Veletrh Amper 2012 v Brně nabízí pro zájemce o elektromobilitu nepřeberné množství atrakcí. Jednou z nich je i stánek společnosti ABB, kde jsme narazili na Jakuba Bradáče, zástupce společnosti Solar Center. Ta plánuje během následujících měsíců a let pokrýt Českou republiku sítí rychlodobíjecích stanic značky ABB.
foto: Hybrid.cz
Celý projekt rozvoje rychlodobíjecích stanic pro elektromobily v České republice zastřešuje společnost Solar Center značkou CHARGE & GO (Nabij a jeď). Půjde o instalaci rychlonabíječek ABB především ve velkých centrech a na páteřních komunikacích.
Podle Bradáče první dvě stanice vyrostou ještě letos na dálnici D1 ve směru z Brna a z Prahy, a to v Měříně a Velkém meziříčí. Postupně by měl být pokryt také sever, jih, východ a západ republiky.
Protože původně společnost Solar Center působí v oblasti fotovoltaiky a solárních elektráren, mají postupně rychlonabíječky vznikat také právě u velkých solárních elektráren, kde pomohou prodávat výrobní přebytky. A to výhodněji, než za jakou cenu dnes provozovatelé solárních elekrtráren prodávají svou elektřinu do sítě.
Solar Center má už totiž už dnes nastaven cenový model. Ten pro zjednodušení vysvětluje koncovým zákazníkům jako 1 Kč = 1 km. Tzn. pokud má váš elektromobil dojezd 160 km na jedno nabití baterií, “plná nádrž” vás vyjde na 160 Kč.
Samozřejmě, že tento koncept je z odborného hlediska poněkud problematický. Spotřeba elektřiny jednotlivých modelů elektromobilů se totiž velmi liší, pohybuje se na úrovni od 18 kWh do 25 kWh na 100 km. Ve výsledku tedy stejně nakonec půjde v síti rychlodobíjecích stanic CHARGE & GO o cenu za 1 kWh.
Platit se bude klasicky RFID kartou, kterou bude možné dobíjet podobně jako předplacené karty do mobilů – např. na benzinkách u kterých budou rychlonabíječky stát. Co se týká samotného typu rychlodobíjecích stanic, půjde o stejný typ, který už dnes stojí v Praze u sídel společností ABB a PRE.
Nabízejí výkon až 50kW ve standardu Chademo (stejnosměrné dobíjení) a dokážou elektrické auto dobít do 80 % za patnáct minut.
Kdo odvazny dnes opusti
Kdo odvazny dnes opusti auto, lepe receno, kabel na volnem prostranství? To bychom prvni museli bud vymyslet plastove kabele (coz je fantaz) nebo zavrit sberny srotu ci neprizpusovive !! Jsme v CESKU! Tady chranime neprizpusobive a tim jim vydatne pomahame, ale zapominame chranit (nedotknutelnosti) majetek a pomahat slusnym lidem!
Kdo je zasvěcen,tak ví ,
Kdo je zasvěcen,tak ví , že rychlodobíjecí kabely jsou součástí stanice a ne auta.Kdo to neví , plácá nesmysly.
Pokud si majitele solarnich
Pokud si majitele solarnich elektraren chteji jeste vic vylepsit svuj kseft, tak at radeji opusti elektromobily, protoze oni svou chamtivosti zabrani masovejsimu rozvoji. Elektromobil je velmi draha zalezitost a pokud by se nennazrani spekulanti chteli jeste napakovat na provozu, tak potom zlate LPG nebo CNG.
Je tady řeč o 1km za 1 kč
Je tady řeč o 1km za 1 kč ,bez ohledu na zdroj.A na NCG nebo LPG jezdíte také za tuto cenu. Tak co tady černíte?
Ano, pan Bradač mi taky
Ano, pan Bradač mi taky tvrdil ze za 15 minut s tim dobiju auto a kdyz jsem se ho zeptal jake, tak mi rekl ze pry elektricke :DD to jako fakt?? :DD Uz to vidim jak se Tesla Model S dobije za 15 minut pomoci 50kW dobijcky 😀 Nemluve o tom ze ty pocty mu ani u Nassanu Leaf verze 1 moc nevychazi 🙁
No nemyslim si, ze bych pri rozhovoru s nim pusobil nejak skvele, ale troufnu si rict, ze mu nezeru kazde slovo…
Je tady samozřejmě
Je tady samozřejmě myšleno běžná el.auta,které mají baterii okolo 20 kWh. Samozřejmě,že Tesla S s 60 kWh baterií má jiné parametry.
Lidé znalí si rozumějí a Ti ostatní je tahají za slovo.
Prosím píšte radšej o
Prosím píšte radšej o tom, čo sa už skutočne podarilo dotiahnuť do komerčnej sféry za konkurencieschopné peniaze. Slová ako „plánují“, „v nejbližších letech“ a podobne v súvislosti s akoukoľvek technológiou sú len, s odpustením, „plácnutím do vody“.
Nedávno sa tu objavil článok na pokračovanie o kúpe (v EU) a prevádzke komerčného elektromobilu, a to mi úplne stačilo, aby som si urobil obrázok o tom, ako to naozaj je.
Rovnako bol poučný článok o presune niekoľkých elektromobilov z Prahy do Brna – tiež mi to pomohlo zorientovať sa v realite súčasných možností elektromobilu.
Takže budem sa tešiť na správy typu „Spoločnosť xy vybudovala a spustila do prevádzky…“