Czech Raildays 2012: Představujeme elektrobus SOR EBN 8

Drážní veletrh Czech Raildays není doménou pouze pro kolejová vozidla. K vidění jsou pravidelně každý ročník i dopravní prostředky MHD. Letos jsme mohli obdivovat dva autobusy, dva elektrobusy a jeden . Pojďme se blíže podívat na představované elektrobusy, poněvadž oba patří k žhavým novinkám a veletrh Czech Raildays 2012 pro ně byl premiérou.

Elektrobus SOR EBN 8
foto: Daniel Kunz pro Hybrid.cz

Začněme u prototypu elektrobusu SOR EBN 8, na jehož vývoji se podílel český výrobce autobusů SOR Libchavy a dodavatel elektrické výzbroje Cegelec a.s. Jedná se o dvounápravové vozidlo o délce osmi metrů, které vychází z modelu svého delšího předchůdce – známého elektrobusu SOR EBN 10.5.

To, že se jedná o vůz, který do Ostravy přijel doslova přímo z výrobní linky, nám potvrdil i Sales Manager společnosti Cegelec pan Ivan Vučković. „Tento prototyp opustil výrobní halu v Libchavách asi teprve před dvěma týdny,“ uvedl.

Obsaditelnost 51 cestujících se skládá z 35 míst k stání a 16 (+ 2 sklopné) míst k sezení. Vůz disponuje dvěma vně otevíranými dveřmi – přední jsou jednokřídlové a zadní dvoukřídlové. Celková hmotnost vozu činí 12 700 kg, což je téměř o tři tuny méně, než u typu EBN 10,5. Je tomu tak nejen díky tomu, že je vůz menší, ale díky inovativním řešením byly požity lehčí materiály i na výrobu podvozku.

„Vývojově se nový elektrobus od předchozího typu skutečně odlišuje nejvíce tím, že se nám podařilo rapidně snížit hmotnost,“ vysvětloval pan Vučković. „Rozjezd vozidla ve fázi od 0 do 20 km/h je tak mnohem živější a rychlejší než u typu EBN 10,5, který má právě v této oblasti podle některých dopravců slabinu,“ doplnil.

Maximální konstrukční rychlost 80 km/h je pro všechny elektrobusy SOR stejná, ale menší osmimetrový typ dosahuje pochopitelně nižší spotřeby. Jedná se o 0,7/0,9 kWh/km (oproti 0,8 /0,9 kWh/km u typu EBN 10,5), přičemž i dojezd je větší – cca 300 km, což je o 10 km více oproti dvoudvéřové variantě EBN 10,5 a o 50 km více oproti třídvéřové verzi.

„Po absolvování cesty z Libchav do Ostravy zůstal stav nabití baterií na 63%, přičemž elektrobus vyjížděl jako plně nabité vozidlo,“ prozradil Ivan Vučković. Doplňme, že elektrická brzda navíc umožňuje rekuperaci energie.

Elektrická výzbroj je pak shodná s typem EBN 10,5 – použit je tedy asynchronní, šestipólový elektromotor o špičkovém výkonu 180 kW/ 400 V AC a trvalém výkonu 120 kW/ 400 V AC. Napájen je ze 180 ks lithium-iontových trakčních akumulátorů.

Na závěr doplňme, že elektrobus ještě musí absolvovat mnoho zkušebních jízd bez cestujících, takže první zvědavci si budou muset na projížďku ještě nějakou dobu počkat.

3 Comments on “Czech Raildays 2012: Představujeme elektrobus SOR EBN 8”

Napsat komentář