Právě dnes česká vláda schválila Národní plán čisté mobility. Ten má pomoci zlepšit kvalitu ovzduší tím, že připravuje půdu pro podporu alternativních pohonů, zejména elektromobilů a CNG.
foto: BMW
Jedním z nelegislativních úkolů Ministerstva průmyslu a obchodu vyplývajících z nedávné aktualizace Státní energetické koncepce je předložení Národního akčního plánu čisté mobility (NAP CM).
Ten nyní konečně schválila vláda. V obsáhlém dokumentu jsou vyjmenována nejrůznější opatření, která mají podpořit prodej aut s alternativním pohonem v České republice. Zaměřuje se zejména na elektromobily a již dobře uchycený stlačený zemní plyn (CNG).
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Zájemci o Model X mohou v USA získat daňovou úlevu $25 000
Mimo jiné se jedná o:
- Dotace na nákup vozů s nízkými emisemi
- Podpora výstavby infrastruktury
- Zvýšení poplatků za registraci aut s vysokými emisemi
- Zvýhodněné parkování
- Zvýhodnění při nákupu dálniční známky
- Důraz na vozy s alternativním pohonem při státních a komunálních zakázkách
Auta na plyn (CNG, ale i LPG) už dnes v celé Evropě i České republice představují zcela životaschopný byznys. U nás je to zejména díky příchodu Škoda Octavia G-TEC.
Pro srovnání, celkem u nás jezdí už přes 10 000 aut na stlačený zemní plyn, ale pouze něco kolem 600-800 elektromobilů. Ročně se zde prodá zhruba 200 elektromobilů oproti více než 2500 aut na plyn (a toto číslo rychle roste).
Jako zcela klíčovou proto vnímáme spíše podporu elektromobility a navazující infrastruktury. Schválení Národního plán čisté mobility otevírá cestu k nedávno diskutovaným dotacím pro nákup elektromobilů.
Doufejme, že podobně to v budoucnu – při tvorbě konkrétních opatření – uvidí i úředníci a zákonodárci. Jistý náznak už se objevil, když bylo údajně upuštěno od předchozího plánu mít plošnou dotaci na všechny typy alternativ. Pro elektromobily by dotace mohla dosáhnout 150 000 Kč až 200 000 Kč.
Zdravím
Zdravím elektronadšence,
mám prozbu,ví někdo o možnoti nákupu Fiatu 500e v čechách.Podělte se o skušenost jestli ji máte s tímhle mrňavým krasavcem.
Já zatím mám skušenost jen z elektrickou vysokozdvižkou v práci Toyota,máme funglovku a je skvělá,jeji příjezd nejde pomalu slyšet,ale jak se rozjede tak nádherně piští,ten zvuk ji propůjčuje čerpadlo.
A já se prosím připojuji.
A já se prosím připojuji. Podrobil bych ho svému oblíbenému testu na trase Ostrava-Praha a zpět a také dennodenní firemní a rodinné zátěži.
Takže další díl
Takže další díl seriálu, kde ukážete, jak jezdit dálkové trasy s elektromobilem je komplikované, za což může ČEZ, protože na trase nemá síť rychlodobíječek…? Kritiku rychlodobíječek ještě chápu, ale nějak mi není jasný, proč se svěřepě snažíte s elektromobilem jezdit za této situace denně několik set kilometrů a pak na to napsat elaborát…
Neberte to zle, chápu nadšení i zapálení pro věc, ale kdybych byl zástupce ropné lobby a chtěl jsem ukázat, jak je elektromobilita na prd, tak udělám něco podobného jako Vy a napíšu o tom podrobný článek…
Když si to přečte někdo, kdo Vás nezná, tak si klade otázku, jestli elektromobilitě chcete pomoct a nebo naopak uškodit…
Možná už to bude lepší
Možná už to bude lepší a kromě hodnocení vozu bude pochvala ČEZu. Nechejme se překvapit.
P.S. Ne, nenabídli mi dobře placené místo 🙂 Zatím.
napiste mi na
napiste mi na kubisfranta@seznam.cz, mozna bych mohl sehnat 🙂
Pane redaktore, mám na Vás
Pane redaktore, mám na Vás dva dotazy. Jako novinář máte asi lepší informace. Kdy bude k dispozici nový Leaf 30 kwh? A kde jste zjistil, že ta dotace by měla být takhle vysoká? Nemluvilo se ze začátku „jenom“ o 80 000Kč?
