Štítek: Chrysler
Chrysler připravuje auta na zemní plyn
Vleklá ekonomická krize nepřivedla do problémů jen General Motors, ale např. také Chrysler. Ten nakonec zachránil italský Fiat skoupením 20% podílu. Nový Chrysler chce být menší, šetrnější a kromě jiného se zaměří na auta na stlačený zemní plyn.
Chrysler postaví elektrický Fiat 500
Elektrická verze stylového Fiatu 500 se objevila poprvé na severoamerické autosalonu v Detroitu 2010. Nyní se stává prvním jasným plodem spojení Chrysleru a Fiatu. Fiat 500EV bude malý, lehký městský elektromobil využívající pokročilé lithium-iontové baterie.
Alfa Romeo Giulietta – přeplňovaný motor a Stop&Start funkce
Už za čtyři měsíce se Ženevským autosalonem prožene novinka jménem Alfa Romeo Giulietta. Půjde o náhradu za dosluhující Alfa Romeo 147. Američané jásají, protože Fiat po spojení s Chryslerem konečně začne tuhle značku distribuovat také ve Spojených státech. pokračování…
Better Place zkouší získat Fiat-Chrysler
Americká společnost Project Better Place se silnými izraelskými konexemi rozšiřuje své sítě po celém světě. Chce být jedničkou v oblasti infrastruktury pro elektromobily. Nasmlouvánu má už léta alianci s Renault-Nissan, nedávno předvedla vlastní stanici pro výměnu baterií, postupně se domlouvá na rozšiřování dobíjecích stanic pro elektromobily s vládami menších států i jednotlivých měst. Výměna baterií představuje v současné době jeden z nejrychlejších způsobů „dobití“ baterií, bohužel však nemá většinovou podporu automobilek.
Chrysler chce investovat půl miliardy dolarů do elektromobilů
Nejmenší z velké trojky amerických automobilek, Chrysler, žádá po americkém Ministerstvu energetiky 224 milionů dolarů. Chce je spolu s další stejnou částkou z vlastní kapsy využít k investicím do rozvoje výzkumu a výroby elektromobilů a plug-in hybridů. Pokud by automobilka finance získala, vyrobila by demonstrační letku zmíněných vozů (365 vozů, na každý den v roce jedno?!), postavila výzkumné a výrobní centrum poblíž Michiganu a uspíšila nástup nových technologií na trh. Má-li jít vše podle zmíněného plánu, bude výrobní komplex dokončen kolem roku 2010 a Chrysler bude vyrábět 20 000 ekologických vozů ročně. Chrysler se ovšem nyní oficiálně nachází v bankrotu. Již tento týden soudce rozhodne o schválení plánu na odprodej částí firmy evropskému Fiatu, který lační i po dalších nákupech. Už předtím ale Chrysler ohlásil vývoj vlastních elektromobilů v různých segmentech trhu, například sportovní Dodge Circuit. Ve své divizi GEM vyrábí Chrysler sousedský elektromobil Peapod.
Fiat lační po akvizicích, dostane se do první ligy?
Monopolizace automobilového trhu postupuje už desítky let nezadržitelným tempem. Zatímco se během posledních měsíců přetahují Volkswagen s Toyotou o pozici největšího globálního hráče, italský Fiat se hlasitě snaží prodrat do první ligy. Spolupráce Fiatu s Chryslerem už je pevně narýsovaná, odkoupení americké automobilky italským trpaslíkem se blíží mílovými kroky. Kromě toho má Fiat zájem také o Opel, až dosud patřící pod krachující General Motors (s nimi Fiat spolupracoval do roku 2005), o čemž tvrdě vyjednává i s německou vládou. Pokud by se obě akvizice povedly, mohl by se Fiat stát světovou dvojkou s roční produkcí pěti až sedmi milionů automobilů (minulý rok prodal celý Fiat poze 2,15 mil.). Ale to není zdaleka všechno. Současný šéf Fiatu Sergio Marchionne má skutečně velkolepé plány. „To čeho jsme dnes svědky nemá obdoby,“ řekl magazínu The Economist. „Než s tímhle vším skončíme, řekněme během následujících 24 měsíců, tak co se týká velkých světových výrobců, zbude jeden americký dům, jeden velký německý, jeden japonsko-francouzský, jeden japonský a jeden v Číně, a možná ještě jeden evropský hráč,“ nastiňuje budoucnost automobilového průmyslu. ČÍST DÁL…
Fiat připravuje vlastní hybridní pohon
Turínská automobilka Fiat, o které se nedávno mluvilo jako o jednom z možných zájemců o Opel, připravuje vlastní hybridní pohon. Informuje o tom italský magazín quattroruote.it. Hybridní pohonný systém je prý určen hlavně pro malá auta jako je například aktuální hit Fiat 500. Navíc je plánováno také jeho využití v autech značky Chrysler, se kterým se Fiat spojuje. Nový hybridní pohon založený na přeplňovaném motoru o objemu 900 ccm a integrovaném elektromotoru poháněném lithium-iontovými bateriemi by se mohl objevit už v budoucích verzích modelu Fiat 500 a také v připravovaném Fiat Topolino.
