Představujeme český elektrický minibus Stratos LE 30 E

Městskému minibusu na elektřinu Stratos LE 30 E jsme se už krátce věnovali v reportáži z RailDays 2012. Dnes pro vás máme vydatnější článek s technickými podrobnostmi ze speciální prezentace společnosti SKD Trade, která u nás elektrobus vyrábí.

Prezentace společnosti SKD Trade, kde se představily a elektrobus Stratos LE 30 E
foto: Hybrid.cz

Prezentace se konala u příležitosti otevření nového výrobního závodu společnosti SKD Trade nedaleko Čáslavi. K vidění byly jak klasické dieselové přestavby Stratosu, tak především elektrická verze, a to jak ve finálním stádiu, tak i v různých stupních montáže.

Stratos LE 30 E je elektrický minibus s následujícími specifikacemi:

Délka: 6870 mm
Rozvor: 4350 mm
Výška (bez AC): 2910 mm
Šířka: 2170 mm
Přední/zadní převis: 995/1525 mm
Přední/zadní rozchod: 1725/1661 mm
Vnitřní výška minimální: 1950 mm
Výška předních/zadních dveří: 2020/2020 mm
Šířka předních/zadních dveří: 1200 mm
Výška podlahy vpředu/vzadu: 360 mm
Minimální vnější poloměr otáčení: 7480 mm
Maximální celkový hmotnost vozidla GVM: 7200 kg
Maximální přípustné zatížení přední nápravy: 2500 kg
Maximální přípustné zatížení zadní nápravy: 5300 kg
Výkon: 115 koní
Místo: 13 + 2 sedící + 14 stojících + 1 řidič, 1 dětský kočárek nebo invalidní vozík

K pohonu elektrického minibusu slouží trakční asynchronní motor čtyřpólové konstrukce, kapalinou chlazený, dvouložiskový o výkonu 52/84 kW, napětí 340 V. O převod hnací síly se stará redukční neřaditelná převodovka se stálým převodem. Převodovka je pevně spojena s trakčním motorem do kompaktního agregátu.

A právě převodovka údajně způsobuje jedinou nepříjemnost, kterou jsme při testovací jízdě elektrobusem Stratos LE 30 E zažívali, a to nepříjemné pískání přecházející až do nepříjemného kvílení. Pořád je to ale zatraceně lepší než řev osmilitrového dieselu pod nohama.

prezentace SKD Trade Mia Electric a elektrobus Stratos LE 30 E

Takhle vypadá kostra minibus vycházející z vozu značky Iveco
foto: Hybrid.cz

Jako trakční akumulátory slouží elektrobusu 174 článků LYP 160AHA s napětím při maximálním povoleném vybití baterie 3,18 V/článek. Ty jsou uloženy ve čtyřech kontejnerech. Nabíjecí a vybíjecí proces je řízen BMS od společnosti . Akumulátory umožní minibusu dojezd dole UITP, cyklus SORT 2 max. 148 km na jedno nabití.

Dobíjení akumulátorů probíhá prostřednictvím dobíjecího kabelu typu RS400-32 s řídící skříňkou (je součástí volně dodávané výbavy autobusu). Kabel je na straně vozidla opatřen sedmikolíkovou zástrčkou, na straně připojení k rozvodné síti 3x400V, 50Hz normalizovanou pětikolíkovou zástrčkou se jmenovitým proudem 32 A.

prezentace SKD Trade Mia Electric a elektrobus Stratos LE 30 E

Tady se elektrobusy i běžné dieslové či verze kompletují. Vedle je navíc ještě zbrusu nová lakovna.
foto: Hybrid.cz

Doba nabíjení ze stavu nejnižšího přípustného vybití akumulátorů do stavu úplného nabití není delší než osm hodin v režimu pomalého dobíjení. Z 0 na 70 % kapacity je možné s pomocí rychlého dobíjení baterie dobít během 165 minut.

Prozatím podle Daniela Duška, předsedy představenstva SKD Trade, není elektrický minibus nikde nasazen v reálném provozu, ale jeho možné nasazení už je v jednání. “Zatím je ale příliš brzy na nějaké konkrétní informace,” řekl nám Dušek.

Stratos LE 30 E Stratos LE 30 E Stratos LE 30 E

Už aby to bylo. Protože mezitím chytré hlavy v místních dopravních podnicích vypravují na zcela neobsazené či jen velmi málo vytížené trasy obrovské autobusy na naftu, které ale nikdy nenaplní a tudíž ani alespoň částečně nezaplatí. A místo aby se přizpůsobili situaci, budou dál škemrat o dotace.

6 Comments on “Představujeme český elektrický minibus Stratos LE 30 E”

  1. Jestli to bude jako ty 4
    Jestli to bude jako ty 4 sratosy co máme u nás na firmě,tak chudák ten co s tím bude jezdit.Máme je cca 1 rok,ale jenom neustálé problémy.V zimě i s puštěným bufíkem zima,odpověď na servisu „bohužel jsou špatné poddimenzimované rozvody topení a nejde s tím nic udělat“.. Není měsíc aby se něco nepokazilo.Hroznej autobus a kdo s tím musí jezdit jenom na to nadává..

  2. Krucinál,
    pořád mě budou

    Krucinál,
    pořád mě budou vytáčet s nějakými elektrickými autobusy, osobáky a možná časem i hybridními nákladními vozy, ale aby udělali hybridní dodávku nebo čistě elektrickou dodávku, která bude mít větší dojezd než 120km, to ne.

    A to znám minimálně 5 firem, které by byly ochotny obměnit autopark a stačilo by jim to…

Napsat komentář