POČÍTÁME: je z hlediska emisí výhodnější spalovací auto nebo elektromobil?

Při výrobě elektromobilu se vyrobí o tolik emisí oxidu uhličitého navíc, že se to provozem auta nikdy nemůže vrátit. Opravdu? Nebo je to jeden z oblíbených mýtů zanícených skeptiků? Spočítali jsme to.

Ford Focus je dnes k dispozici jako auto s fosilním pohonem, i jako elektromobil. Která verze je na tom lépe z hlediska emisí?
foto: Ford

Staré italské přísloví praví, že aritmetika není věcí názoru. Proto mi udělalo velikou radost, když jsem narazil na článek od odborníků z vývojových laboratoří firmy Ford a LG Chem, kteří byli schopni srovnat množství emisí při výrobě Fordu Focus s benzínovým a s elektrickým pohonem.

auto graf emise z výroby automobilů

Emise CO2 z výroby automobilů, různé studie.
graf: Kim et al.

Pro mě nejdůležitějším výsledkem studie je, že baterie elektromobilu Ford Focus Electric si s sebou nese z produkce „uhlíkový batoh“ 3,4 tuny CO2. Přibližně 1,9 tuny CO2 je vyprodukováno při těžbě a zpracování materiálu baterií, 1,5 tuny CO2 je vyprodukováno při výrobě samotných baterií.

Celkem má elektrický Focus o 2,8 tuny CO2 vyšší emise z výroby, protože něco se ušetřilo na součástkách, které v elektrickém modelu nejsou. To je ideální začátek technického výpočtu. Otázka zní:

Kolik kilometrů je třeba najezdit z elektromobilem, aby měl celkové emise nižší než jeho benzínový ekvivalent?

Pro srovnání jsem zvolil Ford Focus Electric a Ford Focus III s motorem 1.0 Ecoboost, což je varianta s nejnižšími provozními emisemi CO2. Výpočet jsem se snažil dělat co nejpečlivěji a pokud jsem něco vědomě zanedbal, v textu to uvedu.

Důležitým údajem pro výpočet jsou emise z provozu obou vozidel. Jak si tedy stojí:

Ford Focus Electric -elektrický

Reálná spotřeba Focusu Electric je 18 kWh/100 km. Přepočet na emise je vcelku jednoduchý. V českém energetickém mixu se při výrobě elektřiny vypustí do ovzduší přibližně 0,5 kg CO2/kWh. Dále je potřeba počítat se ztrátami v síti (10 %) a ztrátami při nabíjení baterií (10 %).

Podle vztahu

auto elektromobil Ford Focus Electric

lze spočítat, že FF Electric má emise CO2 111 g/km. Ve výpočtu jsem zanedbal energetickou náročnost těžby a transportu uhlí. Naprostá většina uhlí pro elektrárny je spálena v těsné blízkosti lomu/dolu. Zároveň jsem zanedbal CO2, které bylo vyprodukováno při výstavbě elektráren. Obojí jsou, dle mého odhadu, jednotky gCO2/km.

Ford Focus 1.0 Ecoboost – benzínový

Pro Focus benzínový uvádí výrobce kombinovanou spotřebu 4,1 l/100km a emise 99 gCO2/km. Tomu údaji o spotřebě se mi nechtělo moc věřit, tak jsem zapátral jinde a jinde a dospěl k názoru, že reálná spotřeba by mohla být 6 l/100km a úměrně tomu jsou potom reálné emise z výfuku 145 g CO2/km.

To ovšem není všechno. Benzín se v nádrži nezjevuje z ničeho nic. Energeticky velmi náročným procesem je rafinace ropy. Na vyrobení jednoho litru benzínu je se spotřebuje 1-1,5 kWh elektřiny.

V ČR považuji za pravděpodobnější tu nižší hodnotu, ta vysoká odpovídá spíše tzv. těžkým ropám a ropě z ropných písků, proto jsem se rozhodl použít ve výpočtu 1 kWh/l.

Podle vztahu

auto elektromobil Ford Focus Electric

lze spočítat dodatečné emise z „druhého výfuku“ v rafinérii, emise má hodnotu 33 gCO2/km.

Když se zanedbá energetická náročnost těžby ropy, transportu ropy a distribuce benzínu (odhaduji, že jsou to celkem jednotky gCO2/km), vycházejí celkové emise benzínového Focusu na 178 gCO2/km.

Kolik kilometrů?

Elektromobil podle mého odhadu ušetří ovzduší na každém kilometru o 67 g CO2. Po najetí přibližně 42 000 kilometrů se tedy smaže rozdíl v emisích daný výrobou. Tedy asi za 3 roky provozu.

Varianty výpočtu

Provedený výpočet odpovídá české realitě a dvěma konkrétním vozům. Všechny uvedené hodnoty se můžou měnit. Je možné srovnávat mezi sebou jiné vozy, spotřeba elektrického i benzínového auta jde výrazně ovlivnit způsobem jízdy a technickým stavem vozu, jde použít jiný mix zdrojů elektřiny.

S nějakými možnostmi jsem si hrál, takže:

S mixem zdrojů (0,3 kgCO2/kWh) je návratnost 28 500 km, tj. cca 2 roky.

S mixem zdrojů v Norsku (0,05 kgCO2/kWh) je návratnost 20 00 km, tj. cca 1,5 roku.

Pokud by se baterie vyráběly v gigatovárně Tesla, která pojede na větrnou a sluneční energii, byla by návratnost s českým mixem zdrojů 19 00 km, tj. cca 1,5 roku, resp. 13 000 km s mixem .

Pro stejné emise CO2 z provozu by bylo třeba mít mix zdrojů elektřiny odpovídající 0,93 kgCO2/kWh. To odpovídá elektřině z hnědého uhlí získané v elektrárně slušné kvality.

Hnědouhelné elektrárny mají měrné emise od 0,8 kgCO2/kWh pro nové bloky elektrárny Neurath v Německu do 1,58 kgCO2/kWh elektrárny Hazelwood v Austrálii.

Pokud někdo nebude spokojen s mými výpočty, pověsil jsem na web excelový soubor, kde si každý může dle libosti měnit parametry výpočtu.

Závěrem

Z mé analýzy je patrné, že z hlediska emisí CO2 se elektromobily určitě vyplatí. A čím více se spravuje mix zdrojů elektřiny (česká energetická koncepce pracuje s postupným odstavováním uhelné elektroenergetiky), tím budou elektromobily výhodnější.

Ale sluší se dodat, že elektromobily v soukromém vlastnictví pro vlastní přepravu jsou a budou pořád řádově horšími zdroji CO2 než hromadná doprava, obzvláště ta elektrifikovaná.

vlastní

180 Comments on “POČÍTÁME: je z hlediska emisí výhodnější spalovací auto nebo elektromobil?”

  1. Upravte si tam prosím nuly
    Upravte si tam prosím nuly

    S mixem zdrojů v Norsku (0,05 kgCO2/kWh) je návratnost 20 00 km, tj. cca 1,5 roku. (nemělo by tam být 20 000 km?)

    Pokud by se baterie vyráběly v gigatovárně Tesla, která pojede na větrnou a sluneční energii, byla by návratnost s českým mixem zdrojů 19 00 km, tj. cca 1,5 roku, resp. 13 000 km s mixem EU. (nemělo by tam být 19 000 km?)

  2. Zaujimave, ale pri prevadzke
    Zaujimave, ale pri prevadzke je zaujimavy aj iny udaj a to je realna spotreba kWh elektromobilu a spotreba kWh spalovaku.

    Bezny spalovak na 100km………80kWh
    elektromobil ……………….20kWh

    Prave pre tuto spotrebu kWh pri spalovaku nie su spalovaky trvalo udrzatelne proste potrebuju privela energie, ktoru treba vyrobit aj za pomoci premeny fosilnych paliv. A tie su obmedzene. Elektromobil pri prevadzke spotrebuje menej energie a tym aj menej CO2 sa vypusti do ovzdusia.

    zdroj: Obnoviteľné zdroje energie – s chladnou hlavou
    David J. C. MacKay.

    No a hned dmozme pocitat vyprodukovane CO2. Kniha je uz starsia ale ak by sme pripustili zmenu pri splovaku vzhladom na pokrok v spotrebe na 60kWh stale je to trikrat viac.

  3. Tak s prominutím takový
    Tak s prominutím takový neseriózní slint jsem dlouho nečetl. Třeba u elektřiny zanedbáváte těžbu a dopravu uhlí, je dle vašeho názoru zanedbatelná, ale pro spalovací motor do výpočtu zahrnete těžbu i s rafinací. Ikdyž z té rafinace nevziká jen ten špatný benzín, ale i přiměsy pro chemický průmysl. Třeba pro výrobu plastů. Ty určite využivá třeba i ten elektromobil. Ale i maziva-oleje jistě také potřebujete. Když už to dělá, dělejte vše podle jednotných podmínek, a pořádně. Zmapujte tedy celý ten řetez-pokud je to vůbec možné, nebo se zaměřte na reálnou spotřebu. Byl by vůbec někdo schopný udělat jednouduchý, ale reálný test. Natankujte plné nádrže pro naftu, benzín, LPG, plně nabitý elektromobil a plně nabiý a natankovaný hybrid. Snad by se aspoň zhruba stejně rozměrné vozy daly vypůjčit a vyražte v zimě, s topením nastaveným třeba jen na 1/2 výkonu na trasu Praha-Brno. Jeďte všichni v jednom štrůdlu, konstantní rychlostí zhruba 90 km/h bez vzájemného předjíždění (když už přdjíždět tak všichni) a snažte se dodržet pořád stejný rozestup, s tím že klidně může vzduch prorážet spalovák. Prostě taková nudná Eko-jízda ve vláčku. Změřte všem čas za jak dlouho trasu absolvují. Spalováky by ji i s hybridem měly mít skoro stejnou, ale u toho elektromobilu bych se bál. Po dojetí do cíle opět doplnit nadž/e doplna. U hybridu opět nabít a natankovat a u elektrobilu použít reálný údaj z elektroměru a nezapomenout i na údaje z případného dobíjení po cestě. Tyhle údaje (kWh,l, Kg) by už nemělo nemožné převést na CO2. Opravdu by to byla zajímavá statistika.

    1. Jsem pro. Zahrňme celý
      Jsem pro. Zahrňme celý řetězec.

      Jenže já jsem si to jednou orientačně spočítal pro benzínové auto a dostal se na reálnou hodnotu 300g/km. Bohužel u ropy se jako energetická surovina použije i ten mazut a dehet plnej síry a spaluje se jako „nejlevnější palivo v lodních motorech“. Jakmile se i tento odpad z rafinace benzínu zahrne do výpočtu, hodně to tu „výhodnost“ posune.

      Jinak k výpočtu samotnému – vzít nejméně výhodnou variantu pro elektromobil a nejvýhodnější variantu pro benzín – to vyžaduje odvahu.