Peapod na cestě k zákazníkům
Právě včera, v Den země, společnost Peapod Mobility začala přijímat objednávky na svůj elektromobil Peapod. Jedná se o jednoduché sousedské vozítko s unikátním designem. Peapod Mobility patří pod společnost GEM, součást koncernu Chrysler, která se už přes 10 let zabývá vývojem a výrobou elektrických vozítek. Peapod je elektromobil s max. rychlostí 40 km/h a dojezdem na jedno nabití 50 km. Plné znovunabití pak zabere kolem šesti až osmi hodin. Podobných vozítek samozřejmě existuje více, ale jedině Peapod může nabídnout jedinečný futuristický design. Ten si nejspíš vydupal šéf firmy a její hlavní guru Peter E. Arnell, který mimo jiné navrhl nové logo Pepsi. Inspiroval se prý především japonskými rychlovlaky, imperiálními vojáky z Hvězdných Válek, vesmírnými helmami a želvami. Malý elektromobil se prodává za 12 500 dolarů (v přepočtu asi 250 000 Kč) a první kousky budou k dispozici v říjnu letošního roku.
Další miliardy pro General Motors a Chrysler
Americký prezident Barack Obama přiklepl krachující americké automobilce General Motors dalších 5 mld. dolarů pomoci. Cílem je udržet ji „na nohou“ alespoň do konce května, aby mohla firma přijít s dalším plánem restrukturalizace poté, co byl ten původní Obamovou administrativou zamítnut. Jinak hrozí GM bankrot. Dalších 500 mil. dolarů dostane také Chrysler, to aby měl možnost dokončit alianci s italským Fiatem. General Motors jsou na tom o poznání hůře. Před několika dny ohlásila firma záměr odprodat či spíše „darovat“ svou evropskou značku Opel za investici 500 mil. euro do této automobilky (pro GM tedy zcela bez zisku). General Motors už od roku 2005 počítají ztrátu více než 82 mld. dolarů. Před několika měsíci sice získali podporu v podobě půjčky 13,4 mld. dolarů z federální kasy, ale pak si automobilka chtěla půjčit dalších 16 mld. To už nezkousla ani veřejnost, ani nový prezident. General Motors proto chce letos propustit 10 000 stálých zaměstnanců a omezit dalších 37 000 pracovních míst.
General Motors chtějí dalších 30 miliard
Rozpadající se americká automobilka General Motors představila nedávno vylepšený restrukturalizační plán. Tři měsíce po první verzi přichází upravená předpověď budoucího vývoje, ve které GM žádají americkou vládu o dalších 22,5 mld. dolarů, resp. až 30 mld. dolarů do roku 2011 pokud prodeje aut nepůjdou tak, jak automobilka očekává. Přitom americký Kongres už General Motors, stejně jako podobně postiženému Chrysleru, už jednu půjčku přiřknul a zadotoval automobilový průmysl více než desítkou miliard dolarů. General Motors však nežádají o podporu pouze americkou vládu. Stejně tak přišli s prosíkem také za kanadskou, německou, britskou, švédskou ( a thajskou vládou a žádají o další miliardy dolarů. „Připadá mi, že z toho bude navždy dotovaný průmysl,“ komentoval aktuální dění nedávno Donald R. Grimes, ekonom z Michiganské univerzity. Mluvčí Bílého domu Robert Gibbs nicméně přislíbil, že „Prezidentův tým tyto zprávy v příštích dnech pozorně prozkoumá.“ O další peníze na provoz žádá také Chrysler, i když jde o v porovnání s GM „směšných“ pět miliard. Jestli ono by doopravdy nebylo nejlepší nechat desítky let staré a zrezivělé molochy prostě zkrachovat. Na jejich popelu by pak vyrostly zcela nové společnosti, které by alespoň v prvních letech své existence nutně skutečně přinášely zajímavé technologické inovace a skutečnou kvalitu – ne jen sály peníze ze zákazníků.
Fiat se spojuje s Chryslerem, záchranný kruh pro Ameriku?
Trápící se automobilka Chrysler se po jednom nevydařeném evropském manželství s Daimlerem pokouší o nový sňatek. V tomto případě je manželem nebo možná spíše „zachráncem“ italský Fiat. Ten získává v Chrysleru 35% s přednostním právem na odkud až 55% podílu. Přitom dříve se spekulovalo, že by o automobilku měli zájem třeba i General Motors nebo Renault–Nissan.