Leaf s 30 kWh baterií už
Leaf s 30 kWh baterií už jde objednat. Zeptejte se v Nissanu.
Jak píše čtenář Josef
Jak píše čtenář Josef níže, už teď lze 30kWh Leaf objednat, dostupnost očekáváme později tento rok nebo začátkem příštího. Co se týká té výše dotace, ty odhady se různí, o té částce kolem 200 000 Kč informovala Česká televize.
na http://www.greenway.sk je moc
na http://www.greenway.sk je moc pěkná aktivita – varianta využití „plánované“ několika miliardové pokuty pro VW za tzv. dieselgate, který se následně rozšířil i na beziňáky.
Danou pokutu nenechat utopit někde ve státních rozpočtech, ale donutit VW k investici těchto peněz do vývoje a výroby elektromobilů. Dostat na silnice a do nabídky 1 mil. EV. Takové množství by mělo obrovský vliv na jejich cenu, aktivitu ostatních automobilek a následně i síť dobíjecích stanic. Netřeba žádných dotací. Mě se to moc líbí.
dotace 200tis na
dotace 200tis na elektromobil je naprosta drzost. ja, co jezdim verejnou dopravou, auto nemam, mam tri deti a rozhodne by nejake potesilo, ale nemam ho proto, ze jsem presvedceny ze nejvic pro ekologii udelam, kdyz si zadne neporidim. nemam ho proto, ze je drahe. kdyz budeme dotovat 200tis na elektromobil, stejne si ho neporidim, protoze bych potreboval auto s dojezdem alespom 450km, to zatim na trhu neni a kdyz bude, bude porad drazsi nerentabilni. leda ze by se dotace zvedly na dvojnasobek. … ted kdyz opravdu potrebuji auto, tak si ho proste pujcim, pripadne jedu taxikem. ja, co rocne najezdim kolem 10tis km v peti lidech, z toho autem kolem 1500 navic s plne obsazenym vozem. ja budu prispivat ze svych dani 200 tisic nekomu na teslu, pripadne bmv i3 ve kterem bude obsazenost 1,5 cloveka na auto max. a on bude mit svkely pocit co dela pro ekologii. a bude ucpavat silnice me, ktery sedim v tramvaji casto ve stejne fronte. nechutne. nereknu pul slova na pomoc pri vystavbe dobijecich stanic, navratne dotace, zvyhodnene pujcky na rozjezd biznisu, atd. budiz. ale tohle je proste nefer.
To mi nerikej ze sis jeste
To mi nerikej ze sis jeste nezvykl? Rika se tomu stat. Ten jedine co dela je, ze bere Pepovi a dava Petrovi. Ja byt tebou bych se vic nez nad nejakou 200tis dotaci na elektromobily rozciloval proc mi kazdy mesic stat krade z vyplaty 50%? Na si ale uz zamestnanci zvykli, tak to proste je a zivot jde dal. Co se tyce me tak nejlepsi je prestat nadavat a resit to po svem, cekam te na Belize je nas tu uz dost.
na to se neda zvyknout. da
na to se neda zvyknout. da se na chvilku zapomenout. jen potom, kdyz clovek vidi takovyhle zdanlive genialni napad, tak se mu to zase pripomene…. kdeze me to cekas?
Zrovna veřejná doprava je
Zrovna veřejná doprava je dotovaná až na půdu. Takže spíš by měli být naštvaní lidé jezdící auty na vás 😉
brilantni argumentace. a
brilantni argumentace. a skevla, proc je spravna 200tis dotace na elektromobil. sklanim se nad vasi logikou. kdyz jim stat prispiva na jizdenku na autobus, tak at me prispeje tretinou ceny vozu s nejdrazsi technologii na trhu. uzasne. navic nikde neni napsano, ze zrovna elektromobil je ta spravna a jedina cesta. cest je vice. ano. verejna doprava dotovana je. ale jednak s tim take nesouhlasim ale hlavne silnice, dalnice, obchvaty, nadjezdy prejedzdy tunely a nevim co vsechno se rozhodne nestavi kuli verejne doprave. stavi se kuli enormnimu narustu individualni dopravy. spotrebni dane na benzin, pripadne dalnicni nalepky to rozhodne neufinancuji. takze nevim kdo tady na koho doplaci. divat se z osobniho vozu na lidi v buse a mit o nich predstavu jak na ne prispivate je slusna davka najivity, nebo hlouposti.