      Jen bych heště chtěl dodat – u aktuálních baterií je skutečně spotřeba až ty 2,8tuny, ale zapomíná se, že jejich recyklace na nové baterie už generuje méně než 0,5tuny. Takže to co se teď vyrobí nám nebude sloužit 10 let ale prakticky věčně.

      1. Nabízí se také otázka,
        Nabízí se také otázka, co by se s těmi zbytky z rafinace stalo, kdyby je nespálili jako nejlevnější palivo v lodních motorech (což mj. prý ovšem přináší nejnižší emise CO2 na 1 tunu přepraveného nákladu). Jestli by to dávali na nějakou přírodní skládku nebo by to likvidovali třeba spalováním někde jinde? A na jaké palivo by pak jezdily ty velké lodě – že by se vrátily zase k uhlí nebo by je bylo výhodnější pohánět elektřinou z jaderného reaktoru přímo na lodi?
        Kromě toho ta výroba elektřiny z uhlí prý produkuje i jiné nebezpečné emise než jen CO2 – viz např. web:
        plarmy.cz/zwentendorf/index.php?title=Hlavn%C3%AD_strana
        Kolik takových nebezpečných emisí už asi vzniklo kvůli odstavování německých jaderných elektráren?

      2. No vidíte a mně zase
        No vidíte a mně zase příjde docela troufalé zahrnovat do emisí osobních automobilů i mazut spalovaný ve stabilních lodních motorech. Myslel jsem že je snad celý članek věnovaný jen emisím silničních vozidel a né o dalším odvětvím dopravy. Ale prosím si tedy uvědomte, že stabilní lodní motory dosahují účinnosti kolem 60%. Jsou provozovány a seřízeny na stabilní otáčky a konstantní zátěž. Jenže tyto neekologické a užrané lodě, také denně přepraví náklad za několik desítektisíc nákladních vozidel.
        A k tomu že beru v potaz jen ten nejvýhodnější režim pro spalovací auto a ten nejnevýhodnějši pro elektromobil,tak jsem si vždy myslel to, že pro jakýkoliv vůz je nejlepší jet ustálenou a konstantní rychlostí bez zbytečného brždění. Nebo se vám snad nelíbí ten provoz v zimě? V našich klimatických podmínkách se s topením a chladem musí počítat zhuba tak 5 měsíců v roce. A tuto trasu za každého počasí absolvuje denně tisíce lidí. A to jsem tam zapomněl dodat, že by bylo vhodné uspořádat ten test i s rozsvícenými potkávacími žárovkami a rádiem se stěrači, žadný LED denní osvětlení. Protože celkem nečekaně může elektromobil potkat i tma a déšť/sníh. Nebo chcete provozovat elektromobil jen v létě, za hezkého počasí? A zatím jsem podobný praktický test v našich podmínkách nikde neviděl. Jen spoustu pseudodohadů.

        1. Tak si zkuste přečíst
          Tak si zkuste přečíst pár testů a zkušeností se zimním provozem zde na hybrid.cz a hned budete v obraze. Je tu na to dokonce vyhledávací políčko.
          Na test s rozsvícenými potkávacími žárovkami a rádiem se stěrači zapomeňte, to jste zcela mimo, tyto spotřebiče napájí běžná baterka jako v každém autě, ale to by jste se v těch testech taky dozvěděl. Je to oblíbené tvrzení elektromobilitou zcela nepolíbených petrolheadů – zapnu si rádio a auto se ani nerozjede :-).

          1. To sice ano, ale nanabiji se
            To sice ano, ale nanabiji se 12V baterka prubezne z te hlavni (kdyz je pripojena – auto zapnute)? Protoze nabijeni jen v prubehu rychlonabijeni nevychazi. I kdyz ji budu docela rasit a cpat do ni 10A, tak za pul hodiny rychlonabijeni dostane jen 5Ah. Samotne hlavni zarovky (2x55W) zerou 10A, takze doplnena energie by stacila jen na pul hodiny sviceni – po par zimnich cyklech se svicenim a topenim by byla 12V baterka na hunte…

              1. Tak jasne, ze za normalnich
                Tak jasne, ze za normalnich podminek hlavni baterku vybiju jizdou. Co jsem chtel rict, ze v disledku i ty 12V spotrebice ujidaji ze „spolecneho stolu“ a za nevhodnych podminek to vliv mit muze (i kdyz dost maly).

                Ohledne „pustim radio a neodjedu“ – v manualu od Leafu bylo, ze kdyz vybiju 12V baterii, tak fakt neodjedu i kdyz hlavni je plna (predpokladam, ze nesepne stykac, ktery by ji pripojil k systemu). Takze to az tak urban legend nebude, treba pokud jsem blb, necham zapnute radio a odjedu na dovolenou…

                1. To je docela jednoduché.
                  To je docela jednoduché. Ona 12V baterie má na starosti spotřebiče a nabíjí se za jízdy, případně při pomalém nabíjení. Pokud ji vybijete, pak jste na tom stejně jako se spalovákem. Nejenže nenastartujete, ale auto se nedá dálkově odemknout, nesvítí, nepípá, nefunguje prostě nic, co je na elektřinu. V elektroautě pak nemá co ovládat hlavní baterii a říci jí, že chceme zapnout auto, pustit šťávu do motoru a vyrazit. Ostatně nedávno se to stalo kolegovi při předváděcích jízdách v OC Nová Karolina v Ostravě. A jinému na parkovišti před domem, ale to byla ojetinka a zřejmě někdo 12V baterce předtím řádně zatopil. Spravily to klasicky, stejně jako u spalováku, nabíjecí kabely připnuté na 12V baterii jiného vozu. Baterku to oživilo a rázem fungovalo vše a mohlo se jet.

            1. Osobně si myslím, že tady
              Osobně si myslím, že tady místo alternátoru funguje nějaký frekvenční měnič. A při „nastartovaném“ elektromobilu dobíjí z hlavní baterky co jede asi na 400V(?) a z ní po otočení klíčkem to pere do 12V instalace asi kolem 250W jako u auta se spal. motorem. Na tu hlavní baterku pojedou elektromotroy+regulace s topnými spirálami a na 12V bude zbytek osvětlení větráky ŘJ a pod. A po vybití/odpojení 12V batekry máte smůlu. Nastartujete jen přes kabely, ale asi bude stačit jen slabá nabíječka a chvilka času na oživení 12V AKU. A po připojení do sítě NN se možná opet začne i s hlavní baterkou nabíjet i ta na 12V. Jestli má někdo zkušenosti hodte sem někdo link na schéma el. instalace. Mě by to jako autoelektrikáře opravdu zajímalo. A nemyslete si,že mám něco proti elektromobilům. Naopak jim fandím, ale zatím si prostě nemyslím, že jsou a i někdy budou pro všechny řidiče. Já bych se držel spíše koncepce s palivovými články. Těm bych věřil víc.

        2. Máte špatné informácie. Na svete neexistuje spalovací
          Máte špatné informácie. Na svete neexistuje spalovací motor s účinnosťou 60%. Najvýkonnejšie lodné motory majú účinnosť 50%, ale tých je fakt málo a sú to rekordy, takže väčšina má menej.
          Čo sa týka zapnutých stretávacích svetiel, rádia, stierače, atď. tak to urobí na celkovej spotrebe elektromobilu zanedbatelné množstvo. Konkrétne max. 0,1kWh/100km, čo je pri spotrebe 18-20kWh/100km fakt nič. S takýmto argumentom sa stretávam u ľudí, ktorí o elektromobiloch počuli, ale nikdy ho neriadili.

          1. 1) Těch 60% mi asi lehce ulítlo, ale četl jsem o učinnosti
            1) Těch 60% mi asi lehce ulítlo, ale četl jsem o učinnosti kolek 55%. Bavíme se snad o těch loďních stabilních motorech a né o obyčejných automobilových motorech, se širokým rozptylem provozních otáček. Tyto lodní motory jsou konstruovány na konstantní otáčky a zpřevodovány do pomala. Svým objemem v řádu desítek litrů a pomaloběžnou konstrukcí s přeplňováním, dovolují i spalování těžších frakcí, jako je ten zmiňovaný mazut. Tím že palivu dají dostatek času na prohoření právě roste i ta účinnost. Tyto lodě sice sežerou ohromné množství mazutu, ale třeba i plynu, ale také přepraví ohromné množství nákladu. Určitě nekolik tisíc tun na tisíce kilometrů. Naložit vše do letadel a přepravit letecky přes oceán by byl nesmysl, jak finanční tak i ekologický.

            2)Nesnažte se autoelektrikáři nabulíkovat, že na 100km, tj. pohodová hodinka jízdy, bude mít elektronika vozu spotřebu 0,1 kWh(tedy 100 Wh). To vám nevyjde ani na osvětlení. Jenom žárovky tlumených světel H4 spotřebují 2x55W. K tomu obrysovky 4x5W + osvětlení přístrojovky a nějaké kontrolky cca 10W. Jasně LEDky sníží o 2/3 spotřebu, ale kolik EV je teď standartně má a podle mě jak cenou 1ks, tak i kvalitou osvitu stejně halogeny nenahradí. Za mlhy přední mlhovky 2x55W a zadek 2x21W. Sem tam blikr a brzda 21W na 1ks, ale ty bych zanedbal. Těch pár sekund činnosti nestojí za řeč. Do toho má EV jistě i ŘJ motoru, teda spíš elektromotoru, co se stará o diagnostiku. Ta má tak 2A odběr (28W) a 1A (14W) na ŘJ přístrovky. Dále komfortní elektronika opět ŘJ a 1A (14W). ŘJ ABS (14W) v klidu, v činnosti krátkodobě 250-500W. Stěrače v dešti dlouhodobě 100-250W. Větrák topení 50-150W. PB akumulátor 3-5A, jen aby vůbec započal elektrochemický proces nabíjení. A teď trochu toho rozmazlování. Rádio 25W. Vyhřivání sedaček 45W/ks, zrcátek 15W/ks (tedy 30W), zadní sklo 400W. Alternátory se dělají dle výbav s proudem 50-120A (cca 600-1700W). Přidejde si i samotné topení ať v zimě nezmrnete, nebo klimoška v létě a máte o 1/3 míň ani nevíte kde to všechno zmizelo.

            1. Čo sa týka väčšiny jednotlivých spotrieb, tak
              Čo sa týka väčšiny jednotlivých spotrieb, tak vychádzate z údajov, ktoré platia pre spalováky. Momentálne mám najmodernejší elektromobil, vôbec netuším kolko majú jednotlivé zariadenia spotrebu a nemám potrebu to riešiť, pretože, či svietim alebo mi stierajú stierače, tak mám takmer rovnakú spotrebu ako ked to zapnuté nemám. Viem sa pohybovať na spotrebe medzi 12 až 25kWh/100km. Záleží to od štýlu jazdy a poveternostných podmienok. Určite nie od toho, či mám zapnuté svetlá, radio alebo stierače. Stojim si za tým, že to na celkovej spotrebe tvorí zanedbatelné percento.
              K niektorým vašim údajom:
              -vyhrievanie sedačiek máte pustené stále? Mne stačia 2minuty
              -vyhrievanie zadného okna? Vôbec nemám potrebu ho použiť a ak tak na pár minút.
              -ŘJ – bez nich mi to nepôjde, takže spotreba je už zarátaná na km a nemôžem ju ovplyvniť.
              Už ste niekedy riadili auto s led svetlometmi ? Asi nie, pretože s klasickými halogenmi to nemôžete porovnávať, jednoznačne vedú led svetlá.
              Pred týmto som mal starý 20 ročný elektromobil a mal všetko LED plus svetlomety BiXenony (spotreba 2x35W)

              Na záver iba dodám, že keď sa chce, tak sa hľadajú spôsoby a keď sa nechce, hladajú sa dôvody.