V rámci nové aliance získá Chrysler přístup k na evropském trhu osvědčeným výrobkům v segmentu městských a kompaktních vozů. Tedy autům, nebo spíše jejich komponentům, která jsou levná a dokáží udržet spotřebu na uzdě. Zároveň pomůže Fiat americké automobilce s evropskou distribucí. Co dostane na oplátku? Možnost návratu na – nyní sice nelukrativní, ale v budoucnu nejspíš opět nadmíru štedrý (zejména pro malá auta) – severoamerický trh. Co dalšího ale v téhle alianci získává Fiat vlastně není tak docela jasné, možná přístup k technologii narychlo ukuchtěných elektromobilů, které Chrysler představuje v posledních pár měsících. Faktem je, že spojení vnaší do kolbiště světových automobilek dalšího důležitého hráče. Chrysler minulý rok, po dramatickém propadu, prodal asi dva miliony automobilů v Severní Americe. Fiat naproti tomu prodal 2,5 milionu aut, a to převážně v Evropě a Latinské americe. Spojení přinese snížení nákladů pro obě automobilky, rozšíří jejich tržní záběr, a tak možná připraví půdu pro další expanzi.
Chrysler 200c EV – luxus na elektřinu
Nejspíš poslední návrat do Detroitu proběhne ve velkém stylu. Chrysleru, jedné ze tří automobilek, které byly těžce zasaženy ekonomickou krizí, se dařilo prakticky až do začátku Detroitského autosalonu držet pod pokličkou jedno velké tajemství. Jde o luxusní hybridní automobil Chrysler 200c EV. Chrysler mu sice říká „elektromobil„, nicméně jde o „extended-range“ automobil, tedy vůz s rozšířeným dojezdem, podobně jako třeba Chevy Volt. Elektrický motor je zde poháněn malým benzinovým motorem jakožto generátorem. Na elektřinu ujede až 64 km a pak přes 640 km při zapojení spalovacího motoru. Chrysler 200c EV je další velmi zajímavý koncept od Chrysleru po nedávno představeném elektromobilu Dodge Circuit a dalších. Těžko odhadnout kdy a zda vůbec se dostane do výroby. Jistě by jím ale nepohrdnul kdejaký automobilový nadšenec.
Dodge Circuit – sportovní elektromobil
Na Detroitském autosalonu automobilka Chrysler živě odhalila první ze svých elektromobilů. Jde o sporťák pojmenovaný Dodge Circuit, který využívá baterií firmy A123 a elektromotoru o výkonu 200 kW. Maximální rychlost údajně 192 km/h při dojezdu maximálně 320 km, to nezní špatně. Chrysler by jej rád měl na trhu už kolem roku 2010, ale bohužel zatím nejsou k dispozici žádné další podrobnosti.
Tklivá omluva General Motors americkému národu
Předtím, než americký Kongres zamítl pomoc automobilkám, rozeslala společnost General Motors na všechny strany svou omluvnou tiskovou zprávu, která měla vysvětlit proč by jí američtí daňoví poplatníci měli půjčit 18 mld. dolarů na vlastní záchranu. „Ačkoliv jsme stále nejprodávanější americkou automobilkou, uznáváme, že jsme vás zklamali. Někdy jsme narušili vaši důvěru v nás tím, že jsme nechali kvalitu vozů klesnout pod průmyslové standardy, naše návrhy se staly bezvýraznými.“ K tomuhle všemu se GM přiznává ve světle toho, že firmě do několika měsíců zcela dojdou finance na provoz. Už nyní postupně uzavírá některé své provozy. Co výměnou za půjčku slibovala? Samozřejmě vývoj úspornějších a kvalitnějších vozů, menší zaměření na SUV a pick-upy. A v neposlední řadě hybridní automobily, auta na biopaliva a průlomové technologie jako je Chevrolet Volt nebo vodíkové palivové články. „Zavazujeme se proto k produkci automobilů, které si chcete kupovat a ze kterých budete nadšeni. K vedoucí pozici v oblasti reinvence automobilů založených na slibných nových technologiích. … Snížení závislosti Spojených států na dovozu ropy. K ochraně životního prostředí. Ke splacení celé půjčky s náležitými výhodami.“ General Motors očekávají, že splátky by mohly začít už od roku 2011. Problém je, že Kongres půjčku neschválil. Zástupci General Motors teď nejspíš klečí na kolenou a prosí kde mohou, aby své peníze získali, protože v opačném případě „půjde do háje“ nejen celý americký automobilový průmysl, ale i podstatné procento americké ekonomiky. Není divu, že Bílý dům v čele s Barackem Obamou nyní přemýšlí, jak peníze k automobilce (včetně dalších dvou v podobě Fordu a Chrysleru) dostat. Protože nechat je zkrachovat „by prostě bylo nezodpovědné,“ řekla mluvčí Bílého domu Dana Perinová. Ale až se McDonald začne omlouvat za to, že dělal po mnoho let příliš tučné hamburgery, to bude teprve kolotoč!