PRVNÍ DOJMY: vyzkoušeli jsme vodíkové auto Toyota Mirai

V luxusním resortu u řeky Narew, hodinu za Varšavou, připravila polská Toyota představení vodíkového auta Toyota Mirai pro Česko, Polsko, Slovensko a Maďarsko. Byli jsme u toho a v Mirai se projeli.

Design vodíkové Toyoty Mirai působí na první pohled odvážně, ale při osobním setkání je mírnější než se zdá
foto: Toyota

Vodíková auta provází dlouhodobě kontroverze. Mnozí poukazují na fakt, že vodík, resp. vodíkové palivové články, jsou pro pohon aut zbytečně složité a energeticky nevýhodné. Elon Musk si dokonce myslí, že je to „kravina“. Jiní vnímají především jeho výhody: rychlejší tankování a větší dojezd.

auto vodíkové auto Toyota Mirai test

foto: Toyota

Toyota, která stála u masivního nástupu hybridů, se o něco podobného pokouší i s vodíkovými auty. Soustředí se na ně místo elektromobilů, které v letech 2012-2013 zavrhla. Protože jim nevěří.

Pohotový cvalík

Toyota Mirai je prvním dítkem těchto snah. Auto na vodík má avizovaný dojezd 550 km až 750 km, papírovou spotřebu 0,7 kg/100 km, pětikilogramovou nádrž na vodík (dva válce v zadní části auta o objemu 60 l a 62,4 l, tlak 700 bar).

auto vodíkové auto Toyota Mirai test

foto: Toyota

Celkem Mirai váží úctyhodných 1850 kg a je to na autě, resp. v něm, cítit. Hned jak usednete za volant, víte, že tohle není žádná lehká váha. Elektromotor o výkonu 113 kW a 335 Nm si s ní ale lehce poradí.

Jakmile lehce sešlápnete akcelerátor, auto se začne valit vpřed. Tiše, jako kterýkoliv elektromobil, kterým vlastně ve své podstatě Mirai je. Jen li-ion baterie vyměnil za palivové články.

auto vodíkové auto Toyota Mirai test

foto: Toyota

Baterku má ovšem také. Jde o 1,6kWh akumulátor. Stejný, který Toyota montuje do Toyota Camry Hybrid. Slouží k ukládání rekuperované energie při brzdění nebo jízdě z kopce.

Hlučné kompresory

My jsme si auto krátce vyzkoušeli asi na 20 km. Co do jízdních vlastností nemá příliš čím překvapit. Jezdí svižně a tiše, jako každý elektromobil. Ale jen do chvíle, než pořádně přitlačíte pedál akcelerátoru.

auto vodíkové auto Toyota Mirai test

foto: Toyota

V tu chvíli se totiž z ničeho nic ozval syčivý zvuk, který připomíná vytočení motoru u hybridů jako Toyota Prius a dalších této značky. Jen je tišší a vyšší. Dozvěděli jsme se, že jde o kompresory nasávající vzduch pro palivové články. Protože bez vzduchu, resp. kyslíku, není chemické reakce, a tedy ani elektřiny.

auto vodíkové auto Toyota Mirai test

foto: Toyota

Na obrázcích vypadá design Toyota Mirai opravdu odvážně a až přehnaně zvlněně. Naživo ale auto působí překvapivě střízlivějším dojmem, jehož kvalitu či nekvalitu možná ocení až čas.

Žádný závozník to není

Příjemně zapůsobil i interiér a kvalita jeho zpracování. Co do přehlednosti přístrojové desky a středové konzoly se Mirai podobá Priusu či Prius plug-in hybridu.

auto vodíkové auto Toyota Mirai test

foto: Toyota

Jedinečné je tlačítko „H2O“ vlevo dole pod volantem s jehož pomocí je možné vypustit v autě nahromaděnou vodu vznikající reakcí vodíku a kyslíku.

auto vodíkové auto Toyota Mirai test

foto: Toyota

Co nás naopak poněkud zaskočilo byla pouze čtyři místa a především tvarově komplikovaný a malý kufr. Auto s takovou délkou by si podle nás zasloužilo kufr větší.