              1. Tak záleží taky co si každý představuje pod pojmem
                Tak záleží taky co si každý představuje pod pojmem jízdní komfort a běžné spotřebiče. Já třeba výhřev oken a zrcátek teď spouštím často a nějak neřeším vypínání. Vypínám až dojedu. Buď na to prostě zapomenu, nebo nejsem ještě spokojen s odmrazenou plochou. Zase třeba já se neřadím mezi milovníky vařených vajec vůbec. Ale kamarád na vedlejším parkovišti rád používá vyhřívané sedačky, dělá mu to prý dobře na záda. Ráno sundá protimrazovou fólii na skle, oškrábne boční okna našlápne motor, zapne sedačku na 3.stupeň (1-2 sedačky dle obsazení) a zapne výhřev zrcátek oken. A taky vypíná až v cíli. Přidejte rádio, větrák topení na 1/2 a osvětlení xenony. Tipuju tak 80A spotřeba. A to má jen to „nejnutnější“. Pak může potkat sníh/mlhu, tak + mlhovky a ty stěrače.
                Já třeba taky nepřetápím stačí mně deset minut na 5-ku a pak přepínám na 3-ku. Sedačky jsou mi nepříjemné. + Ohřev okna, zrcátek, rádio a světla. Bohužel nemám nejmodernější výkřik techniky, musím si vystačit s H4 za 60kč/ks. Prostě každý má jiné nároky. Taky bych mohl udělat jízdu na spotřebu a povypínat všechny „zbytečnost“, ale proč se takhle týrat?
                Asi máte Teslu, že? Tak když se vrátime zpět mezi nás běžné smrtelníky. Tak u ostatních cenově přijatelnějších EV budou recyklovány díly z běžných osobních aut. Tzn. žarovky/xenony/BiXenony v kombinaci koncových LED světlometů. A ostatní elektroinstalace (větráky, stěrače, kontrolky..) též. Proč taky vyrábet znovu něco co už se zaplatilo a má homologaci, to i za cenu vyšší spotřeby.

                1. Máte pravdu, ked tvrdíte, že čo si každý predstavuje pod
                  Máte pravdu, ked tvrdíte, že čo si každý predstavuje pod pojmom jazdný komfort. Každému vyhovuje niečo iné, takže môžem hovoriť iba za seba. Pre mna vôbec nie je problém vypínať vyhrievanie spätných, ak splnilo to čo som od neho čakal a tak isto aj ostatné spotrebiče, ktoré nepotrebujem. Takto som to rbil aj na spalovákoch, ktoré som mal predtým aj keď ten efekt nebol až taký ako keď to robíte na EV.
                  Myslíte, že ten kto má teslu nie je bežný smrtelník? Ja sa považujem za obyčajného smrtelníka, tak ako všetci okolo mňa, s tým rozdielom, že ja podporujem niečo, čo podla mna má zmysel pre budúcnosť všetkých. Veľké percento ludí okolo mňa myslí iba na seba, iba v tom je rozdiel.
                  Čo sa týka recyklácií vecí z bežného spalováku, tak do určitej miery to isto ide, ale keď to výrobca s elektromobilmi myslí vážne ( a nechce len dokazovať bežným ľuďom, že to nejde, tak ako doteraz), tak musí inovovať aurčite musí ísť cestou znižovania spotreby všetkých podružných zariadení, bez ktorých auto nefunguje korektne. V bežnom spalováku vám je jedno, či má napr. vyhrievanie zadného okna spotrebu 500W alebo 200W. Tak by sa dalo samozrejme vymenovať veľa vecí, tak ako ste to naznačil aj Vy. V elektromobile sa tieto „drobné“ úspory zrátajú a urobia celkovú výhodu. Je to vidieť na rozdiele spotreby medzi napr. Nissan leaf a Hyundai ioniq. Druhý menovaný vie ísť pri rovnakých podmienkach za takú spotrebu o akej sa leafu ani nesníva. A takých príkladov by bolo isto viac. Niečo podobné urobila aj Kia so Soulom. Použili karosériu zo spalovacej verzie, ktorá na EV nie je vhodná. Či tým získali viac ako stratili, neviem?
                  Jednoznačne pri výrobe EV sa musí upustiť od spalovacieho myslenia, inak sa to nikam nepohne. Presne to urobila Tesla a preto je tam, kde je.

    2. Německý ADAC už podobný test udělal a světe, div se!
      Německý ADAC už podobný test udělal a světe, div se! Když zahrnete všechny, ale opravdu všechny náklady od těžby surovin až po recyklaci samotného vozu, vyšel o cca 20mg CO2/km lépe i TDI. A to brali v úvahu papírovou spotřebu dle TP a nikoli reálnou, která je od ideálu v techničáku na hony vzdálená. A to vše při nájezdu 200.000 km.
      Jsem rád, že BMW a Hyundai se domluvili a chtějí spolupracovat na vývoji vodíku. Tam vidím reálné východisko pro budoucnost, ale elektromobilita je naprostý nesmysl. Už třeba jen proto, že kapacita baterií po 4 letech je většinou pod 50% původní kapacity, takže na tu úžasnou baterii dojedete asi tak 9 km. Podle mého názoru si něco takového může koupit jen blázen, a ještě navíc za ty peníze?
      Elektromobily v současném stadiu prostě nejsou ekonomicky ani ekologicky výhodné, ne, pokud nepřijde na řadu nanotechnologie.
      A mimochodem, všiml jste si někdo, že konvenční automobil natankujete za cca 5 minut a ten elektrokrypl asi za dvě hodiny a nemáte ho full?

      1. Tímto si ale trochu protiřečíte. Pokud tu řešíte CO2,
        Tímto si ale trochu protiřečíte. Pokud tu řešíte CO2, tak jelikož vodík je pouze přenosové médium, vždy bude potřeba té elektřiny více. A není to o málo, aktuálně používanými technologiemi je to 3,5x více. Pokud tedy ten váš „zlý“ elektromobil bude vypouštět (přes elektrárnu) 100 g CO2/km, pak ten vysněný vodíkový šílených 350 g, tedy ekvivalent spalováku se spotřebou přes 15 l/100 km. Budoucnost není už jenom z důvodu, že by přechod na vodík vyžadoval dodatečnou potřebu elektřiny ekvivalentu současné celorepublikové (tedy zdvojnásobení výroby elektřiny).
        Degradace: V největším průzkumu degradací baterie u Tesly S/X (tisíce vozů) vychází průměrně 95,5% zbývající kapacity po 50000 km, 94,5 % po 100 tisících, 93,5 % po 150 tisících, 92,7 % po 200 tisících km.
        Nabíjení: Z části ano, nabíjení posledních 10-20 % je dost pomalé, přesto máte z nuly plnou do 90 minut, do 80 % stačí polovina času, tedy 3/4 hodiny.
        Dojezd: S Teslou 3 LR na 18″ kolech při rychlosti 130 km/h je 435 km, v nižších rychlostech samozřejmě větší.

        1. Nechci rozporovat Vaše data ohledně vodíku. Uvidíme, co se
          Nechci rozporovat Vaše data ohledně vodíku. Uvidíme, co se urodí v hlavách inženýrů v následující dekádě.
          Jen by mě zajímalo, kdo provedl ten „Největší průzkum degradací baterie u Tesly S/X“?
          Nechci rozporovat ani Vámi udávané nabíjecí časy, i když reálné zkušenosti z autoservisů tvrdí jiná čísla. Stejně tak o zbytkové kapacitě akumulátorů.
          Ale nechme to být, stejně naše diskuze nepomůže k výrobě lepších nebo výkonějších baterií. Zkusme raději začít všichni u sebe a až dojíme rybí salát z plastové vaničky, hoďme ji do kontejneru na plasty a ne jen tak do koše. Je to problém?

          Díky a hezký večer

            1. Niektorí odborníci tu na hybride si to vycucaju aj z palca
              Niektorí odborníci tu na hybride si to vycucaju aj z palca na nohe, ked bude treba na podporu ich bludov.
              Nepoznam nikoho, čo by mal po 4 rokoch kapacitu baterky na 50%.. Inak od toho je samozrejme aj záruka.
              A ostatné ,,zaručené“ informácie je zbytočné komentovať

  4. Ono tieto prepočty budú
    Ono tieto prepočty budú vždy diskutabilne…
    Všetky druhy energií dnes používané v doprave, sú „sprostredkované“ teda nie v reťazci bez ostatného spracovania, čo si žiada energiu naviac.
    Hľadanie globálneho nepriateľa pod názvom CO2 pripadne ostatné spríbuznené plyny a ak aj pridáme ešte NOx, sa stáva hromadné šialenstvo.

    Takže počkať na studenú fúziu a potom bude sveta žiť 🙂

  5. „Na vyrobení jednoho litru
    „Na vyrobení jednoho litru benzínu je se spotřebuje 1-1,5 kWh elektřiny“.
    Jak se cena toho 1-1,5 kWh elektřiny nutné k výrobě 1l benzínu projeví na výrobně ceně toho 1l benzínu? Kdyby 1kWh elektřiny při výrobě benzínu stál třeba 4 Kč, tak by výrobní cenu 1l benzínu tvořila asi z 1/3 jen cena za elektřinu.
    Mají snad rafinérky levnější elektřinu (nějakou extra levnou)?
    Nebo jsou snad benzínové motory tak trochu hybridní, pokud se snad opravdu provozují z cca 1/3 na elektřinu spotřebovanou při výrobě benzínu?
    Nebo je ten výpočet 1-1,5 kWh elektřiny na 1l benzínu poněkud nepřesný nebo nějak zkreslený?

    Jestli ten výpočet vychází z těch 6kWh v této větě „Thus, using an 85% refinery efficiency and the aforementioned conversion factors, it can be estimated that about 21,000 Btu—the equivalent of 6 kWh—of energy are lost per gallon of gasoline refined“, tak to opravdu nemá se skutečnou spotřebou elektřiny při rafinaci vůbec nic společného.

    Což by ovšem znamenalo, že celý ten výpočet v článku může být tímto zavádějícím vstupním údajem značně ovlivněn.

      1. Právě že těch 6kWh je
        Právě že těch 6kWh je jen energetický ekvivalent přepočtený z tepelných jednotek BTU, které mohly vzniknout spálením něčeho, z čeho vznikl CO2 a jiné škodliviny. Ale na druhou stranu ty BTU byly použity nejen na destilaci benzínu, ale i jiných složek ropy, ze kterých se vyrábí třeba plasty (nejspíš i do elektromobilů). Ale co s tím – jak tyhle (příp. i jiné) skutečnosti do toho výpočtu objektivně dostat, aby se to zkreslení způsobené původním zjednodušením co nejvíce eliminovalo?

