Při výrobě elektromobilu se vyrobí o tolik emisí oxidu uhličitého navíc, že se to provozem auta nikdy nemůže vrátit. Opravdu? Nebo je to jeden z oblíbených mýtů zanícených skeptiků? Spočítali jsme to.
foto: Ford
Staré italské přísloví praví, že aritmetika není věcí názoru. Proto mi udělalo velikou radost, když jsem narazil na článek od odborníků z vývojových laboratoří firmy Ford a LG Chem, kteří byli schopni srovnat množství emisí při výrobě Fordu Focus s benzínovým a s elektrickým pohonem.
Pro mě nejdůležitějším výsledkem studie je, že baterie elektromobilu Ford Focus Electric si s sebou nese z produkce „uhlíkový batoh“ 3,4 tuny CO2. Přibližně 1,9 tuny CO2 je vyprodukováno při těžbě a zpracování materiálu baterií, 1,5 tuny CO2 je vyprodukováno při výrobě samotných baterií.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Paříž zavádí plošný zákaz vjezdu aut starších 20 let
Celkem má elektrický Focus o 2,8 tuny CO2 vyšší emise z výroby, protože něco se ušetřilo na součástkách, které v elektrickém modelu nejsou. To je ideální začátek technického výpočtu. Otázka zní:
Kolik kilometrů je třeba najezdit z elektromobilem, aby měl celkové emise nižší než jeho benzínový ekvivalent?
Pro srovnání jsem zvolil Ford Focus Electric a Ford Focus III s motorem 1.0 Ecoboost, což je varianta s nejnižšími provozními emisemi CO2. Výpočet jsem se snažil dělat co nejpečlivěji a pokud jsem něco vědomě zanedbal, v textu to uvedu.
Důležitým údajem pro výpočet jsou emise z provozu obou vozidel. Jak si tedy stojí:
Ford Focus Electric -elektrický
Reálná spotřeba Focusu Electric je 18 kWh/100 km. Přepočet na emise je vcelku jednoduchý. V českém energetickém mixu se při výrobě elektřiny vypustí do ovzduší přibližně 0,5 kg CO2/kWh. Dále je potřeba počítat se ztrátami v síti (10 %) a ztrátami při nabíjení baterií (10 %).
Podle vztahu
lze spočítat, že FF Electric má emise CO2 111 g/km. Ve výpočtu jsem zanedbal energetickou náročnost těžby a transportu uhlí. Naprostá většina uhlí pro elektrárny je spálena v těsné blízkosti lomu/dolu. Zároveň jsem zanedbal CO2, které bylo vyprodukováno při výstavbě elektráren. Obojí jsou, dle mého odhadu, jednotky gCO2/km.
Ford Focus 1.0 Ecoboost – benzínový
Pro Focus benzínový uvádí výrobce kombinovanou spotřebu 4,1 l/100km a emise 99 gCO2/km. Tomu údaji o spotřebě se mi nechtělo moc věřit, tak jsem zapátral jinde a jinde a dospěl k názoru, že reálná spotřeba by mohla být 6 l/100km a úměrně tomu jsou potom reálné emise z výfuku 145 g CO2/km.
To ovšem není všechno. Benzín se v nádrži nezjevuje z ničeho nic. Energeticky velmi náročným procesem je rafinace ropy. Na vyrobení jednoho litru benzínu je se spotřebuje 1-1,5 kWh elektřiny.
V ČR považuji za pravděpodobnější tu nižší hodnotu, ta vysoká odpovídá spíše tzv. těžkým ropám a ropě z ropných písků, proto jsem se rozhodl použít ve výpočtu 1 kWh/l.
Podle vztahu
lze spočítat dodatečné emise z „druhého výfuku“ v rafinérii, emise má hodnotu 33 gCO2/km.
Když se zanedbá energetická náročnost těžby ropy, transportu ropy a distribuce benzínu (odhaduji, že jsou to celkem jednotky gCO2/km), vycházejí celkové emise benzínového Focusu na 178 gCO2/km.
Kolik kilometrů?
Elektromobil podle mého odhadu ušetří ovzduší na každém kilometru o 67 g CO2. Po najetí přibližně 42 000 kilometrů se tedy smaže rozdíl v emisích daný výrobou. Tedy asi za 3 roky provozu.