30 000 aut za čtyři roky

Max. rychlost je omezena 178 km/h, což jsme na polské dálnici neměli možnost vyzkoušet. Zato jsme si všimli spotřeby, která při naší krátké projíždce povyskočila na 1,2 kg/100 km. A nejspíš by šla ještě o něco výš, kdybychom jezdili déle.

auto vodíkové auto Toyota Mirai test

foto: Toyota

Během prezentace se pak zástupci Toyoty honosili, že o auto je nečekaný zájem. Zatím se prodává jen na vybraných evropských trzích, například v Německu, Británii či Dánsku, a to za cenu kolem 66 000 eur.

V má Toyota na Mirai už údajně 2000 předobjednávek. V Japonsku asi 1500. Už v roce 2020 chce proto Toyota vyrábět 30 000 aut za rok.

Kdo s koho?

Někteří kolegové novináři se o Mirai vyjádřili v tom smyslu, že kdyby na to měli a auto bylo dostupné i u nás, pořídí si ho mnohem raději než elektromobil Tesla Model 3. Ve vodíkovém pohonu totiž vidí převážně výhody a v elektromobilech naopak nevýhody.

Nedalo nám to a rozhodli jsme se hozenou rukavici zdvihnout. Pojďme si vozy Tesla Model 3 a Toyota Mirai přehledně porovnat:

Toyota Mirai Tesla Model 3
Cena: od 1,8 mil. Kč od 1,1 mil. Kč
Dojezd: až 750 km min. 350 km
Doplňování paliva: pouze na vodíkových čerpacích stanicích u kterékoliv elektrické zásuvky
Cena paliva: ~ 1-2 Kč/km (?) <1 Kč/km nebo 0 Kč při nabíjení u Tesla Supercharger
Doba doplňování paliva: minuty desítky minut až hodiny

Co se týká ceny, tam vítězí Tesla. Dokonce i když si připlatíte za lepší výbavu jako je Autopilot, Supercharging nebo větší baterie, budete pořád o několik statisíců níž než Mirai.

auto vodíkové auto Toyota Mirai test

foto: Toyota

Pro Mirai jednoznačně hraje oficiálně údávaný dojezd. Jenže ten, jak jsme si mohli vyzkoušet, ten může při rychlejší jízdě hravě klesnout ke 350 km na jednu nádrž vodíku. Tesla u Modelu 3 slibuje 344 km jako reálné minimum. Takže tady je to plichta.

Přicházíme k tomu nejdůležitějšímu: palivu. Elektromobil Tesla Model 3, stejně jako kterýkoliv jiný elektromobil, můžete nabít u jakékoliv zásuvky nebo nabíjecí stanice. Každý den můžete mít doma v garáži plně natankované auto.

auto vodíkové auto Toyota Mirai test

foto: Toyota

Zatímco vodíkových stanic je v Evropě zatím jako šafránu, u nás konkrétně jedna v Neratovicích a to ještě s příliš nízkým tlakem na to, aby dokázala naplnit nádrže Mirai. V Polsku není zatím ani jedna. V Německu a Skandinávii pár desítek. Vítězí Model 3.

Tesla Model 3 vítězí také u ceny paliva. Zatímco čistý vodík není a nebude u pumpy nijak levný, protože jeho výroba, přeprava, uskladnění a čerpaní také nejsou zadarmo, můžeme se spolehnout, že elektřina bude čím dál tím levnější.

Nakonec je tu doba potřebná k načerpání plné nádrže. Tady vítězí Mirai, protože u vodíkové čerpací stanice skutečně natankujete rychleji než u (zatím) nejvýkonnějšího Superchargeru (mimochodem, první roste už také v Česku).