    1. Rafinerie mají, jakožto
      Rafinerie mají, jakožto strategicky důležité provozy opravdu jinou cenu. Buď na úrovni ceny výrobní a klidně možná i dotovanou. Na druhou stranu je potřeba říci, že mají často vlastní elektrárny ve kterých spalují nejrůznější odpady. Uhlíková stopa je pak přibližně stejná a navíc se dostávají do ovzduší různé jedy, které zamořují prostředí.

      1. Jde tu o cenu, nebo o to
        Jde tu o cenu, nebo o to kolik energie se spotřebuje na těžbu, transport a rafinaci ropy? Upočítat lze cokoli, čmoudy ale jezdí na neobnovitelnou energii na rozdíl od elektromobilů. A takto se dá také argumentovat donekonečna. Tedy spíše dokud si budeme moci ropu koupit. A to nebude trvat dlouho.

  6. vcera jsem koukal na jeden
    vcera jsem koukal na jeden krasny dokument o Zapadni Americe, a v tech zaberech na krasne prirodni ukazy tam zaznela v jednu chcili jedna krasna vete ohledne elektriny, v ni se pravilo ze 40% spotreby elektriny v teto oblasti, tedy Californie, Arizona, Nevada, Utah se spotrebuje jen na dopravu, kdys odmyslime tech par set tisic EV, tak rekneme ze 39% spotreby elektriny techto 4 statu USA pripada na fosilni automobily, vlaky, lode a letadal, to je relativne slusne cislo ksys si domyslime ze krom te elektriny jeste kazdy z tech dopravnich prostredku ma vyfuk kterym na nas dale chrli dalsi hnusy

  7. K titulku – nevím co je to
    K titulku – nevím co je to za mantru poslední doby že když se řekne slovo emise tak se mluví jen o CO2.
    Emise jsou všechny vypouštěné škodliviny, tedy i jedy, saze, prach atd. Takže v titulku by mělo být buďto „emise CO2“ anebo by se článek měl zabývat všema sajrajtama, které výrobu, provozování, ale i zapomínanou likvidaci aut provázejí.

  8. Netreba pocitat, staci si
    Netreba pocitat, staci si zobrat priklad z nejakej emisnej kalkulacky ako napr tu pre USA:

    http://www.ucsusa.org/clean-vehicles/electric-vehicles/ev-emissions-tool#.V5B142Ml_nF

    Tak v USA ktore ma len 20% vyrobenej elektricej energie z Jadrovych elektrarni maju bezne Amercike vozidla na ropu v priemere 381g CO2/mile a elektromobili len 154g CO2/mile.

    Na Slovensku je podiel Jadrovej energie skoro 60% takze u nas elektromobily produkuju celkovo este menej CO2. Vo vseobecnosti plati, ze vsetko co sa vyraba produkuje nejake CO2, ale bezne automobily CO2 este aj vypustaju pocas svojej prevadzky, zatial co elektromobily nie a to je ten rozdiel.
    Osobne si myslim ze vyroba oboch typov aut je priblizne rovnaka, EV maju baterie, bezne auta maju zase katalyzatory ci filtre…

  9. nanestesti CO2 je to nejmesi
    nanestesti CO2 je to nejmesi co by nas z hlediska emisi melo trapit, CO2 tu bylo a bude at na planete je co neni jedno jedine auto nebo clovek, CO2 je pouze nastroj politicky a urednicky, emise by nas meli zajimat uplne jine, ty ktere nam a celemu ekosystemu planety zeme opravdu skodi, a v tech fosilni auta extremne prohravaji

    1. souhlasím s tím, že CO2
      souhlasím s tím, že CO2 řešit je jaksi mimo,
      nicméně:“emise by nas meli zajimat uplne jine, ty ktere nam a celemu ekosystemu planety zeme opravdu skodi, a v tech fosilni auta extremne prohravaji“ – umíte mluvit konkrétně nebo jen alibisticky ekologicko-politicky rozprávíte? Podle mě je nutné kvantifikovat za LC veškeré emise včetně ušlých příležitostí- tedy i pěstování řepky olejky pro příměs do paliva (mohlo se pěstovat jídlo, co se poveze) a zároveň fotovoltaika, pokud je na úrodné půdě (mohlo se pěstovat jídlo, které se veze kamionem), zároveň je třeba kvantifikovat emise vzniklé stavbou rafinerie, vrtu jakož i emise vzniklé výrobou fotovoltaického panelu… nesmí být zároveň vynechána položka likvidace vozu a jeho komponent po použití…

      1. fotovoltaina na poli je
        fotovoltaina na poli je spatna, a ja doufam ze casem tento nesvar uplne vymizi, fotovoltaika patri na mista kde jiz neco stoji, tedy na strechy budov

        na orne pude by se nemelo pestovat nic co je primarne urceno k vyrobe paliv pro provoz, vzdy by se tam melo pestovat primarne to co je urceno jako krmivo nebo produkt k vyrobe potravin, co samotne potraviny, a teprve az odpad z techto plodin by se mohl zpracovavat na „BIO“ paliva, ac i o tom mam pochybnosti, protoze biopaliva motorum skodi a zrejme jim snizuji i zovotnost, sice malo a le i to malo je spatne

        likvidace je dnes vyresena u obou, jediny rozdil tech aut je baterie, a ta se dnes recykluje ze 100% a to dokonce az pote co dal jeste nejakou dobu slouzi v energetice, recyklace baterii je dnes dokonce vydelecnej business, zadna automobilka si dnes nenecha ujit moznot zisku ze starych baterii

          1. Nedávno jsme na toto téma
            Nedávno jsme na toto téma diskutovali s lidmi, zabývajícími se soběstačností. Byl to napůl vtip a napůl pravda, protože pokud jsou ty soláry spojeny do větších celků a výše namontovány, pak pod nimi hezky rostou stínomilné druhy trav a bylin, půda se tolik nevysušuje a ovce se mají kde schovat před horkým sluncem, které nemají rády. Mohou se tak v klidu krmit celý den a být ve stínu. Což ovšem není žádná omluva pro zvěrstva typu FVE Ralsko atp.

            1. +1 do doby, než mi někdo
              +1 do doby, než mi někdo ekonomicky vysvětlí že se vyplatí místo fve něco pěstovat a komu to potom prodat, upozorňuji že mne nezajímá ekonomické srovnání s fve, ale pouze zemědělské. Jo a započítejte odpočinek půdy po dobu provozu fve. Přechod od fve k orbě je otázkou týdne a cedule že fve není monitorována bezpečnostní agenturou.

              1. V dnešní době po
                V dnešní době po desetiletí trvajícýh zemědělských přebytků, dumpingových cen na plodiny na mléko a enormních dotací zemědělců je celkem směšné se rozčilovat nad stavbou FV elektráren na zelený louce.
                Zemědělci maj snad dotaci i na naftu aspoň teda v americe už snad skoro 100 let.
                Jediný negativa jsou estetický zásah do krajiny a změna v termice proudění či místního klimatu.

            2. Na tohle téma jsem nedávno
              Na tohle téma jsem nedávno četl článek, který se mi ovšem nepodařilo dohledat, tj. jen parafrázuji. V Británii existuje FV farma, která byla postavena na průmyslově obdělávaném poli (tj. úplně vycintaná půda). Teď je tam místo něj pastvina kombinovaná s FV výrobou. Do půdy se tak ze vzduchu dostalo velké množství CO2 ve formě humusu, pan farmář má z jedné půdy dva příjmy a velkou část elektřiny sám využije, protože má vlastní mlékarenskou výrobu. A na pastvině se daří i vzácným kytičkám a čmelákům.
              Všechno je, jako vždy, o lidech a o jejich přístupu.

          2. samozrejme pokud to nejaky
            samozrejme pokud to nejaky zemedelec spoji takto s pasenim zvere, opodstatnei to ma, ale jak casto vidis na takovych fotovoltaickych farmach ze se tam pase ovce? ja mam tu smulu ze neznam zadnou takovou a jezdim okolo 3 kde je maximalne okolo plot s ostnatym dratem a travu tam kdosi seka pomoci trakturku na benal/naftu

  10. Nějak se mi nezdá, že by
    Nějak se mi nezdá, že by výroba jedné baterie byla o tolik ekologicky „náročnější“ než výroba spalovacího motoru a všeho toho balastu kolem. Vždyť to jsou tisíce součástek, které má spalovák navíc oproti BEVu. A teď ještě započíst logistické náklady na přepravu všech těch komponent (standardně každá součástka putuje vlastním kamionem několikrát napříč Evropou, aby se na Slovensku vyrobila, v Polsku smontovala a v Německu zabalila a polepila štítkem „made in Germany“).

    1. A kolik ma ta baterka
      A kolik ma ta baterka soucastek, ktere jsou vyrazne slozitejsi nez nejaky obrobeny kousek kovu v motoru (vlastni clanky)? Kdyz budeme pocitat kapacitu clanku 10Wh (4V, 2500mAh, at se to dobre pocita), tak jich je 100 na 1 kWh.
      Cili na beznou baterku jsou to ty tisice taky…
      A to nepocitame obal, propojky (tech bude podobne), elektroniku co hlida kazdy blok clanku, chladici system…

      EDIT: mozna tech komponent baterky bude (na pocet) vic, nez je v nejakem jednodussim aute… 🙂

          1. Většina automobilek dneska
            Většina automobilek dneska používá foliové články, které jsou větší a lépe se organizují (nevzniká volné místo mezi kruhovými pouzdry jako v případě Tesly) Nakolik je to výhodnější z hlediska chlazení nechci spekuovat, Tesla to má určitě vymyšlené lépe než například Leaf se svými foliovými články. I VW koncern používá tento druh baterií (mimo jiné od LG Chem).

            1. Pokud většina, tak
              Pokud většina, tak těsná. Je to spíše 50:50 mezi pouch a prizmatickými články. Konkrétně VW pak používá v e-UP! i e-Golfu prizmatické články 25Ah, nově pak 36Ah od společnosti Sanyo(Panasonic), vyráběné v Japonsku. I v hybridech VW používá prizmatické. Pouch články se u VW dosud objevily jen v pár konceptech.

                1. Vy akorát koukáte moc
                  Vy akorát koukáte moc kupředu. Podle mne min. do roku 2018 bude celý koncern VW a BMW držet stávající technologii prizmatických článků. Teprve nové generace dostanou jiné články a zde rovněž souhlasím že trend směřuje k pouch formátům.

                  Ostatně ty nové velkoformátové pouch články od LG (mají tuším 56Ah) by v současné Tesla krabici s technologií Boltu uměly cca 76kWh.

