Volkswagen Nová California je sériově vybavena posuvnými dveřmi na levé a pravé straně – je díky tomu ještě flexibilněji využitelný, než dosud. Nová California bude jako první kempovací vůz značky Volkswagen Užitkové vozy nabízena s plug-in hybridním pohonem všech kol.
California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než 280 000 vozů. Základem modelu Nová California je dlouhá verze Multivanu. Volkswagen Užitkové vozy kempovací vůz nově zkonstruoval ve všech oblastech.
Nová California je díky tomu ještě prostornější, chytřejší, promyšlenější, mnohostrannější a udržitelnější. Přebírá koncepci od svých ikonických předchůdců a plynule tak navazuje na jeden z mimořádně úspěšných příběhů v automobilovém průmyslu.
Značka Volkswagen Užitkové vozy samozřejmě zachovala typické prvky modelu California, jakými jsou výsuvná střecha nebo interiér promyšlený až do posledního detailu. A je samozřejmé, že Nová California je zároveň prostorným MPV pro každodenní provoz, který se během okamžiku může proměnit v kempovací vůz pro nejlepší životní výpravy.
To vše nyní funguje ještě lépe díky nejmodernějším pohonům, asistenčním systémům a informačním a zábavním funkcím ve spojení s novým uspořádáním kempovacího vozu. Všechny verze modelu California budou poprvé dodávány se dvěma posuvnými dveřmi v sériové výbavě, což nabízí ještě mnohostannější možnosti využití.
Další novinkou použitou v modelu Nová California je plug-in hybridní pohon. Díky němu se kempovací vůz promění na přechodnou dobu v elektromobil, který současně umožňuje jízdu na dlouhé vzdálenosti. Předprodej modelu Nová California, a s ním i budoucnost nejúspěšnějšího kempovacího vozu všech dob, začne v červnu.
„Beach“, „Coast“ a „Ocean“ – správný kempovací vůz pro každou situaci
Volkswagen Užitkové vozy bude model Nová California nabízet ve verzích „Beach“, „Beach Tour“, „Beach Camper“ (s kuchyňkou v zádi), „Coast“ a „Ocean“ (vždy s plnohodnotnou kuchyňskou linkou na straně řidiče)*. Zákazníci tak budou mít znovu k dispozici kompletní rodinu kempovacích vozů, která splňuje nejrozmanitější nároky a hodí se pro nejrůznější životní situace.
Nová California je navíc jedním ze tří pilířů největší nabídky kempovacích vozů od německého výrobce automobilů. Dalšími dvěma pilíři jsou Caddy California v nižším segmentu a o třídu větší Grand California. Nová California je v celkové nabídce nejvšestrannějším modelem, který zastane funkce víceúčelového prostorného vozu pro každodenní provoz a propracovaného kempovacího vozu pro volný čas.
Vždy s výsuvnou střechou, vždy se dvěma posuvnými bočními dveřmi
Všechny verze modelu Nová California mají společnou výsuvnou střechu s předním oknem/ velkým otvorem vpředu a dvěma dalšími okny v bočních skládacích stěnách výsuvné střechy (všechna okna mají síť proti hmyzu). Dalším společným prvkem jsou posuvné dveře na levé a pravé straně – u modelu California 6.1 byly ve stupních výbavy „Coast“ a „Ocean“ jen na straně spolujezdce.
Nová California proto nyní v každodenním provozu nabízí možnost nastupování a nakládku z obou stran. Při cestování lze navíc poprvé používat obě strany vozidla jako terasu pod širým nebem. Zákazníci si přitom mohou pro pravou nebo levou stranu objednat markýzu, která je ochrání před deštěm či přemírou slunečního svitu.
Rovněž nová jsou samostatná sedadla místo lavice vzadu. To znamená, že nyní mohou být drahá jízdní kola přepravována i uvnitř vozu a sedadla lze navíc jednotlivě rozmístit podle individuálních preferencí. V neposlední řadě jsou všechny vozy Nová California od verze „Beach Tour“ vybaveny rovněž zcela nově vyvinutou kempovací ovládací jednotkou na střešním sloupku C na straně spolujezdce.
