elektromobil Alpine Renaissance

Alpine Renaissance – modrý blesk z Francie

Alpine je francouzský výrobce závodních vozů založený roku 1955. Zakladatel Jean Rédélé stavěl ve své továrně v Dieppe krásné závoďáky s motory od Renaultu. Právě Renault nakonec značku koupil a od té doby v továrně vyrábí vlastní sportovní modely Renault Mégane Sport, Clio Sport a další. Renault údajně plánoval značku Alpine obnovit a využít přitom podvozky Nissan 350Z, nicméně kvůli finanční krizi nakonec z plánů sešlo. Značka však nezůstává zapomenuta – rozvzpomněl si na ni student dopravního designu Mayeul Walser a navrhnul koncept Alpine Renaissance. Krásný modrý dvoumístný sporťák by měl být vybaven 200kW elektromotorem – a to je tak zhruba všechno, co o jeho speficikacích můžeme říct. Žádné bližší podrobnosti Walser nenabízí, snad jen pochopitelně velmi lehké šasi vyrobené z odlehčených materiálů.

elektrický sporťák Bionamic

Bionamic – sporťák na slunce

Jednomístné sporťáky vskutku nejsou etalonem užitkového designu, rozhodně však potěchnou oka. Designér Güney Kol přišel s návrhem vozu Bionamic. Jde o elektromobil s pohonem na všechny čtyři, velmi lehkou konstrukcí z karbonových vláken a dalších materiál vyvinutých s pomocí nanotechnologie. Výjimečný na něm je mimo jiné povrch pokrytý milióny malinkatých solárních panelů, které pro elektromobil získávají energii ze slunce. Ještě výjimečnější je malé sci-fi v podobě iontových vstupů, („Ion Intake System“), které dokáží absorbovat ionty s okolního prostředí a přeměnit je na užitečnou energii. Namísto volantu slouží k ovládání auta dvojice joysticků. Prý aby to bylo jednodušší. Ugh?!

taxi budoucnosti pro Austrálii 2020 - elektromobil

TAXI 2020 – Austrálie na solární elektřinu a palivové články

, nejmenší světadíl světa se potýká s obrovskými suchy, ale díky tomu má dobré podmínky pro využití . Student designu Damian Lucaciu na tamní univerzitě RMIT v Melbourne proto navrhnul svou představu budoucnosti , která výrazně počítá s využitím . Snažil se zabývat především těmi problémy, kterým bude běžný pasažér v roce v Austrálii skutečně čelit. Primární zaměření – vytvořit vůz co možná nejekologičtější, zároveň ale pohodlný a praktický.

Jeho vize vůbec nejsou nezajímavé. V taxi , který je poháněn a také střešními , najdeme samozřejmě GPS, systém pro noční jízdu, zábavní systémy pro cestující a dokonce i přístup pro handicapované. Zároveň je možné vehikl dobít přímo ze zásuvky. Tělo vozu je vyrobeno z hliníku a polykarbonátů.
taxi budoucnosti pro Austrálii 2020 - elektromobil

The Cube

The Cube – šílené multifunkční vozítko

Jako z dětské animovaného sci-fi filmu vypadá návrh designéra Carlose Mendeze nazvaný The Cube. Jde o multifunkční dopravní prostředek bez střechy jezdící na baterky. V případě že dojdou baterky, přijde ke slovu benzinový generátor. Vskutku bláznivý nápad nepostrádá fantazii, nicméně praktické využití takového je možná otázkou fantazie ještě odvážnější.

jídní kolo Rad

Rad – skládačka trochu jinak

Pohyb po městě na kole je obvykle rychlejší, čistší, ale zároveň i zdravější. Designéři Mardjetko Gonzalez a Jimena Guadalupe z argentinského studia Uno Masuno navrhli moderní typ jízdního kola, které připomíná legendární „skládačku“. Je speciálně navržené pro městské prostředí, vyrobeno z lehkých materiálů tak, aby se dalo snadno složit a vzít například do tramvaje.

elektromobil NAViS

NAViS – elektromobil, který cítí

Vskutku futuristický návrh elektromobilu představil designér Michael D. Nicola. Jeho projekt NAViS dráždí fantasii snad ještě o trochu víc, než kdejaké ulítlé japonské anime. Odhlédneme-li od jedinečného tvaru a in-wheel elektromotorů systému FreeMotion, je tu ještě jedna unikátní vlastnost. Navis je totiž auto, které dokáže jezdit po čichu. Povrch auta by měl být tvořen „semi-porézním elektrostaticky citlivým kovovým kompozitem“ (kdo si pod tím dokáže představit něco konkrétního, nechť neváhá a přispěje do diskuse). Právě díky specializovanému povrchu by měl být elektromobil schopen se orientovat v prostoru podle vůní zachycených ve vzduchu. Celé to sice zní jako science fiction pohádka, ale auto je to určitě zajímavé! Navíc by vás mohlo upozornit třeba na blížící se restauraci (a říct co tam mají dobrého).