        1. Ono se dost často
          Ono se dost často zapomíná (pro lenost si to trojčlenkou přepočítat) že co se týče specifické hustoty energie v článku dnes nezáleží jen na použité chemii, ale i použitém formátu a právě velikost/formát 18650 tvoří dodnes ostrý vrchol v energetické hustotě. Konkrétně v roce 2012 to bylo 700Wh/l pro nejlepší 18650, pak 350Wh/l pro pouch(alias Li-pol) a 300Wh/l pro prizmatické články.

          Dnes se podařilo se dostat s pouch články až na 550Wh/l což je od roku 2012 ten největší pokrok. Moderní 18650 mají pak 750Wh/l a prizmatické cca 350Wh/l.

          Nové cylindrické formáty 20650(LG), 20700(Panasonic) a 21700(Samsung), které jsou již asi čtvrt roku na trhu mají podle předpokladu min o 15% horší specifickou hustotu než 18650, ale díky o 30% větší velikosti jich je potřeba pro výslednou kapacitu signifikantně méně a tím pádem významně zlevňují výrobu velkých baterií, konkrétně tedy vlastní montáž baterie. Vlastní články v přepočtu na kWh výrobně levnější oproti 18650 nejsou.

    1. Musí se vždy brát
      Musí se vždy brát energetický mix konkrétního státu či oblasti protože se to stát od státu diametrálně liší. V americe má energetický úřad kalkulačku energetických mixů podle PSČ takže si každej může zjistit co kde odebírá. Stejnou kalkulačky bych požadoval i od úřadů v ČR.
      Dále energetický mix se v průběhu posledních 10 let velmi rapidně mění a to celosvětově a je dosti vzdálen tomu jak vypadal v minulém století. Skotsko už nemá žádnou uhelku, v Americe se zrušilo 200 uhelek a místo 250 novejch se postavili jenom 3.
      Celkový objem emisí je ale asi vyšší.

    2. Jenže my elektromobilisté
      Jenže my elektromobilisté to tak děláme jaksi samo sebou. Doma nabíjíme z vlastní fotovoltaiky nebo nočním proudem. V práci z fotovoltaiky zaměstnavatele a jeho větrné elektrárny. Takže energetický mix je nám v podstatě ukradený. Jen výjimečně při delších jízdách nabíjíme z toho, co je po ruce.

        1. Noční proud mám
          Noční proud mám levnější proto, že elektrárny nelze jednoduše vypínat a zapínat, takže stejně musí jet. Jinými slovy než to vyhodit, raději to prodají levněji a my to nacpeme do aut. Použijeme, co není nyní nepoužitelné.
          Fotovoltaika v práci znamená, že krmím přednostně auto sluncem. Ne energetickým mixem jaderky + uhelky + plynovky + souhrnné OZE.

          1. co se tyka nocniho proudu, i
            co se tyka nocniho proudu, i kdyz dobijite prebytovym proudem z neobnovitelnych zdroju, dobijite proudem z neobnovitelnych zdroju. nicim jinym. ze by se vyhodil je samozrejme hloupost. pouzil by se jinak. treba by se ulozil do jinych ulozist. na sto procent ucinnejsich nez baterky ve vasem aute. navic v noci slunce nesviti, takze ten mix bude jeste mene ekologicky. co se tyka denniho dobijeni, plati to same. kdyby jste nedobijel auto, energie by se pouzila jinak. v zime by byla pomocnym zdrojem pro topeni, v lete treba pro chlazeni. takze bych si opravdu nedelal iluze. spotrebovavate zkratka elektrinu a pri jeji vyrobe take vznikaji emise.

              1. Na 100% nikde nic
                Na 100% nikde nic neuložíte (protože fyzika), ale objemově hodně uložíte v PVE.
                Např. ty hnusné Dlouhé Stráně, které zničili krajinný ráz (jak jsem se dozvěděl od jednoho turisty na vyhlídce pod Pradědem) ty jsou schopny po „100% nabití“ dodat 1,3GW po dobu 8 hodin, tj. dodat celkem cca 10GWh na jedno „dobití“

                1. Nehovorím, že má niečo
                  Nehovorím, že má niečo 100%-nú účinnosť… Jediné, čo ma napadlo na ukladanie energie je PVE a redox flow batérie, ale to nie je účinnejšie ako Li-Ion batérie (bude to zhruba rovnako). Preto som sa pýtal pána rs. Batérie v BEV môžu v budúcnosti pomôcť stabilizovať E. sústavu.
                  Všetky ostatné systémy na skladovanie el. energie, napr. stlačený vzduch, gravitačné zásobníky alebo S.M.E.S. (supravodivá toroidná cievka), roztavené soli a čo ja viem čo ešte, sa zatiaľ nepoužívajú a tak skoro asi ani nebudú.

  11. A čo životnosti? Koľko je
    A čo životnosti? Koľko je životnosť batérie (+ ostatný servis e-mobilu) vs spaľovací motor( zdá sa mi že plánovaná životnosť 1.0 ecoboost je okolo 250000 km) pri batériách je to koľko (4roky?, Následne výmena celej alebo iba modulov?) Možnosť recyklácie (opäť e vs spaľovací)?
    Ak teda zoberiem v potaz aj toto nebude zaujímavejším riešením oproti 1.0 ecoboost zaujímavejšou verziou nepreplnovany 4valec alebo viac valec (oproti papierovo zaujímavému spaľovací, viď príklad mazda skyactve, či variabilné časovanie ventilov od tohoto či mitsubishi alebo kórejcov)?

    Ostatné dojazd a komfort cestovania ( klíma a kúrenie v elektromobiloch je dosť zásah do dojazdu ). Ak parkujem auto pred bytom nie rodinným domom v garáži , zníženie kapacity batérie v zime,( nie sme v californii) odkázanosť teda iba na dobijaciu stanicu. Čas nabytia ….. Koľko času strávim nabíjaní na 600 alebo 800 km dlhej jazde? Teraz neberme že kolko km najazdí Jozef XY obyčajne denne. Ak najazdí dohromady 20km tak to je asi výhra bicykel a nie elektromobil.

    1. Tisíckrát položená
      Tisíckrát položená otázka životnosti po tisící prvé – výrobci dávají záruku až 8 let, že kapacita neklesne pod 80%. Skutečná životnost může být i dvojnásobná.

      Recyklace je vyřešena stejně jako recyklace olověných aku. V zimě jakmile se aku zahřeje vlastním provozem tak se kapacita vrací.

      Topení přes tepelné čerpadlo vezme z dojezdu pár kilometrů.

    2. Správná připomínka!
      Správná připomínka! Mělo by se započítat výroba a likvidace oleje každých 20.000 km, výroba výfukových dílu, které se taky za životnost auta několikrát vymění. A nezapomínejme na brzdové destičky, které u EV vydrží i 150tkm.

      Když už zmiňujeme konfort v zimě, tak bych uvedl třeba to, že EV nemají problém v zimě se startováním. Topí ihned. Také prvních 10km do zahřátí motoru nemají o třetinu vyšší spotřebu. Když budu mluvit o čekání na nabití, kdybych stejnou dobu strávil v práci, tak si nevydělám to co ušetřím na pohonných hmotách.

    3. Zkuste si třeba o
      Zkuste si třeba o dnešních elektromobilech před diskusí o nich i něco přečíst. Nejlépe ze zkušeností majitelů. Na vývojově 10 let starém Peugeotu Ion mám záruku 5 let na baterii, že kapacita neklesne pod 80%. Tesla dává 8 let, Kia 7 let…. . Na výměnu zapomeňte.
      Servis elektroauta můžete najít tady na hybrid.cz, třeba 2 roky provozu mého Ionu a 30 tis. najetých km.
      Na spalováky zapomeňte, je jedno, jakou technickou finesu do nich dnes dáte či jakým palivem ho budete napájet, pořád to bude jen spalovák. Zkuste se svézt nebo řídit elektromobil, to Vás spolehlivě přesvědčí.
      Klima a topení v dnešní době tepelných čerpadel odebírá cca 7 km z dojezdu – ověřeno na Kia Soul EV a papírovým dojezdem 212 km.
      Parkování před bytem je normální, stačí si k tomu koupit odpovídající elektromobil s velkou palubní nabíječku. Máme tady paní, co jezdí Smartem ED s 22 kW, nemá dům ani možnost nabíjet v práci, takže baterii dobíjí na komerčních stojanech 400V 32A s výkonem 22 kW, když si odskočí nakoupit. Vzhledem k dennímu nájezdu jednou za pár dní. Já vyzkoušel Renault Zoe s palubní nabíječkou Chameleon s až 43 kW, nejste ničím omezen, nezajímají Vás rychlonabíječky, nabijete všude a všemi zásuvkami. Červené pětikolíky jsou u nás opravdu všude. V zahraničí pro změnu Mennekesy.
      Podle typu elektromobilu a trasy dnes strávíte nabíjením na 600 km 1-2 hodiny.
      Kdo jezdí denně 20 km a nemůže použít MHD či elektrokolo (mám, blbě se na tom jezdí na sněhu, v mrazu a v hustém dešti), pro toho je elektromobil jako stvořený. Zatímco žádnému spalováku se za tu dobu nezahřeje motor do provozní teploty a spotřeba bude dvojnásobná, elektromobil si vezme pořád jen to své. Osobně vyzkoušeno. Když nejezdím v průběhu dne, jen s dětmi a do práce, tak mám denně 24. Nabíjím v létě jednou týdně.

      1. Me by zajimalo kam chodite
        Me by zajimalo kam chodite zas vy na ty myty o spalovacich? Dvojnasobna spotreba pri ceste 10km? (pocitam tech 20km jako dve cesty?) Ja mam s naftou (euro5) spotrebu ve meste (ostrava, tj ne prazske stani v kolonach) spotrebu kolem 5 litru na 100 i kdyz jedu trasu 3km, nejaka dvojnasobna spotreba je opravdu mimo…
        A nabiti EV na 600km za 1-2 hodiny? To je vylozena lez, kterou tady nikdo nikde nepotrvzuje – viz nedavno jsme tu resili s majitelem tesly jak dlouho trva realne dobijeni na SC (tj to zdaleka nejrychlejsi co se da u EV dnes udelat) nabiti 70% baterky (z 10 na 80% rikal cca 40 minut) z toho realne najedete 200 – 300km. Tj u toho TOP auta co se da sehnat je to 1,5 – 2 hodiny na 600km, kazde slabsi auto je na tom vyrazne hur….
        EV by si podle me mel koupit ten, co si co nejrealisticteji vyhodnoti, ze se mu to ekonomicky plus minus „vyplati“ a zaroven ho bude provozovat tak, ze mu omezeni EV nebudou zasadne vadit, o coz se snazim i jak, kdyz s ruznymi lidmi problematiku EV resim – zkratka DNESNI EV neni zdaleka pro kazdeho, ale je spousta lidi, pro ktere jsou i dneska docela OK, urpimne nechapu lidi, co se snazi presvedcovat ostatni, ze EV je vlastne jen takovy „lepsi spaloak“ se spoustou vyhod a v zasade bez vaznejsich omezeni (kdyby na to nekdo skocil a EV si koupil bez nejake vaznejsi uvahy, tak vysledek bude predevsim velka negativni publicita EV…)