Já jsem taky zásadně
Já jsem taky zásadně proti jakýmkoli dotacím a proto mi vadí pokrytecké vymezování uživatelů veřejné dopravy, do které zahučí každý rok mnoho miliard na dotacích, proti nějakým jednorázovým akcím na podporu EV, které notabene stejně asi ani v té výši možná ani nebudou. Nemluvě o tom, že to má být financováno vyšší zdaněním vozů s vysokými emisemi a s tím teda nemám principiální problém.
Otázka kolik vlastně z peněz vybraných na spotřební dani, DPH s pohonných hmot, dálničních známkách, mýtném a dalších poplatcích jde skutečné zpátky do dopravní infrastruktury by mě samotného velmi zajímalo. Na rozdíl od vás si ale spíš myslím, že zpět do infrastruktury toho jde jenom část a zbytek se rozpustí ve státním rozpočtu.
Nemám rád dotace. Ale
Nemám rád dotace. Ale pokud to schválí, tak si pište, že to využiji. Přes kamaráda „ekologicky“ zlikviduji starý diesel (přepíše ho na jiné papíry a prodáme ho) a 200000 na Leaf se hodí.
Podívejte, o mně je
Podívejte, o mně je známo, že dotace považuji za legalizovaný zločin, protože jsou placeny z námi státu nedobrovolně placených daní (pod hrozbou vězení – viz trestní zákoník krácení daně a jiného poplatku, aby tam dostali i sociální a zdravotní pojistné, které ovšem pojistným není, jen sociální a zdravotní daní).
Rád využívám veřejnou dopravu a vždy žasnu, kolik jsou schopni politici a úředníci za ni utratit. Ať jde o MHD nebo o České dráhy. Ovšem dotujeme i aerolinky. Proto jsem vždy raději, když ty peníze dostanou rovnou lidé (nejlépe samozřejmě, kdyby jim je vláda nebrala vůbec) a sami se rozhodnou, kterou z nabízených alternativ zvolí.
U MHD mám totiž kromě její nákladnosti ještě druhý problém, že už 3 roky vozím děti ráno do školy autem (2 roky elektromobilem). Protože uznáte zajisté sám, že je nemravné konat 11 km cestu s přestupy a nenavazujícími spoji v 3.největším městě republiky 60-70 minut (jen díky těžkým aktovkám ji nejezdí na kole).
Ano, být rychleji postaveny dotované rychlonabíječky, bylo by to taky OK. Jenže v podání polostátního ČEZu jich za 2 roky vidíme náhodně pohozených po vlasti české 9. V podání soukromého subjektu na Slovensku jich už rok a půl funguje 15 podél hlavních tahů napříč celou zemí.
A když si k tomu postavíte fakt, že jen na rozjezd spalovací automobilky Hyundai šlo z veřejných peněz 5 miliard přímo firmě a 10 miliard vrazily stát, kraj a města do dopravní infrastruktury, tak to, co nám milostivě vrchnost zatím jen slibuje v desetitisících, když tomu přiložíme svoje statisíce, je v podstatě výsměch. Ale jak říkám, raději si svoje daně vyhodím oknem sám.
nejde nez souhlasit. dotace
nejde nez souhlasit. dotace jsou zlo, at uz v doprave,ac nebo v cemkoliv jinem. pravo nekomu brat a jinemu davat ma byt omezeno na nejnutnejsi ucely. ne na podporu cehokoliv, co nekdo za nas uzna jako potrebne.
Zdravi obcanu statu bych
Zdravi obcanu statu bych jako jedno z nejnutnejsich ucelu byl ochoten pripustit. Zvlast v SM kraji. Podrobnosti o cistote ovzdusi viz. chmi cz. Jo a vyprdnete se na komentare o tematu stehovani narodu jinam za cistsim ovzdusim nebo praci, vyrobit proletariat bez majetku to uz jsme zazili a nebylo to zrovna nejprijemnejsi obdobi pro onen proletariat.
Už jsem to napsal u jiného
Už jsem to napsal u jiného článku, ale podle mě by pro začátek stačili pouze 2 veci:
1) postavit cca 10 skutečných rychlodobiječek s alespoň 4 zásuvkami a stáním pro 4 auta na důležitých trasách.
