Ranní tisková konference na Ministerstvu životního prostředí přinesla příjemné překvapení. Český stát ode dneška přijímá dotace krajů a obcí na nákup elektromobilů, aut na CNG a plug-in hybridů.
foto: MŽP
Na začátku tiskovky ministr životního prostředí Richard Brabec shrnul co je hlavním důvodem zavádění dotací: snížení znečištění ovzduší, snížení hlučnosti, podpora prodeje alternativ.
Program má návaznost mimo jiné na Národní plán snižování emisí a další vládní dokumenty. Především ale zapadá do komplexu opatření v Národním akčním plánu čisté mobility (NAP ČM), který vláda schválila v listopadu 2015. Ten má mimo jiné za cíl zvýšit v ČR počty aut s alternativním pohonem a rozšířit dobíjecí či plnicí infrastrukturu .
foto: MŽP
„U elektromobilů bude podpora pro osobní auta do 3,5 tuny činit 220 000 Kč, u plug-in hybridů 200 000 Kč a u vozů na CNG 50 000 Kč. Vyhrazených 100 milionů plánujeme rozdělit v poměru 80:20, kde větší část prostředků by měla směřovat na elektromobily a plug-in hybridy a druhá část na auta s pohonem na CNG,“ řekl ministr Brabec.
Žadatelé mohou dále nad rámec dotace získat i příspěvek 10 000 Kč navíc, pokud své staré vozidlo v emisní třídě EURO 3 a nižší dají k ekologické likvidaci a zároveň doloží, že auto vlastnili déle než 2 roky před likvidací.
Brabec přiznal inspiraci dotačními programy z Německa, Rakouska či Francie. Odvážná, ale oficiální představa je, že v roce 2020 by mohlo v ČR jezdit 6000 elektromobilů, 11 000 plug-in hybridů a 50 000 aut na plyn. Podpopřen bude každý projekt plnící podmínky, zasílají se jednoduše poštou.
Je možné budoucí zvýšení alokace až na celkových 150 mil. Nejde o evropské peníze, nýbrž národní zdroje. Nejlepší využití dotace je pro taková vozidla, která jezdí každý den, jde o jejich co největší vytížení. Brabec zmínil dobrou zkušenost s elektromobily a auty na plyn v národních parcích, je to podle něj skvělá reklama.
Richard Brabec nás také příjemně překvapil svými názory na budoucnost osobní mobility a energetiky. Řekl, že elektromobilita je jasný trend, který jde ruku v ruce s decentralizací energetiky. Představuje si, že budoucnost je v solární elektrárně na střeše, která bude dobíjet elektromobil.
Zároveň dodal, že tento pilotní projekt dotací je určen k vyhodnocení pro přípravu budoucího dotačního programu pro fyzické osoby. Jeho zavedení do praxe už ale podle něj bude na další vládě.
to je stará informace,
nově je:
Obce i kraje mohou opět
to je stará informace,
nově je:
Obce i kraje mohou opět žádat o dotace na ekologická auta
Příjem žádostí poběží až do 27. září 2018.
http://dotace.snadno.eu/Elektromobilita.html
Nový e-up od 639 900,- Kč
Nový e-up od 639 900,- Kč bez dotace. S dotací cca nějakých 419tis. Kolik úřadů a institucí bude mít asi zájem?
A teď ještě otázka. Jsou ty EV a plug-in hybridy vůbec dostupné?
Citigo CNG cena cca 300tis.a po dotaci cca 250tis.
Jde o prosazení CNG?
U prezentace MŽp jsem
U prezentace MŽp jsem osobně byl, takže odpověď je jednoduchá – ne, má jít primárně o elektromobily. Bohužel to co jste právě ukázal je klasická politika spalovacího dinosaura VW. Pořizovačka benzín za babku, nafta babka plus něco, CNG babka plus něco víc, ale elektro za 2 babky. Čili problém je u výrobce a jeho cenová politika prosazující spalováky, jedno zda na ropu nebo plyn.
Nákladní verze e-NV200
Nákladní verze e-NV200 spadá do jaké kategorie? Pokud do N1 nad 2,5t, tak ten příspěvek 500tis.Kč vypadá velmi zajímavě…
Víte někdo o
Víte někdo o použitelných elektroautech v kategorii N1 2,5-3,5t s nástavbou a N1 s korbou?
U nás prakticky nic,
U nás prakticky nic, nejdále jsme se dostali ke golfovým vozíkům s korbou pro ZOO nebo městskou údržbu.
