Včera jsme informovali, že budoucí verze elektromobilu Nissan Leaf bude možné bezdrátově dobíjet. Další automobilkou, která se v oblasti bezdrátového dobíjení angažuje je Daimler. Testuje třídu B jako plug-in hybrid s bezdrátovým dobíjením.
foto: Daimler
Daimler tvrdí, a zcela oprávněně, že bezdrátové dobíjení zásadně zvyšuje uživatelský komfort řidičů elektromobilů. Podobně jako je tomu i u jiných bezdrátových technologií – mobilů či wi-fi.
Navíc, bezdrátová dobíjecí stanice se aktivuje okamžitě poté, co nad ní auto zaparkuje, takže šetří čas. Je také odolnější vůči vandalismu a dokonce i bezpečnější.
Qualcomm vyzkouší v Londýně bezdrátové dobíjení elektromobilů
Německá automobilka Daimler prováděla první testy ve spolupráci se společností Conductix-Wampfler. Ta už v Itálii v Turíně a Janově provozuje několik elektrických autobusů s bezdrátovým dobíjením, má tedy v oboru praktickou zkušenost. Dodává také systémy bezdrátového dobíjení v oblasti automatizace výroby.
Na spolufinancování projektu se podílelo také německé federální ministerstvo životního prostředí a jaderné bezpečnosti. Cílem testu bylo vyzkoušet každodenní pouzžitelnost bezdrátového dobíjení elektrického auta.
Efektivita dobíjecího procesu je proti nabíjení přes kabel asi 90 %, včetně započtení baterie, zásuvek, prostě celého dobíjecího systému.
Menším začátečnickým problémem řidičů je také schopnost zaparkovat auto správně a přesně nad dobíjecí plochou. Stačí ale údajně dva až tři pokusy, plus parkovací asistent, a do budoucna by už žádný problém nastávat neměl.
Testovala se auta řady B E-Cell doplněná o range extender, tedy rozšiřovač dojezdu (B E-Cell Plus). Bezdrátové dobíjení byla pouze jedna část hádanky, kterou bylo třeba vyřešit – tou další byla bezdrátová komunikace mezi autem a dobíjecí stanicí, dále také například optimalizace hmotnosti celého dobíjecího “balíčku”.
Výsledky testů jsou podle Daimleru velmi povzbudivé. Bezdrátová dobíjecí stanice je instalována u inženýrského střediska Diamleru Böblingen-Hulb a denodenně tam probíhají testy.
Kromě osobních aut se teď chce automobilka zaměřit také na oveření aplikace této možnosti v malých dodávkách a autobusech.
Hledám investory nebo
Hledám investory nebo spolupracovníky pro inovativní projekt elektrovozidla. ondrejt@hotmail.com
Taky by nebylo od věci
Taky by nebylo od věci udělat na parkovacím místě bouli, aby se nemuselo nic vysouvat a mezera byla o trochu menší i když by to nebylo tak odladěné pro všechny typy aut (SUV, sporťáky), ale každý centimetr by mohl být dobrý.
Konečne tu niekto spomenul
Konečne tu niekto spomenul aj tú účinnosť prenosu energie, aj keď 90% je podľa mňa príliš optimistické. Uznávam, že tá strata energie za výrazne vyšší komfort pri nabíjaní je na zváženie. Účinnosť prenosu by bolo možné zvýšiť priblížením cievok (pohyblivá časť – asi na aute). Samozrejme by muselo byť zabezpečené, že auto nebude môcť odísť s vysunutou cievkou.
Stačí mít pneumatické
Stačí mít pneumatické odpružení jako Citroëny a auto si na nabíječku prostě lehne 🙂