Každé auto tedy má svá pro i proti. Doufáme, že tabulka výše i naše krátké zkušenosti s Toyota Mirai vám pomohou udělat si lepší obrázek o tom, který vůz by pro vás mohl být lepší volba.

vlastní

130 Comments on “PRVNÍ DOJMY: vyzkoušeli jsme vodíkové auto Toyota Mirai”

    1. Musíš to „správně“ tak jak to dělají vyznavači vodíku
      Musíš to „správně“ tak jak to dělají vyznavači vodíku a elektromobilů, tedy od vstupu paliva do vozíku. Jakmile začneš počítat uhlíkovou stopu nebo účinnost od výroby z primárního paliva, zjistíš, že elektromobil s vysokou účinností má účinnost kolem 10% a vypustí do luftu mnohem víc CO2 a jiných emisí, než ten nejhorší diesel. Akorát že to u toho auta nevidíš…

  1. Tak jsem se přece jenom
    Tak jsem se přece jenom něco dověděl. Toyota Mirai nevypouští vodní páru, ale kondenzát je možné někde vylít. Předpokládám, že čistota vody je taková, že tam platina a další příměsi nejsou ve větším množství než jsou povolené limity pro destilovanou vodu. 🙂

        1. Dočkej času… Uvidíme.
          Dočkej času… Uvidíme. Myslím, že dnes už není doba na nějaký hazard. Pokud se to může vypouštět a nemusí se to někde jímat, může to být opravdu neškodné.
          Víte, že v prachu silnic se nachází až 1% platiny? To je takové množství, které by se už vyplatilo „těžit“. A tohle vypouští přes katalyzátor spalovací motory.

          1. Nějakej šéf záchraných
            Nějakej šéf záchraných prací ve Fukušimě demonstrativně před novináři pil jakousi vodu z čistících procesů ze zamořené oblasti. Když jsem to viděl tak jsem měl chuť ho okamžitě nechat zavřít do blázince nebo nechat zastřelit protože stupidita takového člověka v takovém postavemní může ohrozit nebo zničit tisíce či miliony životů.
            Podobnou stupiditu demonstroval myslím že japonský náměstek ministra zemědělství kdy veřejně snědl salát vypěstovaný v Fukušimském regionu, aby dokázal, že se vše vrací k normálu načež po několika měsícich dostal v důsledku toho rakovinu vnitřních orgánu a zemřel na to!
            Takže tydle idioti ať si dokazujou co chtěj, komu chtěj, ale ať do toho nikoho nenutěj a když na tu svou blbost zhebnou ať se laskavě uložej na zabezpečnou jadernou skládku a sami si to zaplatěj ze svýho.

            Mimochodem asiati jsou pověstný tím, že vam lžou a ješte tomu sami věřej a připadá jim to naprosto v pořádku.

            1. Proč jen Asiati? Možná si vzpomeneš, jak po výbuchu
              Proč jen Asiati? Možná si vzpomeneš, jak po výbuchu Černobýlu, když ho konečně naši soudruzi přiznali, tvrdila hlavní hygienička ČSSR, že se radioaktivita u nás nezvětšila a za pár dní uklidňovala obyvatelstvo, že radioaktivita každým dnem klesá. Přeloženo do češtiny Černobýl způsobil pokles přirozené radioaktivity na našem území.

  2. …“Toyota elektromobily v
    …“Toyota elektromobily v letech 2012-2013 zavrhla, protože jim nevěří „…. hahaha Japonci od války vždycky měli sklony k nějaký zaprodanosti…

    kcc-hho.webnode.cz/vodikomobil/a2015-toyota-mirai/

    PS: Kdo chce 870 bar vodíkovku podprdelí do garáže ??
    :)))))))))))))))))))))))

            1. Myslim, ze jen blazen by
              Myslim, ze jen blazen by plnil na maximalni tlak, na ktery je ta lahev teoreticky stavena. Uz tech 700 baru je dost sileny tlak… 700kg/cm²… 700kg na kazdy centimetr ctverecni.

              Pro (teoretickou) predstavu, kdyby v te tlakove nadobe byla dira 1cm*1cm, potrebovali byste 700kg zavazi na jeji ucpani 😀

                1. Neni to sice teslonanie, ale
                  Neni to sice teslonanie, ale tlakovky se testuji na 1.5 nasobek provozniho tlaku. Cili pro 870bar je tlakova zkouska 1300bar a konstruovane budou na nejakych 1500-2000bar…

        1. Která nanostruktura je
          Která nanostruktura je natolik malá a má správné rozložení atomů, aby mohla dočasně zachytit vodíkové molekuly? Nejspíš se to tam nacpe pod tlakem, pak se přetlak upustí, ale v nanostruktuře už jsou molekuly vázané. Závisí na tom, kolik cyklů to vydrží, za kolik se to bude vyrábět a jaká je nebezpečnost pro životní prostředí. Tohle určitě levné nebude. Ale možná, že je to ještě jinak, že jde o nějakou kombinaci hydridů s nanostrukturou.