Svého času je vyráběla pro USA Avie jako Smith, zda výrobu obnoví po nákupu do Strnadova impéria Czechoslovak Group je ale otázkou.
V zahraniční se s tím taky víceméně jen experimentuje, snad nejdále jsou Mitsubishi+Daimler s Fuso Canter. Zda ho lze koupit a dostat do ČR je však otázkou.
A málem bych zapomněl na prakticky fungující nabídku Greenway ve spolupráci s Moravskou EVC Group, nejen velké dodávky Citroen, dnes fungující jako evropský projekt elektromobilní služby.
Voltia alias GreenWay
Voltia alias GreenWay Operator jde se svými dodávkami i do Polska
a nemaji tam omezeni na
a nemaji tam omezeni na minimalni dojez plugin hybridu. ono urednikum je to stejne jedno, ale kdyby nedejboze dotace zacali platit pro vsechny. tak takovy prius (auris, yaris, lexus…) se stejnyma baterkama jenom se zasuvkou navic, kterou by stejne nikdo nepouzival, by mohl zlevnit o 200tisic 😉
Jo no, to bych yarise hned
Jo no, to bych yarise hned poridil, za nakych 150 000 by ot byl super kauf 😀
a kdyz to dozenu do
a kdyz to dozenu do krajnosti, na starter taky neco ujedete. 🙂 takze staci vyvest zasuvku na dobijeni baterky na kapotu a hned je kazdy vuz levnejsi o dveste tisic. 😉
Zajímavá úvaha. :-).
Zajímavá úvaha. :-).
Nejtěžší bude přepsat řádek v TP. 🙂
by me zajimalo jak dosli k
by me zajimalo jak dosli k tem sazbam.
Odpověď pracovníka MŽP:
Odpověď pracovníka MŽP: Porovnávali podpory v zemích EU, tedy jen ty přímé. V tom jsme nyní v přepočtu na Euro na špici. Ostatní – které tyto země většinou kombinují – ale nemáme (bez DPH, bez silniční daně, bez registračních poplatků, nabíjení zdarma, parkování zdarma atd.). jinak původně uvažovali o 100-150 tis. na elektromobil, následně po konzultacích s elektromobilisty zvedli na 220.
Spiny urednicky…
Spiny urednicky…
Nechápu, proč v kategorii
Nechápu, proč v kategorii N2,nákladní střední vozidlo do 12t nemá vypsané dotace na kategorii plug-in hybrid. Do města by se hodil. Hybridů této kategorie jezdí dost. a) nevím jestli jsou dotace na čistý hybrid b) i plug -in hybrid by se nějaký mohl objevit.
Pred chvili zpravy na CT –
Pred chvili zpravy na CT – podle namestka ministra dopravy (?) se dotace pro FO v dohledne dobe neplanuji.
Na Slovensku dotacia pre
Na Slovensku dotacia pre vsetkych
– BEV 5000eur,
– PHEV 3000eur
…
uz od zajtra 11.11.2016
viac napr.:
http://spravy.pravda.sk/ekonomika/clanok/410521-stat-podpori-kupu-elektromobilu-ci-hybridu-pattisic-eurami/
mimoriadne ma to potesilo.
mimoriadne ma to potesilo. uz som pisal do nissanu či vedia niečo o 40kWh Leafe a vraj sa mozeme bavit iba o aktualnej ponuke, tak zajtra idem kuknut i3.
Skoda že sa dotacia netyka Tesli, musim zrusit rezervaciu.
No 40 kWh leafu se vi hlavne
No 40 kWh leafu se vi hlavne to, ze na ro 2017 se s nim nepocita…
V nadpisu se pise 230tis a v
V nadpisu se pise 230tis a v clanku je 220tis. Prosim o opravu.
Nadpis počítán jako
Nadpis počítán jako dotace + bonus za sešrotování starého auta.
Možná to bude mít ještě
Možná to bude mít ještě jeden efekt. Že i menší města budou lobovat za nabíječky a případně nějaké postaví. Aspoň 32 A Type 2 mennekesy.
o tom rozhodují korporace,
o tom rozhodují korporace, ne politici, jejich zaměstnanci 😉
Hm, třeba můj kamarád,
Hm, třeba můj kamarád, Honza Farský, tohoto času poslanec a bývalý starosta Semil, byl celkem zaujatý možností levného pořízení nabíjecího místa v Semilech. Doporučoval jsem mu právě zřízení zásuvky Type 2 32A.
jaké korporace ? Pokud se
jaké korporace ? Pokud se úřad (nebo kdokoli jiný) rozhodne v obci udělat chademo nebo mennekes, taxsi to tam postaví – příklad Mohelnice, Nový Malín atd – viz. evmapa.
