Čistá mobilita z pohledu Ministerstva životního prostředí

Dlouhodobý koncept ekologické dopravy Ministerstva životního prostředí (MŽP)představený na konferenci Autosympo 2013 zahrnuje i významnou podporu alternativních zdrojů v doprav. Konkrétně je zde zaměření na CNG, elektřinu, vodík a cyklodopravu.

Ministerstvo životního prostředí ČR se snaží v poslední době aktivně působit v oblasti dopravních alternativ a představuje zajímavé plány
foto: MŽP

Vyzdvižena byla snaha primárně se soustředit na znečištěným ovzduším nejvíce postižené regiony, mezi které patří Ústecký kraj, Moravskoslezský kraj a aglomerace Brno. Ještě v rámci programovacího období 2007-2013 byl vypsán dotační program v hodnotě jedné miliardy korun na pořízení autobusů, které budou směřovat právě do těchto lokalit.

Mgr. Matyáš Doul z MŽP prozradil, že se už čeká jen na technické schválení monitorovacího výboru a Evropské komise, takže předpokládaný termín, od kdy mohou dopravci žádat v rámci tohoto programu o dotace, je odhadován na začátek příštího roku.

Pro nové programovací období, které zahrnuje roky 2014-2020, vypracovalo MŽP program „Zlepšení kvality ovzduší v lidských sídlech“, který bude mít za cíl snížit lokální emise, zvýšit podpory na různé alternativní zdroje, a to v rámci celé ČR. Mezi příjemce se budou řadit právnické osoby, výzkumné instituce, územně samosprávné celky, ale i další organizační složky státu.

Mnoho přítomných odborníků a zástupců podnikatelské sféry si stěžovalo, že je dnes agenda podpory alternativních zdrojů rozdělena velmi chaoticky mezi několik ministerstev. Mgr. Matyáš Doul představil pro příští programovací období koncepci, kdy výzkum a vývoj by měl spadat pod Ministerstvo průmyslu a obchodu, infrastrukturu má mít v režii Ministerstvo dopravy a koncový prodej bude mít pod svými křídly Ministerstvo životního prostředí.

Závěrem byli účastníci informováni o aktuálním stavu Národního akčního plánu čisté mobility s tím, že tento je ve finální přípravě a v dohledné době by měl být projednán vládou.

Je třeba počítat s tím, že úlevy na CNG v podobě dotací a nízké spotřební dani se budou i díky nařízením v evropských směrnicích snižovat. V publiku však také zaznívaly názory, že rozdíly mezi podporou jednotlivých alternativních paliv nejsou úplně spravedlivé a zazněl i požadavek, aby se Asociace NGVA, jež byla spolupořadatelem konference, také zapojila do jednání s pověřenými orgány.

vlastní

2 Comments on “Čistá mobilita z pohledu Ministerstva životního prostředí”

  1. Proč, proč proč?
    Pořád

    Proč, proč proč?

    Pořád se zaměřují jenom na státní podniky. To je takový problém dát ulevu podnikatelům z „nižších“ sfér? Co myslíte, že by se stalo, kdybyste dopravním firmám dali dotaci, případně snížili silniční daň? Nakoupili by se nové vozy, ekologičtější vozy.

    Dnes již funkční Dieselgass se dá dokonce i dodělat, není to takový problém. Firmám to ušetří peníze, sníží to emise na již koupených vozech. Stačí k tomu jenom motivovat. A jak nejlépe? Penězi.

    Sám bych byl ochoten obměnit vozový park, mít k tomu nějakou motivaci. A motivace toho, že sám budu šetrnější k přírodě, když potom vedle mě na křižovatce zastaví tatrovka, která vypustí během volnoběhu víc splodin a škodlivin než já za celý měsíc, kašlu na to.

Napsat komentář