Honda P-NUT

Honda P-NUT – malé auto budoucnosti do města

Na autosalonu v Los Angeles představila japonská Honda koncepční novinku s názvem „P-NUT“. Jde o malé třímístné auto do města s velmi futuristickým designem. Podle automobilka je připraveno pro tři typy pohonu: úsporný benzinový motor, benzinový hybrid a čistý elektromobil. Ať už by volba padla na kterýkoliv z nich, vždy by byl umístěn v zadní části auta.  

galerie: Honda P-NUT
Honda P-NUT Honda P-NUT Honda P-NUT
Allivision09 Sandman

Designérská soutěž Allivision09 zná své vítěze

Letos na jaře byla magazínem AutoDesign&Styling a společností Allivictus vyhlášena designérská soutěž Allivision09. Mladí designéři do 35 let z celého světa mohli posílat své představy o autech budoucnosti.  

Mezi hlavní kriteria, která měly soutěžní projekty splňovat patřila jednoduchost, výjimečnost, spotřebitelská skromnost a samozřejmě estetická kvalita. Důraz byl také kladen na silnou vizi, a proto se designéři nemuseli držet současných technologických omezení.

elektromotocykly - ZEVS

ZEVS: elektromotorka pro opravdové chlapy

Mnoho pravověrných motorkářů často komentuje současné elektormotocykly či jejich koncepty jako jízdní kola zkřížená s vysavačem, stěžujíce si přitom na absenci zápachu benzínu nebo zvukové kulisy doprovázející provoz spalovacího motoru. Alespoň co se vzhledu týče se jim rozhodla vyjít vstříc trojice rakouských designérů Bernhard Ranner, Anders August Kittilsen a Rudolf Stefanich, která představila koncept ZEVS. O co jde?

„První elektrický motocykl pro skutečné motorkáře, navržený pro opravdové chlapy a prašné silnice, v duchu stojů Harley Davidson, custom chopperů a dobrodružství staré dobré Route 66.“

Motocykl, který svojí koncepcí připomíná například stroj P120 Fighter Combat americké firmy confederate zaujme poměrně vysoko uloženým elektromotorem v přední části, jehož výkon je na zadní kolo přenášen pomocí soustavy dvou ozubených řemenů. Otázkou je, co by na takové řešení říkala levá noha případného jezdce…
elektromotocykly - ZEVS

BMW Lovos

BMW Lovos – koncept, který se umí naježit

Anne Forschner je čtyřiadvacetiletá studentka dopravního designu na univerzitě v Pforzheimu v Německu. Během svých studií už spolupracovala s automobilkami jako Mercedes, Mazda nebo BMW. A právě pro poslední jmenovanou vytvořila unikátní koncept nazvaný Lovos.   

Lovos je zkratka pro „Lifestyle of Voluntary Simplicity“, tedy „životní styl dobrovolné skromnosti“. Toto hnutí, na západě čím dál tím populárnější (na východě a na jihu jaksi „povinné“), si klade za cíl návrat k přírodě – resp. omezení nadměrné spotřeby, přiměřené přizpůsobení vlastních nároků především materiálních, ale i duchovních a intelektuálních.

Aston Martin Volare

Student navrhnul Aston Martin Volare na palivové články

, oblíbená značka, jejíž plechy agent 007 James Bond s oblibou drtil o skály i jiná , se stala předmětem zájmu finišujícího studenta na Coventry University Jamese Trima. Ten přišel s návrhem jak by asi mohl vypadat ekologický Aston Martin, kterému dal jméno Volare.

Konceptu Aston Martin Volare dodává šťávu uložený ve středu automobilu. Pohání jej pak umístěný vpředu. V zadní části je umístěna sada baterií a dvojice nádrží na vodík. Zvnějšku auto připomíná model Aston Martin DBS.

Aston Martin Volare Aston Martin Volare Aston Martin Volare
Lexus hatchback chystaný pro autosalon Frankfurt

Autosalon Frankfurt 2009: Lexus představí nový koncept

Lexus odhalil první oficiální skicu konceptu nového vozu, který bude představen na 63. ročníku frankfurtského autosalonu IAA (17.-27. 9. 2009). Řadou zcela nových technických řešení a originálním designem chce Lexus rozvířit vody v segmentu prémiových kompaktů.

Model je určen především pro evropské showroomy. Chce na ostří nože soutěžit s ostatními prémiovými hatchbacky jako Audi A3 nebo BMW řady 1. Kapotu si model vypůjčí od modelu Toyota Corolla s náhonem na přední kola a různými čtyřválci. Blog Inside Lane dokonce získal první fotografie konceptu.
Lexus hatchback chystaný pro autosalon Frankfurt
Kromě verzí se čtyřválcovými motory se ale chystá také nejvyšší verze modelu, která má být vybavena stejným hybridním pohonným systémem jako nový Lexus HS 250h. Výrobní verze konceptu má být odhalena na autosalonu Ženeva 2010, tedy pár měsíců po Frankfurtu.
Lexus hatchback chystaný pro autosalon Frankfurt

elektromotocykl Smart Chopper a její tvůrce Paul Teutul

První americký chopper na elektřinu vyjel z New Yorku

Příznivci jedné stopy a dlouhých řidítek nejspíš mají americkou firmu Orange County Choppers v povědomí zejména díky úžasným přestavbám, kterými zásobuje trh už od roku 1999. Otec a syn Teutulovi si z toho udělali docela dobrou živnost a zároveň velkou televizní show v podobě pořadu American Choppper, která se od roku 2002 pravidelně vysílá na Discovery Channel. Partička drsných motorkářů aktuálně odhalila své nejnovější dílo, které vytvořila pro . Přihořívá? Jistě, jde o elektrický chopper nazvaný příznačně „Smart Chopper“! První svého druhu v USA.