Displej slouží k ovládání a kontrole veškerých kempovacích funkcí. Alternativně lze funkce ovládat prostřednictvím příslušné nabídky informačního a zábavního systému nebo pomocí aplikace „California“ na chytrém telefonu.
Jak dokonale je Nová California ve všech oblastech promyšlena, ukazuje názorně jeden malý technický detail: Všechny vnitřní LED svítilny a prvky dekoračního osvětlení interiéru je možné krátkým dvojitým poklepáním na jeden z mnoha spínačů osvětlení vypnout najednou. Je to funkce, kterou člověk často marně hledá dokonce i v luxusních hotelech.
Základem modelu Nová California je Multivan
Technickým základem všech verzí modelu Nová California je inovativní platforma MQB, kterou sdílí s dlouhou verzí aktuálního modelu Multivan. Kempovací vůz má vnější délku 5173 mm (předchůdce: 4904 mm), vnější šířku bez vnějších zpětných zrcátek 1941 mm (předchůdce: 1904 mm) a vnější výšku 1990 mm včetně výsuvné střechy v uzavřeném stavu.
Vnější výška je identická s předchůdcem a umožňuje vjezd do podzemních garáží a parkovacích budov. Vůz stojí na dlouhém rozvoru náprav 3124 mm, což v porovnání s předchůdcem vytváří ještě prostornější interiér. Při zavřené střeše je výška interiéru 1297 mm, při otevřené výsuvné střeše se zvětší na 2108 mm.
Díky platformě MQB je pro model Nová California k dispozici široké spektrum asistenčních systémů zvyšujících úroveň bezpečnosti a komfortu – škála sahá od asistenta pro odbočování vlevo až po „Travel Assist“ umožňující částečně automatizovanou jízdu, což zvyšuje komfort při cestování na dlouhé vzdálenosti.
První California s plug-in hybridním pohonem a pohonem všech kol 4MOTION
Nová California bude nabízena ve třech různých motorizacích, které lze kombinovat se všemi stupni výbavy, a které jsou vždy spojeny s dvouspojkovou převodovkou DSG s automatickým řazením. Volkswagen Užitkové vozy nabízí pro model Nová California hospodárný čtyřválcový turbodiesel s přímým vstřikováním paliva (TDI) a nejvyšším výkonem 110 kW.
Vysoký točivý moment poskytuje také přeplňovaná zážehová jednotka s přímým vstřikováním paliva (TSI), která je v modelu Nová California vyladěna na nejvyšší výkon 150 kW. Jak TDI, tak i TSI pohánějí přední kola. Novinkou v modelové řadě California je nový plug-in hybridní pohon (eHybrid), který dosahuje nejvyššího celkového výkonu 180 kW.
Nová California je v rámci koncernu Volkswagen prvním modelem na platformě MQB, který kombinuje plug-in hybridní motorizaci s pohonem všech kol 4MOTION. Plug-in hybridní pohon promění model Nová California v každodenním provozu přechodně na elektromobil.
Vysoká hospodárnost kombinace elektromotoru a technicky vyspělého TSI (1.5 TSI evo2) umožňuje navíc velmi dlouhý celkový dojezd. Výhodou je také nejvyšší přípustná hmotnost přívěsu až 2000 kg. Nová California eHybrid 4MOTION se tak stane ideálním partnerem všech světoběžníků, zimních cestovatelů a rekreantů přepravujících lodě nebo motocykly na přívěsu.
Dvoubarevné lakování – u modelu California kultovní záležitost
Na celém světě není žádný jiný vůz, u něhož by bylo dvoubarevné lakování takovým kultem jako u modelů Bulli, a tím i u modelu California od značky Volkswagen Užitkové vozy.
Pro model Nová California budou jako alternativa k celkem jedenácti jednobarevným lakováním nabízeny následující dvoubarevné varianty (barvy v pořadí nahoře/dole): „stříbrná Mono“„metalický lak oranžová Energetic“, „perleťový lak černá Deep“/„metalický lak červená Fontana“ a – exkluzivně pro model Nová California – nová kombinace barev „nemetalický lak bílá Candy“/„metalický lak modrá Starlight“. Třívrstvé skládací stěny výsuvné střechy je možné nakonfigurovat ve třech odstínech: „hnědá Toffee“, „modrá Glacier“ a „šedá Basalt“. Zákazníci mají kromě toho pro model Nová California na výběr sedm různých kol z lehké slitiny s průměrem ráfku 16, 17, 18 nebo 19 palců.