            1. Zcela určitě je to o tom
              Zcela určitě je to o tom samém pořád dokola. Ale že jim to trvá. Bombastické už to bylo v roce 2011, ve 2016 jim létá dron. No ale jestli za tím projektem stojí partička nadšenců ze školy, kteří přišli na něco opravdu použitelného, klidně bych si ještě pár měsíců počkal.

      1. Lepšie budú asi sklenene
        Lepšie budú asi sklenene mikroguličky plnené vodíkom o tlaku 1000Bar. Sype sa to ako jemný piesok. Vodík sa z toho uvolní po zahriatí na 200 stupnov. Ale ešte to asi nebude zvládnuté, keď to mirai nemá.
        Vodík je aj tak extrémne problémový a ešte má jednu velmi zlú vlastnosť. Pri náhlej expanzii sa na rozdiel od ostatných plynov zahrieva a môže sa samovznietiť. Takže pri nejakom porušení nádrže sa okrem tlakovej energie nazhromaždenej tlakom 700barov pridruží aj exotermický výbuch. A to by bola pecka…!!!
        V zmesi s fluorom alebo chlórom sa vznieti aj pomocou svetla!
        nebezpečnejšie palivo asi ani neexistuje 🙁
        Hádam má Toyota dobrú poistku, skôr, či neskôr ju bude potrebovať.

  3. Myslim,ze Toyota
    Myslim,ze Toyota predpokladala, ze se kolem vodikovych aut vytvori stejny slozity system jako u spalovaku tzn. vyroba paliva, cerpaci stanice, servisy vodikovych jednotek atd.. Elon Musk s Teslou jim vsak trochu skrizil cestu a Toyota ted nevi co si se svym superslozitym autickem pocit, kdyz se skoro vsichni velci hraci zameruji na elektromobily aby dohnali Teslu nez zacne chrlit Model 3 😀

                1. Neviem o čo ide Toyote ale
                  Neviem o čo ide Toyote ale koleduje si o velký prúser. S vodíkom sa nedá srandovať.
                  Mám rád adrenalín, ale na toto by som sa nedal nahovoriť.

                2. Třeba jí jde o to být
                  Třeba jí jde o to být výhradním dodavatelem automobilů v příští bondovce.

  4. vite jak se kdysi o
    vite jak se kdysi o nekterych turbo autech rikavalo ze pri razantni jizde to nasava i travu okolo cesty a na prechodech to zere male deti, tak Mirai a jeji predni nasavaci mrize a kompresory na vzduch davaji ten rikankam pravou podstatu, tohle auto pri jizde po louce bude nasavat i travu po ceste 😀

    PS: zajimala by me zivotnost filtru pri takovem vysavani vzduchu z predku auta, za nejake emisni kalamity to musi bejt labuzo, stejne tak za deste, za husteho snezeni, na prasne ceste, proste takovej dvojitej vysavac atmosfery, takze vlastne budeme moci ridicum Toyoty Mirai dekovat ze nam cisti ovzdusi od necistot 🙂

  5. tem novinarum kteri by si
    tem novinarum kteri by si Mirai koupili radeji radim at to udelaji, a pak at s ni jezdi kolem komina, vodikovich cerpacich stanic ktere dokazou dodat vodik pod tlakem vyssim nez 700 bar ne v Eu tolik ze se daji spocitat na prstech jedne ruky 🙂 takze zadnej dojezd 500-750km, ale od vetsiny vodikovich stanic v Eu budete radi za dojezd do 300km, holt nadrze jsou sice na 5kg, ale kdys do nich nedostanete ani 3kg tak tak se musete stavet treba na predni a dojezd proste nebude

    tak hodne zdaru a hodne kilometru novym majitelum Toyoty Mirai 🙂

    1. Po přečtení Vašeho
      Po přečtení Vašeho příspěvku jsem si vybavil, jak pan E-Ryc psal v jiné diskuzi o tom, že cesta Leafem je od nabíječky k nabíječce, čili ne tam, kam chce řidič, ale tam, kam chce auto. No a u vodíkového auta je to plusmínus to samé, možná v ještě bizardnější podobě.. 😉

