Audi E1

Audi E1 – elektromobil z Bratislavy

Německý magazín Auto Bild uložil svým grafikům další zatěžkávací zkoušku. Dostali za úkol vyrobit obrázek modelu Audi E1. Půjde o elektromobil postavený na podvozku konceptu Volkswagen Up! Jako takový by se tedy s největší pravděpodobností měl vyrábět na Slovensku, v bratislavské továrně Volkswagen spolu s odvozeninami prodávanými jako Škoda a Seat. Značka Audi tak zabrouzdá do zcela nových vod, elektromobil E1 bude ještě menší než model Audi A1 založený na modelu Volkswagen Polo. Do prodeje se Audi E1 má dostat v roce 2011, následovat pak bude celý zástup modelů s písmenem E v názvu. Kromě čistě elektrické verze nabídne Audi ještě několik dalších verzí E1 s různými benzinovými a dieselovými motory. Jistý je 600ccm dvouválec s emisemi po 100 g/km a spotřebou kolem 2,5 l/100 km. Uvažuje se údajně také o 1,2l tříválci. Elektromobil využije lehounkých lithium-polymerových baterií a elektromotoru pohánějícího přední nápravu. Malé vozítko bude ideální do města, podobně jako třeba Toyota iQ. Z 0 na 100 km/h zvládne zrychlit během 10 sekund, na plné nabití ujede až 160 km. Cena se má pohybovat kolem 12 000 liber, tedy asi 360 000 Kč, což postaví vůz do přímé konkurence s modely Smart ForTwo či chystaným hybridním Fiatem 500. V Británii pak navíc budou mít spotřebitelé možnost získat na tento elektromobil dotaci až 5000 liber (150 000 Kč).

BMW Z2

Ekologické vozy BMW už letos ve Frankfurtu?

Automobilový magazín BimmerFile spekuluje, že už letos v září bychom se na autosalonu ve Frankfurtu mohli dočkat nových ekologických modelů značky BMW. Pro následujících několik let chystá bavorská automobilka až 20 nových vozů. BimmerFile tvrdí, že jejich budoucnost leží v systému Efficient Dynamics, tedy snižování spotřeby i hmotnosti vozů a nasazování řady nových technologií. Například sporťák BMW Z2 (kódově označený „Vision Concept“) bude založen na nové generaci podvozku s možností pohonu předních, zadních i všech čtyř kol. To by znamenalo snížení ceny vývoje budoucích modelů BMW. Model Z2 má vážit pod 1000 kg a být dostupný s několika různými pohonnými systémy, od 1,6l motoru původně určeného pro vozy Mini, a po nový dvoulitr s výkonem 250 koní. Co je ale zajímavější, údajně (informace mají pocházet ze „spolehlivých“ zdrojů) nabídne BMW svůj sportovní model také jako hybrid, plug-in hybrid a diesel! Potvrzují se tak nedávné spekulace. BMW údajně pojmenuje tyto systémy podle dosavadního klíče využívání slova „Drive“, tedy „eDrive“ pro elektrický pohon (plug-in?), případně „sDrive“, „xDrive“ a „iDrive“. Aby byla zachována nízká hmotnost automobilů, dojde na využití kompozitů a odlehčených materiálů v motoru, pohonném systému i konstrukci. Jako první přijde na trh kabriolet, později také coupé. Produkční verze se však na trh nedostanou dříve než v roce 2013.

Norsko chce zakázat benzinová auta

V Norsku se dějí tuze zajímavé věci. Tamní ministrině financí Kristin Halvorsen podle agentury Reuters navrhuje od roku 2015 naprostý zákaz čistě benzinových aut. Ten by měl výrazněji podpořit nástup zelených automobilů. „Je to mnohem realističtější než si mnoho lidí na první poslech myslí,“ obhajuje plán své levicové strany. Ekonomická krize ve spojení s tímto zákazem by podle ní měla přinutit automobilky k intenzivnějšímu vývoji aut, která využívají fosilní paliva méně nebo vůbec. „Pak totiž bude třeba vyřešit ještě klimatickou krizi,“ dodává. Plán ohlásila na výstavě elektromobilů a aut na biopaliva v Oslu, kde se mimo jiné projela vozem Mitsubishi i MiEV. Co by její návrh znamenal pro automobilky a spotřebitele v praxi? Od roku 2015 by bylo možné v Norsku koupit pouze hybridní auta, auta na vodík, elektromobily, auta na biopaliva nebo na plyn. Prodej čistě benzinových či dieselových aut by byl zakázán. Celý tenhle návrh zní našim hybridním uším moc pěkně, problém je však v tom, že Halvorsenina strana nemá zatím tolik moci, aby jej mohla prosadit. Proti je také premiér Norka Jens Stoltenberg ze Strany práce, která vede vládní koalici. Mimochodem, Norsko je šestým největším exportérem ropy na světě.