Postavení jednotlivých nabíječek může být iniciativa v podstatě kohokoli.
Spíš se mi na tomto programu nelíbí forma dotace na nákup EV (i když to v podstatě jde stejně z jedné kapsy). Raději bych viděl smysluplný program na rozvoj sítě rychlonabíječek. Většina lidí si ani dotované EV nekoupí, když nebude auto možno použít na delší cestu.
To byla iniciativa a práce
To byla iniciativa a práce pana Ryznara z firmy RPSnet (www.rpsnet.cz). Jeho firma má 4 elektromobily a dobíječky v okolí sídla firmy se jim hodí hlavně pro vlastní potřebu.
a co jako. Vždycky to bude
a co jako. Vždycky to bude něčí iniciativa a samozřejmě, že to dělal zejména pro vlastní potřebu, ovšem třeba N.Malín bych viděl jinak.
Malín že by chtěla obec?
Malín že by chtěla obec? Mají tam nějaké auto na elektřinu?
Samozřejmě jsem vděčný za každou novou stanici, zvláště v mém kraji.
Ano, je to jeho iniciativa,
Ano, je to jeho iniciativa, ale velmi ochotně a !!!bezplatně!!! poskytuje nabíjení komukoliv.
To je na nic, ve státní
To je na nic, ve státní korupci to bude jen další díra na další korupci.
Místo toho by měli dát dotaci obyvatelům, ne opět zkorumpovanému prostředí.
Aha, takže město si koupí
Aha, takže město si koupí elektromobil a dostane na to dotaci = korupce. Občan si koupí elektromobil a dostane na to dotaci = vše je v pořádku?
Nějak mi tahle logika s korupcí uniká. Ne, že by korupce nebyla, ale jak to s tím souvisí?
Mimochodem, až nějaký politik přijde s nápadem na dotaci elektromobilů pro občany, tak ho půl republiky sežere s argumentem, že elektromobily jsou drahý, kupujou si to bohatí lidé nebo rozmařilci jako druhé auto do rodiny. Teď na to navíc ještě dostávají dotaci! A přitom je tady zástup jiných, potřebnějších (důchodci, učitelé, rodiny s dětmi, nezaměstnaní, nízkopříjmové skupiny atd. doplň dle libosti).
Přijít s plošnou dotací bude v českém, navíc těžce závistivém prostředí, hodně těžké. To spíš věřím, že by se mohli ustrnout s nějakou plošnou daňovou úlevou, aby nikdo nemusel brát odpovědnost za vyhodnocování toho, komu dotaci dát a komu ne.
chápu, že
chápu, že nevíš
dotované státní instituce mají tendenci kupovat předražený zboží i s dotacemi
fakt si děláš srandu, že to nechápeš, fakt ještě někdo tak naivní existuje?
Tak mi, jenjo, prosím
Tak mi, jenjo, prosím vysvětli, co získám tím, že koupím auto za předraženou cenu, když je výše dotace jaksi fixní.
Tohle funguje, když někdo dává dotaci např. 30% pořizovacích nákladů. Předražím, je větší dotace (ale musím jaksi i dát víc ze svého).
Pokud instituce nakoupí předražený elektromobily, tak o to víc zaplatí ze svého, dotace bude stejná.
Pokud to takhle instituce bude dělat, není to přeci problém dotace, ale něčeho jiného…
hošánku, tak se podívej,
hošánku, tak se podívej, za kolik se prodávají EV v zemích, kde je dotace a kde není – samozřejmě vyšší cena je tam, kde dotace jsou
korporace na tom vydělávají
fakt je někdo ještě tak naivní?
navíc u flotily aut je korupce často ještě vyšší
korupce nebude prostě jen u Tesly, všichni ostatní výrobci kradou = zvýší cenu tam, kde je dotace
No a co?
Mají se peníze
No a co?
Mají se peníze ztratit ve výdajích státu a jeho správy, nebo jich část věnovat těm bohatším občanům a firmám?
Aspoň se jim zavřou huby, a nebudou se pak snažit správu státu otravovat, když v tom pojedou s nimi!