Modelová řada Nová California nabízí správnou variantu pro každého zákazníka
Pět verzí modelu Nová California bylo koncipováno tak, aby dokázaly nabídnout odpověď na co nejvíce životních i cestovatelských scénářů. V porovnání s předchůdcem je nový model vzadu vybaven vyjímatelnými samostatnými sedadly (s hmotností po 24 kg) místo zadní lavice. Pod každým samostatným sedadlem, a platí to i pro sedadla řidiče a spolujezdce vpředu, se nacházejí praktické výsuvné schránky. Větší počet 45W rozhraní USB-C zajistí, že se přenosná zařízení nikdy nevybijí. Pět verzí podrobně*:
- California Beach: Základ tvoří California Beach homologovaná jako osobní automobil – v podstatě se jedná o Multivan s manuálně výsuvnou střechou. California Beach nabízí šest sedadel (2+2 samostatná sedadla ve druhé a třetí řadě) a dvě lůžka pod výsuvnou střechou, která se otvírá a zavírá manuálně pomocí nového mechanismu se snadným ovládáním. Střešní lůžko ve vzdušné výšce má ve všech verzích modelu Nová California rozměry 2054 x 1137 mm a je vybaveno komfortní matrací s kvalitními talířovými pružinami.
- California Beach Tour: Druhým stupněm výbavy je California Beach Tour. Tato verze je stejně jako varianty „Beach Camper“, „Coast“ a „Ocean“ sériově vybavena otočnými a výškově nastavitelnými sedadly řidiče a spolujezdce vpředu, dvěma ergonomicky optimalizovanými skládacími židlemi v zadních výklopných dveřích, osvětlením ve výsuvné střeše (včetně lampičky s ohebným ramenem a 45W rozhraními USB-C), posuvnými okny v posuvných dveřích na levé i pravé straně a zcela nově vyvinutou ovládací jednotkou kempovacích funkcí (displej) na střešním sloupku C na straně spolujezdce. „Beach Tour“ má navíc dodatečnou akumulátorovou baterii pro kempování (LiFePo s kapacitou 40 Ah). Pětimístná Nová California Beach Tour je vzadu vybavena třemi samostatnými sedadly. Opěradla obou krajních zadních sedadel lze – na rozdíl od verzí „Beach“ a modelu Multivan – kompletně sklopit dozadu. To je nezbytný předpoklad pro vytvoření dalších dvou lůžek v obytném prostoru. California Beach Tour má navíc ještě jednu rozkládací matraci (1980 x 1330 mm), která se položí na rozložená samostatná sedadla. Nepoužívaná matrace se složí a slouží jako kompaktní kryt zavazadlového prostoru. Také „Beach Tour“ má homologaci osobního automobilu. Od stupně výbavy „Beach Tour“ mají navíc všechny verze modelu Nová California ve své výbavě sklopný stůl (za jízdy je aretován v zavazadlovém prostoru).
- California Beach Camper: Nomen est omen – California Beach Camper má již klasickou homologaci obytného vozu. Stejně jako „Beach Tour“ má pětimístný interiér, ale navíc je vybavena mimořádně kompaktní kuchyňkou a 230V zásuvkou pro připojení k vnější elektrické síti v kempu. Kuchyňka s jednohořákovým plynovým vařičem, výsuvným příborníkem a dalšími úložnými prostory se nachází v pevně namontovaném modulu v zavazadlovém prostoru. Před použitím se kuchyňka vysune dozadu při otevřených zadních výklopných dveřích, které současně slouží jako ochrana před deštěm.