        1. nedavno jsi tu psal ze
          nedavno jsi tu psal ze nemusis jezdi v CR, respektive jak jsem si tak jistej ze vim ze jezdis v CR? a ted pises o Ostrave? A co je Prazska kolona? kolona v Praze je snad neco jineho nez kolony kdekoliv jinde?

          trosku me prijde ze sem na hybrid chodis spise prudit 🙂

          hele jak dobre ti ten diesel na tech prvnich 10km topi? takze ty sednes do auta v mrazu, bez nazhaveni rovnou nastartujes a jedes a topis jak jen to jde, ano to je jiste super pro dany diesel, …..popravde lituju toho kdo po tobe to auto pak koupi, bude jiste v excelentnim stavu 😀

          1. Ze nemusim jezdit v CR? Co
            Ze nemusim jezdit v CR? Co to je za blbost? Moc nedava smysl tvoje skladba vety…
            Prazske kolony jsme zminil pro jistotu, aby nekdo zas neprisel s tim, ze jezdeni pri jezdeni po praze ma spotrbu 15 litru, protoze spise stoji nez jede, tak jsme specifikoval, kde realne s tim autem po meste jezdim (bydlim v Ostrave, tak s nim logicky jezdim v Ostrave).
            Na co mi je topeni pri jizde po meste? pominmne to, ze po vetsinu roku topit neni treba, a v zime tech par minut mi ta zima fakt nevadi (v aute neni vetsi zima nez venku a na venek jdu obleceny).
            Zhaveni naftaku trva v nejvetsich mrazech cca 2-3 vteriny, stat na miste a nechat motor „zahrivat“ na volnobeh je blbost…
            A mimochodem nechodim tu prudit, jen mi vadi, kdyz nekteri pisou zjevne lzi nebo nesmysly (uplne stejne „prudim“ treba na idnesu lidi, kteri tam pisou, ze v EV musite co dva roky menit baterku, nebo ze pro EV by se v CR muselo postavit 10 temelinu).

            1. ja po Prze jezdim a
              ja po Prze jezdim a nestojim, kolony jsou ranni a odpoledni zalezitost hlavnich tahu v Praze a nejstezejnejsi je asi patek kdy Jizni spojka casto opravdu stoji jeste kvuli opravam silnic

              me popisovat to jak funguje spalovaci nebo zazehovej motor nemusis, ja s nimi jezdim a jezdil

              co tedy za zjevne blbosti predchozi diskuze o Ev zdelovala lzive, prosim konkretne se rozepis 🙂 a nevztahuj to na svuj priklad jizdy, pak je totiz vse blbosti, ne vsichni totiz jezdi tak jak jezdis ty nebo jak jezdim ja nebo nekdo jinej, ja kuprikladu v aute v zime topim, a v lete poustim klimatizaci, stejne tak si v zime vyhrivam volant, sedacky a celni sklo a stejne tak si v zime poustim treba 10 minut predem vyhrev auta webastem

              1. Konkretni blbosti/lzi o EV v
                Konkretni blbosti/lzi o EV v diskuzi? Asi ty na ktere jsem v tom prispevku primarne reagoval ne?

                1) Spalovak ma pri jizdach do 20 km denne dvojnasobnou spotrebu (totalni blbost, dvonjasobek to nebude ani, kdyz tech 20km budete jezdit po 0,5 kilometru ve 20 stupnovem mrazu)

                2) nabiti na 600km trva u dnesni aut dle typu 1-2 hodiny (opet naprosto mimo realitu)

                1. realne vetsina naftaku v
                  realne vetsina naftaku v realnych -20 bude mit problem nastartovat bez aditiv, nafta v realnych -20 je docela olej i s tou jeji mastnotou v zakladu, zkusenost z Kvildy kde maji urednici naftovou Kiu starou asi 3 roky, zima je proste previt a nastesti drtiva populace v CR zna minusove okolo -20 tak z predpovedi 🙂

                  dvojnaspobna spotreba je opravdu blbost, realne se spotreba v tu chvili zveda o zhruba 10%, v celkovem prumeru to pak zanika

                  ano 600km pro EV za 1 hodinu je v realnych podminkach nesmysl, 2 hodiny jiz realne jsou

                2. No tak to je to o cem mluvim
                  No tak to je to o cem mluvim ne? Kdyby predrecnik napsal, ze pri kratkych cestach se spotreba zvysi do 10% a relane nabiti EV pro jizdu na 100km trva dle auta 1,5 – 4 hodiny, tak nereknu ani popel…

                3. Já krátkou jízdou do
                  Já krátkou jízdou do práce, asi 2km, odrovnal několik baterek. Mluvím o dobách spalováku. Nyní jezdím spokojeně 4 roky elektricky.

        2. Že by ty mýty o
          Že by ty mýty o spalovácích byly podpořeny mou třicetiletou zkušeností s nimi? S benzínem i s naftou? Že bych vypozoroval jednoduše brutální zvýšení spotřeby u krátkých cest, rozmělněné až víkendovými desítkami či stovkami kilometrů za den?
          A nabíjení? Kia Soul EV 130 km Vyškov-Ostrava s tempomatem na 110 km/hod. po rychlostce D46, D35 a dálnici D1 přes Olomouc zvládnuto na 1 rychlonabití na 94% kapacity baterie. Takže modelově vzato na 600 km vyjíždím plně nabitý, 1.nabíjení nejdříve po 120, 2. po 230, 3. po 340 km, 4. po 450 km, 5.po 560 km. Ale to poslední bude již velice krátké na 40 km jízdy. A to je běžný vůz střední třída s aerodynamikou letící cihly. Tesla při této rychlosti bude mít na 600 km 1 nabíjení SC po 400 km. Protože bude vyjíždět plně nabitá na 100%.
          Jinak to, že si lidi kupují věci bez přemýšlení, byť jsou to částky výrazně zatěžující rodinný rozpočet je v zemi, kde je matematika veřejný nepřítel a finanční gramotnost záporné číslo zcela normální.

              1. Slušná pořizovací cena
                Slušná pořizovací cena za elektromobil a hned by se ukazovaly úspory.
                Benzín 7,5 L x 30,- Kč = 225,- Kč, tj. 2,25 Kč na 1 km jen za palivo. Za 1 měsíc (21 pracovních dní) při 100 km denně je to jen za palivo 4.725,- Kč.
                Totéž na elektřinu se spotřebou kolem 12 kWh x občanských 5,- Kč = 60,- Kč, tj. 0,60 Kč na 1 km jen za palivo. Za 1 měsíc (21 pracovních dní) při 100 km denně je to jen za palivo 1.260,- Kč.
                Při nočním proudu za 2,50 Kč = 30,- Kč, tj. 0,30 Kč na 1 km jen za palivo. Za 1 měsíc (21 pracovních dní) při 100 km denně je to jen za palivo 630,- Kč.
                Snaha o plné využívání současné nabídky paušálu ČEZu a jeho rychlonabíječek nebo pomalých (ale u elektromobilů se silnější palubní nabíječkou 6,6, 7, 11, 22 nebo 43 kW, aby se dobíjelo ekonomicky při přestávkách například na oběd) pak znamená najet oněch 2.100 km měsíčně při ceně za palivo 0,09 Kč na 1 km, za měsíc 182,- Kč.
                Bonus navíc – zaměstnanci by nemohli krást benzín :-).

                1. No jasne ale EV NEMAJI
                  No jasne ale EV NEMAJI slusnou porizivaci cenu, coz je ten hlavni problem…

                2. Jo, jo, člověk se musí
                  Jo, jo, člověk se musí trochu namáhat, aby dobře koupil. Ale jde to. Nejen já jsem toho příkladem.

                3. Tak ono jde s namahou stejne
                  Tak ono jde s namahou stejne dobre koupit i levne spalovaci auto ze, ale tak pocitam, ze do 5 let ceny dost spadnou i u novych aut a nakup bude dost atraktivni pro velkou skupinu lidi…

    1. A zaměstanci elektráren
      A zaměstanci elektráren jezdí čím?
      Zaměstnaci co vyrábí tyče do jaderky, či rubou uhlí jezdí čím? Benzinka může bezobslužná (a jsou), ale protože se prodává i jiný sortiment tak není, takže proč by je měl počítat?

      Jediné co jste napsal a má smysl je cisterna.

      Takže vaše věta platí i naopak oproti tomu co píšete…

  12. Navíc mi tam chybí
    Navíc mi tam chybí spotřeba oleje, brzdových destiček, výfuků, turbodmychadel, rozvodů a Kdoví čeho ještě… Spalovak je prostě technologie minulého století na konci své evoluční cesty.
    Svým elektromobilem dojedu kam potřebuju a to jezdím i přes celou republiku a navíc bydlím v paneláku a nemám ani garáž….
    Kdo chce hledá cestu, kdo nechce, hledá důvod.

      1. Jenže já jedu tuto
        Jenže já jedu tuto dálkovou trasu vývojově 10 let starým malým městským elektromobilem přes území, kde jsou lvi (hic sunt leontas). Tedy bez potřebné infrastruktury.
        Pokud bych ji měl, jel bych sice taky mimo dálnice (protože Peugeot Ion sice dálničních 130 dává, ale žere přitom i trávu kolem cesty), ovšem rychlonabíjení by bylo otázkou 20 minut. Tedy u stojanů, které opravdu inzerovaných 50 kW výkonu mají, ne u těch francouzských potvor, co se zmůžou někdy i na 40+.
        Takže bych jel těch 340 km Praha-Ostrava vrchem 5 hodin + 3x nabíjení místo spodem 380 km po D1 za 3:40. Takže 6 hodin místo 4, protože i spalovákem bych cestou určitě jednou zastavil na kafe+WC. Ovšem Nissanem Leaf 30 kW už by to bylo po dálnici, 2x nabíjení Humpolec a Brno. Pro Vaši představu Vyškov-Ostrava s nabitím na 94% udělala Kia Soul EV při +2 C s tempomatem na 110 s přehledem.

        1. No to dava teda logiku,
          No to dava teda logiku, koupim si nove EV a sice budu mit s cestami po republice vazne problemy, ale kdyz se me na to nekdeo zepta, tak mu reknu, ze kdyby byla lepsi infrastruktura tak ty problem jsou z velke casti vyresene? (zustane jen ten jediny problem, ze ta infrastruktura dneska proste lepsi neni a ja jsem porad v pytli)..

          1. Za poslední 2 měsíce
            Za poslední 2 měsíce přibylo jen ČEZu 7 nabíjecích stojanů. Plus E.ON otevřel velkou nabíjecí stanici se 4 stojany na D1, je tam dnes už i Tesla Supercharger 6 stojanů. Doplněním děr typu střed Moravy, Vysočina a jižní Čechy se – doufejme – za pár měsíců nebude infrastrukturně o čem bavit.