No, doporučuji se mrknou na
No, doporučuji se mrknou na nějakou diskusi na nějaký server, který navštěvují i jiní lidé než zanícení příznivci elektromobility a Tesel… třeba diskuse na idnes je výživná a zaznívá tam přesně tento typ kritiky… posuzujte věci taky nějakou jinou než svojí optikou…
OT:
mozna zajimavost, nove
OT:
mozna zajimavost, nove predstavena modernizace VW Golf odhalila i jeho elektrickou podobu kde se ma pristi rok zvednout u eGolfu dojezd ze 190 na 300km na nabiti, tedy vetsi baterka
Konečně to nebude parodie,
Konečně to nebude parodie, jenže EV bez infrasturktury stále parodií bude, takže Tesla je jediné uvažovatelné EV auto jako první vůz do rodiny.
Všichni ostatní na řádnou infrastrukturu kašlou, ropní teroristi, nic víc.
A nebude i combi? Protože
A nebude i combi? Protože pak by to začalo být docela i rodinné přibližovadlo…
Hele a maj i 55kWh i3
Hele a maj i 55kWh i3 😉
https://www.facebook.com/kreiselelectric/photos/a.322438724587864.1073741830.310645502433853/688515531313513/?type=3&theater
eGolf 55.7
eGolf 55.7 kWh:
kreiselelectric.com/en/blog/kreisel-e-golf-offers-double-range/
Byl se v Kreiselu alespoň někdo od VW podívat?
Implementované aktivní chlazení baterie je taky velmi důležitá věc pro rychlé nabíjení.
Pokud je info pravdivé: velikost a hmotnost zůstala + chlazení. Takže to asi vážně jde :-). Omezení tedy není v technologiích, ale někde jinde …
No tak udelat by slo bez
No tak udelat by slo bez cetsich obtizi i mnohem lepsi vozitko, jen ta cena by byla trochu jinde nejspis…
Inu každá rána dobrá,
Inu každá rána dobrá, ale já bych přivítal to samé pro fyzické či právnické osoby. A ne to co tu běželo před půl rokem za byrobordel.
Jsem zvědav jak zase budeme před nějakým termínem spěchat a živit darmožrouty místo nějakých jednoduchých a jasných pobídek.
Tak ona ta auta nebudou v
Tak ona ta auta nebudou v ulicích jaksi hned… musí zažádat, po přiznání podpory musí auta vysoutěžit, to všechno bude chvíli trvat…
mezitím se snad síť rozšíří – navíc pokud budou stanice vytížené, bude to stimulovat další výstavbu, nebo si myslíte, že někdo postaví síť proto, aby u nich bylo prázdno?
„Projekty nutno realizovat
„Projekty nutno realizovat do 31.12.2018“ píše se v oficiálních zadávacích podmínkách.
Předpokládám, že to
Předpokládám, že to znamená, že do konce 2018 si musí auto pořídit (utratit peníze). Takže na pořízení mají dost času, resp. můžou taky počkat, co bude na trhu příští rok, i když o auto zažádají už teď… nebo ne?
Žádosti o dotace je
Žádosti o dotace je možné podávat od 10. 11. 2016 do 31. 3. 2017 (nebo do vyčerpání alokace).
negativně to vidim u
negativně to vidim u nabíječek stále obsazeno státní správou !!nebo ne? co vy na to?
negativně to vidim u
negativně to vidim u nabíječek stále obsazeno státní správou !!nebo ne? co vy na to?
Lepší eko úředník s
Lepší eko úředník s razítkem na nabíječce, než důležitý magor v TDI vozidle.
To je slabá útěcha, když
To je slabá útěcha, když přijedu k veřejnému stojanu a nemohu tak jako tak nabít.
je take mozne ze nektere
je take mozne ze nektere radnice pro sva nova EV nechaji zridit pomale stojany CEZu k radnicim, ci nejake vlsatni nabijecky
Ano, takhle už to mají v
Ano, takhle už to mají v jednom městečku, kde ČEZ postavil nabíječku blízko radnice. Nějaký úředník na nabíječce zaparkuje se svým EV hned ráno (prý ho tedy i nabíjí), ale místo aby po dvou hodinách přeparkoval, tak tam visí celý den a odjede až na konci dne.
Když na ně budete
Když na ně budete dostatečně dlouho naléhat, tak se to změní. Jako u Krajského úřadu v Ostravě. Nabíjejí teď z obyčejné zásuvky, kterou si tam vybudovali. Předtím tamní veřejnou dobíjecí stanici ČEZu „okupovali“ každý večer a celý víkend.
A jakmile dostali druhý
A jakmile dostali druhý elektromobil, visely tam neustále oba dva, byť už byly 100x nabité. Nyní je Nissan leaf na své zásuvce vedle a VW eUP má kabel vzadu za budovou pod vraty garáže.