- California Coast: Čtyřmístná California Coast je vzadu vybavena dvěma samostatnými sedadly, plnohodnotnou kuchyňskou linkou na straně řidiče a druhou akumulátorovou baterií pro kempování (LiFePo, celkem 2 x 40 Ah). To samé platí pro verzi „Ocean“. Kuchyňská linka byla kompletně nově vyvinuta. Jedním z rozdílů oproti předchůdci je skutečnost, že kuchyňská linka se skříňkami, dřezem a jednohořákovým plynovým vařičem nabízí díky větší vnější délce modelu Nová California podobně hodně místa jako její obdoba v předchozí generaci, aniž by však vyčnívala tolik dopředu. A to má mnoho výhod: zůstává prostor pro nastupování a vystupování posuvnými dveřmi vlevo; řidiči vyššího vzrůstu mají výrazně více prostoru pro nastavení optimální polohy sedadla; nyní navíc i výškově nastavitelné sedadlo řidiče může být kromě toho také kompletně otočeno o 180 stupňů; a vznikl prostor pro chladničku, která se otevírá stejně jako v modelu Grand California dopředu jako výsuvná přihrádka. Chladnička se díky tomu nejen ještě lépe používá, ale je k ní přístup i zvenku, odkud si lze snadno vyndat snídani nebo chlazené nápoje, případně je do chladničky vložit. Rozkládací lůžko v obytné zóně má rozměry 1980 x 1060 mm. Po rozložení je mimořádně stabilně uloženo na jednom ze sklopených sedadel vpravo a vlevo na stupni integrovaném do kuchyňské linky. I California Coast má samozřejmě homologaci obytného vozu.
- California Ocean: „Ocean“ byl vrcholnou verzí již v předchozí modelové řadě. Bez omezení to platí i pro model Nová California. Oproti verzi „Coast“ je rovněž čtyřmístný „Ocean“ sériově vybaven mnoha dodatečnými detaily. Mezi tyto prvky patří mimo jiné exkluzivní čalounění sedadel tkaninou „Mélange Raven“ z recyklovaného materiálu (na opěradlech předních sedadel je přitom vyšitý nápis „California“), vyhřívání sedadel řidiče a spolujezdce vpředu, horkovzdušné nezávislé topení, automatická klimatizace „Climatronic“, velká stropní odkládací schránka nad zavazadlovým prostorem a dekorační osvětlení kuchyňské linky. O pět litrů větší je nyní nádrž na čerstvou vodu s objemem 28 litrů (ve verzích „Coast“ a „Ocean“). Obě verze mají navíc praktický venkovní skládací stůl využitelný i uvnitř nebo jako prodloužení pracovní desky a další 230V elektrickou zásuvku pro připojení elektrické varné desky k vnější elektrické síti.
Nové prostorové uspořádání verzí „Beach“
„Beach“, „Beach Tour“ a „Beach Camper“*: California Beach má stejný koncept interiéru jako Multivan. Opěradla samostatných sedadel vzadu jsou zde sklopná dopředu, nikoli dozadu. Od stupně výbavy California Beach Tour jsou však opěradla krajních sedadel navíc sklopná také kompletně dozadu, takže nad nimi může vzniknout rovná plocha lůžka.
Rozložitelná komfortní matrace se ve verzích „Beach Tour“ a „Beach Camper“ jednoduše položí přes sklopená sedadla a zadní podložku. U všech verzí od „Beach Tour“ byl zdokonalen také systém zatemnění. Značka Volkswagen Užitkové vozy vyvinula pro zadní boční okna odnímatelné odkládací kapsy „California“, které se jednoduše zavěsí v horní části okna a zakrývají celou jeho plochu.
Za jejich vnější stěnou připevněnou zdrhovadlem jsou přístupné různě velké odkládací police pro oblečení a všechny myslitelné potřeby. Do rámů oken posuvných dveří a zadních výklopných dveří jsou integrovány praktické rolety. Na zakrytí oken předních dveří je použit osvědčený koncept zatemnění, které se připevňuje k rámu dveří magnetem.
Ve verzích „Coast“ a „Ocean“ má materiál použitý pro zatemnění i tepelně izolační funkci. Zatemnění předního okna je nyní připevněno prostřednictvím integrované tyčové konstrukce ve výřezu okna. V modelech California Coast a California Ocean má i toto zatemnění novou tepelně izolační funkci.