            1. Jeste nezapomenme na to, ze
              Jeste nezapomenme na to, ze infrastruktura je sice hezka, ale pokud nebude akceptovat bezne platebni metody (karta, hotovost), tak je porad dost k nicemu – zarizovat si hromadu karticek/uctu/predplatnych, abych byl schopny nabijet vsude, kde bych to nekdy mohl potrebovat (a to jeste neresim cestu do zahranici)…

              1. Není konkurence, není
                Není konkurence, není zákaznicky přívětivá služba. Bude konkurence, bude zákaznicky přívětivá služba. Není to tak dlouho, co čerpačky nebraly karty, zavíraly odpoledne či v podvečer, nejely o víkendech, neměly žádné obchůdky, občerstvení, posezení, nebyly na každém rohu atd. atd.. Lidé mají krátkou paměť.
                V Ostravě (3.největší město v ČR) máme monopol v rychlonabíječkách (ČEZ) a malinkatou konkurenci v pomalém nabíjení (ČEZ, PRE, obchodní centra, soukromníci). Výsledkem je, že většina lidí, co to potřebuje, si pořídila čip ČEZu k rychlonabíječkám, ostatní vyhledávají pomalé zdarma.

                1. Troufnu si tvrdit, ze u nas
                  Troufnu si tvrdit, ze u nas to funguje „normalne“ uz nejmin 20 let co ridim. To ,co popisujes, pamatuju naposledy jako dite za sociku (a hotovost – jakozto tehdejsi standardni platebni prostredek – brali i tenkrat snad vsude).
                  Na „zapade“ (kde se nebudoval rezim, ve kterem vcera znamenalo mozna za rok) to normalne funguje minimalne 50 let. To jsou dve generace, takze „nedavno“ bych to nenazval.

  13. Nejvetsi dopad bude mit EV v
    Nejvetsi dopad bude mit EV v ekonomice. Vsechny miliardy za ropu zustanou v domaci energetice a ekonomice. Nejake vicenaklady na porizeni EV budou smesne proti prinosum pro domaci ekonomiku. Celkove zustane zasadni vydaj doma a prijmy obyvatel se znatelne zvisi.
    Navic kazdy usetreny barel ropy odrizne teroristy a agresory od zdroju. Svet bude bezpecnejsi.
    Odpadnou svetove konflikty kvuli rope.

    1. Na produkci benzínu + nafty
      Na produkci benzínu + nafty padne asi jen asi 25 % ropy (teď nevím přesně) takže pořád zůstává ještě spousta ropy potřebné k výrobě plastů, barviv, chemikálií a spousty jinejch produktů. Takže ropu budem dovážet dál. Ale souhlas dopad to bude mít.

    1. a na kolko plánuješ
      a na kolko plánuješ životnosť elektromobilu? 9 rokov? moja toyota corolla má 18 rokov a jazdí stále ako švajčiarske hodinky. nemôžem tomu stále uveriť že olej žerie tolko ako nové auto.. Stále tvrdím a aj po dobu najbližších 5-10 rokov bude platiť že elektromobil bude cenou niekde v segmente vyššej strednej triedy. Ak bude životnosť elektromobilových batérií 20 rokov a viac ako pri LiFeYPO4 a ceny za 10 rokov klesnú za tie betérie a príde viac konkurencie do elektromobilizmu, potom je možné že cenou budú elektromobily niekde už v segmente nižšej strednej triedy s dojazdom min 300km. To už bude skutočne elektrorevolúcia resp.repný šok

      1. problem je ze auta ktera sla
        problem je ze auta ktera sla poridit pred 18 lety se dnes jiz nevyrabej, za tu dobu se i zmenila bezpecnostni politika a tam kde 18 let stare auto vazilo treba 800 koli, tak dnes podobne auto vazi o 300-400kg vice

        pokud chces neco srovnavat, tak srovnavej to co se da proti sobe srovnavat, neb holt 18 let starou ojetinu si dnes jako novou nekoupis

        jinak jak jsi prisel na cislovku 9 u zivotnosti elektromobilu? to jako ze za 9 let se bude muset elektromobil na vrakaci sesrotovat?

  14. Bohužel, dojezd a rychlost
    Bohužel, dojezd a rychlost nabíjení je hodně důležitá entita.
    Znovu budu prezentovat svůj názor.
    Bydlím v panelové zástavbě, stejně jako několik desítek tisíc lidí, kteří mají i nová auta. Do rodinného domu nechtějí nebo nemohou. Garáže zde nejsou a město nechce povolit stavby stanic před domy. Hlavně zabezpečení v takové mase lidí by byl problém.

    Polovina těchto lidí nemá možnost nabíjet v práci. A přece každý druhý den nebudu sedět dvě hodiny na čerpací stanici (kdyby se podařilo každou benzinku osadit nabíječkou) a dobíjet si svůj vůz. To trochu ztrácí potom význam, když s ním jezdím hlavně kvůli úspoře času.

    Sám jezdím rozdílné počty kilometrů, ale když se někam potřebuji dostat, potřebuji jet. Kupříkladu Brno-Praha-Brno, Brno-Zlín-Brno. Dojet, vyřídit, naložit, vyložit, předat, a jet. Už i Tesla by měla problém s trasou Brno-Praha-Brno při 130km/hod.

    Článek pro uvědomění lidí ohledně dopadu na životní prostředí je to jistě pěkný, kor když k tomu nedej bože přidáte dobíjení z vlastní elektrárny, kterou máte na střeše domu (ať větrnou nebo solární). Pak ty hodnoty půjdou úplně někam jinam. Ale bohužel dnes je to stále si troufám říct pro masové použití, nemožné.

    1. uplne stejne otazky si
      uplne stejne otazky si pokladali lidi v dobe kdy se z kone prechazelo na paru a pozdeji na fosilni auta, jak jen tohle bude? a schvalne znas dnes nekoho kdo cestuje po svete na koni nebo v parni lokomotive?

      elektromobil je na zacatku, seriove se zacali moderni elektromobily vyrabet az nekdy v roce 2009, takze je naivni si myselt ze behem 7 ale i treba 20 let se nejak vyrazne zmeni jeho dostupnost

      jen pro ukazku, Ford-T ktery je povazovany za jakejsi mylnik v oblasti osobnich aut a byl povazovan za vuz ktery pomuze dostat auto „do kazde rodiny“ a vpodstate se jako prvni zacal vyravet „seriove“ se zacal vyrabet v roce 1908, a ted se podivej kolik % populace si mohlo o rekneme 30 let pozdeji, tedy v roce 1938 poridit automobil? to procento bude mensi nez kolik % si dnes po 7 letech muze poridit elektromobil, a to nemel Ford T zadnou konkurenci, dneni EV maji konkurenci v podobe ohromneho mnozstvi levnejsich fosilnich aut 🙂

    1. No a nejvetsi medvedi sluzbu
      No a nejvetsi medvedi sluzbu elektromobilum zase delaji samozvani „zvestovatele novych dokonalych aut“, kteri se snazi presvedcit laiky, ze EV je ve vsech ohledech jen lepsi nez spalovak, a kdyz si pak takovy clovek EV koupi, tak prijde vystrizliveni a negativni rkelama sirokemu okruhu lidi…

  15. V českém energetickém
    V českém energetickém mixu se při výrobě elektřiny vypustí do ovzduší přibližně 0,5 g CO2/kWh. Dále je potřeba počítat se ztrátami v síti (10 %) a ztrátami při nabíjení baterií (10 %).

    Není tam náhodou šotek? Nemá tam být 0,5kg/kWh? Mimochodem není moc dobé míchat v jednom textu míchat kg a g pokud se počítá to stejné.

    1. Ekonomická návratnost je
      Ekonomická návratnost je jasná ve prospěch elektromobilu. Jakmile jej koupíte za normální cenu, ne co by brutálně předraženou hračku. Tedy cena auta dle pohonu podobně jako u nafty nebo plynu rozdíl oproti benzínu v desítkách tisíc, ne ve stovkách tisíc Kč.

        1. Zbytečně rozjíždíte
          Zbytečně rozjíždíte diskusi o cenách spalováků versus elektromobily, která se tu už xkrát probírala. Od extrémů že stará felicie je za deset tisíc a ta Tesla za miliony až po reálně hodnocení. Třeba Peugeotu Ion versus ve stejné době nabízeného Peugeot 208 se shodnými výbavami (s automatem a v plné palbě), vnitřními rozměry a silou motoru. A divil by jste se, on ten spalovák poté, co cena nových Ionů spadla ze 700 tisíc na reálnou pod půl milionu Kč, byl na jednou o pár desítek tisíc Kč dražší. Až po akční slevě byl o pár desítek tisíc levnější, jenže za rok či dva (podle nájezdu km) ho elektromobil na spotřebě paliva dohnal.

            1. Jednak dojezd není
              Jednak dojezd není běžným technickým parametrem udávaným u spalovacích vozů (snad s výjimkou plynových, kde je rozdělován na dojezd jen na plyn a celkový dojezd), jednak je to naprosto podružný parametr.
              Jakmile si představíte rychlonabíječku na každé čerpací stanici, jejichž hustá síť tu vznikala desítky let, není se třeba o dojezdu vůbec bavit. Ostatně ani u té Tesly ne, protože jen výjimečně jezdí běžní lidé stovky kilometrů denně bez zastávky. Pro mé používání či mé ženy stačí i onen malý Peugeot Ion. Žena dobíjí v pracovních dnech v létě co 3 dny, v zimě co 2 dny. Já v létě jednou, v zimě dvakrát týdně. Přes noc nebo v době, kdy jsme v práci. Více nabíjíme jen o víkendech, kdy podnikáme delší trasy, a to na rychlonabíječkách. Je jich tu málo, ale lepší se to. Přibývají.
              Ale můžete dál hledat podobná pseudosrovnání. Třeba že spalovák dělá hluk, takže mne na rozdíl od elektromobilu nemůže přejet. Nebo že popeláři už přijeli a tak nemá cenu jít s košem, nestihnu to. Nebo že spalovák smrdí, takže vím, že soused odjel teprve před chvíli a nebude daleko. 🙂

              1. Dojezd neni „beznym
                Dojezd neni „beznym technickym parametrem“ protoze i to nejlacinejsi prditko vydrzi vic nez vetsina ridicu. Narozdil od BEV. Tam to mozna nehraje roli u aut velikosti „ion“, ale u vetsich (typu Golf, Leaf) uz ano, protoze to nejsou (v benzinove verzi, v elektricke z donuceni ano) mestska auta…

                Ani nabijeci stanice na kazdem rohu neresi, ze BEV proste tankuje pul hodiny na 100km, zatimco sofer pred pulhodinovou pauzou vydrzi 200-300km (bavime se o dalkovych jizdach).

                Pseudosrovnani – presne proto jsem to napsal, podle pozadovaneho vysledku (BEV je boozi / benzin je boozi) si vyberu podmnozinu kriterii, ktera mi ho potvrdi.

