Symbioz spojuje to nejlepší z nabídky značky Renault v segmentu C, pokud jde o modularitu, konektivitu a efektivitu, jako kombinace know-how a inteligence, která má usnadnit život na palubě na krátkých i dlouhých cestách.
Model Renault Symbioz je zaměřen na velmi širokou zákaznickou základnu. Především pro rodiny, které hledají prostornost, modularitu, modernu a efektivitu. Ale také pro firemní vozové parky, které hledají elektrifikaci a nízké TCO (celkové náklady na vlastnictví vozu). Pro obě kategorie zákazníků vítězná kombinace bez kompromisů.
Symbioz posiluje pozici značky Renault v segmentu C a zaujímá pozici mezi modely Captur a Austral. S délkou 4,41 m tento nový model doplňuje „hybridní“ řadu E-Tech, do které již patří Arkana (4,57 m) a Austral (4,51 m), a také „elektrickou“ řadu E-Tech s modely Megane a Scenic E-Tech electric. To posiluje strategickou provázanost značky Renault, která reaguje na celou škálu přání motoristů tím, že vytváří dvojí modelovou řadu se specializovanými platformami.
Symbioz je vybaven nejlepšími technologiemi značky Renault. Nechybí multimediální systém OpenR Link s integrovanými službami Google a panoramatická střecha Solarbay s nastavitelnou průhledností. Ve verzi Iconic je vybaven 29 jízdními asistenty nejnovější generace pro maximální bezpečnost a komfort jízdy.
SOUVISEJÍCÍ: Hybrid Renault Rafale E-Tech přichází do Česka
Objem zavazadlového prostoru až 624 litrů, který je při dané délce vozidla nevídaný a který je navíc modulární díky posuvné zadní lavici a rovné podlaze při jejím sklopení, řadí Symbioz na špičku ve své třídě. To vše při zachování kompaktnosti a agility. Je to ideální kombinace všestrannosti, městského provozu a rodinného života.
Symbioz je nový rodinný vůz, který je šetrný k životnímu prostředí a zároveň úsporný v provozu. Váží necelých 1 500 kg a je vybaven hybridním pohonným ústrojím E-Tech full hybrid 145, jehož spotřeba paliva a emise jsou na nejlepší úrovni na trhu díky exkluzivní, mimořádně účinné technologii, která se od uvedení na trh v roce 2020 neustále zdokonaluje.
Po modelech Arkana, Megane E-Tech elektrický, Austral a Scenic E-Tech elektrický doplňuje Symbioz kompaktní řadu vozů Renault a uzavírá kapitolu snahy značky Renault získat zpět segment C.
Symbioz je postaven na prodloužené verzi platformy CMF-B, kterou používají modely Clio a Captur (segment B) a Arkana (segment C), má vyvážené proporce, dokonce i zadní převis, díky němuž má velký objem zavazadlového prostoru, dodává celkovým liniím plynulost. Záď vyvažuje moderní, agresivní přední část, kde se vysoká, horizontální kapota setkává s výrazně kolmou přední částí.
Na přídi i zádi vozu Symbioz jsou patrné plastické linie nového designového jazyka značky Renault, které lemují boční strany vozu, jež byly jemně a střízlivě upraveny.
Přední a zadní část vozu se vyznačuje výraznými hranami, které lámou světlo, podtrhují obrysy vozu a působí velmi rafinovaně. Nové logo Renault je všudypřítomné. Může být kompletní, uprostřed mřížky chladiče, vertikálně rozříznuté na dvě části, aby tvořilo světelný podpis, nebo se může stát motivem grafické animace mřížky chladiče.