2) dočasnou úlevu na dani z koupě elektromobilu pro všechny stejnou, hlavně ne žádné přímé dotace nebo povolení parkovat zdarma, či jezdit v pruhu pro autobusy, všechny dotace vytváří jen zlo a závist sousedů
Na vyse uvedený nepotřebuji žádné evropské dotace na to stačí „par“ peněz, ale hlavně to konečně udělat a ne o tom jen kecat.
Naprostý souhlas! Jestli
Naprostý souhlas! Jestli zas nějakej chytrák dostane evropské dotace a místo toho aby postavil těch pár posr*ných dobíječek začne vymýšlet úlevy co nic neřeší a akorát jen ve zdejším Čecháčkově způsobí hromadu závisti, tak děkuju pěkně! Co takhle v rámci úspor zbourat 98% benzínek aby to každej Čecháček měl 30 km na benzínku? Když rovný podmínky, tak rovný podmínky!
Pak by ještě měli EV mít
Pak by ještě měli EV mít reálnou cenu, dle mého názoru cca. o 20% více oproti srovnatelnému modelu, příplatek za malé série a vývoj. Ale nutit automobilky prodávat a propagovat EV nikdo samozřejmě nemůže. Jinak možná právě dotace navyšují cenu EV.
Ropná lobby už se
Ropná lobby už se šprajcuje petrol.cz/aktuality/scs-varuje-proti-akcnimu-planu-ciste-mobility-6124.aspx
Ještě, že mají nyní přistřižená křídla, aféra VW nemohla přijít v lepší dobu 🙂
Je pravda, že nejsem
Je pravda, že nejsem příznivcem dotací, ale když by konečně mohli dávat zase jednou trošku smysl, tak nevěřím tomu, že to dopadne. Určitě bych využil jak plánované dotace na fotovoltaniku na střechu tak na nákup EV. Jinak EV je v současnosti do určité míry také na biopalivo, hlavně když teď na polích část řepky nahradila elektřina,..ehm tedy chci říct kukuřice:-)
No, když si to pozorně
No, když si to pozorně přečtete, tak kritizují zejména podporu CNG, což kritizovat je podle mě dost na místě…
Zasadni otazka: bude jedna z
Zasadni otazka: bude jedna z podminek obdrzeni dotace nutnost nechat sesrotovat nejake stare auto s rekneme euro 3?
iOn a ne iOS lol, ty jabka
iOn a ne iOS lol, ty jabka me uz lezou na mozek 🙂
To nejsou jablka, to je
To nejsou jablka, to je ohryzek.
No já tomu nevěřím. 200k
No já tomu nevěřím. 200k Babík nedá. 🙁
Jinak bych šel do Leafa 2016 hned jak bude.
Také těm 200t nevěřím.
Také těm 200t nevěřím. Mě by pak stačila i předváděčka Leaf 2015(za 550-200t) s 24kwh za předpokladu, že bude opravdu v ČR postaveno těch slíbených 1300 nabíjecích stanic. Pak už dojezd 160 nebo 200km nehraje významnou roli.
30kwh leafa, nebo zoe, pokud
30kwh leafa, nebo zoe, pokud by se tady začala prodávat..
dostat 200 tisic zvyhodneni,
dostat 200 tisic zvyhodneni, okamzite objednavam i3!
Klídek, to bude jen pro
Klídek, to bude jen pro soukromníky, takže by ti to pokrylo tak akorat to DPH u i3ky. Tu si můžes koupit bez DPH už dnes. Ale takový peugeot iOS misto 475 za 275….hmm beru dva.
A jak se prosim da koupit i3
A jak se prosim da koupit i3 bez DPH?
No bud si sam OSVC/firma
No bud si sam OSVC/firma nebo mas znameho OSVC/firmu, zcela bezna vec.
Musíte být především
Musíte být především plátce DPH, což naprostá většina OSVČ není a nechce být. A pokud si myslíte, že nějaký soudný OSVČ si na sebe vezme to, že vám koupí auto jakoby do spotřeby a pak se nechá zavřít, tak jste blázen.
Taky si řikám.. Ale asi
Taky si řikám.. Ale asi spíš myslel, že papá koupí na firmu i3 pro synka a nechá si vrátit dph.
Ano většina to asi tak
Ano většina to asi tak dělá! Ono je pravdou, že snížit výkaz danového přiznání se dá různě. Znám malého podnikatele, jenž už před lety dokázal přejít u svých tří firemních vozidel přejít z nafty na CNG, a firemní zisk mu nijak neklesl. Rodinní příslušníci používají elektroskutry a pokud by se našla vhodná vozidla tak by i dále přešel z CNG na elektro, nemusel by platit plyn a spotřebu el. by zahrnul do běžné kalkulace firmy. Dojezd vozidla by mu stačil pouze dvě stě km na jedno dobití.