„Beach Camper“ s výsuvnou zadní kuchyňkou: California Beach Camper je vzadu vybavena pevně nainstalovanou kuchyňkou, která nabízí dvě výsuvné přihrádky. Do horní výsuvné přihrádky je integrován plynový vařič společně s malou odkládací plochou.
Ve spodní výsuvné přihrádce jsou příborníky a velké odkládací police pro nádobí. Na levé straně kuchyňského modulu se nachází technický box, který je vybaven mimo jiné 230V elektrickou zásuvkou pro připojení k vnější elektrické síti (napájení prostřednictvím 300W měniče) a elektrickým odjišťováním hlavice tažného zařízení.
Nové prostorové uspořádání verzí „Coast“ a „Ocean“
„Coast“ a „Ocean“ s postranní kuchyňskou linkou: Modely California Coast a California Ocean mají všestranně využitelnou kuchyňskou linku. Ve verzi „Coast“ má kuchyň dva dekory „Platin Sandwick“ (světlá horní část) a „Raven Brushed“ (tmavá spodní část). „Ocean“ se v horní části odlišuje od verze „Coast“ světlým dekorem „Frizo Sandwick“. Skříňky se svým ikonickým designem a použitím osvědčených odlehčených materiálů podobají skříňkám v předchozím modelu, nabízejí však ještě praktičtější rozdělení vnitřního prostoru.
Při pohledu od zadních výklopných dveří se na levé straně znovu nachází skříň s policemi. Jsou zde také pojistky pro obytný prostor. Dříve zde byl přístup pro výměnu plynové lahve, ta je ale nyní přístupná mnohem snadněji dvířky v zavazadlovém prostoru.
Pod skříní se nyní nachází plnicí hrdlo nádrže na čerstvou vodu, která je uložena mimořádně bezpečně. Hned vedle bylo integrováno připojení pro venkovní sprchu. Verze „Coast“ a „Ocean“ využívají v uspořádání kuchyně geniálně praktický koncept předchozího modelu také po stranách. Přesto je všechno nové a ještě promyšlenější.
Místo hluboké šatní skříně je nyní vlevo umístěna skříň s posuvnými dveřmi, která nabízí prostor například pro kuchyňské potřeby. Po pravé straně začíná pracovní deska, která zakrývá vařič a dřez. Pod ní se nachází další skříň s odkládacími policemi. Chladničku předchůdce, která se otvírala směrem vzhůru, nahradila nyní mnohem praktičtější výsuvná chladnička ve stylu modelu Grand California.
Vzhledem k tomu, že kuchyňská linka již nesahá až bezprostředně k sedadlu řidiče, vznikl zde dodatečný prostor, který lze využít například pro variabilní „venkovní skládací stůl“. Směrem ven je nyní možné stůl připevnit ke kuchyňské lince, aby posloužil jako praktická odkládací plocha. Směrem dovnitř může být využit také jako malý jídelní stůl nebo směrem k sedadlu řidiče jako prodloužení kuchyňské pracovní plochy.
Tříprostorový koncept
Díky dvěma posuvným dveřím prezentuje Volkswagen Užitkové vozy s modelem Nová California nový tříprostorový koncept pro kempování. Prostorný interiér a venkovní prostory před posuvnými dveřmi na levé a pravé straně přitom v létě splynou v jeden životní prostor v přírodě.
Prostor první – obytná zóna modelu Nová California: Celý interiér za předními sedadly otočnými o 180 stupňů (od verze „Beach Tour“) je v každodenním provozu jako obvykle flexibilně využitelným prostorem pro cestující. Díky variabilním sedadlům lze nyní uvnitř vozu přepravovat ještě snadněji než dosud i sportovní prkna nebo jízdní kola.
Je-li Nová California používána jako kempovací vůz, může být sedací zóna bleskurychle přeměněna na lůžko pro odpočinek nebo uspořádáním sedadel proti sobě vznikne prostor pro společné stolování či hry. Masivní zadní lavice předchozího modelu byla v modelu Nová California nahrazena variabilními samostatnými sedadly o hmotnosti pouhých 24 kg. Díky výsuvné střeše má interiér pozoruhodnou maximální výšku 2108 mm.