Symbioz se svou délkou (4,41 m) a šířkou (1,79 m), která je pro vozidlo segmentu C dostačující, nabízí agilitu, aniž by byl omezen vnitřní prostor nebo objem zavazadlového prostoru, což je jedna z hlavních předností vozu na trhu. Symbioz je všestranný vůz, který představuje ideální kompromis mezi rodinným využitím a městskou agilitou
Příkladná modularita
Zadní lavice posuvná v rozsahu 16 cm nabízí cestujícím na zadních sedadlech prostor pro kolena 221 mm, přičemž objem zavazadlového prostoru v této konfiguraci zůstává 492 litrů. Pokud nejsou zadní sedadla obsazena dospělými osobami, lze zadní lavici posunout dopředu a zvětšit objem zavazadlového prostoru až na 624 litrů.
Při úplném sklopení zadních sedadel (2/3-1/3) pak až na 1 582 litrů. Přístup k rovné podlaze je usnadněn absencí hrany, což umožňuje snadné nakládání objemných předmětů. U rodinného modelu je to obzvláště vítaná vlastnost.
Objem úložných prostrorů pro cestující činí celkem 24,7 litru, z toho 7 litrů připadá na samotnou přihrádku před spolujezdcem. A konečně pro nabíjení a konektivitu jsou k dispozici dvě zásuvky USB C vpředu a další dvě vzadu. Verze Techno, Esprit Alpine a Iconic jsou navíc standardně vybaveny indukční nabíječkou chytrých telefonů.
Více světla díky skleněné střeše Solarbay s nastavitelnou průhledností
Skleněná střecha Solarbay s nastavitelnou průhledností, byla představena u modelů Rafale a Scenic E-Tech elektrický. Je charakteristickým prvkem nejnovější generace „automobilů s rytmem života“ značky Renault. Je součástí výbavy nabízené v modelu Symbioz v souladu s DNA značky, která pro své masově prodávané modely poskytuje přístup k těm nejlepším technologiím.
Solarbay díky technologii AmpliSky eliminuje potřebu clony. Jedná se o kompletní aktivní systém, který se na požádání zneprůhledňuje v segmentech pomocí technologie PDLC (Polymer Dispersed Liquid Crystal), založené na posunu molekul způsobeném elektrickým polem.
Ochrana proti slunečnímu záření je zajištěna okamžitě a „wow“ efekt je zaručen animací vytvořenou postupným zakalením devíti segmentů pokrývajících povrch skleněné střechy. Tuto inteligentní skleněnou střechu lze dokonce ovládat hlasem prostřednictvím služby Google Assistant (ve vybraných světových jazycích) nebo tlačítkem na stropním panelu.
Řidič a cestující si mohou vybrat ze čtyř poloh: zcela průhledná střecha, zcela neprůhledná střecha, průhledná střecha vpředu a neprůhledná střecha vzadu a naopak. Neprůhledná skleněná střecha Solarbay snižuje skleníkový efekt v prostoru pro cestující na minimum a udržuje tepelnou pohodu na palubě v létě i v zimě účinněji než mechanická roleta.
Navíc se po vypnutí zapalování a opuštění vozidla automaticky přepne do neprůhledného režimu. Po opětovném nastartování vozidla se clona Solarbay vrátí do své poslední polohy. Pocit otevřenosti a světlosti umocňuje také větší prosklená plocha a větší prostor nad hlavou.
Tato jedinečná konstrukce, která se obejde bez mechanických nebo elektrických clon, ušetří 30 milimetrů prostoru nad hlavou, což je důležité jak pro pohodlí cestujících, tak pro omezení výšky vozidla pro zvýšení provozní efektivity.
OpenR Link etalon na trhu
Od verze Techno je Symbioz vybaven multimediálním systémem OpenR Link s integrovanými službami Google, založeným na systému Android Automotive 12, který pomáhá zákazníkům v jejich každodenním životě službami, jež se přizpůsobují všem jejich potřebám v oblasti konektivity.
Díky inteligentním funkcím Google dokáže OpenR Link nabízet stále relevantnější návrhy navigace a prostředí na základě zvyklostí řidiče.