Varianty výpočtu
Provedený výpočet odpovídá české realitě a dvěma konkrétním vozům. Všechny uvedené hodnoty se můžou měnit. Je možné srovnávat mezi sebou jiné vozy, spotřeba elektrického i benzínového auta jde výrazně ovlivnit způsobem jízdy a technickým stavem vozu, jde použít jiný mix zdrojů elektřiny.
S nějakými možnostmi jsem si hrál, takže:
S mixem zdrojů EU (0,3 kgCO2/kWh) je návratnost 28 500 km, tj. cca 2 roky.
S mixem zdrojů v Norsku (0,05 kgCO2/kWh) je návratnost 20 00 km, tj. cca 1,5 roku.
Pokud by se baterie vyráběly v gigatovárně Tesla, která pojede na větrnou a sluneční energii, byla by návratnost s českým mixem zdrojů 19 00 km, tj. cca 1,5 roku, resp. 13 000 km s mixem EU.
Pro stejné emise CO2 z provozu by bylo třeba mít mix zdrojů elektřiny odpovídající 0,93 kgCO2/kWh. To odpovídá elektřině z hnědého uhlí získané v elektrárně slušné kvality.
Hnědouhelné elektrárny mají měrné emise od 0,8 kgCO2/kWh pro nové bloky elektrárny Neurath v Německu do 1,58 kgCO2/kWh elektrárny Hazelwood v Austrálii.
Pokud někdo nebude spokojen s mými výpočty, pověsil jsem na web excelový soubor, kde si každý může dle libosti měnit parametry výpočtu.
Závěrem
Z mé analýzy je patrné, že z hlediska emisí CO2 se elektromobily určitě vyplatí. A čím více se spravuje mix zdrojů elektřiny (česká energetická koncepce pracuje s postupným odstavováním uhelné elektroenergetiky), tím budou elektromobily výhodnější.
Ale sluší se dodat, že elektromobily v soukromém vlastnictví pro vlastní přepravu jsou a budou pořád řádově horšími zdroji CO2 než hromadná doprava, obzvláště ta elektrifikovaná.
Dobrý den,
byl by prosím někdo schopen ještě spočítat
Dobrý den,
byl by prosím někdo schopen ještě spočítat množství CO2, které bude potřeba na ekologickou likvidaci obou aut?
Berme, že životnost vozidla je 20 let.
Nejhloupejsi argument
Nejhloupejsi argument zastancu spalovaku je, ze EV se nevyplati. Je drazsi nez spalovak a tudiz by ho nikdy nekoupili.
Hned pri druhem nadechnuti se pysni nejakym bavorakem 6-ti valcem, objemem vetsim nez 2 litrova lahev od caco-coly atd.
Me by tedy zajimalo, jak pocitali tu vyhodnost koupe takto draheho auta oproti treba Dacii nebo Hyundai.
Jo, ja zapomel, pry radost z jizdy.
No kdyz prava radost z jizdy, tak jedine EV. neni nic lepsiho, nez jezdit na elektrinu. Nejake spalovaci auto, ani to z Mnichova, mu nesaha ani ke kotnikum.
EV je prvni volba.
Z mna clanok je dobry ale ak
Z mna clanok je dobry ale ak chceme nieco porovnavat tak porovnavajme porovnatelne. Ak hovorim ze e-mobil ma vyfuk v najblizsej elektrarni na fosilne paliva porovnajme to s rovnakym vyfukom aj pri spalovaku.
Berme spotrebu 6litrov/100km benzinu (klasicka 95)potom je vypocet nasledovny:
energia=vzdialenost/vzdialenost na jednotku (km)*energia na jednotku paliva
energia=100km/16,6 * 10kWh/l
energia=60kWh
Takze Ropak spotreboval na 100km 60kWh co je pre EU priemer 60*0,3=18kg co je 180g na 100km
elektromobil- 20kWh*1,20 (straty trasa a nabijanie) 24kWh*0,3=7,2kg co je 72g na 100km
Takze pre EU priemer to za mna vychadza:
SPALOVAK 180gCO2/100km
E-MOBIL 72gCO2/100km
vyborny clanek. je naprosto
vyborny clanek. je naprosto jasne, ze spocitat vsechno do posledniho gramu je nemozne, ale jsem presvedceny, ze zachytil podstatu.