Hospodářské noviny: Václav Cílek o Kodani a klimatických změnách

Hospodářské noviny přinesly na svém webu iHNed.cz zajímavý článek známého českého klimatologa Václava Cílka. Text „Věk adrenalinového počasí“ pojednává mimo jiné o současných klimatických změnách, situaci globální nejistoty a energetické politice. Zde je krátký úryvek:

Kodaňský summit, jak se dnes zdá, bude poněkud bezzubý a klimatické změně nezabrání. Přesto je nutné zdůraznit, že každé snížení emisí, každá úspora či rozpracování nových technologií mají velký význam. Pokud se navíc klimatické změny projeví nějakou skutečně velkou humanitární katastrofou, lidé sami začnou volat po změně. Dvě tři ekonomické krize a pár klimatických katastrof může způsobit mentální proměnu.

Škoda Fabia

Stará Škodovka, nebo nový hybrid?

Automobiloví výrobci dlouhá léta počítali s tím, že lidé budou pravidelně obměňovat své staré stroje za nové. „Staré“ může znamenat, zejména v různých regionech, odlišný pojem. U nás je to řekněme od pěti do deseti i více let. Proč to ale dělat, když staré pořád dobře slouží? Spotřebitel je sice podle neoficiálních marketingových pouček tvor hloupý, ale ne zas tak docela.

Během letošního dubna se automobilový průmysl v ČR propadl o 25,5%. To je více než čtvrtina veškeré výroby aut u nás, z nichž naprostá většina jde na export. Lidé kupují méně aut, ovšem to nejhorší nás podle analytiků může teprve čekat. Kdo totiž má zájem koupit nové auto, koupí jej už dnes – za co nejnižší cenu. Tihle kupci pak ale budou chybět trhu v příštích letech, kdy má přijít zotavení.

Pyramidová hra automobilek se tak začala rychle hroutit. Distributoři už nedokáží jednoduše přesvědčit další zákazníky, aby investovali nemalé částky do koupě de-facto zbytečného výrobku. Začínají proto své produkty balit do nového, ekologického obalu – ostatně jako celá řada dalších průmyslových oborů. Rozjíždí se zelený marketing. Novinkám říkají „hybridy„, „auta na plyn“ a na autosalonu ve Frankfurtu bylo také poprvé hlasitě slyšet slovo „elektromobily„. Světem se přelévají obrovské objemy prostředků, které mají napomoci změně v oblasti osobní automobilové dopravy. A k tomu je tu státy financovaná stimulace poptávky v podobě šrotovného. ČÍST DÁL…

Ekologie

Ekologie je pojem odvozený od řeckého slova „oikos“ čili „domácnost“ nebo také „životní podmínky“. Jde o vědu zasahující do mnoha oblastí a disciplín, která se snaží vysvětlit interakci mezi organismy, jejich vztahy a výměnu energií a materiálů s okolím i vzájemnou přizpůsobivost. Zkoumá také biodiverzitu v kontextu prostředí, čili bohatost života v daném ekosystému.

Craig Venter

Craig Venter slibuje ropu z mořských řas

Známý kontroverzní vědec a především byznysmen Craig Venter se spolčil se společností ExxonMobil, jedním z největších světových producentů a zpracovatelů ropy. Co mají za lubem? Nic menšího než zcela proměnit světový trh s ropou. Venter, mimo jiné také veterán z Vietnamské války, je známý svým zájmem o výzkum genomu. A nejen lidského. Momentálně se snaží seč může vytvořit s pomocí mořských řas syntetický organismus, který umožní výrobu ropy přírodní cestou.

Tedy, zas tak jednoduché to není. Mořské řasy patří dnes k nejslibnějším rostlinám budoucnosti. Venter se jich už v roce 2005, kdy založil společnost Synthetic Genomics, chytil proto, že teoreticky by od nich odvozené mikroorganismy mohly umožnit levnou a masovou výrobu biopaliv.  

VTM Science: zanedbatelný ekologický přínos aut s hybridním pohonem

Zajímavý krátký článek aktuálně vyšel na webu magazínu VTM Science. Zanedbatelný ekologický přínos aut s hybridním pohonem. Zde je úryvek:

Vláda kanadské provincie Ontario nedávno zvýšila příspěvek na nákup hybridního automobilu na deset tisíc dolarů. To představuje dotaci 0,43 dolaru na každý litr benzínu, který automobil s hybridním pohonem během své patnáctileté životnosti spálí. Takto uspořená tuna oxidu uhličitého vyjde státní kasu a potažmo i daňové poplatníky na 195 dolarů. Na trhu s emisními povolenkami se dneska platí za tunu oxidu uhličitého od 3 do 40 dolarů. Z ekonomického hlediska je dotace na nákup hybridního automobilu velice neefektivní. (celý článek)