OpenR Link je od svého uvedení na trh v elektrickém Megane E Tech etalonem trhu a je kompatibilní s protokoly Android Auto a Apple CarPlay, a to jak kabelově, tak bezdrátově. Jeho centrální 10,4″ vertikální dotyková obrazovka (u všech verzí) umožňuje plně využívat propojený svět obsahu a služeb, které nabízí.
Druhá obrazovka s úhlopříčkou 10,25″, umístěná naproti řidiči, zobrazuje informace o jízdě. Její velikost je kompatibilní s barevným displejem navigace přímo před očima řidiče.
Svět společnosti Google
Systém OpenR Link se snadno používá, je on-line a neustále aktualizovaný a zaručuje stejně intuitivní ovládání jako chytrý telefon nejnovější generace. Kromě služeb nabízených společností Google, jako jsou Mapy Google a Asistent Google, je prostřednictvím katalogu Google Play k dispozici velké množství aplikací (50 a více v závislosti na zemi a verzi).
Aplikace na míru
Některé z nich byly speciálně navrženy nebo upraveny pro uživatele vozů Renault. Patří mezi ně Waze, Amazon Music, Vivaldi, Radio Player , Kabriol, Karacal, Les Incollables for Renault, Easypark a Sybel. Celá řada propojených nástrojů pro rodinné cestování, určených pro tuto novou generaci „aut s rytmem života.
Aplikace My Renault
Mobilní aplikace My Renault vám umožní mít své vozidlo neustále na dosah. Například dálkovou aktivací klaksonu a blinkrů, které usnadní nalezení vašeho vozu na přeplněném parkovišti. Nebo si pro klid na cestách můžete v reálném čase zkontrolovat počet ujetých kilometrů a zbývající dojezd. Aplikace My Renault také usnadňuje správu údržby vašeho vozidla, protože obsahuje informace o všech klíčových servisních prohlídkách a možnost plánování termínů přímo z aplikace.
Vzdálené aktualizace
Díky konektivitě systému nemusíte kvůli aktualizacím navštěvovat servis nebo prodejce. Díky technologii FOTA (firmware over the air) dostává operační systém vozidla aktualizace automaticky.
Zvuk Harman Kardon
Příplatkový hi-fi systém Harman Kardon zahrnuje 9 reproduktorů (2 výškové a 2 nízkofrekvenční vpředu a vzadu a subwoofer v zavazadlovém prostoru). Nabízí pohlcující zvukový zážitek, který vyvinul Jean-Michel Jarre, umělec, skladatel a autor, průkopník elektronické hudby a vášnivý milovník technologií. Atmosféru lze přizpůsobit podle pěti programů: Studio, Podcast, Concert, Immersion a Club.
Přizpůsobitelná atmosféra
Nastavení Multi-sense umožňuje měnit řadu parametrů vozidla, a to jak technických (například pocit z řízení), tak souvisejících s atmosférou v prostoru pro cestující, jako je ambientní osvětlení palubní desky.
Jsou přístupná prostřednictvím dotykového displeje a tlačítka na volantu a nabízejí výběr ze čtyř zobrazení, pěti widgetů (interaktivních aplikací nebo miniatur) a osmi barev osvětlení digitálního displeje na přístrojové desce. Na výběr je také 48 barev pro LED pásky na palubní desce a výplních dveří, které tvoří atmosféru „Living Lights“.
Pro podporu pohody na palubě je osvětlení vybaveno automatickým režimem, který každých 30 minut přizpůsobuje odstín podle cirkadiánního cyklu (24hodinový biologický rytmus) a denní doby (chladné barvy přes den, teplé barvy v noc.
Pokročilé asistenční systémy řidiče
Program „Člověk na prvním místě“, který byl zahájen v roce 2023, ztělesňuje závazek společnosti Renault zvýšit bezpečnost řidičů a cestujících, jakož i ostatních účastníků silničního provozu na celém světě, a to prostřednictvím řady technologických pokroků. V souladu s touto silnou ambicí je Symbioz na špičce v oblasti pasivní i aktivní bezpečnosti. Ve verzi Iconic je vybaven 6 airbagy a 29 jízdními asistenty nejnovější generace (ADAS).
