Elektromobilita v Japonsku

Za účasti představitelů automobilového průmyslu i zástupců ministerstva životního prostředí a dalších společností se minulé úterý v pražském Hotelu Diplomat uskutečnil 5. ročník semináře „Japonské čisté technologie“. Zástupci japonských společností měli za cíl přiblížit inovativní technologie v oblasti šetrné dopravy a produkce energií s možnou adaptací pro české podmínky.

Nissan Leaf – celosvětově nejprodávanější elektromobil
foto: Hybrid.cz

Vývoj elektromobilityJaponsku jako první na semináři demonstroval Hiroši Horie, zástupce Nissanu. Připomeňme, že model Nissan Leaf se může pyšnit titulem „nejprodávanější elektromobil na světě“. Právě na tomto voze společnost s téměř 80letou tradicí demonstruje svou strategii nulových emisí.

Model Leaf se začal vyrábět před dvěma lety a k letošnímu srpnu koncern zaznamenal již více než 42 700 prodaných vozů. Z toho v  14 tisíc, v Japonsku 18 tisíc a v Evropě 5 tisíc.

Francouzský Renault, který vyrábí své vlastní elektromobily, funguje s automobilkou Nissan v Alianci. Prodejní čísla elektrických aut obou těchto společností dohromady pak vyznívají ještě zajímavěji.

Nissan má nebo brzy bude mít kapacity na roční produkci až 250 000 . Od příštího roku navíc plánuje výrobu vlastních baterií.

Jak jsou na tom s infrastrukturou v samotném Japonsku? Podstatné je zmínit, že síť stanic vznikala pouze a jen na základě potřeb zákazníků, tudíž můžeme spatřovat vysokou míru korelace mezi počtem prodaných EV a počtem instalovaných stanic.

Klíčový pak byl rozvoj rychlodobíjecích stanic podél japonských dálnic, který vedl k zásadnímu průlomu ve zvyšování počtu uživatelů elektromobilů na japonských dálnicích.

Velký ohlas vzbudil i koncept sdílení dopravních prostředků, který představil hlavní projektový manažer společnosti Hitachi. Mnoho lidí podle něj vyjíždí do různých měst na přechodné časové období – za studiem, za prací, na služební cesty, nebo jen tak za turistikou.

Především pro tuto skupinu lidí je příliš nákladné si pořizovat auto, resp. elektromobil. V rámci snižování nákladů se tak nabízí koncept sdílení aut. Záměrem je vybudovat na záchytných parkovištích a významných přestupních uzlech síť půjčoven aut na plyn a elektromobilů.

Pakliže bude moci člověk kombinovat cestu z bodu A do bodu B pomocí sdíleného auta a veřejné dopravy a reagovat tak pružně na aktuální dopravní zácpy, bude to i velký krok vpřed pro rozvoj kombinované dopravy.

Na tomto principu je modelován projekt chytrého města např. v Jokohamě a populární je i ostrovní model rozšíření elektromobilů na Okinawě.

Tam začali v únoru loňského roku budovat půjčovnu elektromobilů, která dnes nabízí 220 elektromobilů k půjčení za cestami na výlety nebo nákupy a na 18 místech hlavního ostrova nalezneme 27 nabíječek.

9 Comments on “Elektromobilita v Japonsku”

  1. Vláda je od toho aby
    Vláda je od toho aby nastavila pravidla.
    Průhledné, transparentní ,rovné zákony pro všechny.
    Ríka se že ryba smrdí od hlavy ,a tahle smrdí pořádně.
    Fotovoltaika je jasný příklad toho jak určité zájmové skupiny
    spojené s lidmi ve vládě blokovali změnu výkupní ceny proudu ve svůj prospěch .
    Pánové s Energetických společností nám tvrdí že musí zdražovat kvůli OZ, jenže kdo jim vidí do učetnictví!!! Oni můžou tvrdit cokoliv a pak vykážou obrovské zisky !!!To jsme zase utáhli spotřebitele na vařené nudli a plácají se po rameni.Sežrali mám to i s navijákem . A nadělí si krásné prémije .
    Velcí výrobci budou vždy bojovat proti ztrátě zisku .Co budou dělat když si lidé budou vyrábět proud sami.

  2. Naprosto souhlasím.Je
    Naprosto souhlasím.Je potřeba se inspirovat Německem.Tam se s tím nepářou.Podporují elektromobily, nové zdroje energie, výzkum, ruší jaderné elektrárny.U nás se zatím vyváží elektřina a budují atomové elektrárny.Jen nevím, kolik zastánců jaderné energie by si nechalo postavit JE i s úložištěm za domem.
    Já se osobně těším na zahájení prodeje Nissan Leaf v příštím roce.

    1. To máte pravdu, představa,
      To máte pravdu, představa, že vám budou u baráku vyrábět úložiště, které se musí dlabat do skály a třískat tam několik let dynamitem a pak kolem vás vozit pořád dokola něco docela nebezpečného, to se nebude líbit asi nikomu. Také dodnes u nás žádné trvalé úložiště není, jenom dočasná. pokud se týče Němců, tak je pravda, že mají proti nám elektřinu drahou, jenomže mají zase trochu jiné platy. Jakkoli, HDP u nich jde nahoru, zatímco u nás klesá, takže to zvládají i s podporou OZE.

  3. Jojo. My tady budem jen
    Jojo. My tady budem jen tlachat, jak jsou elektromobily k hovnu, jak dojezd a baterie stoji za prd, jak… jak… jak.. Statu je to u prdele, ten misto aby podporoval vyzkum, vyvoj a nove technologie, tak promrhava prostredky na nesmyslech, spatnych zakazkach a zakonech (viz dnesni reflex). No a my hnedojedi hnedojedame denne v autech na lizacku, ve kterych hori fosilie a nadavame na ceny paliv a nadavame na vsechno ostatni… U televize, v hospode u piva i jinde. A je nam vlastne dobre. Tak proc se snazit.

    1. Bohužel, je to tak. A mám
      Bohužel, je to tak. A mám dojem že to není problém jen téhle vlády. Ta toho jinak dělá více rétoricky než ve skutečnosti. Pokud se tedy nebavíme o špatných rozhodnutích. Chytrou ekonomiku, energetiku apod. tu holt jen tak hned nevybudujeme. Zvláště když je tu ekologie za sprosté slovo.

      1. Vláda ať proboha hlavně
        Vláda ať proboha hlavně nic nedělá, nic nedotuje, nic nereguluje a vůbec se ne*ere do ničeho, co má řešit volný trh. Pokud v současné době elektromobily nejsou konkurenceschopné, je absurdní si myslet, že se s tím dá něco dělat politicky.

        A ekologie je sprosté slovo právě proto, že slouží jako záminka pro takováto uměle protlačovaná zvěrstva, která pak platíme my všichni.

Napsat komentář