elektromobil NAViS

Elektrické skútry: Movito

Movito – skládací elektroskútr od NASA

Americký úřad pro letectví a kosmonautiku () to nedávno dal dohromady se softwarovou společností SolidWorks a společně vyhlásili soutěž „Vytvořte design budoucnosti“. V šesti kategoriích – spotřebitel, stroje, medicína, bezpečnost, udržitelnost a doprava se zúčastnily desítky projektů mladých návrhářů. Tai Chiem navrhl unikátní Movito. Sám tvůrce jej popisuje jako „šik, mladý a elegantní.“

Co je na něm skutečně jedinečné nejsou ani tak australské in-wheel elektromotory CSIRO (zabudované přímo v kolech), nýbrž možnost přestavět jej na dvoumístný . Resp. přestavět dva skútry Movito na jeden dvoumístný elektromobil. Samozřejmě, že jde o pouhou designérskou fantazii. Využití modulárního principu však není nezajímavé a naopak vyvolává v mysli další zajímavé otázky. Uhlíková vlákna se postarají o pevnost, lithium-iontové baterie o šťávu. Chceme vyzkoušet nějaký prototyp!
Elektrické skútry: Movito

vzducholoď Aeolus

Aeolus – vaše osobní vzducholoď

Všude samá ! Ale co takhle si splnit sen a konečně vzlétnout? Designér Christopher Ottersbach přišel s překrásným návrhem jakési osobní vzducholodi. Pojmenoval ji Aeolus po řeckém bohu větru. Vzducholoď je naplněna heliem, unese až čtyř lidi a ve vzduchu může zůstat třeba 14 dnů. Co je na ní však skutečně jedinečně je fakt, že kromě toho, že ji hélium vznese, o další pohon už se starají samotní pasažéři. Šlapáním do pedálů roztáčí dvě vrtule, které sunou krásný aerodynamický umělý mrak vpřed. Díky svému tvaru může Aeolus přistát prakticky kdekoliv. Také v téhle vzducholodi vidíte dopravní prostředek pro dovolenou snů?

elektromobil Green Apple

Green Apple – elektromobil, který čistí vzduch

V soutěži mladých návrhářských talentů společnosti Local Motors se aktuálně předvedl velmi zajímavý koncept jistého Juliena Sarremejeana. Jde o futuristické třímístné vozidlo nazvané Green Apple. Jeho hlavní zvláštností je, že nasává špinavý vzduch metropolí, který nejen že roztáčí větrné turbíny a generuje tak energii, ale navíc je čištěn skrze sady filtrů. Auto pak vypouští čistý vzduch a samo je poháněno elektrickou energií. Navíc jsou baterie velmi snadno přístupné zvenčí automobilu, takže je lze velmi rychle vyměnit, případně pomocí plug-in přípojky dobíjet.

GYM Car

Unikátní elektromobil GYM Car

Da Feng je studentem designu na Coventry University. Aktuálně vytvořil poměrně velmi zajímavý návrh elektromobilu, který nazval GYM Car. Jde o jednomístný sportovní automobil s lehkým šasi ze slitin hořčíku a karbonových vláken. O pohon se stará elektromotor na baterie, které lze dobíjet přímo ze zásuvky. Ale! Da Feng přišel také s unikátním konceptem „ručního nabíjení“. Baterie je totiž možné dobíjet přímo za pomoci výbavy v automobilu – posuvná sedačka může sloužit jako veslovací stolice ve spojení s pedály a volantem. Nebo můžete dobíjet baterky také stylem „bench press“, protože přímo nad řidičem je umístěno speciální držadlo. V podstatě jakýkoliv pohyb na sedadle elektromobilu GYM Car provedete se přemění v elektřinu pro vaše baterie. A ještě spálíte spoustu kalorií a zhubnete. Tak s tímhle nápadem ještě opravdu nikdo nepřišel.

GYM Car

designový koncept elektromobilu/solární buginy Helios

Helios – solární bugina připomínající ještěra!

