Osobní mobilita budoucnosti má být podle představ společností Ford a Google úzce propojená s internetem a nejnovějšími komunikačními technologiemi. Nové řešení založené na „Prediction API“ obě společnosti představily na konferenci Google I/O.
foto: Google, Ford
„Prediction API“ není nic jiného než software umístěný v cloudu (vzdáleném serverovém centru), který dokáže zpracovat množství vstupních informací. Těmito vstupními informacemi bude v případě Fordu předně informace od řidiče kam se svým elektromobilem míří. Tu autu prostě sdělí po prvním nasednutí do auta, software pro rozpoznávání hlasu tuto informaci převede a odešle do centra.
Tam ji software zpracuje a porovná s aktuální dopravní situací. Zároveň využije informace, které už o vás má sesbírané – o tom kudy nejčastěji jezdíte, v jaký čas, atd. Následně vám navrhne trasu (nebo více cest) optimalizovanou pro váš konkrétní automobil, čas a destinaci.
Google a ministerstvo energetiky podpoří další rozvoj elektromobility
Ford doufá, že tak pomůže dále odbourat strach z nedostatečného dojezdu čistých elektromobilů. Ty dnes mají v praxi dojezd mezi 80 – 120 km, v nejbliží budoucnosti slibují 150 – 250 km. To je stále pouze zhruba polovina toho co zvládne klasické benzinové auto.
Navíc, lidé jsou stiženi časti neopodstatněným strachem z toho, že jim baterie nevydrží dost dlouho.
Elektromobil nebo plug-in hybrid od Fordu se vás proto např. ráno zeptá „Dobré ráno, jedete do práce?“ Vy odpovíte „Ano“ a software sám navrhne trasu, která např. nabízí speciální volné pruhy pro elektrovozidla. Navíc nastaví schéma výkonu motoru co nejoptimálněji pro předpokládanou cestu.
Pokud byste jeli např. plug-in hybridem, optimalizovalo by auto svůj chod tak, aby v zónách vyhrazených pouze pro elektromobily jelo auto čistě na elektřinu, zatímco mimo tyto zóny by využilo i spalovací motor. Vypadá to celé jako ze sci-fi filmu typu Minority Report, ale to vše už je dnes možné a jednoho dne se to stane každodenní realitou.
Google testuje bezdrátové dobíjení elektromobilů
Samozřejmě, že auto bude muset nejprve nějaký čas sledovat chování svého řidiče a tato data shromažďovat na vzdáleném serveru (neboli „v cloudu“). S tím úzce souvisí také maximální zabezpečení této komunikace, která bude založena na šifrovaném protokolu. Ochrana osobních dat je pro Ford údajně jednou z velmi důležitých oblastí.
Čím více a častěji bude řidič auto využívat, tím lepší data bude systém získávat a tím lepších výsledků pak bude moct při optimalizacích dosahovat. Každý si ale samozřejmě na začátku bude moct zvolit, zda sběr dat povolí.
V současné době se tento systém intenzivně testuje v sídle společnosti Google. Softwaroví inženýři software neustále vylepšují a přidávají nové vlastnosti.