Mezi nimi patří Active Driver Assist (asistent autonomního řízení 2. úrovně) a inteligentní přizpůsobení rychlosti jízdy k nejpokročilejším v segmentu.
Delegování řízení
Active Driver Assist je systém autonomního řízení 2. úrovně, který je evolucí asistenta pro jízdu po dálnici a kolonách, který je v nabídce Renault dobře známý. V tomto případě je přizpůsoben kontextu a rozšiřuje svou působnost i mimo dálnice. Jeho princip spočívá v inteligentní kombinaci činností adaptivního tempomatu (s funkcí „Stop & Go“), asistenta pro jízdu v jízdním pruhu a rozpoznávání dopravních značek. Jejich kombinací s geolokačními údaji a specifickou mapou pak může vozidlo jet autonomně, i když je řidič podle zákona povinen udržovat kontakt s volantem. Ideální například v dopravních zácpách, kde poskytuje komfort a klid.
Rozpoznávání značek
Řidič může také aktivovat funkci rozpoznávání dopravních značek s upozorněním na překročení rychlosti, a to nezávisle na funkci Active Driver Assist. Funkce pak na přístrojové desce a obrazovce navigace zobrazí maximální povolenou rychlost v úseku silnice, po kterém se vozidlo pohybuje. Pokud je rychlost vozidla vyšší než rozpoznaná rychlost, zobrazí se vizuální varování. Tlačítkem na volantu se aktivuje omezovač rychlosti, tempomat nebo inteligentní adaptivní tempomat, který se automaticky přizpůsobí nebo nepřizpůsobí povolené rychlosti.
Automatické nouzové brzdění při couvání
Z hlediska jízdních asistentů je jednou z hlavních předností vozu Symbioz systém automatického nouzového brzdění, který funguje i při couvání. Když ultrazvukové senzory zaznamenají potenciální překážku (chodce, cyklistu, sloup atd.), systém upozorní řidiče vizuálně i akusticky. Pokud řidič nereaguje, spustí se dvousekundové nouzové brzdění, aby se zabránilo kolizi. Toto zařízení je funkční při couvání rychlostí 3 až 10 km/h.
Safety Coach: individuální poradenství pro zodpovědnější jízdu
Pro usnadnění řízení a snížení rizika nehod je Symbioz vybaven nástrojem, který pomáhá řidičům objektivně si uvědomit jejich chování a návyky při řízení (s bodovým hodnocením na stupnici od 0 do 100, které zohledňuje rychlost, trajektorii a bezpečnou vzdálenost) a poskytuje jim individuální rady, jak z hlediska řízení, tak z hlediska používání systému ADAS, a navrhuje možnosti zlepšení.
Vlastní nastavení
Nové tlačítko My Safety , umístěné na levé straně volantu, umožňuje řidiči jednoduchým pohybem aktivovat nebo deaktivovat preferovaná nastavení nejméně šesti systémů ADAS najednou, přičemž si může zvolit například jejich aktivaci, úroveň zásahu, přítomnost zvukových výstrah atd. Tyto personalizační volby se provádějí prostřednictvím nastavení vozidla na multimediální obrazovce.
Pro bezpečnost
– Funkce automatického systému nouzového brzdění na křižovatkách
– Systém sledování mrtvého úhlu
– Asistent pro udržování v jízdním pruhu
– Varování před opuštěním jízdního pruhu
– Upozornění na únavu řidiče
Pro řízení
– Tempomat a omezovač rychlosti
– Inteligentní adaptivní tempomat
– Upozornění na bezpečnou vzdálenost
– Asistent rozjezdu do kopce
Pro parkování
– Kamerový systém 360°s možností 3D zobrazení
– Zadní, přední a boční parkovací senzory
– Rear cross traffic alert – upozornění na vozidla, chodce a cyklisty blížící se z příčného směru – Upozornění na bezpečné opuštění vozidla (OSE)
Nekompromisní výběr technologie
Plně hybridní technologie E-Tech, na kterou bylo podáno více než 150 patentů a která využívá zkušeností Renaultu z Formule 1, zejména v oblasti rekuperace a regenerace energie, poskytuje dynamiku i účinnost.
