Arriva Morava společně s domácím výrobcem autobusů SOR představily zástupcům Moravskoslezského kraje, Správy Chráněné krajinné oblasti Jeseníky a státní správy a samosprávy novinku – elektrický autobus SOR EBN 9,5. Zkušební jízda vedla z Karlovy Studánky na Ovčárnu a zpět.
foto: Arriva Moravia
Vozidlo je z velké části nízkopodlažní, je vybaveno mechanickou plošinou pro nástup pohybově handicapovaných občanů nebo rodičů s kočárky, neprodukuje emise a pohybuje se velmi tiše, protože v ostrém provozu je hluk snížen o dvanáct decibelů. Samotná jízda elektrického autobusu je dynamická a rychlá, řidič nemusí řadit. Na jedno nabití ujede elektrobus 140 až 160 kilometrů v závislosti na profilu cesty.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Elektrobus Stratos zamířil na zkoušku do ČSAD Havířov
Elektrobus AMZ v Ostravě končí. Jak probíhal zkušební provoz?
„Úvaha o zavedení provozu elektrobusu se nám líbí. Již v současnosti s Moravskoslezským krajem a Správou Chráněné krajinné oblasti Jeseníky spolupracujeme při výjezdu zdravotně postižených osob na Praděd. Využití elektrobusu by byl další krok vpřed. Omezená hlučnost a nulové zplodiny, to je pro Jeseníky ideální,“ uvedl Miloš Hnilica, generální ředitel Arriva Morava.
Arriva Morava od roku 2012 pořádá pro zdravotně postižené osoby pravidelné výjezdy na nejvyšší horu Moravy. V prvním roce se uskutečnily čtyři jízdy, letos je naplánováno celkově sedm jízd, zbylé dvě se uskuteční 24. září a 1. října 2013.
Držitelé průkazů TP, ZTP, ZTP/P a jejich doprovod mohou této speciální linky využít na trase Karlova Studánka-Malá Morávka-Praděd a zpět. „Zájem o tuto speciální přepravu každým rokem roste. K výjezdu na Praděd používáme minibus, v případě většího zájmu bychom rádi využili právě elektrobus,“ dodal Hnilica.
Případné pořízení elektrobusu dopravcem je otázkou financí. Využít by se mohlo jak evropských, tak i českých dotačních programů, zapojit by se mohli i hoteliéři a provozovatelé nejrůznějších podniků v Jeseníkách. Dotace je však v současné době nutností.
„Pořízení elektrobusu pro Jeseníky budeme podporovat, nákup autobusů s ekologickými motory splňujícími emisní normy EURO 5 a EURO 6 podporujeme již nyní,“ doplnil Ivo Muras, vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství Krajského úřadu Moravskoslezského kraje.
Společnost Arriva Morava již několik let úspěšně provozuje cyklobusy a skibusy mířící do Jeseníků. Tyto speciální linky projíždí všemi městy bruntálského regionu a sváží turisty z Krnovska, Rýmařovska i Bruntálska. Nezapomíná se ani na rekreanty, které vozí turistbusy ze Šumperska nebo Ostravy.
Základní technické informace k elektrobusu
Elektrobus SOR EBN 9,5 je dvoudveřový autobus délky 9 790 mm, šířky 2 525 mm a výšky 2 920 mm, který má kapacitu 26 míst k sezení a 43 k stání s jedním bezbariérovým prostorem pro přepravu invalidního vozíku či dětského kočárku.
Vozidlo je vybaveno rotačním elektrickým motorem o maximálním výkonu 180 kw (min. 120 kw), dojezdová vzdálenost na jedno nabití se pohybuje mezi 140 až 160 km. Provozní hmotnost elektrobusu je 9 600 kg.
Společnost Arriva Morava je součástí skupiny Arriva po akvizici mateřskou firmou Deutsche Bahn. Arriva Morava zabezpečuje provoz na více než 8 000 autobusových spojích, loni přepravila 47 930 tisíc cestujících.
To, že se dotují se
To, že se dotují se naftové autobusy z veřejných peněz by mě ani ve snu nenapadlo…
Dotuje se v evropě vesele
Dotuje se v evropě vesele kde co. Za mořem už taky zblbli a dělají to podobně – viz vládními podbídkami levné elektromobily. V podstatě sedíte v krásné kanceláři nějakého superdůležitého úřadu a vymýšlíte ptákoviny. Jste palcen dańovými poplatníky bez ohledu na výkon a měří se jen to, kolik dokážete bohulibě vyplýtvat peněz. Ty dotace na nafotvé vozidla jsou pak v zásadě důvodňovány 3 věcmi: a) bezpečnost = staré autobusy jsou nebezpečné, nahradíme je novými, b) hendikepovaní = každý autobus musí být alespoň zčásti nízkopodlažní, nejlépe s plošinou pro nájezd vozíčkáře a super jsou vzduchové pružiny, kdy při zastavení část u nástupiště jaksi poklekne a Vy nemusíte zvedat nohu, c) čistější životní prostředí, takže podpora motorů s Euro 2, euto 3….. až po dnešní Euro 5. Jinak je boží, že dotace u norem Euro XY tečou neustále, protože je EU pořád zpřísňuje. Takže před 10 lety zadotovaný autobus je dnes šunt a musí se pomocí dotace vyměnit :-(. Ale to dokáže vymyslet kde kdo, takže správný super euro úřadník, ať v ČR či v Bruseli, je daleko vynalézavější. Bohužel pro Vaši i moji kapsu.