují lehkou dodávku na vodík

(Zleva) Martin Zeilinger, vedoucí technického vývoje užitkových vozidel ve společnosti Hyundai Motor Company and Marco Liccardo, ředitel pro oblast techniky a digitalizace ve společnosti Iveco Group. foto: Hyundai
(Zleva) Martin Zeilinger, vedoucí technického vývoje užitkových vozidel ve společnosti Hyundai Motor Company and Marco Liccardo, ředitel pro oblast techniky a digitalizace ve společnosti Iveco Group. foto: Hyundai

Značka Hyundai a Iveco Group odhalily na veletrhu IAA Transportation 2022 v Hannoveru první model IVECO eDAILY Fuel Cell Electric Vehicle. 

Společnosti Hyundai a Iveco Group mají v oblasti trvalé udržitelnosti ambiciózní cíle. Od podepsání memoranda o shodě v březnu 2022 vznikla v různých technických oblastech řada společných pracovních skupin, zkoumajících možnosti vzájemných synergií při vývoji elektricky poháněných vozidel a alternativních pohonů.

Obě společnosti letos v červenci společně oznámily, že vozidla IVECO BUS s pohonem na vodík budou vybavena systémem palivových článků Hyundai, který nabízí významné výhody z hlediska provozních vlastností a emisí. Nyní byl na veletrhu IAA Transportation odhalen prototyp eDAILY Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV), který reprezentuje budoucí potenciál nejprodávanějšího a nejdéle vyráběného velkého lehkého užitkového vozu IVECO. Modelová řada DAILY v současnosti zahrnuje varianty s tradičními pohony, ale také s motory na metan, resp. bio metan, a nové verze s elektrickým pohonem napájeným ze sady akumulátorů. 

Funkční prototyp eDAILY FCEV je vybaven systémem palivových článků na vodík od společnosti Hyundai, který poskytuje výkon 90 kW, a elektromotorem o výkonu 140 kW. Šest nádrží pojme celkem 12 kg vodíku. Prototyp s celkovou hmotností 7,2 tuny je testován v Evropě. Jízdní zkoušky již potvrdily, že dosahuje dojezdu 350 km a nabízí nejvyšší užitečnou hmotnost 3 tuny. Naplnění prázdných nádrží vodíkem je otázkou maximálně 15 minut. Zatímco akumulátorový elektromobil eDAILY BEV, představený rovněž na IAA, je nejvhodnější pro krátké trasy, eDAILY FCEV bude ideální volbou pro rozvážkovou dopravu i na delších trasách, v níž je nezbytná vysoká užitečná hmotnost a dlouhý dojezd.

Nedílnou součástí konstrukce prototypu eDAILY FCEV je sada akumulátorů dodaná společností FPT Industrial, která se v rámci koncernu Iveco Group specializuje na systémy pohonu. Společnost Hyundai poskytla inovativní systém palivových článků, který je nejnovějším plodem vývoje na její více než dvacetileté cestě k vodíkové mobilitě.

Technologie palivových článků Hyundai se již používá v nejrůznějších aplikacích, a to především v odvětví užitkových vozidel. V těžkých nákladních vozidlech provozovaných ve Švýcarsku ujel tento systém již více než 4,5 milionu km, čímž prokázal svou pozoruhodnou výkonnost a spolehlivost. Oboustranně výhodnou spolupráci odráží slogan „Engineered by Iveco Group, powered by Hyundai“, a ve stejném duchu budou realizovány i další podobné budoucí iniciativy.

„Po nedávném oznámení, že IVECO BUS bude vybavovat své budoucí autobusy s vodíkovým pohonem našimi palivovými články, je eDAILY s pohonem na vodík dalším konkrétním příkladem, čeho můžeme dosáhnout vzájemnou spoluprací na urychlování přechodu k uhlíkové neutralitě,“ poznamenal Martin Zeilinger, vedoucí technického vývoje užitkových vozidel ve společnosti Hyundai Motor Company. „Partnerství obou společností je velmi úspěšné a pro nadcházející roky očekáváme, že přinese ještě lepší výsledky.“

„Ve stejný den, kdy oznamujeme, že se náš projekt bateriového elektromobilu eDAILY stal skutečností, představujeme světu s velkou radostí také první eDAILY s pohonem na vodík. Na základě tohoto prototypu vyrobíme malou sérii lehkých užitkových vozů s elektrickým pohonem napájeným vodíkovými palivovými články a tato vozidla předáme do konce příštího roku vybraným zákazníkům ke zkušebnímu provozu,“ řekl Marco Liccardo, ředitel pro oblast techniky a digitalizace ve společnosti Iveco Group.

Hyundai a Iveco Group také zkoumají další možnosti vzájemné spolupráce od křížového prodeje produktů ve vybraných světových regionech až po společný vývoj v oblastech automatizace vozidel a konektivity. Hyundai rovněž zvažuje příležitosti k odběru nové generace konvenčních pohonů pro užitková vozidla od společnosti FPT Industrial. Uvedený vývoj potvrzuje, že obě společnosti usilují o využití všech přínosů vzájemné spolupráce. Obě smluvní strany jsou přesvědčeny o tom, že realizované projekty přinesou v blízké budoucnosti velmi zajímavé výsledky.

Prototyp eDAILY FCEV je vystaven na veletrhu IAA Transportation, který se koná od 20. do 25. září na výstavišti Deutsche Messe AG v německém Hannoveru, a to v expozici společnosti IVECO v hale 24. 

zdroj: tisková zpráva

Napsat komentář