Společnost IBM navázala spolupráci se Západoslovenskou energetikou (ZSE), největším dodavatelem elektrické energie na Slovensku. Firmy společně vypracovaly studii, která zkoumá možnosti využití elektromobilů pro ekologickou dopravu v Bratislavě.
foto: IBM
Studie využívá technologie z oblasti e-mobility k prozkoumání podmínek pro vybudování „zelené“ dálnice mezi dvěma sousedícími metropolitními oblastmi – Bratislavou a Vídní. Dálnice propojující tyto metropole by byla vybavena rozsáhlou sítí veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily.
V Bratislavě v provozu první nabíjecí stanice elektromobilů
Studie je součástí pilotního projektu VIBRATe (VIedeň BRATislava e-mobility), který je ve střední Evropě vůbec první svého druhu. Cílem projektu je snížit emise využitím chytřejšího, energeticky účinnějšího přepravního systému. V současnosti vyprodukuje spalovací motor vozu, který pravidelně cestuje mezi Vídní a Bratislavou, průměrně 45 kg CO2.
IBM Slovensko ve spolupráci se ZSE vyhodnotily různé realizační plány a infrastrukturní možnosti. Společně identifikovaly optimální umístění dobíjecích stanic pro běžné a rychlé dobíjení na obou stranách hranic a analyzovaly možnosti propojení dobíjecí sítě.
Získané informace umožňují ZSE strategicky umístit dobíjecí stanice v místech nejpříhodnějších pro samotné spotřebitele. Zároveň však budou tato strategická umístění předcházet nadměrnému zatížení distribuční soustavy, které v některých případech může způsobovat nepředvídatelné dobíjení elektromobilů v jednotlivých lokalitách.
Účast ZSE na projektu je součástí úsilí společnosti o hledání alternativních zdrojů energie, propagaci zodpovědného spotřebitelského chování a budování spolehlivého systému dodávek elektrické energie.
Nové řešení po své implementaci umožní spotřebitelům snadněji šetřit energií a díky dokonalejším měřícím systémům rovněž zlepší jejich možnosti řízení spotřeby a nákladů. Díky podrobnějším informacím o spotřebě navíc systém umožní dodavatelům a distributorům elektrické energie řídit energetickou zátěž distribuční soustavy v dobíjecích špičkách.
VIDEO: Centrální mozek lidstva zkouší IBM v Číně, zatím v malém
„Masívnější zapojení elektromobilů do elektrizačních soustav bude bezesporu podstatným zásahem do technologií přenosu a rozvodu elektřiny. Na druhou stranu mají elektromobily samy o sobě významný obchodní potenciál, mohou například elektřinu ze svých baterií vracet zpět do sítě a poskytovat elektřinu v okamžicích, kdy je jí nedostatek.
Koncept elektrického pohonu v kombinaci s novými řídícími a IT technologiemi představuje významný změnový prvek, a to jak ve fungování elektroenergetických tak dopravních infrastruktur,“ vysvětluje Libor Kozubík, lídr pro oblast energetiky a veřejných služeb ve střední Evropě, IBM Global Business Services.
Elektromobilita se také kvůli rostoucím cenám benzínu a nafty stává významným fenoménem dnešní doby a elektromobil se s vysokou pravděpodobností stane žádanou alternativou vozů se spalovacími motory.
Jednou z překážek, které je potřeba odstranit, je stále poměrně vysoká cena takovýchto vozidel a nedostatečná kapacita baterií. Na řešení tohoto problému pracuje intenzivně také IBM v rámci výzkumu li-vzduchové technologie baterií.
No to bude asi tým, že tú
No to bude asi tým, že tú elektrinu do tých nabíjačiek bude musieť niekto dodať a aj niekto zaplatiť.
Toto je projekt, ale keď budú elektromobilov tisíce, tak to už bude musieť byť vyriešené, inak k žiadnemu rozšíreniu elektromobilov nedôjde.
Nemôže predsa z každého okna visieť predlžovačka, aby sa dali dobíjať elektromobily….
desim sa toho „..v kombinaci
desim sa toho „..v kombinaci s novými řídícími a IT technologiemi představuje významný změnový prvek..“
Je to len elektromotor a elektrina v akumulatore, tak co do toho zatahuju a komplikuju ten zvysok v uvodzovkach ?