Autobusy s pohonem na stlačený zemní plyn byly na veletrhu Czechbus 2012 oproti elektrobusům v početní nevýhodě. Přesto se těšily velkému zájmu odborných návštěvníků i autobusových fanoušků. Hlavním lákadlem byl model Irisbus Citelis Hybrid, který jako jeden ze sedmi modelů reprezentoval flotilu výrobce Irisbus Iveco.
foto: Martin Plačko
O tomto autobusu jste si již několikrát mohli na Hybrid.cz přečíst zajímavé informace, proto se spíše podíváme na námi dosud „neprozkoumaná“ vozidla.
Zastavili jsme se u stánku společnosti SKD Trade a.s., jež se kromě náhradních dílů pro kolejová vozidla a trolejbusy zaměřuje také na přestavbu minibusů Iveco Daily. Ty sjíždění z výrobní linky v čáslavském závodu pod značkou Stratos.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Czechbus 2012: Rošero a EVC Group představili minibus v elektrické verzi
Veletrhu Czechbus 2012 dominovaly elektrobusy
Druhý ročník veletrhu Czechbus: nejmodernější ekologické autobusy i historické exponáty
Letošní novinku, elektrický minibus STRATOS LE 30 E, jsme si již v rámci prezentace na veletrhu Czech Raildays představili. Podívejme se tedy nyní podrobněji i na model STRATOS LE 37 CNG, který dělal elektrobusu a dieselové verzi Stratosu na Výstavišti v Holešovicích společnost jako třetí do party.
Na úvod je důležité zmínit, že se nejedná o jediný plynový autobus, který má Stratos ve své výbavě. Na přání zákazníka může SKD Trade dodat jakýkoliv model minibusu v provedení CNG.
„Pokud se tedy takto zákazník rozhodne, je mu dodán CNG minibus se zážehovým spalovacím motorem o výkonu 140 HP,“ poodkryla přítomná zástupkyně SKD Trade.
Zákazníci odebrali již 8 plynových Stratosů. Setkat se s nimi můžeme například v Havířově a tři vozy STRATOS LF 33 CNG má ve vlastnictví i dopravce COMETT PLUS, který uvádí spotřebu vozů ve svém provozu mezi 18 – 20 kg CNG / 100 km .
Téměř osm metrů dlouhý minibus pojme 24 sedících a 12 stojících cestujících. Sedadla typu INTAP EcoLIDER odpovídají konstrukcí a rozmístěním zvýšenému nároku na pohodlí. Cestující ocení také to, že v meziměstské verzi jsou nad sedadly pod střechou ustalovány zavazadlové prostory o objemu 0,8 m3.