Drážní veletrh Czech Raildays není doménou pouze pro kolejová vozidla. K vidění jsou pravidelně každý ročník i dopravní prostředky MHD. Letos jsme mohli obdivovat dva autobusy, dva elektrobusy a jeden trolejbus. Pojďme se blíže podívat na představované elektrobusy, poněvadž oba patří k žhavým novinkám a veletrh Czech Raildays 2012 pro ně byl premiérou.
foto: Daniel Kunz pro Hybrid.cz
Začněme u prototypu elektrobusu SOR EBN 8, na jehož vývoji se podílel český výrobce autobusů SOR Libchavy a dodavatel elektrické výzbroje Cegelec a.s. Jedná se o dvounápravové vozidlo o délce osmi metrů, které vychází z modelu svého delšího předchůdce – známého elektrobusu SOR EBN 10.5.
To, že se jedná o vůz, který do Ostravy přijel doslova přímo z výrobní linky, nám potvrdil i Sales Manager společnosti Cegelec pan Ivan Vučković. „Tento prototyp opustil výrobní halu v Libchavách asi teprve před dvěma týdny,“ uvedl.
Obsaditelnost 51 cestujících se skládá z 35 míst k stání a 16 (+ 2 sklopné) míst k sezení. Vůz disponuje dvěma vně otevíranými dveřmi – přední jsou jednokřídlové a zadní dvoukřídlové. Celková hmotnost vozu činí 12 700 kg, což je téměř o tři tuny méně, než u typu EBN 10,5. Je tomu tak nejen díky tomu, že je vůz menší, ale díky inovativním řešením byly požity lehčí materiály i na výrobu podvozku.
„Vývojově se nový elektrobus od předchozího typu skutečně odlišuje nejvíce tím, že se nám podařilo rapidně snížit hmotnost,“ vysvětloval pan Vučković. „Rozjezd vozidla ve fázi od 0 do 20 km/h je tak mnohem živější a rychlejší než u typu EBN 10,5, který má právě v této oblasti podle některých dopravců slabinu,“ doplnil.
Maximální konstrukční rychlost 80 km/h je pro všechny elektrobusy SOR stejná, ale menší osmimetrový typ dosahuje pochopitelně nižší spotřeby. Jedná se o 0,7/0,9 kWh/km (oproti 0,8 /0,9 kWh/km u typu EBN 10,5), přičemž i dojezd je větší – cca 300 km, což je o 10 km více oproti dvoudvéřové variantě EBN 10,5 a o 50 km více oproti třídvéřové verzi.
„Po absolvování cesty z Libchav do Ostravy zůstal stav nabití baterií na 63%, přičemž elektrobus vyjížděl jako plně nabité vozidlo,“ prozradil Ivan Vučković. Doplňme, že elektrická brzda navíc umožňuje rekuperaci energie.
Elektrická výzbroj je pak shodná s typem EBN 10,5 – použit je tedy asynchronní, šestipólový elektromotor o špičkovém výkonu 180 kW/ 400 V AC a trvalém výkonu 120 kW/ 400 V AC. Napájen je ze 180 ks lithium-iontových trakčních akumulátorů.
Na závěr doplňme, že elektrobus ještě musí absolvovat mnoho zkušebních jízd bez cestujících, takže první zvědavci si budou muset na projížďku ještě nějakou dobu počkat.
Čtu dobře? 300 km? To je
Čtu dobře? 300 km? To je dost dobra hodnota. Ten bus se dá používat pod celé republice. S takovýmhle dojezdem to už nemůže nikomu vadit.
Abych upřesnil, v tomto
Abych upřesnil, v tomto případě se jedná o dojezd prázdného vozu. Při předpokládaném obsazení v mětských podmínkách se můžeme bavit o dojezdu 180 km, což však je stále o cca 40 km více než u 10,5m verze SOR EBN 10.5
Nojo, ale v článku se
Nojo, ale v článku se píše, že po cestě z Libchav do Ostravy zůstávalo baterii ještě 63% energie – a to je cca 200 km! To by odpovídalo teoretickému dojezdu asi 540km.