Citroen C3

Citroen představuje nový C3 s nízkými emisemi

„Krásný, mladý, inteligentní,“ tak představuje svůj inovovaný model C3. Chce opět soupeřit s takovými bestsellery jako je , nebo . Francouzská automobilka jej hodlá tlačit jako hlavní rodinný vůz, případně základní součást . Rozměry nové revize jsou 3,94 m délka a 1,71 m šířka, auto se otočí na 10,2 metrech. Novinkou je panoramatická střecha, kterou Citroen montuje například do modelu C4 Picasso. A samozřejmě… ! I nový je ekologický. Alespoň trochu. Téměř se nezvýšila hmotnost auta, byl vylepšen aerodynamický koeficient na 0,30. Od listopadu 2009 bude, spolu se mnoha dalšími, v prodeji také verze s emisemi 99 g/km vybavená motorem HDi 90 DPFS. Od roku 2011 pak začne Citroen nasazovat do C3 nové motory vybavené druhou generací systému , které ještě více zlepší spotřebu – také díky novému zážehovému třívalci. Původní C3 se začátkem roku objevil také v verzi.

galerie: Citroen C3

Citroen C3 Citroen C3 Citroen C3

Martin Bursík: šrotovné jako podpora pro hybridy, elektromobily

Téma čili „šrotovací prémie“ se už nějakou dobu táhne českou politickou scénou. Šrotovné bylo nakonec v návrhu ČSSD schváleno, stejně jako před několika dny v . Není však stále jasné odkud by vlastně na něj měly jít finance. Odstupující ministr financí si výdaje v hodnotě tří miliard korun podle svých slov „nedokáže představit“. Zástupci ČSSD se sice ohánějí , ale jejich návrh (viz. náš článek) zase tak ekologický není. Proto odstupující ministr životního prostředí připravil svůj vlastní návrh, který počítá se dvěma různými sazbami. Základní sazba by platila pro vozidla s emisemi CO2 do 160 gramů, snížená sazba by upřednostňovala vozidla s nižšími emisemi, nižší spotřebou a případně alternativním typem pohonu jako jsou . „Tohle má svoji logiku, protože to alespoň motivuje k úsporám a pak taková investice, která motivuje k tomu, aby při výběru toho konkrétního vozidla ten potenciální klient šrotovného také vzal v úvahu jeho spotřebu a emise, to je samozřejmě faktor, který je pozitivní,“ řekl Bursík ve svém projevu ve sněmovně 31. března 2009. Mimochodem, pro pobavení a odlehčení tématu si můžete přečíst zajímavý návrh šrotovného na webu ŽelPage.

Evropká unie slevuje z omezení emisí pro automobilky

Evropa je dnes k automobilovým výrobcům asi nejpřísnější na světě. Oprava: byla. Evropský parlament nedávno schválil úpravy návrhů, které nařizovaly automobilkám snížit průměrné emise automobilů do roku 2012 na 120 g/km. Komise pro průmysl a energetiku se postavila za to, aby se splnění tohoto cíle týkalo jen 60% automobilů. Do roku 2013 pak půjde o 70% všech automobilů, v roce 2014 to má být 80% automobilů a 100% teprve v roce 2015. Na jednu stranu to může vypadat jako prohra všech ekologických aktivistů, na druhou stranu si poslanci vymohli náhradu: každý prodaný automobil s emisemi pod 50 g/km se bude do průměru počítat jako 1,5 automobilu, stejně zvýhodněna budou i další alternativní paliva. Nulové emise, tedy třeba elektromobily, se budou počítat za tři auta do roku 2015. Dále byly sníženy pokuty za překročení limitů – 40 euro za gram namísto původně navrhovaných 95 euro. „Tento návrh reprezentuje rozumný kompromis mezi ochranou klimatu a udržením konkurenceschopnosti automobilového průmyslu,“ vysvětlil německý evropský poslanec Werner Langen, který má úpravy na starosti.

euractiv
Mercedes-Benz Třída A

Mercedes-Benz Třídy A – nové standardy pro ochranu životního prostředí

Vozy Mercedes-Benz Třídy A přicházejí na český trh s řadou novinek, které dále zvyšují její bezpečnost, komfort a hospodárnost. Například pro nejprodávanější modely A 150 a A 170 je možné získat komfortní ekologickou funkci ECO Start-Stop, která snižuje spotřebu benzínu v městském provozu až o devět procent. Pro třídveřový model A 160 CDI vyvinuli technici Mercedesu BlueEFFICIENCY- Paket. Jeho pomocí byla zredukována spotřeba tohoto kupé o více než osm procent, takže na ujetí 100 kilometrů vystačí s 4,5 litru. Velký pokrok v oblasti ekologie potvrzují nezávislí odborníci udělením mezinárodně platného certifikátu pro životní prostředí, který Třída A získala ve třídě automobilových kompaktů jako první na světě.

Porsche chce ekologičtější vozy

Značka Porsche je synonymem luxusu a slovo spotřeba bylo až donedávna snad i neslušné zmiňovat ve spojistosti s ní. To se ale mění. podle všeho chystá hybridní systém pro nové generace modelu a model , nicméně to nestačí. Nové přísné limity Evropské unie vyžadují další snížení spotřeby a emisí, Porsche proto v Británii nabírá další inženýry, kteří mají pomoci s vývojem pokročilých systémů hybridních pohonů. Kromě toho snižuje hmotnost svých modelů a zavádí další vylepšení, která mají pomoci snížení spotřeby.