Rostoucí náklady na pohonné hmoty donutily úředníky v městě Hamilton, jež se nachází v kanadském Ontariu, k velkým změnám ve vozovém parku místního autobusového dopravce HSR.
foto: Cindy Slinn, HSR
Revoluce spočívá v přechodu k CNG. To bylo paradoxně tamním dopravním podnikem využíváno hojněji v minulosti než dnes, kdy jezdí v tomto městě jen něco málo přes 30 plynových autobusů.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Vysoké ceny nafty ženou v USA dopředu CNG autobusy
V roce 2004 totiž bylo učiněno rozhodnutí k přechodu zpět na naftu, a to z důvodu obav nad problémy, které se sebou tehdy stále nová a nepříliš ozkoušená technologie stlačeného zemního plynu nesla.
CNG – drahé a nespolehlivé? Bývávalo
„Tehdy bylo všechno drahé a navíc spolehlivost nebyla tak dobrá jako u dieselových motorů,“ vzpomíná na dobu před deseti lety Douglas Murray, vedoucí údržby vozového parku Hamiltonského dopravního podniku.
Většina plynových autobusů v Hamiltonu tedy byla v roce 2004 přestavěna zpět na dieselové, což v důsledku znamená, že k dnešnímu dni mají plynové autobusy ve flotile 221 vozů zastoupení pouze v počtu 35 kusů.
Každým rokem je pro MHD v Hamiltonu pořizováno 18 až 19 nových vozidel, ale vzhledem k úsporným opatřením nejsou pro letošek v plánu žádná nová vozidla.
Doporučení: návrat k zemnímu plynu
Nejnovější analýza nákladů na palivo, kterou si nechali radní zpracovat, vyústila v personální doporučení, aby se dopravce HSR vrátil k zemnímu plynu. Pakliže se tak stane, bude moci pokračovat obnova vozového parku i za předpokladu pokračujících úsporných opatření.
Studie mimo jiné uvádí, že od roku 2009 se cena dopravcem odebírané nafty za litr zvýšila z asi 75 centů na více než jeden dolar, což je v rámci velkoodběratelských cen poměrně vysoká částka.
Závěrečná zpráva také předkládá další pozitiva pro zemní plyn, jako například nedávno objevené velké zásoby v Severní Americe, což je v kontrastu v závislosti na dovozu ropy další předpoklad k tomu, že ceny CNG mohou ještě klesat.
Plynová revoluce
O finálním rozhodnutí bude jednat představenstvo dopravce se svým zřizovatelem, čili městem, v nejbližších týdnech. V případě, že plyn získá zelenou, lze očekávat realizaci těchto plánů již od příštího roku.
Kanada a zejména Spojené státy se díky frakování (těžba břidlicových plynů) stávají energetickými supervelmocemi – nikoliv však ve spotřebě, ale v produkci a časem i ve vývozu.
Fakt, že postupně mění většinu svých vozových parků na CNG pak dává jedině smysl. Připravují si tím půdu pro budoucí závratný ekonomický růst.