      EDIT:
      Přitom jako nabíječka EV může sloužit každá zásuvka, kdežto domácí plničku vodíku hned tak asi doma nikdo mít nebude. Ale kdoví… jednou… 🙂

      EDIT2:
      Stačilo mi, když jsem kdysi zjišťoval cenu domácí plničky CNG. Čísla už si nepamatuji, ale nechal jsem si okamžitě „zajít chuť“.

    1. Pravda je, že to zatím
      Pravda je, že to zatím nikdo přesně neví. Musk i Tesla zatím spíš mlží. Musk dříve několikrát řekl, že u Modelu 3 bude nabíjení u Superchargerů v ceně. Jenže po nedávném představení vozu už si tím nikdo není tak úplně jistý a je možné, že tam nějaký příplatek, podobně jako byl dříve u Modelu S, bude.

      1. Pokud je nabíjení na SC „v
        Pokud je nabíjení na SC „v ceně“, tak to znamená, že si to majitel zaplatí, vlastně de facto předplatí. A je úplně jedno, jestli to má „v základu“ jako součást základní ceny (Model S/X), nebo jako samostatnou, možná i volitelnou položku (předpokládám Model 3). Ve finále to majitel auta zaplatí tak jako tak. Je potom otázka, kolik toho s Teslou najezdí a jak moc se to tedy vyplatí.

  6. KAMIKADZECAR…
    Ďalšia

    KAMIKADZECAR…
    Ďalšia slepá vetva (po shellmobile :D) vývoja automobilizmu.
    Som zvedavý komu prvému sa podarí dosiahnuť obežnú dráhu. Chalingeru sa to nepodarilo a tiež mal vodík…
    Veelmi nebezpečný stroj. Dúfam, že to skončí skôr ako príde k nejakej katastrofe.

  7. Už zase ten škaredý
    Už zase ten škaredý zadek! To je hnus velebnosti! Vypadá to, že Toyota se vrací k ošklivým formám aut! To už je opravdu výrobní verze? Ještě, že to na ulici člověk jen tak nepotká. Litoval bych chudáka majitele, co je terčem posměchu už kvůli vzhledu tohoto nesmyslu. I když vlastně ten vzhled koresponduje se „smyslem“ celého stroje.

    Po stisknutí tlačítka se auto pomočí? 😀 Nebo co se stane?
    Já bych teda s mokrýma sedačkama jezdit nechtěl 😀

  8. Jak to vypada s zivotnosti
    Jak to vypada s zivotnosti palivovych clanku? Zatim o tom nikde nebyla zminka. Tento prvek tvori mozna 75% ceny Mirai. Treba pujde jednoduse repasovat a zivotnost bude nekonecna, kdo vi?
    Dovedu si predstavit mit doma system solarni panely – generator H2 – zasobnik H2 – palivovy clanek. To by umoznilo velkou miru sobestacnosti pri elektrifikaci domacnosti.
    V aute bych radeji videl vykonne baterie s dlouhou zivotnosti.
    Proc ma Mirai takove mohutne nasavaci pruduchy? Vznika pri reakci H2 na H2O tolik odpadniho tepla, ze je nutne vykonne chlazeni?

    1. Ty masivní nasávací
      Ty masivní nasávací otvory jsou hlavně z důvodu nutnosti přísunu velkého množství vzduchu pro samotnou reakci. Jinak účinnost těchto článků dosahuje špičkově k 60%, v praktickém provozu to bude tak 40-50%, takže pokud zrovna potřebujete plný výkon 100kW, pak musíte někam rychle odvést 50kW odpadního tepla.