Do silně futuristického designu vzdáleně připomínajícího Harley Davidson V-Rod, případně japonské anime, se vešel elektromotor a šest baterií. Tahle sada umožňuje dosáhnout rychlosti kolem 160 km/h, dojezdu asi 100 km a plného dobití během pěti hodin na 110V zásuvce. Žádná převodovka, výkon 27 koní. Celá tahle sranda vznikla na zakázku pro společnost Siemens a jde především o prezentační stroj. Rám a některé další části jsou vyrobeny z recykovaných materiálů, k slouží . Během příštího roku se Smart Chopper vydá na tour po , aby tak podpořil udržitelný rozvoj a zvýšil povědomí o zelených technologiích. Následně bude vydražen v aukci jejíž výtěžek půjde na charitu.

Elektromobil - Jan Štefl

Český elektromobil do města z VŠUP

Také v České republice vznikají studie malých městských elektromobilů. Autorem jedné z nich je Jan Štefl, student VŠUP v Praze. Malý elektromobil v sobě „spojuje výhody malého motocyklu s bezpečím a komfortem automobilu“, informuje magazín Automix.

Tomu odpovídají i rozměry vozu, které jsou 210x100x150. Každé ze čtyř kol je nezávisle zavěšeno a poháněno elektromotorem. Energii jim dodávají dva akumulátory, jeden z nich je fixovaný a druhý výměnný – to kvůli možnosti rychlé výměny ve stanici. Baterie zároveň zajišťují stabilitu elektromobilu.
Elektromobil - Jan Štefl
Malý elektromobil je určen pro jednoho člověka. K ovládání se namísto volantu používají dvě páčky umístěné ve dveřích. Zavazadlový prostor má objem 100 l. Otázka na závěr: je podle vás tento pohledný hybrid mezi klasickým elektromobilem a skútrem praktickým strojem?
Elektromobil - Jan Štefl

VertiGO

Elektromotorka VertiGO – jak vypadá rychlost

Maarten Timmer právě dokončil studium průmyslového designu. Jeho konečným projektem se stala VertiGO. Maarten se rozhodl od začátku využít předností elektrického pohonu. Svůj jednostopý stroj navrhnul od začátku s elektřinou ve své mysli. Přesto podle Wese Silera ze známého motoristického magazínu Hell for Leather nebyl dost radikální. „Bývali bychom rádi, kdyby Maarten zašel ještě o krok dál a úplně odznova promyslel vztah mezi motorkou a jezdcem. Ačkoliv falešná nádrž vypadá výborně a dobře slouží jako úchop pro jezdcova kolena, jde v případě elektrické motorky o zbytečný designérský anachronismus,“ píše Siler.

„Žiju v oblasti Detroitu a čtu o elektromobilech už od raných 70. let,“ píše čtenář jménem James v komentáři k elektromotorce VertiGO na serveru Hell for Leather. „Jenže jsou tu tři problémy. 1. budoucnost ještě nedorazila. 2. obal. Aby byla motorka silná a rychlá s velkým dojezdem, potřebuje velkou baterii. S velkou baterií přichází vyšší hmotnost a delší dobíjení. 3. když jedete na klasické motorce a dochází vám benzin, motorka má pořád stejný výkon než dojde palivo. …. Motorka je dokonalá pro benzinový motor. Malá, lehká, mocná a lakomá.“ Jak to vidíte vy?

VertiGO

elektrický motocykl VertiGO elektrická motorka VertiGO elektromotorka VertiGO
Peugeot Metromorph

Peugeot Metromorph – auto nebo výtah? Obojí!

Auta, která šplhají vertikálně po vysokých mrakodrapech a parkují před vaším oknem ve 345. patře. Vypadá to jako sci-fi vize režiséra Stevena Spielberga a jeho filmu Minority Report. Průmyslový designér Roman Mistiuk se nejspíš v tomto filmu zhlédnul, když navrhoval svou studii Peugeot Metromorph. Jeho vize měst budoucnosti je taková, že v nich prostě a jednoduše nebude kde zaparkovat. Místo na parkování ostatně schází už dnes. Metromorph je proto navržen tak, aby dokázal fungovat jako běžný dvoumístný elektromobil, ale zároveň dokázal po obytném domu vyšplhat nahoru přesně k vašemu bytu a nahradil tak vlastně výtah. Video v článku!

Peugeot Metromorph Peugeot Metromorph Peugeot Metromorph
skládací elektromotorka Evergreen

Evergreen – skládací elektromotorka budoucnosti

Konceptem známé české „skládačky“ se ve svém nejnovějším návrhu vzdáleně inspiroval průmyslový designér Nick Fisher. Nazval jej příhodně „Evergreen“.

Jde o skládací elektromotorku určenou především pro pohyb po městě. Svůj osobitý dopravní prostředek přitom nechal ovlivnit také přírodou a jejími formami, aby elektromotorka svým stylem a symbolikou vyvolávala příjemné emoce a napomáhala jezdci k relaxovanému a klidnému stavu mysli.
skládací elektromotorka Evergreen
Celý stroj je poháněn lehkým elektromotorem, který je spolu s baterií umístěn v zadním kole. V zavazadlovém prostoru přitom zbývá místo na MacBook či kufřík. Tou nejzásadnější vlastností je však možnost motorku „složit“ a táhnou za sebou jako vozík. Jak se na tom sedí? ČTĚTE DÁL…
skládací elektromotorka Evergreen