Druhý ročník mezinárodního veletrhu silniční hromadné dopravy Czechbus 2012 je za námi. Pojďme si tedy podrobněji rozebrat jednotlivé vystavovatele ekologických vozidel. V minulé reportáži jsme již v přehledu vystavovatelů nastínili, že významnou měrou k prezentacím přispěli výrobci elektrických autobusů.
foto: SOR Libchavy
SOR EBN 10,5
Z tuzemských vystavovatelů byla upřena pozornost na společnost SOR Libchavy. Ta se svými elektrobusy SOR EBN nemůže chybět na žádném důležitém veletrhu autobusové dopravy.
Libchavský výrobce v Holešovicích vystavoval svůj model EBN 10,5, a to konkrétně vůz, jež je provozován ve Vysokých Tatrách.
My jsme se však zeptali na kratší provedení tohoto elektrobusu, se kterým jsme se poprvé seznámili na červnovém veletrhu drážní techniky Czech Raildays v Ostravě.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Představujeme český elektrický minibus Stratos LE 30 E
Ropný mejdan ve veřejné dopravě pomalu končí
Elektrický Superbus může na silnice, první vážní zájemci z Emirátů
„Osmimetrová varianta elektrobusu prochází zkušebním provozem. V současné době máme dva elektrobusy i na testování v Německu, a to jak 10,5 metrů dlouhou verzi, tak osmimetrový model,“ odpověděl zástupce SORu, který nám také shrnul pravidelný aktuální provoz elektrobusů z Libchav v České republice:
„V současnosti se vyskytují v pravidelném provozu čtyři vozy v Ostravě. Tamní dopravní podnik původně zamýšlel odběr většího počtu vozidel, ale nakonec zřejmě počká na vyvíjenou delší variantu elektrobusu.“ Skutečně nám bylo potvrzeno, že SOR již vyvíjí dvanáctimetrový model elektrobusu.
SOLARIS 8,9LE ELECTRIC
Při prohlídce jsme se neopomněli zastavit ani u stánku polského konstruktéra Solaris. Ten se v Průmyslovém paláci chlubil nejen svým meziměstským autokarem InterUrbino, ale stejně jako na nedávném veletrhu v polských Kielcích prezentoval i nový elektrobus.
Technickou specifikaci tohoto modelu již není nutno znova představovat, dnes se tedy zaměřme opět spíše na pohled cestujícího. Jelikož se jedná o 8,9 metrů dlouhou low-entry verzi, důležitý je především fakt, že většina sedadel je dostupná z části s nízkou podlahou.
Když jsme však „vystoupali do vysokopodlažní“ části, nastal problém především s výškou stropu. I cestující středně většího vzrůstu zde bude muset dávat extra velký pozor, aby po vstávání ze sedadla neodešel s boulí na hlavě.
V interiéru jsme se cítili jak v „zeleném ráji“. Bohužel, tvrdé plastové zelené sedačky v tomto prototypu příliš pohodlí nepřináší, na druhou stranu je samozřejmé, že instalovaný typ sedadel vždy závisí na přání zákazníka.
Při procházce elektrobusem si skutečně připadáte jak na louce, poněvadž podlaha je polepena v travnatém stylu. Nutno podotknout, že vypadá hezky, ale o její dostatečné prostiskluzovosti by se dalo pochybovat.
Na závěr doplňme tradiční údaj o kapacitě. Elektrobus pojme maximálně 29+2 sedících cestujících (v závislosti na vybavení) a také trochu netradiční postřeh: na první pohled zaujme nový design zpětných zrcátek, kterými se prezentují právě jen nejnovější Solarisy.