Rakouský výrobce motorek KTM představil na motosalonu v Tokiu svůj první elektroskútr. Elektrický skútr KTM E-Speed je prozatím jen koncept poháněný 11kW elektromotorem.
foto: KTM
Rakouský výrobce KTM se v elektrickém pohonu angažuje čím dál tím víc. Už na Motosalonu Tokio v roce 2010 představil elektromotorku Freeride-E ve verzi Supermoto a enduro. V roce 2012 už první off-roadová verze začala sjíždět z pásu v továrně v Mattighofenu.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
VIDEO: sněžný elektroskútr Govecs
Nizozemsko spustí první dálnici pro elektrokola a elektroskútry
KTM otevřelo nedaleko své továrny a hlavního sídla off-roadový park, kde si všichni zájemci mohou novou elektrickou motorku vyzkoušet. “V KTM jsme zcela přesvědčeni, že elektrická mobilita je dokonalým doplněním konvenčních pohonů,” zní z aktuální tiskové zprávy střízlivá slova Stefana Pierera, šéfa firmy.
Zároveň ale Pierer dodává, že elektrický pohon se dlouhodobě prosadí zejména tam, kde je třeba přistupovat citlivě ke znečištění ovzduší. Tedy v otevřené přírodě a hustě zabydlených městských oblastech. A právě tam je určen nový elektroskútr KTM E-Speed.
Elektrický skútr je postaven na stejném pohonu a baterii jaký KTM využívá právě v elektromotocyklu Freeride-E. Kapalinou chlazený synchronní elektromotor s permanentním magnetem nabízí točivý moment 36 Nm a stálý výkon 11 kW. Zadní kolo je poháněna řemenem.
Elektřinu skútr ukládá do 4,36kWh lithium-iontové baterie, kterou lze 3kW dobíječkou plně dobít za dvě hodiny z běžné 230V zásuvky. Celková hmotnost elektrického skútru je pouze 140 kg. Za designem skútru stojí známý designér KTM Gerald Kiska.
Max. rychlost elektroskútru je 85 km/h, max. dojezd 60 km. Baterie se skládá z 576 článků (72s8p, typ 18650. Voltáž je 302,4 V, hmotnost asi 60 kg, životnost 1000 plných dobíjecích cyklů nebo tři roky.
Specifikace elektroskútru KTM Speed-E:
Rozvor: 1395 mm
Výška řidítek: 1050 mm
Výška sedla: 830 mm
Přední ráfek: 3,50″x14″ hliník
Přední pneumatika: 160/60 R14
Zadní ráfek: 4,50″x14″ hliník
Zadní pneumatika: 160/60 R15
Přední a zadní brzda: jednodisková 220 mm
ABS: vpředu i vzadu
Rekuperace: možná
Počet míst: 2
Lepší by bylo dojezd max
Lepší by bylo dojezd max 85km a max 60km/h než max 85km/h max dojezd 60km . Životnost 3 roky u akumulátoru to je asi tím jak je proudově namáhán při nabíjení a vybíjení.Kdyby jeden s těch 576 článků stál do 200kč tak celý akumulátor box bude stát přes 100000 kč . Ale stejně je to pěkný scootřík.
za 200Kč koupíte kvalitní
za 200Kč koupíte kvalitní článek 18650 i u nás jako koncovou cenu vč. DPH. Když už si jich objednáte 1000ks tak cena padá k až 5USD/ks a pokud si jich objednáte opravdu hodně, tak nevidím problém jít až ke 3USD/ks. Nicméně je třeba vždy připočítat cenu boxu, měděných spojek, elektroniky a nezapomenout také na pokrytí záruky a „přiměřený“ zisk, tj těch 100tis Kč by mohla být opravdu výsledná cena celého boxu.
Vždyť vás nikdo nenutí
Vždyť vás nikdo nenutí jezdit pořád maximálkou, když budete jezdit 60km/h, tak zaručeně na takovou baterii 85km ujedete, možná i víc.
Co se týče proudového namáhání, to není moc velké. Když počítám špičkový odběr 12kW dělá to 40A děleno 8 články v paralelní skupině je 5A, což je něco přes 2C.
To dělali společně s
To dělali společně s Govecsem nebo je to podobnost čistě náhodná?
O Govecsu se v tiskové
O Govecsu se v tiskové zprávě nic nepíše, zřejmě tedy náhoda.
Opravte si, prosím,
Opravte si, prosím, pravopisné chyby. V češtině píšeme „Tokio“, nikoli anglický přepis „Tokyo“. Děkuji.
Díky za upozornění.
Díky za upozornění.