Chystaný rodinný sedan Tesla Model S od americké společnosti Tesla Motors má vyjet do showroomů koncem roku 2011. Už teď však elektromobil čeří mediální vody automobilově/zeleně zaměřených webů. Mimo jiné totiž slibuje ve své nejvyšší verzi dojezd 300 mil, tedy přes 480 km. To je však podle některých odborníků (či spíše konkurentů) až příliš nadnesená hodnota.
Pro srovnání, současný sportovní elektromobil Tesla Roadster má oficiální „papírový“ dojezd 244 mil neboli 393 km. Přitom jako zdroj energie slouží lithium-iontová baterie o kapacitě 53 kWh složená z malých článků určených jinak například pro notebooky. Chystaný plug-in hybrid Chevy Volt bude mít baterii o kapacitě 16 kWh, Nissan Leaf pak 24 kWh.
Pokud by měl Model S dosáhnout dojezdu 480 km, musela by mít baterie kapacitu mezi 85 a 95 kWh. Skeptici však tvrdí, že taková baterie bude a) příliš rozměrná, b) příliš drahá, c) bude se příliš dlouho nabíjet. J.B. Straubel, vedoucí technik Tesla Motors, na tyto výtky odpovídá jednoduše: „Máme tři roky na to, abychom všechny tyhle problémy vyřešili.“
Faktem je, že podobní skeptikové se ozývali už před uvedení Tesla Roadsteru. New York Times nicméně hovořily např. s Dickem DeVogelaerem, šéfinženýrem v Magna International, který aktuálně pracuje pro Ford na elektromobilu, nejspíš založeném na nedávno představeném modelu Magna Steyr Mila EV. „Všechno je to o hmotnosti,“ řekl. „Pokud zná Tesla způsob jak to udělat lehké, možná se tam mohou dostat. Potřebovali by však opravdu průlomové technologie – což by dnes bylo stále ještě obtížné,“ vysvětlil DeVogelaere.
Podobně skeptický je Paul Wilbur, šéf společnosti Aptera, který připravuje stejnojmennou futuristickou tříkolku. Upozornil zejména na nepříjemně dlouhé nabíjecí časy takové baterie. Na druhou stranu, už dnes společnost General Electric buduje v New Yorku továrnu na sodíkovo-nikl-chloridové baterie, původně určené pro vlaky a další těžké stroje, které mají mít mnohem vyšší energetickou hustotu než lithium-iontové baterie. Není vyloučeno, že i Tesla Motors mají k dispozici nějakou takovou pokročilou technologii.
Cena základní verze elektromobilu Tesla Model S má být 57 400 dolarů, k tomu si navíc budou moct obyvatelé Spojených států odečíst federální dotaci 7500 dolarů. Straubel zdůraznil, že cena nejvyššího modelu s dojezdem 300 mil (480 km) by se měla pohybovat zásadně pod 100 000 dolary. Zároveň dodal, že předpokládá, že v roce 2015 už bude dojezd 480 km pro elektromobily naprosto standardní, spíš „zastaralý“. Těšíme se na takovou dobu!
Ak vezmen do úvahy, že
Ak vezmen do úvahy, že hlavne v Číne sa nachádzajú momentálne najväčšie zásoby vzácnych kovov, tak mi z toho nič iné nevychádza, len závislosť na Číne.
Nie som síce ani chemik ani elektrotechnik, ale podľa môjho názoru bude potrebné vyvynúť akumulátory, ktoré sú z lacnejších surovín, inak sú pre mňa ceny elektromobilov neakceptovateľné. Na druhej strane nemyslím, že dojazd viac ako 500km by mal byť technický problém. Apropó dojazd je ako strašiak u elektromobilov, ale skúste ísť s klasickým autom naplno a porovnajte si dojazd s údajmi, ktoré udáva výrobca.
Čo sa týka konštrukcie elektromobilu asi bude lepšie použiť menší akumulátor v kombinácii s kondenzátormi, ktoré oveľa rýchlejšie „pozbierajú“ energiu z rekuperácie pri brzdení a jazde z kopca. Pokiaľ viem, akumulátor potrebuje určitý čas, aby bol schopný prejsť z vybíjacieho režimu na nabíjanie…
Baterie AltairNANO
až
Baterie AltairNANO
až rekordních 15000 nabíjecích cyklů (dosaženo v testech) = životnost přes 40let. Proudová zatižitelnost 1 článku až 500A, možnost dobít 1článek za cca 10min.
Obdobná hustota energie na kg jako u Li-ION baterii (tedyo něco menší)
kapacita 116kWh = cca 1600kg baterii o rozměrech cca 0,8m3 (relativně malý motor a jeho malá hmotnost, absence palivové nádrže je těžce vykoupena váhou a obsahem baterie – baterie jsou těžké)
uvidíme co nám ukáží Zinc-Air baterie, které vyvíjí švícarská firma ReVolt
Takové baterie již existují = každý imaginární vývoj se dá dobře prodat, takže za 3roky přijdou s něčím takovým jako kdyby objevili Ameriku
:o))