Elektřina v české MHD: více než polovina přepravy

V podání Jiřího Pohla ze společnosti Siemens zazněla na semináři pořádaném při dopravním veletrhu Eurotrans v Brně zajímavá statistika, podle které 54 % přepravních výkonů v českých městech zajišťují už dnes vozidla elektrické trakce. Kromě toho se přítomní rozpovídali o budoucím vývoji autobusových pohonů, kde nastoupí např. vodík.

Už dnes má elektřina na městské hromadné dopravě významný podíl
foto: Martin Singr

Jestliže 54 % přepravních výkonů MHD v českých městech zajišťují vozidla elektrické trakce, pak zbytek připadá na autobusy, které ročně ujedou 151 mil. vozových km. Spotřebují 66 mil. litrů nafty, která vyjde na 1 836 mil. Kč a vyprodukují 174 mil. kg emisí CO2.

Pohl uvedl, že lithiové akumulátory mají čtyřnásobně větší energii než olověné, ale při současném stavu techniky (akumulátory 100 kWh/t) není technicky reálné postavit na bázi standardního autobusu elektrobus bez průběžného dobíjení pro celodenní linkový provoz v městské hromadné dopravě.

Systém průběžného dobíjení společnosti Siemens pak Ing. Pohl prezentoval na příkladu elektrobusu Siemens/Rampini provozovaném ve Vídni.

Jan Vejbor ze Škoda Electric si vzal na semináři slovo ještě jednou, a to když prezentoval výsledky studie BusCoalition – Alternative Propulsion for Urban Buses, jež probíhala během loňského roku a jejímž zadavatelem byla Evropská komise, která si vyžádala jednotný manuál pro tvorbu politik podpory a rozvoje alternativních pohonů v městských autobusech do roku 2030.

Výsledky studie přinesly zjištění, že nejlevnější lokálně bezemisní náhradou dieselu při masové výrobě alternativních pohonů do roku 2030 bude HP elektrobus a vodíkový bus – pro e-busy by růst e-mobility v automotive znamenaly pokles vstupních nákladů technologií do roku 2030 až nad úroveň 50 % stávajících cen.

Údajně se blížící rozmach vodíkových aplikací sníží cenu hlavních komponent palivových článků do roku 2030 o 74 % a nejekonomičtější varianta distribuce vodíku nad 20 km bude v plynném stavu cisternami o tlaku 500 barů, teprve na 500 km se vyplatí kapalný stav.

Vejbor dále uvedl, že do roku 2030 mohou alternativní pohony v autobusové dopravě snížit emisní zátěž až o 35 % při 15% cenovém navýšení oproti dieselovým autobusům.

Diesely i hybridy se dle studie do r. 2030 v množství emisí CO2 již o mnoho nezlepší a diesel a si zachová nejnižší celkové náklady na vlastnictví při nárůstu cen jejich paliv o 50 % a poklesu cen paliv u alternativ o 50 %.

Napsat komentář