Šéf FedEx volá po elektrifikaci dopravy

Když po elektrifikaci dopravy volá pár nadšenců, těžko něco zmůžou. V okamžiku, kdy propaguje na stránkách šéf světové dopravní společnosti Frederick Smith, už to něco znamená.   


Smith upozorňuje, že každá posledních 35 let byla spojena s extrémním nárůstem . Přitom spotřebují 70 % ropy v dopravě a 97 % dopravních paliv je odvozených od .

Jako první řešení této nebezpečné závislosti na zmiňuje Smith samozřejmě na domácím území. S tím, upozorňuje, musí jít ruku v ruce zvýšené bezpečnostní standardy, aby se neopakovala např. nedávná katastrofa ropné plošiny v Mexickém zálivu.

Jen minulý rok poslaly Spojené státy do zahraničí celkem 260 mld. dolarů za . V roce 2011 to bude ještě více. To je jednoznačný důvod, proč povolit zvýšení domácí těžby. Na druhou stranu, říká Smith, jen to nestačí.

Dalšími důležitými kroky je federální zpřisňování regulí pro průměrnou nově vyrobených automobilů skrze standardy . Ty začaly již za George W. Bushe a prezident v jejich zpřísňování pokračuje.

„Ale to všechno jsou jen provizorní řešení. Jediným způsobem jak doopravdy skoncovat s nebezpečnou závislostí je diverzifikovat pohon milionů automobilů a nahradit ropu. A nejlepší způsob jak to udělat je mít obrovský sektor elektrifikované dopravy,“ píše doslova Smith.

Smith upozorňuje, že pouze elektřina může dát sektoru dopravy tolik potřebnou flexibilitu „přepínat“ mezi palivy když jedno z nich příliš výrazně zdraží.

FedEx je členem „Elektrifikační koalice“ (Electrification Coalition), která si klade za cíl začít nasazovat ve ve velkém měřítku. „Jaká je doba návratnosti naší investice?“ nezapomíná se Smith jakožto šéf nadnárodní korporace zeptat.

Sám si vzápětí odpovídá, že veškerá opatření při přechodu na budou v průběhu následujících let stát mnohem méně, než desítky a stovky miliard dolarů, které během jediného roku odešlou do zahraničí za ropu.

Navíc koalice vytvoří miliony nových pracovních míst. Mezi dalšími členy jsou šéfové firem jako Cisco, GridPoint, AeroVironment, NGR Energy, Eaton Corporation, Ener1, PG&E, , , , a řada dalších.

„Současné vysoké spravit nedokážeme. Ale můžeme se konečně vydat po cestě k budoucnosti, ve které budeme mít mnohem větší kontrolu nad zdrojem energie, který pohání naše automobily – a naši ,“ uzavírá Smith.

Napsat komentář