Její „sériově-paralelní“ hybridní architektura kombinuje dva elektromotory (elektromotor o výkonu 36 kW a startérgenerátor HSG (High-Voltage Starter Generator) o výkonu 18 kW) a zážehový čtyřválec 1,6 l o výkonu 69 kW v kombinaci s inteligentní vícerežimovou převodovkou se zubovými spojkami a baterií o kapacitě 1,2 kWh.
Až 14 kombinací
Převodovka má 4 převodové stupně pro benzinový motor a 2 převodové stupně pro hlavní elektromotor. Hybridní motor E-Tech 145 nabízí až 14 kombinací provozu mezi spalovacím motorem a elektromotorem pro optimalizaci spotřeby paliva.
Elektrika v hlavní roli
Všechny rozjezdy probíhají elektricky, takže ve městě je možné jezdit až 80 % času plně na elektřinu, přičemž úspora paliva v městském cyklu dosahuje až 40 % ve srovnání s konvenčním benzinovým motorem.
Na dálnici umožňuje architektura hnacího ústrojí přímý pohon kol spalovacím motorem, aniž by docházelo ke ztrátám způsobeným zbytečným chodem elektromotorů, jako je tomu u konvenčních hybridních systémů. Tato technologie Renault umožňuje vozu Symbioz dosahovat nejlepší spotřeby paliva ve všech situacích, přičemž v cyklu WLTP byla vypočtena spotřeba 4,6 l/100 km.
Průběžná optimalizace
Od svého uvedení na trh je toto pohonné ústrojí neustále optimalizováno, zejména z hlediska řízení softwaru, aby se zlepšila spotřeba paliva a jízdní komfort, zejména na dálnici. Stejně jako nové Clio a nový Captur je i Symbioz vybaven novou funkcí E-Save, která se aktivuje tlačítkem na levé straně volantu.
Tato funkce zlepšuje jízdní komfort a optimalizuje spotřebu paliva tím, že udržuje nabití akumulátoru minimálně na 40 %, takže je vždy k dispozici dostatek elektrické energie pro překonání připojovacích pruhů bez ztráty rychlosti nebo pro předjíždění pouze silou elektromotoru, aniž by byl spalovací motor dodatečně zatěžován. Navíc nebude docházet k předčasnému podřazování, které je často vnímáno jako zdroj hluku.
Hybridní prediktivní řízení
Symbioz také využívá výhod prediktivního hybridního pohonu, který maximalizuje využití elektrické energie ve srovnání s tepelnou energií ve prospěch spotřeby paliva. Tato funkce vychází z údajů připojeného mapového systému (Google Maps) a zohledňuje topografii (kopce, klesání atd.), dobu jízdy a dopravní situaci.
Tyto údaje jsou předem zpracovány systémem řízení akumulátorů, aby bylo zajištěno co nejlepší využití energie elektromotoru. K dispozici je zpráva o jízdě ve formě histogramu s podrobnými údaji o spotřebě a ujeté vzdálenosti ve 100% elektrickém režimu.
RENAULT SYMBIOZ
TECHNICKÁ DATA
ROZMĚRY A HMOTNOST
Délka: 4413mm
Šířka: 1 797mm
Výška: 1 575 m
Rozvor: 2 638mm
Přední převis : 892 mm
Zadní převis: 890 mm
Světlá výška: 169 mm
Hmotnost: – 1 500kg
Objem zavazadelníku: až 624 l
MOTORIZACE
E-TECH Hybrid 145 k – 400V
VÝBAVY
Evolution
Techno
Iconic
Esprit Alpine
zdroj: tisková zpráva