Pak by pro něj mohl být
Pak by pro něj mohl být ideálním kandidátem Mercedes-Benz B ED.
Nu asi by Mercedes-Benz BED
Nu asi by Mercedes-Benz BED byla pro ně i významná firemní reklama. Zatím své výrobky a zboží rozváží Renaulty Kango CNG. Až k nim ted půjdu pomoci zkusím to panu majiteli nabídnout, možná by zetáčci měli i důvod firmu vést dál stejně úspěšně jako současný zatímní majitel.
A navíc ho ještě
A navíc ho ještě účetně odepíše.
Těžko by se prokazoval nájezd osobního užívání když si podnikatel nechá jedno staré soukromé vozidlo – určitě taková vozidla najdete i mezi zdejšími diskutéry.
Neznam OSVC co by nebyl
Neznam OSVC co by nebyl platce DPH a neni to z jejich vule samozrejme. Stat vas donuti jakmile mate prijem 1M coz ma kdekdo dneska. Je to asi rodina od rodiny ale jen v mem okoli mam 6 lidi OSVC vcertne me, tak sem mozna zdeformovany.
Záleží co děláte. Pokud
Záleží co děláte. Pokud provozujete například malo/velkoobchod, tak samozřejmě ten 1M obrat nutný pro povinné přihlášení k DPH překročíte velmi rychle a k tomu všechny ty papírovací orgie, co se k s tím pojí. Otázka je, do jaké míry je na toto vhodná právní forma zrovna OSVČ, kde mimo jiné ručíte veškerým svým majetkem a ne třeba s.r.o.. Takových OSVČ je ale menšina.
A pro samotné odečtení plného DPH z kupní ceny je vyžadováno, aby vozidlo bylo provozováno výhradně k podnikání a to je potřeba doložit knihou jízd. A rovna po tomhle se FÚ vozí docela rád.
Ano souhlasím, je to jak
Ano souhlasím, je to jak píšete. V praxi to ovšem funguje jinak a rozhodně se nejedná o nějaké podvody kde by se člověk každý rok klepal esli na něj nedojde daňová kontrola.
O klepání jsem nic
O klepání jsem nic neříkal. Jenom se snažím tlumit naivní představy některých lidí, že stačí být OSVČ a všechno si hned zázračně odepíšete z daní a ještě to necháte užívat někoho jiného. Tak to prostě nefunguje.
Bohužel představy tohoto
Bohužel představy tohoto typu nebo že si to dá „podnikatel do nákladů“ atd., jsou velice rozšířené. Viděl bych za tím typicky českou vlastnost – závist.
Mě osobně by ani 100t(spíš tak polovic – DPH se vrací v poměru užití soukromé/firemní) vratka na DPH nevyvážila všecky ty starosti s registrací k DPH.
od noveho roku se budu
od noveho roku se budu snazit abych opet nebyl platcem, a pokud to nahodou nedopadne tak proste ucetne poputuju o 200km „niz“ do Nemecka
jsem osvc, jsem platce a auto mam „bez dane“ a uzivam ho pro soukrome ucely, vpodstate prevazne pro soukrome ucely, zadny problem v tom neni a vlastne nikdy skoro nebyl (problemem bejvavalo N1 a nesmyslna kmniha jizd v appirove podobe, to us je ale par let minulost) problem je dnes spise jista osoba ktera z podnikani v CR dela tak byrokraticky slozitou a nebezpecnou vec, ze bejt platce se v tomhle state od 1.1.16 stane ruletou kdy za chybu druhe strany muzete platit i desitky tisic na pokutach spravci dane, jiz ted vpodstate spousta z nas odvadi DPH anis by mela treba proplacene faktury a stat s tim nic nedela a spise hazi dalsi klacky pod nohy, holt kdys je to slozite, tak se jde o dum dal 🙂
vpodstate kdokoliv kdo v CR splni zakonnou podminku pro platcovstvi diky obratu za 12 mesicu nad 1 mega, tak se mu vetsinou vyplati si ucetnictvi prevezt k sousedum, misto 10-20 tisic za ucetniho pak plati 500 ecek v Nemecku kde ma mnohem mensi birokracii