              2. No ono je to slozite, kdyz
                No ono je to slozite, kdyz odhledneme od cen, tak pro lidi co maji na jezdeni po meste nebo dojizdeni relativne kratkou vzdalenost do prace nema EV prakticky zadne nevyhody, a kdyz se snizi za par let porizovacky, verim ze sousta lidi si je zacne ve velkem porizovat (sam to mam v planu az prijnou nove masove mensi modely).
                Na druhou stranu je dost lidi, co autem jezdi casto i delsi traci (ja jezdim dost casto trasy 200 – 400km v ramci ceska/slovenska a obcas nejakou dovolenkovou kde davame kolem 1000km na jeden zatah a v zastakovcyh mistech neni zpravidla moznost dobiti) – pro takove pouziti budou levnejsi EV rkel bych az za hodne dlouho – i pri velkem rozvoji dobijecek to je beh na dlouho trat – -na takovy provoz komfortne potrebujete aspom cca 100 kWh baterku a dobijeci stanice s vyssim vykonem nez dnesni superchargery….

                1. Neni ani treba dovolena, uz
                  Neni ani treba dovolena, uz na tech „blbych“ 200km dneska s jistotou staci jedine relativne „dostupne“ auto (Leaf 30)

                2. Několikrát ročně jezdím
                  Několikrát ročně jezdím k příbuzným. Trasa jest 2x 320km z toho 2×300 po dálnici. Tam i zpět to jedu bez zastávky. V místě jest pouze 1x16Ax230V a 3-5 hodin. Jak velkou potřebuji kapacitu baterie, abych to dojel v zimě v létě?

                3. dej si (uprostřed cesty)
                  dej si (uprostřed cesty) pauzu, dej si kitkat 🙂
                  a bude stačit 30kWh

                4. Takhle jsem na místě do
                  Takhle jsem na místě do tří hodin a nepotřebuju cestou hodinovou pauzu na nabíjení. A nemám v cíli 10 hodin na nabíjení. Ale tak 100kWh baterie by stačit mohla?

                  PS: Za jak dlouho je najeto těch 37tis.Km?

                5. 2x 20minut v půli cesty by
                  2x 20minut v půli cesty by mělo stačit

                  Necelé 3 roky (od září 2013) s půlroční pauzou (servis).

                6. No tak s 30 kWh to je
                  No tak s 30 kWh to je minimalne na dve zastavky po ceste s pauzou aspon pul hodiny (pokud nepojete pomalu, pak ale zase budete dele na ceste). Na pravidelne delsi cestovani proste dnesni EV nejsou, chybi jednak dojezd a druhak infrastruktura…

                7. To spalováky v začátcích
                  To spalováky v začátcích také nebyly schopny pravidelně delšího cestování. A s koňmi se to řešilo rovněž infrastrukturně, tedy přepřahacími stanicemi u dostavníků a později koněk. Uznejte už konečně že je to ve vývoji a co bylo včera, není dnes a co bude zítra, to je úplně jiné kafe. Taky jsme se smáli namachrovaným podnikatelům s kufříkem v podobě prvních mobilních telefonů. A dnes po 20 letech?

                8. A jak to souvisi s mym
                  A jak to souvisi s mym prispevkem? Ja jsem presvedceny o tom, ze BEV jsou budoucnost individualni dopravy, to ale prece nic nemeni na tom, ze DNES je jejich vyuziti omezene a pro spoustu pouziti problematicke…

                9. za nejakych 50 let budes
                  za nejakych 50 let budes rikat co? po ceste neni zadna benzinka a jen same indukcni cesty, pro benzin musim do drogerie kde ho prodavaji v 1 litrovych lahvich pro veterany?

                  tohkle cele je proste jen ukazka toho jak maji nekteri potrebu nachazet argumenty proti necemu na co nejsou zvikli, tak jako spousta duchodcu nechape proc by meli platit kartou nebo pouzivat dotykovej mobilni telefon, tak spousta motoristu si nepripousti ze casem jim proste elektromobil nadeli lekci, ne dnes ani za 5-10 let, ale proste to prijde a tak se bojej ze jen kopou okolo sebe 🙂

                10. Co bude za padesat let je
                  Co bude za padesat let je jaksi irelevantni pro soucasnou situaci…

                11. to neni, tak jako nebylo
                  to neni, tak jako nebylo irelevantni pro dnesek to co se stalo pred 50 lety v minulosti 😉

                  kdyby pred X lety tvy rodice „nechteli“ dite, tak dnes nejsi, takze porad si myslis ze je irelevantni to co se stalo pred tema X lety?

                12. „Co bude za padesat let je
                  „Co bude za padesat let je irelevantni pro soucasnost“
                  a
                  „Co bylo pred padesati lety je irelevantni pro soucasnost“
                  neni uplne presne to same…

                  Ale chapu, hodinky a holinky, hlavne kdyz samanime…

                13. pro budoucnost je dulezite
                  pro budoucnost je dulezite ze Ev se zacali vyrabet seriove a ze jejich cena pomalu ale jiste klesa a jejich parametry se zlepsuji

                  jakej dojezd a parametry meli fosilni seriove vyrabena auta pred 50 lety? ty hodinko a holinko 🙂

                14. Jo to se ti fakt povedlo,
                  Jo to se ti fakt povedlo, uplne ho v ty drogerii vidimm 🙂

  16. Ja som takto minule pocital
    Ja som takto minule pocital prevadzkove emisie e-Golfu a Bluemotion golfu . Vychadzal som z tabulkovych hodnot vyrobcu ,pri elektrine z uhlia pri emisiach 1000g na Kwh. e-Golf 127g co2/km a Bluemotion bol na tom po zapocitani vyfuku c 2 z elektrarne myslim o 2g lepsie.
    Cize tam kde pri vsetkej snahe vyrobcu s emisiami koncia spalovacie motory tam zacinaju emisie elektromobilov a idu podla zdroja elektriny skoro az do 0. A to nevravim ze elektraren je z ekologickych ale aj ekonomickych faktorov neustale tlacena k zvysovaniu efektivity cize aj znizovaniu emisii.

    1. Já vím, že to svádí k
      Já vím, že to svádí k porovnávání, jenže to je totéž co Ford Focus. Jen o něco lépe dodatečně předělaný spalovák na elektromobil. Zástavba BEV je do něj udělána navíc. Takže se nemohu ztotožnit s názorem, že toto je reprezentant k podobnému srovnání.

          1. Modulární platforma je
            Modulární platforma je vždy jen kompromis, aby se daly zastavět všechny uvažované pohony. To nemá s čistým elektromobilem nic společného. Protože pak by Golf musel mít při svých rozměrech zadní i přední kufr na zavazadla jako Tesla a to nemá.
            Můj Peugeot Ion sice také ne, ale ten nemá v předu kufr prakticky žádný, jen useknutý čumák (ano, přestože se tam se vešla nádobka ostřikovače, topení/klimatizace, běžná autobaterie, čerpadlo posilovače brzd a řízení, pojistky a chladič).

            1. Kdyz pomineme ten kufr (zas
              Kdyz pomineme ten kufr (zas az tak obrovsky mi u TS D neprisel, zvlast vzhledem k velikosti auta, mozna je u zadokolky vetsi), tak je to jen filozoficka otazka, jestli udelam pohon jako snadno vymenitelny monoblok (Leaf, Golf) s jednim silovym kabelem od baterky nebo jestli jednotky rozstrkam po celem aute (Tesla) a bude to placatejsi. Vaha bude stejna, teziste o tolik horsi nebude (tezky motor a prevodovka je stejne dole u napravy)

              1. Tesla D = dual drive má 2
                Tesla D = dual drive má 2 motory, proto je přední kufr menší. Do zadokolky se dopředu vejde člověk.
                Pohon á la monoblok zabírající celý přední kufr je podle mne u elektromobilu nesmysl, je to pozůstatek spalovacího myšlení.
                To rozstrkání po celém autě s motory na nápravě a baterkami v podlaze má obrovskou výhodu nízkého těžiště těsně nad zemí. Oceníte ho při projíždění každé zatáčky. Soupeřit i s malým Ionem v serpentinách je proto pro spalovací vozy prakticky nemožné, ať jsou sebesilnější. Tam, kde ony musí brzdit, projet pomalu a pak zrychlovat, tam já kroužím zatáčku prakticky konstantně a auto drží jako žehlička. U BMW i3 je to ještě markantnější. Nehledě na fakt, že brždění znamená pro mně jen lehce puštěný pedál „plynu“.
                Podle mne je pro elektromobil ideální stavba od nuly a jednoprostorová karoserie jako MPV, kdy všechno je v podlaze nebo na nápravě. Vpředu řízení, vzadu pohon, mezi tím baterky. Krátký čumák s pidikufrem, velký prostor pro lidi a vzadu velký kufr. Minimum objemu vozu uvnitř pro techniku, maximum pro náklad a posádku.

            2. No jasne, neni to optimalni,
              No jasne, neni to optimalni, ale co do slozitosti auta to ma minimalni dopad – tim ze ty soucastky poskladate jinak a lepe jich usetrite minimum, i kdyz msysl to samozrejme ma, proto treba VW pracuje na upravene platforme na EV, misto aby zacal rovnou vyrabet EV ve vetsim na soucasnych zakladech..

          2. Praveze som chcel poukazat
            Praveze som chcel poukazat na to ze BEV je dopadom vramci prevadzkovych CO2 rovne eko verziam ICE ak uvazuejme ze ho nabijam tou najspinavsou elektrinou tj 100% uhlie. Opat opakujem porovnaval som ze to najcistejsie z ICE sa rovna tomu najspinavsiemu cim mozem nabijat BEV. Avsak nikde v EU sa takyto energeticky mix nevyskytuje,jediny ktory mali 100% elektriny z uhlia boli Poliaci ale uz ani to nie je pravda. Vacsinou je podiel OZE+Jadro cez 60% v jednotlivych mixos krajin EU.

    2. tak a ted si udelej test,
      tak a ted si udelej test, obe auta nastartuj, rozjed a do utesnene kabiny ved hadici od vejfuku, a pak pozoruj kde ti ty gramy zacnou vadit triv, jestli u bluemotionu nebo u eGolfa ,…… ouha eGolf nema vejfuk 😀

      CO2 je jen strasak pro hloupe ovce ktere je potreba podojit o finance pro blaho politiku, dulezitejsi jsou uplne jine emise 😉

    1. Taky mi to nějak nesedí.
      Taky mi to nějak nesedí. Navíc uvažovaný Focus je vyráběn především jako spalovací vozidlo, zástavba BEV je do něj udělána navíc, proto i ta hnusná krabice baterek v zavazadlovém prostoru. Takže se nemohu ztotožnit s názorem, že zrovna toto je reprezentant k podobnému srovnání. Je to prvotně spalovák, přestavěný humpolácky na elektromobil.

            1. A jinak i kdyby to bylo tim,
              A jinak i kdyby to bylo tim, ze ty serie male, tak jde porad o to, ze kvuli tomu ze ta serie je mensi nez by mela byt a proces neni tak optimalizovany jak by idealne mel, tak se na vyrobu spotrebuje vice zdroju. Samozrejme tam nejde udelat jasnou primou umeru, ale u masove vyrabenych vyrobku na konkurencnim velkoobchodnim cenu tam ta korelace je…

Napsat komentář