Závodní elektromobily, které nemají baterie. Pohádka, nebo blízká budoucnost? Dvě společnosti nyní hledají řešení jak tento bláznvý nápad uskutečnit. Závodní dráha budoucnosti by tak do značné míry mohla připomínat autodráhu našeho dětství.foto: Drayson Racing
Společnost Halo IPT, poskytovatel technologie indukčního bezdrátového dobíjení pro elektromobily, vstoupila do strategického partnerství s britskou organizací Drayson Racing Technologies. Ta je průkopníkem využívání udržitelných ekologických technologií v motoristickém sportu. Zaměření obou firem napovídá, že spojenectví se bude týkat indukčního nabíjení závodních elektromobilů.
Technologie společnosti Halo IPT umožňuje vlivem magnetické indukce dobíjet baterie elektromobilu bez použití kabelu. Její současné dobíjecí systémy jsou schopny efektivně přenášet energii do vzdálenosti až 400 mm a nabíjecí pláty nemusí být nutně přesně nad sebou. Halo IPT dokonce tvrdí, že účinnost indukčního nabíjení je srovnatelná s dobíjením klasickým kabelem.
Takové dobíjení je však vhodné pro zaparkované elektromobily, což vylučuje využití této technologie při závodech. Proto se obě firmy hodlají zaměřit na vývoj dynamického indukčního dobíjení, které by v budoucnu při závodech mohlo zcela nahradit palivové zastávky v boxech.
Princip dynamického a statického indukčního dobíjení je identický. Rozdíl je v tom, že firmy chtějí pod celý povrch závodního okruhu instalovat dobíjecí podložky, které by zajistily konzistentní konstantní přenos energie i při vysokých rychlostech závodních elektromobilů. Zakladatel Drayson Racing a bývalý britský ministr pro vědu a inovaci lord Paul Drayson, mluvil o rychlosti dosahující až 320 km/h.
„Motoristický sport je ideálním prostředím pro zrychlení vývoje této slibné technologie a zde se také může prokázat její efektivnost. Dynamické bezdrátové dobíjení elektromobilů umožní v budoucnu vznik závodů elektrických vozidel s nulovými emisemi a navíc eliminuje nutnost používat v závodních elektromobilech těžké baterie,“ řekl lord Drayson.
Očekává se, že první závodní indukční okruh bude zprovozněn ještě během letošního roku. Halo IPT dokonce mluví i o veřejné dobíjecí silnici, nicméně se neočekává, že by k tomu došlo ještě před rokem 2020. Autodráha našich dětství se tak stává skutečností!
co je na tom tak uzasne a
co je na tom tak uzasne a necakane, dat kable vysokeho napatia 25 000 V 50Hz tesne pod vozovku ? Len by ma zaujimalo ako chcu potom vyriesit krokove napatie, ked to chcu roztahovat na plochu 10 metrov ?
konzistentní přenos
konzistentní přenos energie i při vysokých rychlostech závodních elektromobilů= ach jo, nez neco napisete nebo prekopirujete, nechteli by ste se na to podivat nebo to nekoho nechat opravit?
Opraveno, díky za
Opraveno, díky za upozornění.