závodní automobily - Formule 3 týmu Worldfirst Racing

bioFormule ze sójy, mrkve a brambor

Výzkumníci z britské University of Warwick, resp. tamního výzkumného centra pro inovace, se rozhodli postavit doopravdy „zelené auto“. Tým WorldFirst Racing navrhl a postavil závodní vůz Formule 3, který je vyroben z mrkve (resp. bioplastiku založeného na mrkvi), brambor (polymeru odvozeného od slupek brambor), lněných vláken, sojového oleje a dalších přírodních produktů. Také využívá recyklovaných uhlíkových vláken a kompozitních panelů. Především je ale jeho turbo-dieselový motor o objemu 2,0l značky BMW schopen zpracovat bionaftu vyrobenou jak třeba z rostlinného oleje, tak z odpadní čokolády. Přitom ale nabízí výkon 220 koní a max. rychlost 225 km/h. Samotní výzkumníci vidí jako svůj největší úspěch využití recyklovaných uhlíkových vláken, která nejsou zdaleka tak drahá jako nová. To by mohlo v budoucnu znamenat cestu k levnějším závodním automobilům.

Mazda 2

Mazda otáčí, nabídne hybridy a elektromobily po roce 2015

Mazda se točí na podpatku jak hbitá tanečnice. Japonská automobilka se dlouho vůbec nechtěla bavit o elektromobilech nebo hybridech. Jakékoliv své snahy směřovala spíše ke snižování hmotnosti (viz. článek Mazda sníží hmotnost nové generace svých aut), případně rotačnímu motoru na vodík. Teď ale šéf Takashi Yamanouchi otočil a magazínu Automotive News řekl, že automobilka půjde do elektrombilů i hybridů, ale ne před rokem 2015. Mezitím se hodlá soustředit na snižování spotřeby benzinových a dieselových motorů a další snižování hmotnosti svých aut. Do roku 2015 tím chce snížit spotřebu až o 30%. „Naše nové benzinové motory dosáhnou stejné spořeby jako současné diesely a naše diesely budou mít spotřebu jako existující hybridy,“ řekl prý Yamanouchi. Všechny tyto nové technologie chce automobilka předvést už letos na tokijském autosalonu. Tímto způsobem chce Mazda nabídnout ekologické vozy široké veřejnosti, nikoliv pouze horním deseti tisícům. Jak to tak vypadá, Mazda nechce být průkopníkem. Raději vyčkává, než budou dostupné technologie umožňující nabídnout skutečně zajímavou alternativu za rozumnou cenu. Jeto ale rozumný přístup?

Jaguar XJ

Jaguar chystá hybridní model XJ

Evropská investiční banka (EIB) nedávno schválila půjčku ve výši 866 milionů eur (asi 23 miliard Kč) evropským automobilkám. Peníze jsou určeny na vývoj „zelených“ automobilů. Evropská unie se tím snaží o podobnou podporu jakou automobilkám rozdává v USA nový prezident Barack Obama. První z evropských automobilek, které peníze využijí na konkrétní projekt, je Jaguar (ačkoliv dnes patří pod indickou společnost Tata Motors). Nová generace luxusního modelu Jaguar XJ už má být poháněna hybridním pohonem. Hlavním zdrojem energie budou baterie, nicméně jakmile bude jejich kapacita na nule, zapojí se do hry malý spalovací motor. Dobití baterií bude možné také skrze připojení k rozvodné síti, půjde tedy o plug-in hybrid. Spotřeba limuzíny se má pohybovat kolem 4,1 l/100 km, emise méně než 120 g/km, maximální rychlost 180 km/h. Kromě tohoto modelu chystá Jaguar/Land Rover také zmenšený hybridní Range Rover postavený na konceptu LRX a poháněný 2,0l dieselovým motorem.

Volkswagen Golf IV

Půl tuny recyklovaného Volkswagen Golfu

Německá automobilka Volkswagen se aktuálně v tiskové zprávě pochválila, že v novém modelu Volkswagen Golf využívá více než 40% recyklovaných materiálů, tedy v přepočtu na hmotnost více než 500 kg. Šestá generace vozu Volkswagen Golf se začala prodávat nedávno v několika verzích s benzinovým motorem TSI, který nabízí spotřebu kolem 6,3 l/100 km. Koncern nezapomněl ani na fanoušky dieselu a připravil dva modely s obsahem 2,0 l se spotřebou 4,5 l/100 km a 4,9 l/100 km. Především se ale Volkswagen ukázal ve velmi dobrém světle, když předvedl dieselový plug-in hybrid Volkswagen Golf TwinDrive s teoretickou spotřebou až 2,5 l/100 km. Připočteme-li k takovéto spotřebě ještě využití recyklátů, nevychází z toho Volkswagen vůbec špatně. Na druhou stranu je ale pravda, že recyklované materiály dnes využívají prakticky všechny přední automobilky světa a trend bude nejspíš směle pokračovat.