      1. Pri ucinnosti 50% by bylo
        Pri ucinnosti 50% by bylo pri el. vykonu 100kW tez 100kW odpadni teplo.
        Ale ten samy problem maji spalovaci motory. Ucinnost spalovaku je 35% a tak pri 100kW se musi odvadet 200kW tepla. Neco jde pres vyfukove plyny a neco pres chladic.
        Jo kez by EV mely tolik odpadniho tepla pro topeni 🙁

        1. proč? průměrný příkon
          proč? průměrný příkon ele topení v EV je cca 1,5kW přímotop, u tepelného čerpadla pr. cca 400W. Tzn vzhledem i k dnes běžné kapacitě aku v EV do 30kWh to není zas tak moc… To že má většina EV v zimě výrazně nižší dojezd nezpůsobuje ani topení, ani radio… 🙂

    2. Ještě k tomu zásobníčku
      Ještě k tomu zásobníčku (domácí bombě) připočítej pořádný kompresor.. abyt to stlačil na 700 barů + 🙂

      Energeticky a prakticky je to úplně vedle. 🙂

      A jednou za dva měsíce se za tebou domu staví vodník/kominík, jestli ti někde neuníká vodík. 🙂

      Nic proti vodíku, ale do aut??? PROČ?

      Vodíkové auto je elektromobil s debilníma „baterkama“.

      1. Domaci zasobnik nepotrebuje
        Domaci zasobnik nepotrebuje tlak 700 bar. Muze byt vetsi s nizsim tlakem. Nejakych 20 bar zvladne kdejaky kompresor. Ten vodik musi byt zrejme dost cisty bez znecisteni mazacim olejem z kompresoru. Ale i tak to neni levna zalezitost. Kdyby cela aparatura stala „jen“ 500.000 Kc, tak pri amortizaci 20 let je to 25.000 Kc/rok. Tolik nekdo nezaplati za elektrinu od CEZu. A bez namahy.

          1. Basnik chtel tim rici, ze
            Basnik chtel tim rici, ze kompresor na 20 bar nemusi stat velky peniz. Muj nouzovy 12V kompresor na pneumatiky za +-250Kc zvladne hrave 18 bar.
            Netrofnu si odhadnout zda komprese H2 je nejak specificka, ale domnivam se, ze by to muj minikompresor zvladnul. Akorat neni staveny na dlouhy provoz. Takze by to chtelo neco lepsiho. Mozna by stal 10x tolik, ale to neni zase tak likvidacni cena.

            1. Urobil som malý prepočet.

              Urobil som malý prepočet.
              5kg vodíka uskladneného pri tlaku 700Bar má pri atmosferickom tlaku (0,08895kg/m3) objem zhruba 56 000 litrov. (pri poškodení nádrže -amen!)
              Ak by sa stláčal doma na tých 700, tak by bolo k tomu potreba asi 74kWh elektrickej energie na pohon kompresora. Vychádzal som z toho, že na stlačenie CNG 16kubíkov na tlak 200Bar treba asi 6kWh na pohon zariadenia. neat-energy.com/coltri-mch10
              Na výrobu 5kg vodíka pomocou elektrolýzy treba 285kWh elektrickej energie. Ceny zariadení ani nemusíme počítať, lebo to by už boli absurdné čísla.
              Takže si to zhrnieme:
              Na prejdenie vzdialenosti 550km (700 je zbožné prianie Toyoty) spotrebuje 360kWh energie, čo predstavuje spotrebu 65kWh/ 100km!!!!!! (takúto spotrebu nemá ani fosilák).

              Tesla 3 s týmto balíkom energie prejde 350km!!!!!

              Keby Toyota všetky peniaze, čo investovala do vývoja tohoto nebezpečného nezmyslu dala na vývoj elektromobilu, tak si dovolím tvrdiť, že by mal už teraz lepšie parametre ako má Tesla S – jeden z najlepších elektromobilov na svete…

        1. Jolinare,
          ať máš doma

          Jolinare,

          ať máš doma zásobník třeba na 20bar, potřebuješ pořád kompresor, který do Miraje zvládne natlačit – 700 bar… a ten je třeba připočítat k té šaškárně o domácímu soláru, hydrolíze a nádrži. A nebude to levná záležitost, proto jsem to zmiňoval…. další kolegové k tomu ještě připočetli ceny energie potřebné na tu kompresi… a takhle se ta debata hezky rozvíjí. 🙂

          Jenom se tu bavíme o úskalích a tom, proč nevidíme reálně provoz domácích vodíkových plniček. 🙂

          Peace!

