Ačkoliv to zatím tak nevypadá, hybridní auta mají být během tohoto desetiletí důležitou částí automobilového trhu v Británii. Už v roce 2019 je ale předstihnou elektromobily. Ani ty ale nebudou tou hlavní alternativou.
Tvrdí to alespoň nová studie společnosti Glass’s Information Services. Zaměřila se na celou Evropu, podrobnosti o výchozích datech bohužel nejsou známy. Co víme je, že v roce 2020 má v Británii činit podíl automobilů na alternativní palivo, ať už hybridů nebo elektromobilů, asi 21%. V Německu to bude 26% a ve Španělsku nejméně z pěti největších evropských automobilových trhů, totiž 20%.
V Británii bude v roce 2020 registrováno 2,4 milionu aut s některým druhem alternativního pohonu. 11% čili 274 000 z nih budou čisté elektromobily, 10% čili 235 000 budou hybridní auta. Nabízí se otázka: co ten zbytek? Velmi pravděpodobně půjde především o auta na plyn (CNG), možná v malém množství také biopaliva nebo auta na vodík. Nepřímo tedy nová studie říká, že ani hybridy, ani elektromobily se v následujícím desetiletí nestanou dominantní alternativou.
Za největší problém rozvoje elektromobility studie docela trefně označuje problém klesající ceny a rychle se rozvíjející technologie. „Jedním z hlavních problémů je aby výrobci začali povzbuzovat zákazníky v zájmu o elektrická a hybridní auta, včetně plug-in hybridů,“ komentuje studii šéf GIS Andy Carroll. Problém samozřejmě spočívá v tom, že jen málokdo chce být první a zkoušet novou technologii o které dosud netuší jaké vedlejší náklady/problémy mu může přinést.
Jde zejména o to, že rychle se rozvíjející technologie baterií slibuje rychlý pokles cen a naopak stejně rychle stoupající kapacitu. Úkolem automobilek je zajistit, aby zákazníky, kteří si koupí elektromobily mezi prvními a budou tak platit vyšší cenu za nižší dojezd neměli pocit, že prodělávají a že se o ně v budoucnosti automobilka nepostará. V souvislosti s tím je třeba také vyřešit otázku prodeje ojetých elektromobilů.
Studie doporučuje výrobcům aut několik různých strategií kterými by se mohli vydat s ohledem na výše uvedené problémy. Především je to velmi dlouhá záruční doba od osmi let dál a schéma zpětného odkupu baterií. Ty lze posléze využít např. v oblasti energetiky pro aplikace velkých skladovacích zařízení. Další možností je pronájem baterií, čímž z beder spotřebitelů snímají risk klesající ceny.