Itálie je zemí, která si může kromě mnoha jiných připsat i prvenství ve výstavbě dálnic. Tamní „autostrada“ A8 vedoucí z Milána k jezerům Como a Maggiore byla dokončena už v roce 1926. Nyní se Itálie bude moct pochlubit další novinkou. Dálnice A18 spojující sicilská města Messina a Gela bude první na světě, která využije solární energii.
Itálie je vedle Španělska, Portugalska a Řecka nejlépe situovanou zemí v Evropě pro využití solární energie. A konečně se tak tomu začíná na jihu Evropy dít. Celkem 30km úsek dálnice A18 na ostrově Sicílie bude první dálnicí na světě, která pro svůj provoz kompletně využije solární panely.
Dálnice v Los Angeles proměněná v obrovskou solární elektrárnu
Silnice budoucnosti? Biologicky tvrzený pískovec místo asfaltu
Půjde o nejpokročilejší dálnici v Evropě, která bude vynikat už např. kvalitou asfaltu, bezpečnostními opatřeními i ovládacími a řídícími systémy. Veškerá spotřeba elektrické energie bude ze 100% pokryta celkem 80 000 solárními panely instalovanými podél této dálnice. Osvětlení dálnice, větráky v tunelech, dopravní značky, pohotovostní telefony a veškeré další vybavení potřebné k „běhu“ dálnice bude nápajeno z nich.
Celková roční výroba elektřiny dosáhne 12 MWh. Vybudování solární elektrárny o ploše 20 ha stálo asi 60 mil. euro. Bude to znamenat roční ušetření 10 000 tun CO2 a 31 000 tun ropy. Kromě toho se firma zodpovědná za vybudování dálnice zavázala podél vysázet stromy a další zeleň.
Nejde nicméně o první úplně projekt využití solární energie u dálnice. Podél dálnice A20 vedoucí z Palerma do Messiny bylo instalováno 368 kWp solárních panelů. Ty dodávají elektřinu budovám rozmístěným podél dálnice. Na severu Itálie, u dálnice A22 Brennero která spojuje Itálili a Rakousko, zas byla ze solárních panelů vybudována protihluková stěna. Malá elektrárna vyrobí 680 000 kWh energie za rok.
Itálie se ale snaží šetřit na více frontách. Například probíhá poměrně významný posun v oblasti veřejného osvětlení a osvětlení silnic. Začínají se tam uplatňovat úsporné LED žárovky. Krytá parkoviště získávají solární zastřešení, které vyrábí energii. Navíc se firma Autostrade per l’Italia (ASPI) snaží využívat obnovitelné zdroje energie i ve svých budovách a infrastruktuře.
Itálie navíc znovu zavedla štědré výkupní ceny pro elektřinu vyrobenou ze slunce, tedy ze solárních panelů. Jen v roce 2010 by díky tomu mělo přibýt celkem 1500 MW instalovaného výkonu, což je shodou okolností podobná hodnota jako v České republice.
Už jsem se lekl,že místo
Už jsem se lekl,že místo polí zastavěných solárními panely bude realizována skutečná solární dálnice viz. projekty kde je plochou získávající el. přímo vozovka. Po přečtení můžu zůstat v klidu nic moc nového se nekoná.