BUSportal: elektrobusy pro ČR?

Magazín BUSportal přinesl aktuálně článek „Objeví se u nás v blízké budoucnosti nové moderní elektrobusy?“ informující o možném využití elektrobusů v ČR, zejména v Praze. „Podle Ministerstva dopravy se s elektrobusy počítá i v programu podpory vozidel veřejné dopravy. Pravidla na rok 2009 jsou již zpracována a po podpisu ministrem budou vyvěšena na webové stránky Ministerstva dopravy.“ … „Jasný signál dala v těchto dnech Praha. Tím, že se přiklonila k variantě diesely a hybridy, nepodpořila tím nic menšího než rozvoj autobusu s podstatnou elektrickou částí v konstrukci českého výrobce – jakkoli to bude vozidlo z komponent světových výrobců, je to posun dopředu a prospívá to i perspektivě elektrobusů. Že to s touto technologií myslí v SOR Libchavy vážně, potvrzuje i jejich trolejbus s elektrovýzbrojí Czetro i Cegelec i kuloárové náznaky jednání se Škodou Electric. Myšlenku elektrobusů v Praze podpořil i Pavel Bém 18.2.2009.“ (celý článek)

Škoda Superb GreenLine

Škoda Superb GreenLine je v prodeji

Minulý rok na Ženevském autosalonu převedla Škodovka, součást koncernu Volkswagen, v praxi svou ideu, že i velká auta mohou být šetrná. Tehdy představená Škoda Superb GreenLine se pyšnila 1,9l turbodieselem s výkonem 105 koní a spotřebou 5,1 l/100 km. Jak ale upozorňuje magazín Auto.cz, „konkurence dokáže být i lepší, o čemž svědčí například Renault Laguna 1,5 dCi (81 kW, 240 Nm) s kombinovanou spotřebou 4,9 l/100 km.“ Zpět k nové Škodovce – emise jsou nastaveny na 136 g/km. Nižší spotřeby je dosaženo mimo jiné aerodynamickými úpravami, snížením podvozku, snížením hmotnosti, lepším zpřevodováním a pneumatikami s nízkým odporem. Součástí výbavy je parkovací asistent a systém „Twindoor“, kdy kufr může fungovat klasicky nebo jako hatchback. Škoda Superb GreenLine se prodává za cenu od 684.900,- Kč.

CNG autobusy čistější než diesely

Autobusy s pohonem CNG mají z hlediska emisí nižší hodnoty než autobusy naftové splňující emisní normu EURO V. Podle studie Centra dopravního výzkumu produkuje pohon CNG dokonce o více než 50 % méně prachových částic než stanovuje norma EURO V. Přitom nedochází ani ke snížení výkonu, vyrábějí se CNG autobusy, které mají vyšší výkon než naftové.

Jak vyplývá ze studie proveditelnosti Centra dopravního výzkumu v Brně, zemní plyn využívaný v dopravě obecně poskytuje nižší emise CO, NOx i pevných částic (PM). Jak vyplývá z níže uvedené tabulky emisních faktorů uvedených ve studii Centra dopravního výzkumu, nejen že CNG autobusy produkují nižší emise jako jsou CO, NOx, HC aj., ale pohon CNG produkuje o více než 50 % méně prachových částic než stanovuje norma EURO V (platná od podzimu 2009).

Irsko: 10% vozů budou elektromobily už v roce 2020

Po Německu se také irská vláda rozhodla razantně podpořit rozvoj elektromobilismu. Nabídne totiž 100% odpisy z daní pro všechny firmy, které se rozhodnou pořídit si elektromobily. Do roku 2020 díky tomu chce mít na silnicích 10% elektromobilů. Irský ministr energetiky Eamon Ryan vyjádřil přesvědčení, že Irsko se díky takovému daňovému zvýhodnění stane „testovacím centrem automobilových výrobců“. Nová opatření jsou součástí širšího programu opatření, která mají pohnout firmy k pořizování energeticky úsporných zařízení. Vláda vytvořila celonárodní komisi, která má za úkol zjistit co vše bude potřeba pro vybudování infrastruktury nutné pro rozvoj elektromobilů. Irská Státní energetická agentura (SEI) dokonce vypsala projekt v hodnotě 1 milionu eur na výzkum, vývoj a propagaci využití elektromobilů. Také nechala vytisknout brožury, které mají motoristům pomoci spočítat si náklady přechodu z benzinových nebo dieselových automobilů na elektromobily. Pokud se do roku 2020 podaří splnit 10% limit, SEI odhaduje, že by objem emisí oxidu uhličitého mohl klesnout o 350 000 tun ročně. Doprava je v Irsku zodpovědná za 35% emisí, druhý je průmysl a třetí domácnosti. Předseda SEI Brendan Halligan uznal, že než bude cíl splněn, zbývá ještě spousta práce. „Budeme muset změnit náš přístup k elektrickým automobilům a akceptovat skutečnost, že není jiné cesty vpřed,“ řekl listu Irish Examiner.

