Autosalon Lipsko 2007 – report

Autosalon AMI 2007 konající se každoročně v nedalekém Lipsku otevřel své brány 14. dubna. Jako každý rok jej navštívilo také množství zájemců z České republiky a tentokrát mezi nimi nechyběl ani tým serveru Hybrid.

Na výstavišti čítajícím pět rozlehlých hal bylo možné najít prakticky každou významnou automobilku. Samozřejmě, že žádná velká odhalení se nekonala, ale automobilky alespoň předvedly své aktuální modely a v některých případech i ohlášené koncepty.

Prohlédněte si fotogalerii Autosalon Lipsko 2007!

My jsme se přirozeně nejvíce zajímali o alternativní paliva, o které nebyla na výstavě nouze. Prakticky každá automobilka měla na výstavě některé své modely předělané pro zemní plyn či LPG a prezentací společností zabývajících se čistě těmito předělávkami také nebylo málo. Ford, Peugeot, Kia a další, všichni prezentovali své ekologické řešení v hlavní roli se zemním plynem (CNG). Zdá se, že především v Evropě má toto řešení velkou budoucnost.

Zemní plyn ale zdaleka není jediná dostupná alternativa. BMW živě prezentovalo svůj revoluční vůz BMW Hydrogen 7 poháněný tekutým vodíkem, případně i benzinem. Bohužel, na vodík zatím existuje pouze pět čarpacích stanic po celém německu – dvě v Berlíně, dvě v Mnichově a jedna ve Frankfurtu. Jak nám ale sdělili zástupci BMW, právě ve vodíkovém pohonu se ukrývá budoucnost jejich firmy. Nutno dodat, že půjde nejspíš právě o takovéto luxusní limuzíny – interiér BMW Hydrogen 7 nabízí skutečně nejvyšší možné pohodlí. Nevýhodou je minimální objem kufru, protože místo zabírá vodíková nádrž.

Švédský Saab vystavoval svůj nádherný koncept Saab Aero X, který připomíná stíhačku s je poháněn čistým ethanolem. Pohledu na takového krasavce se prostě nemůžete dosyta nabažit. Ačkoliv už prý byly spatřeny na silnicích pojízdné prototypy, do výroby se v nejbližší době nechystá. Saab měl však na svém stánku také mnoho dalších modelů poháněných bioethanolem (Saab BioPower), což je pro švédskou automobilku hlavní ekologická alternativa. Což o to, ve Švédsku a Brazílii frčí, ale pro západní, jižní ani střední Evropu to zatím není to pravé ořechové. Podle všeho se také většina modelů bude zatím prodávat pouze v Brazílii.

Automobilka Toyota, potažmo Lexus, na svém stánku žádná velká překvapení neukrývala. Mohli jste si prohlédnout rozpůleného Priuse, pokochat se krásnými Lexusy (například taktéž rozpůleným Lexusem RX 400h), anebo si prohlédnout koncept minivozu Toyota Endo. Honda předváděla na svém kousku kromě krásných nových Civiců také sportovní koncept Honda Small Hybrid Sports, který vyniká svou „kapkovitostí“. Rakouský výrobce motocyklů KTM předvedl na autosalonu v Lipsku svou superlehkou sportovní motokáru KTM X-BOW roadster, která sice není vyloženě ekologickým vozidlem, ale rozhodně na první pohled zaujme každého fanouška automobilismu.

Korejská Kia předvedla své nové i aktuální modely a především novinku Kia Cee’d, kromě jiných pohonů také na zemní plyn. Kia ale jde také do hybridních automobilů, takže bylo možné spatřit model Kia Rio v hybridním provedení. Ford předvedl svůj nejnovější Focus s pohonem na bioethanol. Citroen se do alternativních paliv příliš nežene, ale zajímavostí byl koncept Citroen Buggy – krásná terénní bugina do každého počasí s HDi turbo dieselem. Volvo předvádělo především své řešení FlexiFuel. Ani Volkswagen nezůstával v ekologii pozadu a prezentoval například model Volkswagen Polo BlueMotion s emisemi na hodnotě 102 g/km CO2, Touran EcoFuel nebo Passat BlueMotion s emisemi 136 g/km CO2. Škodovka předvedla alespoň svůj sportovněji laděný koncept Joyster, u kterého se modlíme, aby se dostal co nejdříve do výroby (ačkoliv to v rámci aktuálního dění, viz. stávka, příliš nevypadá). Francouzský Peugeot přišel se svými modely na bioethanol (307 SW a jiné).

I z autosalonu v Lipsku je jasně vidět, že se stoupajícími cenami benzinu je o alternativní paliva čím dál tím větší zájem. Prakticky všechny automobilky nabízejí k benzinu či naftě ještě nějakou další alternativu, ať už je to LPG, CNG, hybridní řešení nebo třeba vodíkový pohon.

Napsat komentář