Vleklá ekonomická krize nepřivedla do problémů jen General Motors, ale např. také Chrysler. Ten nakonec zachránil italský Fiat skoupením 20% podílu. Nový Chrysler chce být menší, šetrnější a kromě jiného se zaměří na auta na stlačený zemní plyn.
Ve Spojených státech zatím CNG není nijak zvlášť oblíbenou nebo snad rozšířenou alternativou. Naproti tomu Fiat svou řadu CNG aut „Natural Power“ představil v Evropě už před deseti lety a od té doby zažívá úspěchy i expanzi např. do Jižní Ameriky. Jen v Evropě se minulý rok prodalo 130 000 aut na plyn značky Fiat. Nejoblíbenějším je model Fiat Panda.
Právě na základě obrovských zkušeností Fiatu v oblasti CNG pohonu, které díky spojení Fiatu s Chryslerem získala i americká automobilka, může nyní v USA začít prosazovat tento typ pohonu. Protože dřív než se dostane ke spotřebitelům, je nutné zajistit dostatečnou vládní podporu a samozřejmě infrastrukturu. Její vybudování by však mělo být jednoduché.
Pro zajímavost, v Itálii dnes funguje zhruba 800 plnících CNG stanic. V sousedním Německu je jich zhruba stejně. V České republice zatím něco ke třicítce. Srovnejte ale tato čísla s Pákistánem, kde je CNG stanic na 2600! Ve Spojených státech je to prozatím několik desítek až stovek plnících stanic na CNG v těch nejhustěji zalidněných oblastech – v okolí Los Angeles, Oklahomy, San Franciska.
Na čem tedy musí Chrysler zapracovat, to je nejen vládní podpora a výstavba plnících stanic, ale také vlastní nabídka automobilů. Podle hlasů zevnitř automobilky už se na tom také pilně pracuje a to za vydatné pomoci lidí z Fiatu.
Výhodou pohonu na plyn je fakt, že zemního plynu je dostatek, a to i v domácích zdrojích. Pro Spojené státy to bude znamenat další snížení závislosti na dovozu ropy, částečné snížení nákladů i emisí. První auta na plyn by mohl mít Chrysler na trhu do konce roku 2011.
USA to nemají se zemním
USA to nemají se zemním plynem nijak růžové. Jejich ložiska jsou malá a vytěžené množství už pár desetiletí klesá. Nakupovat plyn od Ruska by problém moc nevyřešilo.
Najlepsi approach pre USA,
Najlepsi approach pre USA, ale aj EU a Aziu by bol v ponuke aut na rozne pohony. Kazda automobilka by mala v ponuke auta na plyn CNG, LPG, hybridy, alebo auta ciste na elektrinu, ci vodik a zakaznik by si vybral, co je pre neho najvhodnejsie. Ono totiz v buducnosti sa moze prist na to, ze aj iny pohon, ako benzinovy je skodlivy, ale v konecnom dosledku by to az tak nevadilo lebo by tych aut s danym pohonom nebolo az tolko. Zaroven by sa setrili aj zdroje. Bolo by to nieco, ako dneska auta na benzin a na naftu. Kto chce jazdit vela a daleko, kupi si naftu, kto menej casto, kupi si benzin. Rozne pohony aut by si teda nemuseli konkurovat v ramci jednej automobilky.