Designér Kim Gu-Han přišel s unikátním konceptem solárního automobilu/elektromobilu/buginy Helios. Její unikátní vlastností je schopnost roztáhnout „solární křídla“ – sadu solárních panelů, které pomohou rychle dobít baterie, zejména v prosluněných savanách a pouštích, pro které je elektrická bugina určena. Samotný tvůrce návrhu přiznal, že se při jeho designu inspiroval v říši přírody, zejména u plazů s podobným roztahovacím „nákrčníkem“.

designový koncept elektromobilu/solární buginy Helios

koncept elektromobilu Scarab

Scarab – unikátní koncept „skládačky“

Mladý designér s předlouhým jménem David Miguel Moreira Gonçalves přišel s návrhem konceptu vozítka pojmenovaného Scarab. Jedná se o super-kompaktní , který může přizpůsobovat svůj tvar aktuálním potřebám provozu na silnici nebo ve městě. Může být poháněn bateriemi, nebo . Také je vybaven řadou senzorů, laserů a další elektronikou, která upozorňuje řidiče na blízkost chodců, jiných vozidel, případně mu může zobrazovat přes internetové bezdrátové spojení data o aktuální situaci na silnici. Navíc může být elektromobil Scarab velmi široce přizpůsoben vkusu svého majitele a využit v – např. v takovém systému, kdy by si jej lidé mohli veřejně podobně jako , viz. obrázky uvnitř článku.

elektromobil Hinterland 1

Hinterland 1 – elektromobilem proti větru

Partička kanadských průmyslových designérů s bohatými zkušenosti v oblasti dopravy a letectví se rozhodla udělat si radost. A dost možná i vydělat nějaké ty peníze. Po čtyřech letech práce odhalili projekt Hinterland 1. Jedná se o elektromobil navržený od základu „trochu jinak“. S důrazem na možnost přizpůsobení pro osobní přepravu, ale i hromadnou dopravu. Co víc, návrháři se zaměřili především na aerodynamiku vozu, kdy aerodynamický odpor vzduchu představuje u běžných aut největší zátěž pro spotřebu.

Aerodynamický koefecient elektromobilu Hinterland 1 proto snížili až pod hodnotu 0.25, přičemž například Toyota Prius má 0.26. Při rychlosti 120 km/h údajně představuje odpor vzduchu u běžného auta až 75% spotřeby, zbytek sežere valivý odpor. Hinterland by se mohl vyrábět v několika verzích, jednak Mini verzi pro dva lidi, a Van verzi pro šest lidí. Designéři si představují, že by se mohlo vyrábět až 20 000 elektromobilů ročně.

elektromobil Hinterland 1

MAG - Matúš Procháczka

MAG – magnetické vozidlo ze Slovenska

Vlny zahraničních designových, ale i automobilistických blogů v posledních týdnech rozvířil velmi odvážný návrh slovenského designéra Matúše Procháczky. Ten do soutěže Interior Motives Design Award připravil unikátní koncept automobilu MAG, se kterým se nakonec také umístil na prvním místě v kategorii „the best conceptual exterior“.

V čem je jeho MAG unikátní? Není to jen vzhled, ale i navrhovaný způsob pohonu. Idea počítá s tím, že cesty pro automobily by byly vyrobeny z betonových bloků vyplněných magnety. Samotné auto by pak mělo ve spodní části také umístěny magnety, a to stejně polarizované, takže by se odpuzovaly. Automobily by tak byly nadlehčované. Originální nápad, co říkáte? Další zvláštnost návrhu spočívá v interiéru, který by byl vyroben ze speciální 3D tkaniny. Ta by se pouze „natáhla“ na konstrukci, vozidlo by tak bylo vemi kompatkní a celistvé. S Matúšem jsme uskutečnili také krátký rozhovor:

Hybrid.cz: Můžeš se našim čtenářům představit – kolik ti je let, kde žiješ a studuješ?

Matúš Procháczka: Mam 25 rokov, zijem momentalne v meste Bregenz v Rakusku, kde pracujem v dizajnovom studiu Dominic Schindler Creations uz vyse roka. Vysoku skolu STU Fakultu Architektury odbor design som ukoncil takto pred rokom v july. ČÍST DÁL…

MAG - Matúš Procházka

Audi Quattroflex

Ruský designér a student Alexey Bykov vytvořil návrh futuristického vozítka Audi Quattroflex, které je velmi unikátním pohledem na osobní vozidlo, či spíše vozítko. Audi Quattroflex se totiž dokáže roztahovat a smršťovat podle potřeby, například pro potřeby přepravy větších nákladů, anebo naopak při parkování. Návrh získal cenu na výstavě Interior Motives Design.