              1. No to prave ze vubec nechcu
                No to prave ze vubec nechcu Samane. V tomhle vlakne se vubec nebavime o tankovani Mirai. Cele tohle vlakno je o elektrifikaci domacnosti, kde misto baterie je zasobnik na H2 a palivovy clanek.

                „Dovedu si predstavit mit doma system solarni panely – generator H2 – zasobnik H2 – palivovy clanek. To by umoznilo velkou miru sobestacnosti pri elektrifikaci domacnosti.“

                1. a neni proste lepsi si
                  a neni proste lepsi si poridit trakcni baterie primo vhodne k ostrovnimu setu?

                2. Ale o tom zde již dobrou
                  Ale o tom zde již dobrou čtvrthodinu hovoříme, Mlho!

                3. Není. Do baterií
                  Není. Do baterií neuložím celou letní produkci přebytků z FVE na zimu, tak abych se mohl úplně od DS odpojit.

                  Já bych si ale spíš stejně představoval místo vodíků skladovat radši metan, ten pak v zimě spalovat v pohonu tč. A ta „troška“ té potřebné EE v zimě, by se vyrobila asi na hřídelí toho tč generátorem.

                4. Do vodiku nejspis taky ne,
                  Do vodiku nejspis taky ne, protoze ho budu muset kvuli zahrivani upoustet (a nejspis bude i difundovat pres steny nadrze).

                5. jasne, a jak velke asi tak
                  jasne, a jak velke asi tak podle tebe bude uloziste vodiku aby to vystacilo na celou zimu? a jak to teda delaj dnes ostrovni systemy ze bez toho vodiku dokazou funovat i v te zime?

                  ale fandim ti, treba to jednou dokazes s vodikem 🙂

                6. Musejí topit něčím
                  Musejí topit něčím jiným než třeba elektrikou, tedy asi dřevem, protože jinak si o skutečné nezávislosti mohou nechat jen zdát. A topit dřevem je naprosto mimo komfort a ne každý se chce se dřevem namáhat. A k tomu jedou v zimě na centrálu, do který nakoupí naftu za dost velké peníze.

                  A jen tak mimochodem nejsem vůbec zastáncem vodíku.

                7. no ja ze mam zasebou praci
                  no ja ze mam zasebou praci na dvou jiz postavenych vilach ktere pouzivaji jen ostrovni system, tedy jsou energeticky plne pasivni, a ted nedavno jsme dokoncili projekt pasivniho cinzovniho domu na Ustecku, tam se stavba systemu teprve resi, ale navrzeny je opet tak ze vsech 6 bytu bude pasivnich a v baraku se jiz bude vyuzivat jen jedno jisteni ze site 3x20A, jinak vse resi fotovoltaika na strese 45kWp (realne tak 25kWh) dva vetrne systemy dohromady 3kWp (realne tak 1200-1300Wh) a krom elektroniky i trakni set baterie 60kWh, pocitalo s prumerem 5kWh na den na byt

                  soucasti projektu byla i rekonstrukce domu kdy vytapeni bude centralni rozvodem pomoci solarnicho ohrevu + elektricky prutok dohrev a podlahove v nekterych mistnostech rozvodem (spolecne) a elektricka rohoz pod krytinou v obytnych, na kazdy byt to tam dela lehce prez pul milionu

                  obdobnou vec se budu ted snazit prosadit i na cinzaku ktery budem mit jako projekt od zakladu v Praze vcetne arch navrhu samotne budovy, kde by strecha pojmula cca 120kWh fotovoltaiky, bohuzel vitr tam neni mozny kvuli obytne zastavbe, je to vpodstate v centru, a vitr vhodny i mozny pouzit v zastavbe stoji ranec

                  proste energerticky pasivne to jde, a jde to bez vodiku, vpodstate nezma nikoho kdo by to delal s vodikem

