Stellantis investuje do sodíko-iontových baterií

Chemický proces sodíko-iontových baterií slibuje nižší náklady, vyšší životnost, lepší výkon při nízkých teplotách a schopnost rychlejšího dobíjení.

Dne 12. ledna 2024 oznámil Stellantis Ventures, fond rizikového kapitálu skupiny Stellantis N.V., své zapojení jakožto strategický investor ve francouzské společnosti Tiamat, která vyvíjí a uvádí na trh technologie sodíko-iontových baterií

Sodíko-iontová technologie nabízí nižší náklady na kilowatthodinu a neobsahuje lithium ani kobalt. Hojně dostupný sodík nabízí výhody v podobě vyšší udržitelnosti a materiálové nezávislosti.

SOUVISEJÍCÍ: Toyota už zase slibuje baterie pro dojezd 1100 km

Společnost Tiamat je jedním z 11 nejúspěšnějších technologických start-upů, které získaly v roce 2023 ocenění Stellantis Ventures Awards. Jde o první společnost na světě, která nedávno uvedla na trh sodíko-iontovou technologii v elektrifikovaném voze.

Tato investice podporuje cíl skupiny Stellantis nabízet svým zákazníkům po celém světě bezpečná, čistá a cenově dostupná řešení mobility. Sodíko-iontová technologie umožňuje účinnější skladování energie než dnes běžně používaná technologie lithium-iontových baterií.

„Zkoumání nových možností pro udržitelnější a cenově dostupnější baterie využívající široce dostupné suroviny je klíčovou součástí našich ambicí v rámci strategického plánu Dare Forward 2030, díky němuž dosáhneme do roku 2038 nulových emisí uhlíku,“ uvedl Ned Curic, technologický ředitel skupiny Stellantis. „Naši zákazníci požadují bezemisní automobily, které nabízejí dlouhý dojezd, vysoký výkon a jsou cenově dostupné. Proto dnes skupina Stellantis a její partneři pracují na vývoji špičkových technologií pro budoucnost.“

Přechod na elektrický pohon je klíčovým pilířem strategického plánu Dare Forward 2030. Díky tomuto plánu hodlá Stellantis dosáhnout toho, aby už od roku 2030 tvořila 100 % prodejů jeho osobních automobilů v Evropě a 50 % prodejů osobních automobilů a lehkých užitkových vozů v USA bateriová elektrická vozidla (BEV).

K dosažení těchto prodejních cílů má Stellantis přístup k přibližně 400 GWh kapacitě baterií. Stellantis je na dobré cestě stát se ve všech oblastech působnosti do roku 2038 uhlíkově neutrální společností s jednociferným procentem kompenzace zbytkových emisí.

Na podporu těchto cílů si skupina Stellantis podpisy klíčových dohod po celém světě zajistila dodávky surovin potřebných pro elektromobily, a to až do roku 2027. Stellantis rovněž investuje do vývoje alternativních technologií pro ukládání energie, jako jsou především baterie s pevným elektrolytem vyvíjené ve spolupráci se společností Factorial Energy, lithium-sirné baterie od společnosti Lyten Inc. a sodíko-iontové technologie od společnosti Tiamat.

Tiamat spolupracuje s francouzským Národním centrem pro vědecký výzkum (Centre National de la Recherche Scientifique – CNRS), jehož nejlepší inovace využívá. Společnost investuje prostředky získané z fondu, na němž se podílí Stellantis Ventures, do zahájení výstavby továrny na sodíko-iontové baterie ve Francii, nejprve pro elektrické nářadí a stacionární úložiště, a poté k rozšíření výroby produktů druhé generace pro využití v BEV. 

zdroj: tisková zpráva

19 Comments on “Stellantis investuje do sodíko-iontových baterií”

  1. Autopujcovna Hertz prodava sve Tesly 3. Pry ze jsou drahe. Ale ted se ukazalo, ze jsou uz 3 roky stare a maji 150.000 km najeto. Ostatni spalovaky prodava Hertz ve stari 1 az 1,5 let a s nizsim najezdem. Tak zrejme tak spatne zase asi nebudou, jinak by je odprodali mnohem drive. Kdo vi co za tim je. Asi prisel nejaky novy sef, ktery nenavidi EV a tak to patricne troubi do sveta.

    1. Přesněji prodává třetinu svých Tesel (20 tisíc ks), zbývajících 40 tisíc si stále nechává.
      Údajně prodělává na jednom autě v průměru $12500. Polovinu ztráty bude tvořit plošné zlevňování Tesly na začátku minulého roku a tedy skoková ztráta hodnoty, druhá polovina bude kombinace toho co říkají – dražší servis a hlavně neochota zákazníků připlácet a vůbec si je půjčovat i přes slevy, což je dáno i malou penetrací elektromobilů v USA. Z 280 milionů aut na silnicích je nějakých plus mínus 3 miliony EV, takže američani prostě nemají zkušenost a popravdě jet na dovolenou, někde, kde to neznám, tak o EV taky neuvažuju. Nechci jezdit jen od SCH k SCH a nebo se trápit s nějakými kartičkami, registracemi apod. v cizí zemi.
      Vsadím se, že do konce roku 2025 bude Hertz mít opět původní počet EV a už to bude v pohodě.

      1. Nevím co má dokazovat, že je Leodendula lhář. Dobře, tak už jsou asi prodané ty nejlevnější se 150tisícovým nájezdem a zbývají tam co vidím z tvého odkazu mezi 110 a 140 tisíci km.
        Stáří 3 roky taky sedí.
        Navíc ty ceny jsou dost normální, popravdě si myslím, že za ně chce moc. Já bych tedy za 3 roky starou Teslu z půjčovny s nájezdem 140 tisíc rozhodně chtěl větší slevu než 44 % oproti nejnovější TM3 Highland (jen 31 % když se započítá $7500 federální dotace).

          1. S filtrem údajů to je ještě zajímavější, celkem tam je k prodeji 27 563 vozidel z toho 565 elektrických z toho 516 Tesel.
            S malými nájezdy se prodávají i mnohé spalovače, z EV tam patří hlavně Bolty, zaměřím se ale na ty nejběžnější nájezdy:
            50-60tis – 13 764 aut z toho 141 EV
            60-80tis – 8 160 aut z toho 143 EV
            Jenomže ti spalovači jsou většinou 2-3x starší. Z toho lze odvodit že Tesly byly nadprůměrně využívané. Možná se jich zbavují proto aby nemuseli často řešit bouračky málo kdo je zvyklý na ty okamžité reakce. Stačí se podívat na Tesla vrakoviště mobile.de. Aktuálně jich tam je z 1085ks poškozených 135.

    1. LiFePO4 mají životnost 6000 cyklů. To by mělo stačit. Výhodou sodíkových by měla být nižší cena a lepší chování v mrazivých podmínkách, takže je bude možné dát někam do nevytápěné kůlny. Každpopádně už dnes se dají sehnat LiFePO4 za cca 4000 Kč/kWh, což při rozpočítání na 6000 cyklů není vůbec špatné.

Napsat komentář