Jak nám i celé Evropě pomůže elektromobilita od závislosti na ropě?
Dávno je jasné, že elektromobilita není jen módní výstřelek. Pomůže nám ale zmírnit naši i celoevropskou závislost na dovozu ropy?
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda, auto, vytápění
Dávno je jasné, že elektromobilita není jen módní výstřelek. Pomůže nám ale zmírnit naši i celoevropskou závislost na dovozu ropy?
Útok Ruska na Ukrajinu konečně otevřel oči i našim západním sousedům. Německo chce urychleně vybudovat dva nové LNG terminály. Jakkoliv …
Do roku 2025 se průměrná spotřeba nově vyrobených aut v USA sníží na 5,18 l/100 km. V současné době je to kolem 12 l/100 km. Jde o tzv. CAFE standardy, které byly zavedeny v 70. letech jako reakce na první ropnou krizi. Podle Obamy je nejnovější závazek snížení na méně než polovinu jedním z nejdůležitějších kroků, které kdy Amerika podnikla směrem ke snížení své závislosti na dovozu ropy.
Když po elektrifikaci dopravy volá pár nadšenců, těžko něco zmůžou. V okamžiku, kdy elektrická auta propaguje na stránkách Financial Times šéf světové dopravní společnosti FedEx Frederick Smith, už to něco znamená.
Spojené státy spotřebují nejvíc ropy na světě. Každý den dovezou přes 10 milionů barelů ropy. Její cena ale strmě roste s tím, jak stoupá poptávka v zemích jako je Čína a Indie – díky přibývajícím automobilům. Americký prezident Barack Obama ve svém novém projevu nastínil budoucnost USA, které výrazně sníží svou závislost na dovozu ropy.
Biopaliva se postupně z nekriticky uctívaného řešení propadla na pozici zatracenců. To však nebrání americké armádě, resp. letectvu, aby zkoušela nové typy biopaliv ve svých stíhacích letounech. Základna Edwards Air Force provedla aktuálně zkušební nadzvukový let stíhačky F-22 Raptor na 50/50 mix klasického paliva a biopaliva.
Automobilky pomalu začínají chápat, že jejich (pra)staré produkty už dnes neletí. Vyvíjejí proto nové – hybridy, elektromobily a plug-in hybridy. Jenže problém je možná hlubší. Řada lidí, kterým je dnes kolem dvaceti, totiž auto vůbec nechce a nepřemýšlí o něm.
Jihokorejská společnost CT&T se rozhodla na Havaji vybudovat továrnu na elektromobily za $200 mil. Bude vyrábět malá dvoumístná elektrická auta a zaměstná na 400 lidí.
Americký prezident Barack Obama před nedávnem schválil postupné snižování průměrné spotřeby nově vyráběných amerických automobilů až na 35,5 MPG, tedy zhruba 6,6 l/100 km. Spojené státy jsou dnes silně závislé na dovozu ropy a toto by mělo jak pomoct tuto závislost snížit, tak i zlepšit kvalitu ovzduší. Podobně je na tom však Čína. New York Times informují, že čínská vláda má plán, podle kterého by se měla průměrná spotřeba v Číně vyráběných automobilů snížit do roku 2015 o 18%. Přitom už dnes mají osobní automobily vyráběné v Číně nižší průměrnou spotřebu než ty americké, zejména proto že jsou menší a tedy i lehčí. Nově zaváděná daňová opatření navíc kladou na nízkou hmotnost a spotřebu ještě vyšší důraz. Ačkoliv Čína byla do roku 1995 co se týká ropy soběstačná, dnes už zhruba tři pětiny své spotřeby musí dovážet – většinou ze zemí s nestabilním politickým režimem. Velkým problémem je navíc v Říši středu znečištění ovzduší a životního prostředí vůbec. An Feng, hlavní architekt současných omezení spotřeby, odhaduje, že do roku 2015 by měla průměrná spotřeba čínských aut klesnout až k hodnotě 5,6 l/100 km. Nová opatření by podle očekávání mohla výrazně pomoci především domácím výrobcům, protože zahraniční automobilky do Číny dovážejí především větší a luxusní (a tedy i těžší) auta s vysokou spotřebou paliva. Už dnes ale automobilky z Německa, Japonska či Koreje plánují malé, lehké automobily s nízkou spotřebou, které by se v Číně naopak mohly stát hitem.
Barack Obama konečně přináší Americe tolik potřebné reformy. To, že výrazně zreguloval trh s kreditními kartami nás zas až tak zajímat nemusí. Podstatnější je, že výrazně zpřísnil tzv. CAFE standardy, tedy standardy spotřeby paliva a dále také emisí výfukových plynů pro osobní i nákladní automobily. CAFE (Corporate Average Fuel Economy) omezení byla poprvé zavedena v roce 1975 v reakci na tehdejší ropnou krizi. Nová legislativa říká, že standard průměrné spotřeby automobilů se bude každým rokem od 2011 zvyšovat o pět procent až do roku 2016, kdy by měl dosáhnout hodnoty nejméně 35,5 MPG, tedy zhruba 6,6 l/100 km. Podle Obamy to bude znamenat ušetření zhruba 1,8 mld. barelů ropy během následujících pěti let, což se rovná odsunutí 58 mil. automobilů ze silnic či uzavření 177 uhelných elektráren. Prezident si slibuje, že to zároveň výrazně omezí závislost USA na dovozu ropy. Velké americké automobilky tento krok překvapivě přivítaly s tím, že nyní mají více jistoty pro budoucí plánování.