Alfa Romeo MiTo Imola

Sporťák Alfa Romeo MiTo nově jezdí na LPG

Příjemně malý třídveřový hatchback Alfa Romeo MiTo měl premiéru v polovině minulého roku v Miláně a následně v Londýně. Protože i konstruktéři z Lombardie se snaží jít s dobou, představují nové modely. Před časem to byla verze MultiAir s výkonnějším motorem, nižší spotřebou a nižšími emisemi. Alfa Romeo MiTo Imola jde ještě dál. Přidává pohon na LPG.

Alfa Romeo MiTo Imola Alfa Romeo MiTo Imola Alfa Romeo MiTo Imola

Model je vybaven 1,4l turbomotorem s emisemi na 131 g/km, výkonem 120 koní a zrychlením z 0 na 100 km/h během 8,8 sekund. Nádrže na LPG o objemu 39 litrů jsou umístěny v prostoru rezervy. Celkový dojezd novinky je rekordních 1200 km. Auto se v Itálii bude prodávat od €13 900 díky příjemné dotaci €4500 od státu.

Elektromotocykly - Evolt Bull1 MX

Evolt – konkurence pro Quantyi i Zero

Elektrická endura Quantya a Zero X se dočkaly další konkurence. Je jí elektromotorka Bull1 italské společnosti EVOLT. Konstruktérem a duchovním otcem motorky je Bruno Greppi, který se rozhodl vytvořit celou řadu elektrických jednostopých vozidel. Bull1 je z nich však zdaleka nejzajímavější.

Disponuje maximálním výkonem 33,5 kW, který zajišťují lithium-polymerové baterie. Díky nim dokáže elektromotorka řádit v „off-road módu“ až dvě hodiny, maximální rychlost podobně je něco mezi 70 a 90 km/h. Motocykl váží zhruba 100 kg. Velkou výhodou proti Quantyi je technologie regenerativního brzdění. K dispozici by stroj měl být v Itálii koncem letošního roku za cenu zhruba 150 000 Kč.

Subaru Stella EV

Elektromobily Pininfarina B0 Bluecar a Subaru Stella jdou do výroby

Jen pár hodin poté, co ohlásilo spuštění výroby elektromobilu , přispěchali s podobnou zprávou také další automobilky. Předně je to , která má připravený malý městský s dojezdem kolem 90 km a max. rychlostí 100 km/h. To je výrazně méně než i MiEV. Stella EV se dokáže dobít na 80% během 15 minut, plně pak za pět hodin ze standardní 220V zásuvky. Cena elektromobilu je stanovena na 4,7 mil. jen (zhruba 48 000 dolarů, tedy asi 912 000 Kč). Podobně jako Mitsubishi však mohou japonští zákazníci žádat o slevy na dani a dotace v celkové výši až 1,38 mil. jenů (asi 300 000 Kč). Letos chce Subaru vyrobit pouze 170 kusů svého elektromobilu a postupně výrobu navyšovat podle poptávky. Otázkou je, kdo by chtěl Stellu, když Mitsubishi je levnější a lepší?! Však také Subaru prozatím narozdíl od třech diamantů nemá plány na vývoz elektromobilu z .  

Subaru Stella EV Subaru Stella EV Subaru Stella EV
Lamborghini v laboratoři pro měření emisí

Lamborghini investuje do solární elektrárny i snižování emisí

Výrobce sportovních automobilů Lamborghini se po Ferrari a dalších luxusních značkách taktéž musí přizpůsobit módní zelené vlně. Chystá investici 35 mil. euro do velké solární elektrárny na jedné ze svých továren (Sant’Agata Bolognese), která má znamenat až 30% snížení emisí oxidu uhličitého do roku 2010. Dále upraví některé své vozy tak, aby se jejich emise snížily o 35% do roku 2015. Střešní fotovoltaická elektrárna má do roku 2010 vyrábět ročně 1,582 MWh, pokryje plochu 17 000 m2. Zároveň bude střecha továrny zateplena, nainstalováno nové osvětlení a provedena další opatření ke snížení spotřeby energie. Co se týká automobilů, prvním modelem, který se nesl na zelené vlně bylo Lamborghini Gallardo LP 560-4 u kterého se konstruktérům podařilo snížit emise o 18%. To je mimochodem naživo k vidění na letošním Autosalonu Brno 2009. Další pokroky v budoucnosti se mají nést ve znamení snižování hmotnosti, zlepšení spalování, snižování odporu, zavedení Stop&Start systému, hybridním pohonu (!) a biopaliv.

Sergio Marchionne

Fiat lační po akvizicích, dostane se do první ligy?

Monopolizace automobilového trhu postupuje už desítky let nezadržitelným tempem. Zatímco se během posledních měsíců přetahují Volkswagen s Toyotou o pozici největšího globálního hráče, italský Fiat se hlasitě snaží prodrat do první ligy. Spolupráce Fiatu s Chryslerem už je pevně narýsovaná, odkoupení americké automobilky italským trpaslíkem se blíží mílovými kroky. Kromě toho má Fiat zájem také o Opel, až dosud patřící pod krachující General Motors (s nimi Fiat spolupracoval do roku 2005), o čemž tvrdě vyjednává i s německou vládou. Pokud by se obě akvizice povedly, mohl by se Fiat stát světovou dvojkou s roční produkcí pěti až sedmi milionů automobilů (minulý rok prodal celý Fiat poze 2,15 mil.). Ale to není zdaleka všechno. Současný šéf Fiatu Sergio Marchionne má skutečně velkolepé plány. „To čeho jsme dnes svědky nemá obdoby,“ řekl magazínu The Economist. „Než s tímhle vším skončíme, řekněme během následujících 24 měsíců, tak co se týká velkých světových výrobců, zbude jeden americký dům, jeden velký německý, jeden japonsko-francouzský, jeden japonský a jeden v Číně, a možná ještě jeden evropský hráč,“ nastiňuje budoucnost automobilového průmyslu. ČÍST DÁL…

Luca de Meo a Sergio Marchionne Fiat 500

Fiat - hybrid z Turína

Fiat připravuje vlastní hybridní pohon

Turínská automobilka Fiat, o které se nedávno mluvilo jako o jednom z možných zájemců o Opel, připravuje vlastní hybridní pohon. Informuje o tom italský magazín quattroruote.it. Hybridní pohonný systém je prý určen hlavně pro malá auta jako je například aktuální hit Fiat 500. Navíc je plánováno také jeho využití v autech značky Chrysler, se kterým se Fiat spojuje. Nový hybridní pohon založený na přeplňovaném motoru o objemu 900 ccm a integrovaném elektromotoru poháněném lithium-iontovými bateriemi by se mohl objevit už v budoucích verzích modelu Fiat 500 a také v připravovaném Fiat Topolino.