Prostor druhý a třetí – terasy modelu Nová California: Pravá strana vozidla s posuvnými dveřmi nabízí stejně jako předchůdce v každodenním provozu bezpečné nastupování a vystupování na straně k chodníku. Patřičně bezpečná a snadná je i nakládka a vykládka. Při kempování se pak tato zóna podobně jako u předchozího modelu California 6.1 promění v rozšířený prostor pod širým nebem v přírodě.
Novinkou u modelu Nová California jsou však posuvné dveře také na straně řidiče, které zpřístupňují další venkovní prostor. Vzhledem k tomu, že se kuchyň a zvenku přístupná chladnička nacházejí právě na této straně, bude tato zóna pravděpodobně využívána ve většině případů ke stolování nebo trávení večerů – téměř jako terasa.
Pro zajištění co největší variability může být proto markýza objednána pro pravou nebo levou stranu vozidla. Je-li markýza umístěna na straně kuchyňské linky, může být na pravé straně napnuta například sluneční plachta, která vytvoří v této zóně stín pro hraní nebo čtení. Dvoje posuvné boční dveře výrazně rozšiřují možnosti využití modelu Nová California jako vozu pro každodenní provoz a všestranně variabilního kempovacího vozu ve volném čase.
Ovládání prostřednictvím kempovací ovládací jednotky, chytrého telefonu nebo informačního a zábavního systému
Digitální ovládání kempovacích funkcí: Všechny funkce významné pro kempování jsou ovládány prostřednictvím 5“ dotykového displeje, který tvoří novou ovládací jednotku kempovacích funkcí na střešním sloupku C na straně spolujezdce. Mezi ně patří informace o stavu čerstvé i odpadní vody, funkce osvětlení interiéru včetně dekoračního osvětlení či ukazatel stavu napájení elektrické soustavy, chladničky a nezávislého topení.
Model Nová California lze navíc na displeji přepnout do „kempovacího režimu“, který například na odstavné ploše v kempu automaticky deaktivuje funkce „Coming home“ a „Leaving home“ při odemknutí a uzamknutí vozidla. Současně lze většinu těchto funkcí ovládat také prostřednictvím aplikace „California“ na chytrém telefonu nebo volbou příslušné nabídky v informačním a zábavním systému. V informačním a zábavním systému je navíc možné aktivovat ukazatel sklonu pro snadnější vyrovnání kempovacího vozu do vodorovné polohy.
Předprodej
Předprodej modelu Nová California bude zahájen v červnu 2024 a první vozy budou zákazníkům dodány ve druhém pololetí.
zdroj: tisková zpráva
Šen-čen … první velkoměsto, kde je víc kabelů rychlonabíječek než hadic s fosilem.
Město má o trochu víc obyvatel než ČR.
Jak tady psal nedávno jeden odborník (na minulost), osobní elektromobilita prý skončila… Tak v Šen-čenu se o tom ještě evidentně nedozvěděli😃🌞🔋👍
Tak především v Šen-čenu se nejezdí autem. Počet provozovaných aut je menší, než v desetkrát menší Praze. A s ohledem na nutnost vyhrát v loterii oprávnění si vozidlo pořídit, se to rozhodně jen tak nezmění. A vzhledem k těmto restrikcím si může strana diktovat cokoliv, klidně můžou vyžadovat barvu z ryzího zlata, nebo vysušené indiánské tsantsy na kapotě. Vůbec o ničem to nevypovídá.
Pro Runnču…. Teď napíšu dvě věci kterýma si nejsem jistej:
1. U nás (na venkově) jezdí hodně zhruba 20% lidí v ojetinách na pražských SPZ. Jseš si jistý, že nejsou v pražáckých statistikách?
2. Na EV dostaneš papíry kdekoliv v Číně okamžitě bez čekání, losování?
1. Jsou. Stejně jako v Šen-čenu, kde je registrován cca trojnásobek aut, než tam reálně jezdí. Parkovacích míst je cca polovina, než registrovaných aut.
2. Soukromá auta se v Šen-čenu losují.
pro Runnču.. . Chceš říct, že má městská správa v Šen-čenu stejný přístup jak k jeduprdům, tak k elektromobilům?
Nevěřím. Máš odkaz na zdroj?