                8. Zdravim,
                  mohu se zeptat, jak

                  Zdravim,
                  mohu se zeptat, jak resite vyhodnocovani vetrnych podminek pro instalaci vetrne elektrarnicky na strechu? Promerujete nejakou dobu a sbirate data, nebo se odkazujete na nejaky vetrny model z tabulek?
                  Dekuji za odpoved.
                  Tomas

                9. u sebe jsem to delal
                  u sebe jsem to delal klasicky malou meteostanici za par tisic, dal jsem za to asi 1600 na Alze, do PC to pak posila udaje co to nameri, ale u firemniho projektu nam tohle obstaravaj firmy z dane oblasti co se tim zivi, a s cim to tam merej netusim (na mista projketu nejezdim, vetsinu zakazek mame v zahranici), nam dodaj pak odhad potrebneho instalovaneho vykonu a pripadne grafy, dela to rekl bych vetsina firem co se zabejvaj stavbou ostrovnich systemu jak fotovoltaiky tak vetru

                  as jednou budu stavet svuj barak, tak si to take necham spocitat nejakou firmou, vetsinou to delaj i zadara kdys se pak odnich bere ta elektrarna a instalace 🙂

                10. Předpokládám, že DS je
                  Předpokládám, že DS je zkratkou toho, co je známé desítky let – tedy Distribuční Soustava.

                  A ne zkratkou toho, co zde ve vedlejších příspěvcích někteří chytráci navrhují – jako
                  DS = Dobíjecí Stanice
                  DS = Dual System,
                  a kdo ví, s čím ještě přijdou.

                1. nj, kdyby jste si precetl o
                  nj, kdyby jste si precetl o cem psal Leodendula, tak jsme si mohli usetrit toto nedorozumeni.

    1. Měli tam mobilní plničku.
      Měli tam mobilní plničku. Bohužel zrovna když jsme tam byli, tak prý byla na nějaké vodíkové konferenci, takže nám předvedli jen „fake“ plničku – nefunkční, ale se stejným konektorem. Celkově to není moc odlišné od čerpání jakéhokoliv jiného plynu, třeba .

  9. ok – celkem pěkné
    ok – celkem pěkné srovnání.
    Jen průměrná spotřeba běžných EV (včetně T3) je cca 18-20kWh/100km, tj. při čez tarifu pro EV cca 40-50Kč/100km = 0,4 až 0,5 Kč/100km. Moc nerozumím sazbě do 1Kč/km u T3 v tabulce. To snad jen při té nejdražší ceně za kWh, ale za to snad nikdo běžně nenabíjí …. U některých stojanů v systému EV MApa je sazba 10kč/kWh a taky asi nikdo nebude tento tarif používat u výpočtu nákladů na provoz EV, tak proč brát pro výpočet ten nejdražší tarif distributora….. (?)

      1. jasně, ale proč jste se
        jasně, ale proč jste se zastavil u 1Kč/km? jsou i dražší tarify – až 2Kč /se znaménkem „<" :-)/ pokud máte 10Kč/kWh, nebo jednou jsem nechal stovku na pumpě za cca 3kWh a to by bylo až cca 60Kč/km atd... Nechci tady slovíčkařit, jen se mi nelíbí vypovídací schopnost takovéto informace zvláště pokud existuje oficiální tarif distributora pro nabíjení EV. Znaménko to bohužel nespraví a pokud si to přečte někdo neznalý, tak si řekne, že zůstane u ropy - za 1Kč/km jezdí kde kdo s plynem.

    1. No kdyz do ceny vodiku
      No kdyz do ceny vodiku zapocitate jen jeho vyrobni naklady a zandbate distribuci, prodej, marze, dane a vse okolo, tak jste na tech 2kc uplne v pohode 😀
      Jinak je to opravdu nesmysl – dostanete auto, ktere v drtive vetsine sveta nejde vybec provozovat a tam kde to apson trochu jde vas provoz vyjde nasobne draz nez benzinak….

Napsat komentář