Volkswagen Jetta TDI

Volkswagen Jetta TDI – zelené auto roku

Na autosalonu v Los Angeles byl automobil Volkswagen Jetta TDI vyhlášen jako „zelené auto roku“. Stal se tak prvním dieselem, který kdy toto ocenění vyhlašované magazínem „Green Car Journal“ získal. Volkswagen Jetta TDI se může pochlubit spotřebou 5,7 l/100 km. Volkswagen na americkém trhu dlouho žádné diesely neměl, a vítězství Jetty je tak významným signálem pro spotřebitele i výrobce. Čas dieselů musel v USA přijít a právě teď je nejlepší příležitost v zhledem k ekonomické krizi. Auto se v USA prodává za cenu 21 990 dolarů, prozatím se jich prodalo 83 000 za prvních deset měsíců na trhu (kolik z toho je však verzí TDI, to Volkswagen prozradit nechce). „Myslím že jde o v téhle zemi o průlom vzhledem k čistým dieselům,“ prohlásil Stefan Jacoby, vedoucí Volkswagen Group of America. Volkswagen Jetta TDI je poháněn 2litrovým přeplňovaným motorem s přímým vstřikováním, který splňuje emisní limity ve všech 50 státech USA včetně přísné Kalifornie. S VW soutěžily také vozy BMW 335d, Ford Fusion Hybrid, Saturn Vue 2 Mode Hybrid a Smart ForTwo.

Audi up!

Jak vypadá nový ekologický vůz Audi?

Magazín Autoexpress.co.uk přinesl svou vizi nového, malého městského ekologického automobilu značky Audi. Ten má být založen na podvozku konceptu Volkswagen up! (nikoliv, jak se dříve spekulovalo, nedávno představeného Audi A1). Stejný podvozek se pak má stát základem pro nové vozy Seat a Škoda. Nové malé Audi se údajně má stát konkurencí pro ty nejvyšší modely vozů Ford Ka a Fiat 500. Jako motor má být využit 600ccm dvouválec, buďto diesel nebo benzinový. Předpokládaná spotřeba se pohybuje na hodnotě 3 l/100 km s emisemi pod 100 g/km. Plus Audi údajně přemýšlí také o silnější, 1,2l tříválcové verzi. A kromě toho se připravuje také jako elektromobil. Audi navíc údajně pracuje také na ekologičtější verzi Audi A2, protože mezi modely Audi A1 a Audi A3 zeje dosud propast. Spekuluje se o tom, že Audi A2 by také mohl být elektromobil. První modely Volkswagen up! mají jít do prodeje už v roce 2010, zatímco nové malé vozy Audi až o dva roky později.

Mazda 2

Mazda 2 v silnější dieselové verzi

Malá zelená „šik“ Mazda 2 se už nějakou tu dobu prodává hned v několika verzích. Protože jde o malý levný automobil zaměřený na úspornost, byl dosud jediným dostupným dieselem 1,4l motor o výkonu 68 koní. Mazda však ohlásila, že brzy přidá také další verzi s 1,6l motorem o výkonu 90 koní. Stejný už využívají automobilky Ford u modelu Ford Fiesta nebo PSA v několika svých malých modelech. Spotřeba tohoto motoru by měla být 4,2 l/100 km při emisích 112 g/km. Nový kompaktní dieselový hatchback Mazda 2 MZ-CD 1.6 bude v prodeji na jaře 2009.

Mercedes C250 CDI BlueEfficiency Prime Edition

Luxusní silák s přijatelnou spotřebou

Tak by se dal označit nový přírustek ze Stuttgartu – Mercedes C250 CDI BlueEfficiency Prime Edition. Nejedná se ani o elektromobil, ani o hybrid, nejezdí na vodík, plyn, vzduch nebo vodu. Je to obyčejný „nafťák„, ale na Hybrid přesto patří.

2,2l dieselový čtyřválec disponuje maximálním výkonem 204 koňských sil a zrychlení na stovku mu zabere pouhých 7 sekund. Zároveň však dosahuje kombinované spotřeby 5,2 l/100km. Luxusní výbava je u Mercedesu samozřejmostí, stejně jako cena určená pro vyšší vrstvu.

Potěšující je na tomto modelu zejména fakt, že i tradiční a řekněme luxusnější automobilky stále úzkostlivěji hledí na spotřebu a možná vytahují z trezorů technologie, které už mají dávno vymyšlené. Že by se bály alternativ?